m

Hur bra är nya BMW iX3?
The Late Brake Show testar

I denna video ser vi Jonny Smith från The Late Brake Show testa BMW:s nya iX3. Smith är förvånad över hur bra bilen är, särskilt drivlinan, motorn, batteriet och räckvidden. Trots att han förstår att bilen passar bra till sådana som vill ha en elbil som inte skriker att det är just en elbil, menar han att bilar som Mustang Mach-E, Jaguar I-PACE och Mercedes EQC kanske är lite roligare. Tumnagel
39.2°
+
Hugo Engström
0

BMW lyfter iX3
Blir bättre redan efter ett år

BMW iX3 är en ren elbil, men inte en "riktig" elbil utan är byggd på samma plattform som vanliga X3, som presenterades 2017. iX3 kom dock förra året, men eftersom vanliga X3 nu ansiktslyfts så följer även iX3 med. Bilen var redan innan rätt välutrustad från start men har nu fått ännu mer saker i standardutförande. Vilket kanske gör att det lite svettiga priset kanske känns härligare. Standard är numera M Sport-exteriör och med som standard kommer även en bättre infotainmentsystem och kontrollskärm, sportstolar, sportratt och annat. Trådlös uppkoppling som gör att mjukvara kan laddas ner direkt till bilen känns också positivt. Kvar är dock drivlinan från förra versionen vilket är en smula trist. 286 hästar och 0-100 på 6,8 sekunder räcker i och för sig för de allra flesta, men när man får en Tesla Model Y Long Range som gör 0-100 på 5 sekunder för 60.000 kronor mindre känns det lite långsamt. En Model Y Performance levererar 0-100 på 3,7 sekunder för samma peng. Man behöver kanske inte alltid köra så fort men trots att iX3 har X i namnet finns den bara med bakhjulsdrift, i Teslorna får man fyrhjulsdrift vilket ju vi svenskar uppskattar. Priset för iX3 ligger på 779.000 kronor för versionen som kalls för Charged. Än bättre utrustad version kallas för Charged Plus kostar 846.500 kronor. Båda finns att beställa nu. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida