Quantcast
m

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

BMW:s nya maffiga glidarhoj är här
Motorn är i fokus

Som utlovat har BMW nu presenterat den nya motorcykeln R 18. Det här är en rejäl cruiser som i ramen har den kaftfullaste två-cylindriga boxermotorn någonsin i en serietillverkad motorcykel. Maskinen är på 1802 kubik och levererar 91 hästar vid 4750 varv. Vridet ligger på 150 newtonmeter från 2000 till 4000 varv. Designmässigt har man bland annat hämtat inspiration från modellen R 5 från 1936, speciellt när det kommer till den päronformade tanken. Hojen har tre körlägen - Rain, Roll och Rock. Den har även antispinn (urkopplingsbar) och motor-släpmoment-reglering (MSR) som ser till att bakhjulet inte låser sig vid snabbt gassläpp eller snabb nedväxling. Dämpningen är klassisk och består av en teleskopgaffel fram och en centralt placerad stötdämpare bak som går att justera hårdhet på. Vid lansering är specialversionen R 18 First Edition först ut. Den utmärker sig genom klassisk svart lack med vitmålade dekorränder, ännu mera krom, ett emblem på sätet och First Edition-text på sidoskydden. Priset för denna börjar på 249.000 kronor och förhandsbokning går bra att göra nu. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

BMW R 18 i produktionskläder presenteras 3 april
Ny glidarmotorcykel med stor boxermotor

Förra våren visade BMW Motorrad upp motorcykelkonceptet R 18 - en glidarhoj med en stor tvåcylindrig boxermotor på 1802 kubik intryckt i ramen. Maskinen ger 92 hästar och har 158 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste boxern BMW någonsin har tillverkat. Nu får vi reda på att produktionsversionen av detta koncept kommer att presenteras den 3 april. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

BMW Motorrad presenterar ännu ett koncept
Glidare med stor boxer

I somras presenterade BMW Motorrad koncepthojen Concept R 18 på Concorso d’Eleganza. Nu följer man upp detta genom att rulla ut Concept R 18 /2. Där det första konceptet var mer klassiskt inspirerat är den här modernare och sportigare på alla sätt. Fortfarande en bekväm cruiser med attityd och något som man ganska enkelt kan sätta sin egen prägel på. Hojen har en tvåcylindrig boxer på hela 1800 kubik som är försedd med både luft och oljekylning. "Till skillnad från den klassiska, eleganta BMW Motorrad Concept R 18, skapar Concept R 18 /2 med sin stora boxermotor och ram ett modernt custom concept. Concept R 18 /2 är unikt extrovert. Element från BMW Motorrads förflutna och framtid smälter här samman för att skapa en fängslande cruiser med ett kraftfullt uttryck. Det är en mycket känsloladdad cykel designad för aktiv körning. Samtidigt återspeglar Concept R 18 /2 utbudet av kunddrömmar som vi kan förverkliga på samma ram." Om hojen kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

BMW:s M-beteckning kan komma till motorcyklar
M-umsigt?

I BMW:s värld betyder ett M mer prestanda, mer effekt och mer körglädje. Men beteckningen har bara gällt bilar, inget annat. Men nu verkar det som att detta prestanda-fokus även kan komma att smitta av sig till motorcyklarna under BMW Motorrad. Ryktena kommer efter varumärkesskyddande av M 1000 RR, M 1300 GS och M 1000 XR har dykt upp. Om detta faktiskt innebär att några sådana hojar är på gång är oklart, men alltså inte helt omöjligt. Som vanligt kan man ju fråga sig om det behövs då hojarna redan är mycket potenta, men det kan man ju säga om BMW:s bilar i den övre kategorin också. Men mycket vill ju ofta ha mer så. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

BMW firar 50 år av motorcykeln /5
Med specialversion av R nineT

Det är nu 50 år sedan som BMW Motorrad började tillverka motorcyklar i BMW-fabriken i Berlin Spandau. För att fira detta släpps en specialversion av modellen R nineT som hyllar den legendariska /5-serien. Klassikern släpptes som R 50/5, R 60/5 och R 75/5 och folk gillade hojarna för dess vägegenskaper, resekomfort och kördynamik. Idag är dessa modeller mycket populära att bygga så kallade café-racers av, men i mina ögon är de snygga helt original också. Specialversionen av R nineT som man kallar för R nineT /5 får klassiska färgsättningar, en stor rostfri ljuddämpare, ekerfälgar och kromade backspeglar. Motorn är betydligt större än originalet då det här sitter en boxermaskin på 1170 kubik som ger 110 hästar. På klassiskt manér är den dock luftkyld. Bromsskivorna fram mäter 320 millimeter och ABS är standard. Motorcykeln kommer att säljas i en begränsad upplaga men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nytt eldrivet motorcykel-koncept från BMW
Har fejkad boxer-motor

Det var inte bara ett helspejsat M-koncept som BMW presenterade igår. Det fanns även en ny eldriven motorcykel med i bilden och den ser vi här. Bygget heter Vision DC Roadster och det är en naken avskalad skapelse som ser ut att ha en boxer-motor men det är bara för syns skull. Istället sitter batteripacket där förbränningsmotorn brukar sitta och elmotorn sitter monterad under detta. Kolfiber och aluminum har använts för att bygga ramen. Tyvärr får vi inte reda på vad det handlar om för drivlina eller liknande. Om det här bygget någonsin kommer att mynna ut i något man kan köpa återstår som vanligt att se. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

BMW visar intressant motorcykel-koncept
Klassiskt stuk med helt ny boxer-motor

En gammal BMW-hoj med cylindrar som pekar rätt ut står som så mycket annat på min önskelista men jag har inte slagit till än. Nu visar BMW Motorrad upp en ny hoj som de hade med sig till Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este, och den har just detta. Konceptet som heter R18 är designat av Bart Janssen Groesbeek och är som väntat en hommage till hur hojarna såg ut förr. Motorn är en helt ny tvåcylindrig boxer på 1800 kubik. Till skillnad från sina föregångare är denna dock både luft- och oljekyld. Blocket och växellådan är i aluminium och på klassiskt manér har man valt att köra med kardandrift. Den har ingen insprutning utan förlitar sig på en Solex-förgasare till varje cylinder. Vad maskinen bjuder på för effekt är oklart men det borde räcka för den här typen av hoj. Jag hade gärna tagit mig en provtur, oklart om den här någonsin kommer att komma i produktion dock. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0
2018

BMW har gjort en självkörande motorcykel
Som ska göra färden säkrare för motorcyklister i framtiden

BMW Motorrad, företagets division för tvåhjuliga fordon, har utvecklat en självkörande motorcykel som med stor sannolikhet aldrig kommer att leta sig ut på allmänna vägar. Tanken bakom den självkörande motorcykeln är att teknik från denna i framtiden ska kunna användas för att göra BMW:s vanliga motorcyklar lite säkrare att ta sig fram på. Det skulle väl enklast kunna beskrivas som motorcyklars motsvarighet till bilars så kallade förarstöd som hittas i de flesta moderna bilar. BMW verkar dock inte ha några planer på att börja sälja helt självkörande motorcyklar till sina kunder utan kallar istället detta för "science fiction" vilket ni kan höra i videoklippet nedan. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011
2008