LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

James May är inte imponerad av nya eldrivna Mini
Föredrar BMW i3

James May har börjat intressera sig för elbilar ordentligt och ganska nyligen utökade han sitt garage med en Tesla Model S och en Toyota Mirai. Här får vi se när en av hans Drive Tribe-kollegor försöker övertala honom att den nya helt eldrivna Minin också är något att ha, men James är inte imponerad. Han föredrar fortfarande sin BMW i3 som han haft i sex år nu. Vilken är din favorit bland de mindre elbilarna som erbjuds för tillfället? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Startupen Canoo visar eldriven minibuss
Ska lanseras 2021

Företaget som tidigare gick under namnet EVelozity heter nu istället Canoo och deras plan är att lansera en eldriven minibuss 2021. Bilen kommer endast gå att prenumerera på och man ska då betala ett belopp månadsvis för att få köra runt i den. I beloppet ingår alla kostnader - försäkring, laddning och service. Designat åket har Richard Kim gjort, som tidigare varit designchef för både BMW i3 och i8. Han hoppade senare till Faraday Future men lämnade 2017. Canoo bygger på en modulär plattform som kommer att användas till minst två olika modeller. Minibussen har en elmotor på bakaxeln som ger 300 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ha en räckvidd på 40 mil. All nödvändig hårdvara för att låta bilen vara självkörande ska finnas men som vi kan se finns det även en ratt för när man vill styra själv. Vad tror ni om detta påhitt? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - helt eldrivna Mini Cooper
Tar sig max 27 mil på en laddning

Precis som utlovat drar Mini idag täcket av den helt eldrivna Coopern man har teasat bra länge nu. Bilen ser ut som i princip vilken annan Mini Cooper som helst och det är väl antagligen det som kunderna vill ha också. Under skalet sitter en elmotor som ger 184 hästar och 270 newtonmeter i vrid vilket är tillräckligt för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h. Det är samma maskin som sitter i BMW i3 och drivningen sker på framhjulen. Räckvidden på en full laddning ska ligga på mellan 23,5 till 27 mil. Ladda går att göra via ett vanligt eluttag, en laddbox eller på offentliga laddningsstationer. Det går att snabbladda upp till 50 kW. Standardutrustning är bland annat LED-strålkastare, klimatanläggning med två zoner, elektrisk handbroms och kupévärme som genereras av spillenergi från batteriet. Essential-paketet är standard och utöver detta finns två stycken utrustningsnivåer - Experience och Maximise. Det första kostar från 359.000 kronor, det andra 383.500 kronor och toppversionen ligger på 416.400 kronor. Bonus malus-systemet ger dig en rabatt på 60.000 kronor. Du som är intresserad av ett exemplar kan förhandsboka för 15.000 kronor på länken nedan. Det här dras sedan av från inköpspriset, eller så får du pengarna tillbaka om du ångrar dig. Allt om bilen finns att läsa här. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Den eldrivna Minin får 23 mils räckvidd
Börjar tillverkas i november

Mini anordnade nyligen ett event där folk fick provköra den kommande eldrivna modellen. Den kommer att börja tillverkas i november med leverans tidigt nästa år, har en elmotor på 190 hästar och en räckvidd på omkring 23 mil enligt WLTP. Under skalet finns det grejer hämtade från BMW i3 S och man lovar att bilen ska kännas som en Cooper S att köra. Batteripacket är på 33 kWh och det har man placerat där bränsletanken och avgassystemet satt tidigare. Bilens vikt landar på 1 360 kilo vilket innebär omkring 130 kilo mer än en Cooper S med automatlåda. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Kallt väder halverar elbilars räckvidd
För då brassar vi på massa värme

Det är väl ingen direkt nyhet att temperaturer påverkar batteriers prestanda. Så vad händer då med elbilarna när det är svinkallt eller tokvarmt? American Automobile Association bestämde sig för att testa de fem elbilarna Tesla Model S, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Chevy Bolt och det visade bland annat att räckvidden kortades med hela 41 procent vid bara 6,6 minusgrader. Men det kanske inte är så konstigt - för är det kallt ute vrider många på full värme överallt vilket är en stor del till att batterierna får jobba stenhårt och att krämen då istället går till att värma din stjärt. På den andra sidan av skalan, när det är extremt varmt, påverkas också räckvidden negativt. Är det 35 grader plus sjunker enligt testerna räckvidden med 17 procent. Då vräker vi istället på full AC vilket tar sjukt mycket energi från batteripacket. Är det höga eller låga temperaturer rekommenderar AAA att man förvärmer/förkyler bilen för att inte chocka den allt för mycket. Hela testet hittas på länken nedan. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0
2018

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

BMW i3 får större batteri och längre räckvidd
Igen

BMW vill verkligen hålla liv i modellen i3 och nu får den sig ytterligare en uppdatering. I maj 2016 begåvade man den med ett större batteripack vilket gav längre räckvidd, och nu är det dags igen. Nyheten bjuder på nästa dubbelt så lång räckvidd som den första versionen hade som lanserades 2013. Den nya kallar man för i3 (120 Ah) och den har ett batteripack på 42,2 kWh. Det ska räcka för att kunna komma upp till 39,5 mil på en laddning. Siffrorna gäller NEDC-cykeln, tittar man på WLTP-cykeln är dessa istället upp till 31 mil. På 42 minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent med en snabbladdare. Har man 11 kW tar det 3,2 timmar för en full laddning och via ett vanligt vägguttag är laddningstiden runt 15 timmar. Den nya versionen kommer både i standardutförande och som S-version. S:en är sportigare till utseendet och har sänkt chassi och större fälgar med bredare sulor. Den har även 184 istället för 170 hästar ur sin elmotor. Vridet anges till 270 newtonmeter (250 för standardversionen). 0-100 km/h tar för S:en 6,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Motsvarande siffror för vanliga är 7,3 sekunder och 150 km/h. Bilen kostar från 419.000 kronor. S kostar från 439.000 kronor. Det går bra att lägga en beställning nu och de första exemplaren kommer att tillverkas i november. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

X Shore visar upp sin eldrivna båt i ny film
Går nu att beställa

Det är inte bara på vägarna det börjar dyka upp eldrivna alternativ, även på sjön händer det grejer. 2017 drog företaget X Shore igång utvecklingen av en eldriven prototyp kallad eElectric 8000 Smögen Edition. I år lanserades båten som en färdig produkt och i den här färska filmen visar man upp den. Räckvidden anges till 40 sjömil om man kör i 25 knop, 80 sjömil om man sänker hastigheten till tio knop. Båten har dubbla inombordare på 80 hästar styck som i sin tur får kraften från två stycken BMW i3-batterier. Längden är åtta meter, bredden 2,6 meter och vikten omkring 2,2 ton. Prislappen om man vill bli ägare till en sån här är runt tre miljoner kronor. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Därför är BMW i3 inte värd sitt pris
Enligt Doug DeMuro

BMW i3 är en "hyfsat" speciell bil från BMW. Designen är verkligen annorlunda både på in- och utsidan. På utsidan tror jag att de flesta tycker att det är en ful skapelse även om jag kan tycka att den är rätt rolig i sin knäpphet. På insidan däremot tror jag att de som använt den gillar den. BMW har använt bilen som testbädd för sina kommande elbilar och för det har så klart köparna fått betala priset. Men det är en fri värld och ingen tvingas att köpa en bil. I Sverige är priset på i3 inte riktigt lika galet som i USA och värdeminskningen är inte heller lika tokig. Prislappen ligger på 375.000 kronor (innan skatteavdrag) och begagnade bilar går att hitta för runt 220.000 kronor. Håller ni med Doug? Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0
2017

Concept EQ A - Mercedes svar på Tesla Model 3?
Kort teaser för ny elbil

Concept EQ A är en ny helt eldriven konceptbil framtagen av Mercedes. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt och det här kommer att vara instegsmodellen under Mercedes eldrivna EQ-märke. Den skulle kunna ses som en utmanare till BMW i3 och Tesla Model 3 när den väl är här på riktigt. Först ut är dock suven EQ C som är planerad till 2020, EQ A kommer att dyka upp någon gång efter det. Innan 2025 ska Mercedes dock ha lanserat hela tio stycken nya elbilar. EQ A baseras på MEA-plattformen och kommer att drivas av en ensam elmotor för att hålla nere kostnaderna. Priset tros landa någonstans under 40 000 euro. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida