41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Först i Sverige att testa nya BMW M6 Coupé På racerbanan Ascari dessutom Ja jag vet. Det är ibland ganska töntigt att säga att man är först med något, men denna gången så måste jag det. Jag älskar att köra bilar och att då som förste svensk få provköra nya BMW M6 Coupé på racerbanan Ascari i Malaga känns allt lite speciellt. Ungefär som när man hittar en parkeringsplats på en vad man trodde full gata, eller när kassapersonalen på ICA öppnar en ny kassa och man slipper vänta på den överfulla kundvagnen före. Typ så kändes det, fast cirka tusen gånger bättre. Tumnagel
48.6°
0
Besöksgaraget TVR Chimaera En något udda sportbil på svenska vägar Pontus har en inte helt vanlig bil som inte syns alltför ofta på våra svenska vägar, en TVR Chimaera från 1995. Den något udda bilen har en V8 på 4.0 liter från Rover på 250 hästar kopplad till bakhjulen genom en fempetad manuell låda. Bilen gör 0-100 km/h på bara 4.5 sekunder och toppar 245 km/h. Mycket tack vare den låga vikten på bara 1 080 kilo som bland annat karossen i glasfiber hjälpt till med. Vi bad Pontus svara på följande tre frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Valet av sportbil var ganska enkelt. Min släkt har för länge sedan haft en man som jobbat på TVR-fabriken och dessutom härstammar hela släkten (på fars sida) från samma by som TVR grundades i. Plus så är de lite annorlunda tänk i dessa bilar, de är "egna" på något sätt.. Motorn och ljudet. Det är ett sju*ävla v8-vrål som gömmer sig i denna maskin. Njae, drömbilen är väl en Ferrari f40 eller en BMW m3 CSL.. Men den gör det den ska och lite till! Sen är den utav sentimentalt värde för släkten." Tack för att du delade med dig Pontus! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.2°
0
2011
Det blev ingen BMW M3 CSL - utan en CRT 450 hästar och 70 kilo lättare BMW M3 sedan kommer i en mycket begränsad kallad CRT, där CRT står för (Carbon Racing Technology). Mycket kolfiber har använts med andra ord, och effekten är nu densamma som i M3 GTS. Låter ju helkul! V8:an på 450 hästar, 440 Nm tar dig från 0-100 km/h på 4,4 sekunder och det roliga tar slut först vid 290 km/h. Den sjustegade växellådan är av dubbelkopplingstyp och har systemet Drivelogic som utvecklats för just M3:an. Viktbesparingen uppgår till 70 kilo och vågen står nu på 1 580 kilo. Bland annat är framstolarna byggda av samma lättviktsmaterial man använt i karossdelarna till konceptbilarna i3 och i8 samtidigt som motorhuven har tappat hälften av vikten mot den vanliga M3 sedanen. Sportavgassystemet har ljuddämpare i titan. Vikt/effektförhållande ligger på 3,5 kilo per hästkraft. Chassiet har styvats upp och bromsarna har uppdaterats. Bilen byggs endast i 67 exemplar i lacken Frozen Polar Silver metallic med diverse röda inslag i färgen Melbourne Red. Pris och tillgänglighet är än så länge oklart. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.9°
0
2010
Impreza WRX STI lika snabb runt Ringen som Ferrari F430 Och snabbare än till exempel Audi RS4 och BMW M5 I april i år placerade Subaru Tommi Mäkinen bakom spakarna på nya Impreza WRX STI. Tommi vet vad han gör och när bilen gick över mållinjen stod klockan på 7,55. En tid som är lika låg som Ferrari F430:s, imponerande! Det var faktiskt även lite fuktigt på banan när Tommi körde, så tiden är minst sagt bra. Subaru vill med detta kalla nya Impreza för den snabbaste bilen med fyra dörrar någonsin runt Ringen, vilket inte stämmer helt då en BMW M3 CSL kört samma sträcka på fem sekunder mindre. Imprezan var vid tillfället även lite moddad med bland annat större turbo samt värre bromsar, så helt ok är väl ändå inte rekordet. Men snabbt gick det! Tumnagel
39.3°
0
2009
Lite söndagsunderhållning Nya BMW M3 GTS Del två hittar du här. Tumnagel
38.0°
0
BMW M3 GTS Bättre än CSL? BMW beslutade att inte bygga någon CSL-version av nyaste M3:an till många entusiasters förtret. Det har vidare spekulerats mycket i vad det var för M3:a BMW testade på Nürburgring för ett par veckor sen. Nu har BMW släppt de första officiella bilderna på den mystiska bilen som visar sig ha lite fina siffror, och kanske till och med är bättre än M3 CSL? BMW:s M-division har skapat den hårdaste och starkaste M3:an hittills. Komplett med bur, brandsläckare, huvudströmbrytare, fullt inställningsbar frontsplitter och stötdämpare lär den bli trevlig på banträffarna. V8:an har borrats upp från 4,0 liter till 4,4 liter och ger nu 450 hästar, 30 hästar mer än vanliga M3. Allt onödigt krafs har plockats ut och ingenjörerna har jagat kilon på alla möjliga ställen. Bland annat har lättare stolar monterats, bakrutorna består nu av makrolon-glas och ljuddämparen, som tydligen ska ge ett helt nytt karaktäristisk ljud, är tillverkad i titan. Nästan 200 kilo lättare är GTS:en efter dieten och nålen stannar nu på 1 490 kilo. Alla dessa modifieringar bådar gott och även om BMW inte har släppt några prestandasiffror än lär bilen bli kvick. Pris i Tyskland blir runt 1,2 miljoner kronor och sommaren 2010 släpps bilen utanför landets gränser. Tumnagel
38.2°
0
Video: Motorjournalen kraschar M3 CSL "Loaded" går rakt in i däckbarriären Ikväll är det dags för andra avsnittet av Motorjournalen och ett klipp som kommit ut lite i förväg är den avåkning som Kenneth Thonef lyckades med under sin provkörning på Falkenbergs motorbana. Om jag förstått det hela rätt så kommer MJ följa återuppbyggandet med start i nästa veckas avsnitt och en projekttråd med bilen ifråga hittas här. Tumnagel
37.9°
0
2008
Världens bästa motorljud 8 filmer med vrålande motorer Okej, klippen har legat ett tag på Youtube men de är verkligen värda en post. Skruva upp volymen och njut av 8 filmer med ljud från några av världens läckraste bilar. Del 1 ovanför innehåller t.ex Aston Martin V8 Vantage, Ferrari 360 Challenge Stradale, Ford GTX1, Lamborghini Gallardo Superleggera, Mercedes-AMG, McLaren Mercedes SLR och Pagani Zonda F. Mumma! De övriga sju filmerna nedan. Tumnagel
37.0°
0
2007
BMWs M DCT-växellåda debuterar i M3-sedan? Top Gear påstår det åtminstone BMW väntas visa upp M3:an i sedankostym tidigt nästa år på bilmässan i Detroit. Samtidigt ska även BMWs nya M DCT-växellåda debutera enligt brittiska Top Gear. Växellådan är av dubbelkopplingstyp i samma stil som Volkswagens DSG-system. Lådan ska ha 7 växlar framåt och växlas antingen med spak eller paddlar bakom ratten, precis som nuvarande SMG-lådorna gör. Under 2008 så kommer BMW även att presentera touring- och cabversioner av M3:an. För er som tycker att nya M3 är lite för soft så säger det senaste ryktet att M3 CSL kommer någon gång under 2009. Tumnagel
37.0°
0
Ännu vassare Ferrari F430 Ferrari 360 CS blir F430 Scuderia Även om nya Ferrari F430 tappat tilläggsnamnet Challenge Stradale till förmån för Scuderia så har man inte tappat något av racigheten. Ferrari F430 Scuderia är nu redo att gå head-to-head mot Lamborghinis Gallardo Gallardo Superleggera. Konceptet är knappast nytt, men ändå lika brutalt effektivt varje gång det utförs på rätt sätt. Oavsett om det handlar om en mer standardbetonad bil som BMW M3 (CSL) eller en Ferrari; en lättare bil, i Ferraris fall runt 100 kg, och mer effekt gör vilken bil som helt bättre. Ferrari-V8:an pumpar nu ut 510 hästar (jämfört med 490 i vanliga F430) vid skrikande 8 500 varv. Med bantningen (Scuderia väger in på lätta 1 250 kg) så ligger vikt/effektförhållandet på 2,45 kg/hk, att jämföras med Gallardo Superleggeras 2,5 kg/hk. Men idag räcker det inte med att riva ut onödigt isolering och vässa motorn med ett par hästar. Även mjukvaran måste uppdateras för att få ut mesta möjliga, och här har F430 ett försprång redan från start. Den avancerade e-diffen är fantastisk och den semi-automatiska växellådan är bäst i klassen. På Scuderia växlar lådan ännu snabbare och den magiska differentialen arbetar nu aktivt ihop med bilens antisladdsystem för ännu mer väggrepp. Invändigt hittar vi mängder med kolfiber, raciga skalstolar istället för skinnfåtöljer och fler knappar och blinkande lampor än någonsin i en Ferrari vill jag tro. Officiell premiär sker på Frankfurtsalongen i september där Michael Schumacher kommer att delta och presentera bilen. Jag vet inte om guldfärgade BBS-fälgar och gråa stripes är helt rätt väg att gå, speciellt inte efter att ha upplevt Gallardo Superleggera i syndigt mattsvart. Tumnagel
37.8°
0
Nästa sida