m
2020

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2019
2015
2012
2011

Värstingarnas värsting BMW S 1000 RR
Inga kompromisser

BMW menar allvar. För att bli skrämma livet ur sina japanska motståndare rullar tyskarna nu ut en missil av sällan skådat slag. Gatversionen av S 1000 RR ser ut som en skelögd skrevraket från 2040 och lär garanterat skrämma skiten ur de flesta. För med en vikt på 204 kilo och en effekt på 193 hästar är det här krutpaketet inget man muckar med i första taget. Bland topplock, kåpor och cylindrar - som denna gång inte sticker ut likt kraschpuckar, finns mängder av smart elektronik. Bågen är utrustad med sport-ABS som har ett mycket avancerat antispinn-system inbyggt. Bilteknik i en motorcykel, det här är framtiden! Den vätskekylda raka fyran har dubbla kamaxlar och 4-ventilsteknik. Spisen lämnar 193 hästkrafter vid 13 000 varv och ger ett maximalt vrid på 112 Nm vid 9 750. Det är möjligt att strypa effekten med en knapp märkt "Rain", och som ni kanske gissar är det här knappen man ska använda när det är lite fuktigt på backen. 150 hästar finns då tillgängliga och gasen stryps om bågen lutar mer än 38 grader, hightech! Torkar det upp och man känner sig fartsugen flippar man över till "Race" och släpper lös effekten igen. Tillhör man dem som gillar att fullgasväxla är detta möjligt om man pyntar 4 400 kronor extra för en quick shifter. Den bryter tändningen och gör det möjligt att skicka i nästa växel utan att behöva släppa fram rullen ett endaste dugg. När det är dags att krama bromshandtaget eller pedalen är det dubbla 320-millimeters skivor med 4-kolvsok som greppar framtill, och en singelskiva på 220 millimeter med enkolvsok bak. Bakslangen mäter 190/55-17 och sulan fram är på 120/70-17. Den vassa designen som skriker se på mig är designad av ingen mindre än gotlänningen Ola Stenegärd. Han har valt att blanda assymetriska strålkastare fram med en baklampa som liknar något hämtat från ishotellet i Jukkasjärvi. I övrigt har hojen alla attribut som kännetecknar en äkta sporthoj. Skarp vinkel för föraren och en kaxig uppsyn som kräver respekt. Gälarna på sidorna påminner om en hammarhaj och visst ser den minst lika skräckinjagande ut som detta rovdjur. Vill man ha nycklarna till en S 1000 RR och sin livs upplevelse får man räkna med att hosta upp 172 200 kronor. ABS är standard men vill du ha traction control får du lägga till 3 700 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2010
2009
2008

Officiell: BMW S 1000 RR
Och Volkswagen drömmer om motorcyklar

Det sägs att en anledning för BMW att tillverka motorcyklar är att behålla spetskompetensen och då kunna leverera de bästa bilmotorerna. Nu har de släppt en version som nog mycket väl kan konkurrera med de japanska biltillverkarnas modeller både på och utanför banan. Målet är satt att placera sig bland topp 10 i Superbike World Championship redan i år, och därefter klättra vidare uppåt. Bilderna visar racing-versionen, och under 2009 kommer modellen för gatan. Specifikationer är inte släppta, mer än att det är en 1000cc maskin som kommer tillverkas i 1000 exemplar. Video från avtäckningen under "Läs mer". Samtidigt har den tyska tidningen Stern intervjuat styrelseordföranden för VW, Ferdinand Piëch, vilken sagt att han ångrar djupt att de inte köpte Ducati under 80-talet. – Jag skulle fortfarande vilja ha ett litet och kärnfullt motorcykelmärke. Jag kör själv en Ducati. 180 hästkrafter och mer effekt per kilo än en Bugatti Veyron, säger den 71-årige Piëch. Det är alltså mycket möjligt att fler europeiska biltillverkarna tar upp kampen på två hjul. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007