m

BMW på hal is
Vinterdäck?

På många ställen i världen är det halt på vägarna just nu, så se till att ni har bra däck om ni ska ut och köra. Inte sommardäck som den här föraren av en BMW X6 verkar ha på sin bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2020

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2019

Brinnande BMW X6 släcks med bajs
Skit också

En förare av en BMW X6 fick köra in till kanten av vägen när bilen började ryka under huven. Han ringde till brandkåren men elden spred sig såpass snabbt att han kände sig tvingad att signalera att han behövde hjälp av sina medtrafikanter. Bilen som stannade för att hjälpa honom hade dock inga brandsläckare, utan något helt annat - bajs. Han såg sen till att göra ett riktigt skitjobb genom att dränka hela motorutrymmet med fekalier vilket i och för sig släckte branden men troligtvis skapade ett enormt behov för Wunderbaums. Bonusklipp nedan. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW X5 M och X6 M är här
Bjuder på upp till 625 hästar

BMW rullar nu ut den senaste generationen av X5 M och X6 M. Suvarna har som vanligt ordentligt med pulver under huven och båda två får en turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 600 hästar och 750 newtonmeter i vrid.. Väljer man Competition-versionen får man dock hela 625 hästar att leka med. Motorn är kopplad till en åttastegad M Steptronic-låda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på bara 3,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Väljer man till M Driverx27s Package kan man dock brumma på upp till 290 km/h. Bilarna har adaptiv fjädring och aktiva krängningshämmare. Även chassiet och styrningen har uppgraderats i detta M-utförande. Bromsarna är biffigare och fram sitter 395 millimeter stora skivor med sexkolvsok. Utseendemässigt är det aggressivare kjolpaket, större fälgar som mäter 21 tum och lite vingar som gäller. Självklart sitter det ett sportavgassystem monterat och detta mynnar ut i fyra stycken runda pipor baktill. Competition-versionen skiljer sig bland annat genom ännu vassare avgassystem, 22-tummare baktill och svarta detaljer på backspeglar, grill och emblem. Bilarna lanseras i april och priset för en X5 M börjar på 1.245.000 kronor (Competition 1.389.000 kronor) medan X6 M kostar från 1.277.000 kronor (Competition 1.421.000 kronor). Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

BMW har lackat en X6 i Vantablack
Svart, svartare, svartast

Om du trodde att din svarta bil var riktigt svart så har du fel. Den här BMW:n däremot, den är så svart det kan bli. Man har nämligen låtit lacka den i Vantablack - världens mörkaste material. Det gör att det nästan ser ut som att bilen är photoshoppad när den i själva fallet bara är extremt mörk. Förutom att se rätt så fränt ut blir BMW:s nya upplysta grill (ja, de har börjat med detta) extra mycket i fokus. Bilen kommer att ställas ut i Frankfurt nästa månad. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

Här är uppdaterade Mercedes GLE Coupé
Lyft för BMW X6-utmanaren

Som vi nämnde igår är en facelift av Mercedes GLE Coupé på väg och nu är bilen officiell. Den får en ny front, en ny bak och diverse andra uppdateringar. Siktet är precis som tidigare inställt på BMW X6. Den uppdaterade versionen är 3,9 centimeter längre, 0,7 centimeter bredare och har en två centimeter längre hjulbas jämfört med föregångaren. Den är dock sex centimeter kortare än en vanlig GLE. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en infotainmentskärm med samma storlek. I bagagerummet ska det gå in 655 liter och om man fäller baksätet ryms upp till 1790 liter. I Europa kommer modellen att erbjudas med en dieselmaskin med två olika effektuttag. Den som heter 350 d 4MATIC bjuder på 272 hästar och 600 newtonmeter i vrid medan 400 d 4MATIC istället har 330 hästar och 700 newtonmeter. Båda två får en niostegad automatlåda som ser till att skicka kraften till alla fyra hjulen. GLE 53 är sportigast och den har en turbomatad sexa på 3,0 liter med ett mildhybrid-system kopplat till sig. Effekten här anges till 435 hästar och 521 newtonmeter. När uppdaterade GLE Coupé lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar ny X6
Större, starkare och lyxigare

BMW drar nu täcket av nya X6 som de säger har blivit större, starkare och lyxigare. Modellen har nu hunnit fylla tio år och fram till idag har man sålt 400.000 stycken exemplar av den. Nu presenteras generation tre och man ska ha finslipat allt för att göra den bättre än föregångarna. Under huven finns det två stycken bensinare eller två dieslar att välja mellan. Toppversionen innan en X6 M dyker upp heter M50i och den får en nyutvecklad V8:a som ger 530 hästar. Det är samma maskin som sitter i nya 8-serien. Vridet ligger på 750 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder. Vill man ha denna får man langa upp 935.100 kronor. Fyrhjulsdrift är standard oavsett motoralternativ. Insidan får bland annat ett klimatsystem som har 2,5 zoner, men detta kan utökas till fyra zoner via tillvalslistan. Det finns även ett Ambient Air-paket som genom jonisering fräschar upp luften i bilen. Då kan du även välja mellan åtta olika dofter som sprutas ut - perfekt om någon lagt en smygare. En kul grej är även att man kan köpa till en termostatisk mugghållare som kan hålla din dryck varm eller kall. Världspremiären blir på Frankfurt-mässan i september för att sedan lanseras i november. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Bilder på uppdaterade BMW X6 dyker upp
Ja, grillen har blivit större även här

Tre stycken bilder på uppdaterade X6 har läckt ut och så här ser bilen ut. Grillen har enligt den senaste trenden ökat i storlek och bakljusen liknar nu de som finns på modellen X4. Den främre stötfångaren har fått större luftintag och även den bakre stötfångaren har fått ett nytt utseende. Enligt uppgift kommer bilen att bli officiell imorgon. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0
2018

Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig?

Ett par olika biljournalister har nu fått möjlighet att testa Audis senaste modell Q8 och så här tycker Autocar, Carwow och Autogefühl om bilen. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche jobbar på högre Panamera
För dig som inte kan bestämma dig

Panamera är en fantastisk bil och det är väl Cayenne också, men har det inte saknats en bil som är liksom ett mellanting av dem? Det verkar i alla fall Porsche tycker, för nu har Autoblog sett en testbil som är just det. Testbilen är inte alls hårt maskerad, men vissa paneler gör att den ser lite udda ut så det är svårt att avgöra hur snygg denna kommer att bli. Autoblog kallar bilen för Cayenne Coupé men jag skulle nog snarare säga att det är en förväxt Panamera. Den ser inte så idiotisk ut som exempelvis BMW X6. När denna kommer att presenteras är oklart. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Mercedes BMW X4-utmanare är här
Möt GLC Coupé

En suv som inte är stor och som dessutom har en coupé-form måste ju vara det absolut knasigaste av kombinationer. Men folk gillar det. Beviset heter BMW X6 som blev och fortfarande är en försäljningssuccé. Mercedes ville inte vara sämre och lanserade därför GLE Coupé. Då kontrade BMW med den mindre modellen X4 och nu går Mercedes även i dessa fotspår med modellen GLC Coupé. Bilen delar det mesta med syskonet GLC men får alltså en annan form på baken som sluttar rätt så kraftigt. Dragen till storasyskonet GLE Coupé är stora och bakifrån kommer det nog till en början bli svårt att skilja dessa två åt. Motorerna är samma som de i GLC och toppversionen blir den man kallar för GLC 43 AMG - en bil som får lika mycket effekt som BMW:s motsvarighet X4 M40i - 360 hästar. Utöver denna kommer det även andra bensinalternativ, givetvis även diesel och en plug in-hybrid som kallas för GLC 350e som ska kunna komma tre mil på bara el. Alla alternativ förutom den sistnämnda får en niostegad automatlåda kopplad till motorn, hybriden får den gamla sjustegade lådan. Drivningen sker på alla fyra. Bagageutrymmet sjunker på grund av taket från 580 till 490 liter med baksätet uppfällt, fäller man blir siffrorna istället 1 205 liter mot 1 600 liter som vanliga GLC erbjuder. Bilen mäter 4,73 meter på längden vilket är 7,4 centimeter längre än GLC. Höjden som är 1,6 meter är dock 3,9 centimeter lägre. Fem körlägen för växellådan och sportfjädring är standard. Dynamic Body Control och Air Body Control finns som tillval. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2015

BMW presenterar X5 xDrive40e plug-in hybrid
Drar 0.33 liter per mil

BMW X6 ActiveHybrid blev aldrig någon succé men det kanske inte var så konstigt när man såg vad drivlinan bestod av. En V8:a är ju alltid trevligt men inte när man vill åka snålt. BMW lärde sig av sina misstag och vad som 2013 presenterades som Concept5 X5 har nu blivit X5 xDrive40e plug-in hybrid - en suv med ett lite vettigare paket under skalet. Förbrukningen anges till 0.33 liter per mil och CO2-utsläppet till 78 gram per kilometer. Drivlinan består av en turbomatad fyra på 2.0 liter som ger 245 hästar. Den är i sin tur kopplad till en elmotor som ger 113 hästar och den sammanlagda systemeffekten anges till 313 hästar och 350 Nm. Till detta kopplas en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 6.8 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Bilen driver hela tiden på alla fyra hjulen och på ren eldrift ska man kunna köra omkring tre mil. Transformatorn till batteripacket stjäl lite utrymme i bagagerummet så där får man nu in 500 istället för 650 liter. Fäller man sätena ska det gå in 1 720 liter mot tidigare 1 870 liter. Bilen lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Bilder på Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé
Coupé-suven med 577 hästar

Mercedes presenterade för ett tag sedan deras BMW X6-utmanare GLE Coupé och för några dagar sedan dök det upp en kort video på bilen i AMG-utförande. Nu kan vi även visa upp lite bilder på modellen som det råder delade meningar om. Förutom vanliga motoralternativ kommer bilen även som vanlig AMG-version (549 hästar och 699 Nm) och i en vassare S-version som får hela 577 hästar och 760 Nm ur en dubbelturbomatad V8:a på 5.5 liter. Tillräckligt med pulver för att skjuta bilen till 100 km/h på endast 4.2 sekunder. Bilen driver självklart på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad automatlåda med fem olika lägen (Slippery, Individual, Comfort, Sport och Sport Plus). Vad tycker ni? Blev GLE mer okej i AMG-utförande? Tumnagel
28.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLE Coupé får AMG-behandling
Nu får BMW X6M akta sig!

Om man tar en stor fet SUV och gör den opraktisk får man en BMW X6. Lägger man till gigantisk motor och lite annat godis får man en stor, fet och opraktisk SUV som faktiskt är riktigt snabb. Låter det som en briljant idé? Det tycker Mercedes som nu ska försöka sig på samma recept, kommer de att lyckas bättre? Officiella namnet blir Mercedes GLE 63 AMG och än så länge vet vi inte mer än det som syns i teasern ovan. Får den samma spis som GL 63 AMG har betyder det 557 hästkrafter och 760 newtonmeter. BMWs senaste version av X6M har 575 hästar och 750 newtonmeter och klarar av 0 till 100 km/h på bisarra 4.2 sekunder. Hur GLEx27n kan matcha det återstår att se. Prislappen lär i alla fall bli fet, under miljonen och jag blir förvånad. Tumnagel
35.1°
+
Roger Åberg
0
2014

Mercedes presenterar sin BMW X6-utmanare
Det här är GLE Coupé

2008 rullade BMW ut modellen X6. Världen skakade på huvudet men som vi alla vet är den slimmade suven ingen ovanlig syn på vägarna, och skeptikerna har fått se sig själva besegrade. Nu hakar Mercedes på tåget när de presenterar sin nya modell GLE Coupé. Kommer den att bli en lika stor framgång? Undertill har bilen samma chassi som dagens ML men med något modifierad fjädring, styrning och elektronik. GLE mäter 4.9 meter i längd, 2.0 i bredd och 1.73 i höjd och har en hjulbas på 2.91 meter. Under huven kommer vi att få välja mellan två bensinmotorer och en dieselmotor - alla V6:or med turbo. De förstnämnda heter GLE 400 4Matic (333 hästar och 480 Nm) och sedan har vi GLE 450 AMG 4Matic. Den sistnämnda är dock inte den råbarkade AMG-versionen utan en medlem i den nya linjen AMG Sport som bjuder på lite mer effekt och styling men som inte är riktigt lika hardcore som en riktig AMG. Denna får sportigare chassi och kjolpaket och en dubbelturbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 362 hästar och 520 Nm. Dieseln heter GLE 350 d 4Matic och den bjuder på 258 hästar och 620 Nm. Alla motorer kopplas till den nya niostegade automatlåda 9G-Tronic och självklart skickar denna kraften till alla fyra hjulen. Den minsta bensinaren och dieseln har 50/50-fördelning när det kommer till drivningen medan AMG Sport har 40/60. När den riktiga AMG-modellen presenteras kommer den ha den nya V8:an som ger hela 525 hästar och 700 Nm. Premiären äger rum på Detroit Auto Show nästa månad och lanseringen blir till våren. Vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
20.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida