m

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Smygtitt på BMW M5 CS
635 hästar och 70 kilo lättare

Nästa månad kommer BMW M5 CS att ha premiär och inför detta får vi denna lilla smygtitt på bilen av Markus Flasch som är chef för BMW:s M-avdelning. Bilen baseras på M5 Competition men får bland annat en annan grill, gula LED-slingor i strålkastarna, smidda fälgar och keramiska bromsar med röda bromsok. Vi ser det inte här men insidan får samma skalstolar i kolfiber som M3 och M4 har. Det ska finnas baksäte men bara plats för fyra stycken personer totalt så det kanske även finns separata sportstolar där bak. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter ger 635 hästar vilket är tio fler än Competition bjuder på. CS ska ha bantat 70 kilo men vilken version man jämför den siffran med är oklart. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade BMW M5 och M5 Competition
Lanseras nu i sommar

Efter den lilla läckan presenterar BMW nu även uppdaterade M5, och M5 Competition. Och den som är sugen behöver inte vänta särskilt länge eftersom modellen lanseras här i Sverige redan i sommar. På prislappen står det 1.167.500 kronor och vill man ha Competition får man slänga på ytterligare 88.000 kronor. För pengarna får man en sportig och kraftfull sedan med turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 600 hästar (625 i Competition) och 750 newtonmeter. Till paketet kopplas en M Steptronic-växellåda med åtta steg. Drivningen sker på alla fyra hjulen eller endast bakhjulen om man vill. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder, 0-200 klaras av på 11,1. Competition klarar detta på 3,3 respektive 10,8 istället. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men har man bråttom kan denna höjas till 305 km/h M Driverx27s Package. Utseendemässigt är bilen biffigare än vanliga 5-serien och den får motorhuv i aluminum, tak i kolfiberförstärkt plast och bredare skärmar överallt. Baktill skvallrar de fyra runda avgaspiporna om att det här inte är någon vanlig 5:a. Chassiet är vassare och stötdämparna har man hämtat från M8 Gran Coupé. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M5 läcker ut
Läcker?

För några veckor sedan presenterade BMW en uppdaterad version av 5-serien. Nu har bilder på prestanda-versionen M5 läckt ut och så här ser den alltså ut i sina nya kläder. Bilen presenteras officiellt senare idag. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

En första smygtitt på nästa BMW M5
Presenteras om några veckor

I onsdags presenterade BMW bland annat uppdaterade och som väntat är det en ny M5 på gång. Markus Flasch som är vd för BMW M körde lite frågor och svar på Instagram och där delade han med sig av liten första teaser på hur bilen kommer att se ut. Det vi ser här är den vassare Competition-versionen. Uppdaterade M5 ska presenteras inom några veckor. Första ska nya 4-serien avtäckas den 2 juni. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2019

Apex: det hemliga bilracet genom USA
Trailer för kommande dokumentär

2015 släppte YouTube-kanalen The Drive dokumentären Apex: The Story of the Hypercar. Den 20 oktober i år kommer uppföljaren som man har döpt till Apex: The Secret Race Across America. I filmen kommer man att snacka lite om det klassiska racet Cannonball Run som hölls på 70-talet där man försökte se vem som kunde köra genom USA på snabbast tid. På 80-talet var det istället eventet U.S. Express som gällde och då satte man som snabbast tiden 32 timmar och sju minuter. I oktober 2006 slog en man vid namn Alex Roy detta med en BMW M5 då han lyckades köra på 31 timmar och fyra minuter. Just den körning som Alex gjorde är fokuset i filmen. Historien berättas av Ice-T. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B3 Touring
M3-kombin som BMW inte kommer bygga

Förr i tiden kunde man få en BMW M5 som kombi vilket var riktigt fränt. Men några andra M-bilar i detta format har inte erbjudits, och BMW har inga planer på det heller. Då tar istället Alpina saken i egna händer, och det senaste är skapelsen vi ser här - B3 Touring. Bilen har den raka sexan (S58) på 3,0 liter med dubbla turbo och här ger den 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till maskinen kopplas en automatlåda från ZF som sedan ser till att driva alla fyra hjulen. Toppfarten ska ligga på över 300 km/h, men några andra siffror kring prestandan får vi inte. På bakaxeln sitter en diff-broms och det finns ett launch control-system. För att få stopp på grejerna har man monterat 395 millimeter stora skivor fram och 345 millimeter brak. Utanför dessa sitter de klassiska turbinfälgarna på 20 tum. Bilen börjar säljas nästa vår och de första leveranserna ska ske till sommaren. Vad man får betala framgår inte just nu men räkna med en inte helt osalt prislapp. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Australiensisk polis kör BMW M5 Competition
Snabbt ska det vara!

Det är inte bara polisen i Dubai som får köra feta bilar till vardags, polisen i Victoria, Australien, har fått en BMW M5 Competition med 625 hästar och som gör noll till hundra på 3,3 sekunder. Men det är inte skattebetalarna som står för notan. Victoriapolisen kör sedan tidigare BMW 530d, som inte heller är så slö, och som tack för det har nu BMW lånat ut en M5 Competition i ett år. Dags för Volvo att låna ut en Volvo S60 Polestar Engineering till svenska polisen? Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Lite kärlek till gamla BMW M5
Klassiker från 1984

1984 var jag knappt ens påtänkt än, men det var då BMW lanserade den första M5:an under E28-serien. En sådan skulle man ju haft idag alltså. Rak sexa på 3,5 liter som gav 260 hästar. Hela 286 om den inte hade katalysator. Ett monster för sin tid. Raphael Orlove från Jalopnik åkte till BMW Performance Center i Spartanburg, South Carolina, för att få känna på en och så här såg det ut. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018

B is for Builds galna V10-försedda Datsun 240Z är klar
Kul bygge!

B is for Build är en kul YouTube-kanal där det byggs bilar. Det senaste projektet har varit en Datsun 240Z som fått hela drivlinan från en BMW M5 V10 i sig. Mängder av jobb ligger givetvis bakom detta bygge och målet var att man skulle ha den klar till årets SEMA-show. Nu står den utställd där och i det här klippet får vi se resan dit. Alla 88 (!) stycken klipp från början av bygget till slutet finns på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida