m

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2020

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

BMW presenterar äntligen M8
Kommer i fyra olika smaker

Efter en hel del teasers och också även en del information presenterar BMW nu M8. Den erbjuds som M8 Coupé, M8 Cabriolet, M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet. Under skalet är det som väntat V8:a som gäller och i standardutförande ger den 600 hästar, Competition bjuder istället på 625. Maskinen är på 4,4 liter och försedd med dubbla turbo. 0-100 km/h går på 3,3 sekunder (3,2 för Competition) om man har en Coupé och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en åttastegad M Steptronic-växellåda. Det finns tre stycken körlägen och de är 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det sistnämnda kopplar ur drivningen fram så att du får en helt bakhjulsdriven bil med avstängd stabilitetskontroll. Det som skiljer Competition från den vanliga förutom effekten är bland annat kolfibertak och massa andra extra bitar i detta material. Båda får dock M-fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning, feta bromsar, biffigt kjolpaket och rejäla fälgar. Hela bromssystemet är integrerat vilket innebär att allt som har med det att göra är förpackat i en kompakt enhet. Elektronik finns givetvis med i bilden och en ny funktion här är att man kan välja två stycken olika lägen på bromspedalkänslan - ett för lugnare körning och ett som ger kvickare respons. M8 Coupé börjar på 133.000 dollar, cabben kostar istället från 142.500. M8 Competition Coupé kostar från 146.000 dollar och M8 Competition Cabriolet ligger på 155.000 dollar. När lanseringen sker är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2018

BMW M8 Competition läcker ut
Läcker?

BMW M850i i all ära men det är ju en M8 man ska ha om man är sugen på det värsta. Nu har bilder på versionen i Competition-utförande sipprat ut på nätet och den ser väl ungefär ut som väntat. Vad tycker ni? Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0