m

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
2020

BMW M8 Competition tar sig en sväng på Nürburgring
Klockade 7:32.79

Sport Auto tog ut BMW M8 Competition på Nürburgring för att se vad den gick för och när man hade kört klart klockades tiden 7:32.79. Det gör bilen minst lika snabb som både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi R8 V10 Plus. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

BMW rullar ut M8 Gran Coupé
Stor lyxvagn med upp till 625 hästar

I somras presenterade BMW äntligen nya M8 efter ett helg gäng med teasers. Två veckor senare rullades nya 8-serie Gran Coupé ut och nu får vi även ta del av den i M8-form. Det här är en stor och slank coupé med fyra dörrar och upp till 625 hästar under huven i Competition-utförande. Vanliga M8 Gran Coupé bjuder på 600 hästar och kraften hämtar man från den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Vridet anges till 750 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad M Steptronic-låda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder och toppfarten är hela 305 km/h om man har valt till M Driverx27s Package. Competition kapar tiden till 100 med 0,1 sekund men annars är det samma siffror som gäller. Givetvis är även chassiet vässat i M-utförande och det finns en aktiv M-diff, rappare styrning, annan adaptiv fjädring och biffigare bromsar. Keramiska finns som tillval. Utseendemässigt handlar det om ett argare kjolpaket runt om, kolfiberarmerat plasttak, 20-tumsfälgar, läpp på bakluckan och fyra stycken avgaspipor. Lanseringen sker i april nästa år. Priset börjar på 130.000 dollar och vill man ha Competition får man lägga till 13.000 dollar extra. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Nu är BMW 8-serie Gran Coupé här
Stor och slank

Efter lite läckor och teasers är nu BMW 8-serie Gran Coupé officiellt här. Det här blir efterträdaren till 6-serie Gran Coupé som inte finns längre och är alltså en stor sedan med coupé-vibbar. Lansering sker i september. Bilen bygger på 8-serie Coupé men är 22 centimeter längre, 30 millimeter bredare och 55 millimeter högre. Hjulbasen har också förlängts med 20 centimeter. Även om taket sluttar en hel del ska de i baksätet få plats bra lovar BMW, men är man lång blir det jobbigt såklart. Insidan hämtar mycket från övriga modeller och på förarplatsen finns ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum. Infotainmentskärmen är på 10,25. Head-up-display, trådlös laddning av telefonen och ett Harman-Kardon-system med 16 stycken högtalare finns. Motormässigt erbjuds modellen med en turbosexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 500 newtonmeter. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift går att få. 0-100 km/h avklaras på 4,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Gillar man diesel finns det också. Även här handlar det om en turbomatad sexa på 3,0 liter, den ger dock 320 hästar och har ett lite saftigare vrid på 680 newtonmeter. Vassast innan M8:an kommer är M850i xDrive som bjuder på en turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 530 hästar och 750 newtonmeter. 0-100 km/h går här på snabba 3,9 sekunder. Priserna ser ut som följande: BMW 840i Gran Coupé: 827.000 kronor BMW 840i xDrive Gran Coupé: 867.000 kronor BMW 840d xDrive Gran Coupé: 917.000 kronor BMW M850i xDrive Gran Coupé:1.197.000 kronor Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar äntligen M8
Kommer i fyra olika smaker

Efter en hel del teasers och också även en del information presenterar BMW nu M8. Den erbjuds som M8 Coupé, M8 Cabriolet, M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet. Under skalet är det som väntat V8:a som gäller och i standardutförande ger den 600 hästar, Competition bjuder istället på 625. Maskinen är på 4,4 liter och försedd med dubbla turbo. 0-100 km/h går på 3,3 sekunder (3,2 för Competition) om man har en Coupé och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en åttastegad M Steptronic-växellåda. Det finns tre stycken körlägen och de är 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det sistnämnda kopplar ur drivningen fram så att du får en helt bakhjulsdriven bil med avstängd stabilitetskontroll. Det som skiljer Competition från den vanliga förutom effekten är bland annat kolfibertak och massa andra extra bitar i detta material. Båda får dock M-fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning, feta bromsar, biffigt kjolpaket och rejäla fälgar. Hela bromssystemet är integrerat vilket innebär att allt som har med det att göra är förpackat i en kompakt enhet. Elektronik finns givetvis med i bilden och en ny funktion här är att man kan välja två stycken olika lägen på bromspedalkänslan - ett för lugnare körning och ett som ger kvickare respons. M8 Coupé börjar på 133.000 dollar, cabben kostar istället från 142.500. M8 Competition Coupé kostar från 146.000 dollar och M8 Competition Cabriolet ligger på 155.000 dollar. När lanseringen sker är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

BMW M8 får ett helt nytt kontrollsystem
Presenteras troligtvis i slutet av året

När året börjar närma sig sitt slut kommer BMW troligtvis att visa upp nya M8. Den kommer att erbjudas i inte mindre än fyra stycken versioner - Coupé, Competition Coupé, cab och Competition-cab. Nu får vi reda på att den bland annat kommer att få ett helt nytt kontrollsystem för att sätta upp bilen precis som man vill ha den. Den kommer att få en Setup-knapp på mittkonsolen som kommer att göra det möjligt att finjustera motorn, fjädringen, styrningen fyrhjulsdriften och bromsarna. Det sistnämnda har man inte kunnat göra tidigare och detta blir möjligt tack vare ett helt nytt bromssystem. Mer om de nya funktionerna finns i pressmeddelandet nedan. M8 kommer att få över 600 hästar och använda sig av V8:an som även finns i M5. Motorn paras ihop med en ny växellåda och drivningen sker som vi tidigare har nämnt på alla fyra hjulen. Misha Charoudin var nyligen på Nürburgring och klockade där en prototyp på tiden 7:29. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Alex Zanardi har inga ben men kör racerbil ändå
Så här går det till

2001 var racerföraren Alex Zanardi med om en olycka när han skulle ut ur depån vilket tyvärr ledde till att läkarna blev tvungna att amputera båda hans ben från knäna och nedåt. Alex hade dock inga planer på att sluta köra racing och redan 2003 var han tillbaka bakom ratten igen i en specialtillverkad bil. Nu för tiden kör han en BMW M8 GTE och i det här klippet berättar han hur det går till när man inte kan använda sina ben. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2018

BMW M8 Competition läcker ut
Läcker?

BMW M850i i all ära men det är ju en M8 man ska ha om man är sugen på det värsta. Nu har bilder på versionen i Competition-utförande sipprat ut på nätet och den ser väl ungefär ut som väntat. Vad tycker ni? Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

BMW delar med sig av lite information kring M8
Kommer att ha mer än 600 hästar

BMW:s nya M850i har visserligen gott om kraft men ska man ha det värsta är det en renodlad M-bil som gäller. Det är där M8 kommer in. Nu berättar tillverkaren lite mer om versionen som kommer att dyka upp någon gång nästa år. Den mycket potenta TwinPower Turbo-V8:an kommer att användas även här och man säger att den ska ha över 600 hästar. I M5 Competition ger motorn 625 hästar och 750 newtonmeter. Drivningen i M8 kommer att ske på alla fyra hjulen via xDrive-systemet. Det mesta krutet kommer att ligga på bakhjulen och för den som vill åka helt bakhjulsdrivet ska det finnas ett läge som helt kopplar bort drivningen fram. Vidare får bilen vassare fjädring, styrning och rappare känsla än M850i. Även chassiet ska vara styvare och viktfördelningen mellan fram- och bakaxel ska vara lika. Det går inte att komma bort från att bilen blir tung men man ska ändå ha försökt hålla vikten nere med hjälp av aluminium, magnesium och kolfiber. Tak i kolfiber finns som tillval till M850i och blir troligtvis standard för M8. Förutom M8 Coupé kommer även en cabriolet och en Gran Coupé-version att dyka upp. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M850i ute på vägarna
Ser bättre ut i verkligheten

När jag först såg bilder på BMW nya 8-serie var jag inte särskilt imponerad. Men den här som man kallar för M850i ser faktiskt helt okej ut på Monacos gator, eller vad tycker ni? De där baklamporna kommer dock ta ett tag att vänja sig vid. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

BMW delar med sig av några specar för M850i xDrive Coupe
Bjuder på 530 hästar

BMW har fortfarande nya 8-serien under maskering men delar nu med sig av lite specifikationer kring en av versionerna - M850i xDrive Coupe. Man beskriver bilen med orden "fascinating sportiness and supreme comfort" och den här som hamnar i M Performance-kategorin ska ha en helt nyutvecklad V8:a under huven. Den ska ge 530 hästar och ha ett vrid på 750 newtonmeter. Det är 68 hästar och 100 newtonmeter mer än motorn i 650i ger, men trots detta ska vikten på maskinen vara densamma. Paketet kopplas till en förbättrad version av den åttastegade automatlådan som har fått kortare växlingstider. Drivningen sker på alla fyra hjulen men fokus ska ligga på bakhjulen. Hur snabb bilen är får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Under skalet finns även aktiv styrning, en adaptiv M-fjädring med elektroniska dämpare och aktiva krängningshämmare. Givetvis finns här även ett sportigt avgassystem för det rätta morret. Den 15 juni presenteras hela den nya 8-serie-familjen. Försäljningen ska dra igång innan året är slut. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

BMW M8 som Gran Coupé
Mer av allt

Det var en Gran Coupé-version av kommande M8 som BMW har teasat om det senaste, och nu är den presenterad och uppvisad i Genève. Bilen ska enligt tillverkaren ge mer mening till bokstaven M, och i det här fallet står M:et för More. Mer av allt helt enkelt. 8-serien, när den väl är här, kommer att ersätta dagens 6-serie. Gran Coupé heter bilarna när de har fyra dörrar och en coupé-liknande form. Vad som finns under skalet på denna är fortfarande oklart men det vore märkligt om det inte var samma grejer som i senaste M5. Det innebär i så fall en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo och en effekt omkring 600 hästar. När den här konceptbilen ska rulla ut i produktionskläder är oklart för tillfället, först ut är ju vanliga 8-serien som vi heller inte vet när den presenteras. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
2017

Så låter BMW M8
Bråkigt ljud

Nästa år kommer BMW att släppa en ny generation 8-serie och i den familjen kommer det att finnas en hårig M-version. Nu får vi höra hur bilen låter, och visst låter det som att den har en V8:a där under huven? Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW M8 är på väg
Får troligtvis drivlina från nya M5

Kort efter att BMW visat upp ett koncept av nya 8-serien meddelade man att en M-version är på väg och här får vi en liten försmak på den. Vad som rör sig under skalet är fortfarande oklart men troligtvis får bilen samma motor som i nya M5 vilket innebär en V8:a med dubbelturbo och 600 hästar. Fyrhjulsdriften lär man också plocka med sig. Det kommer även en raceversion som heter M8 GTE som man kommer att tävla med i Le Mans i januari nästa år. Nya 8-serien har premiär någon gång nästa år, M8 lär dyka upp en stund efter det. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0