36 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium! Breaking News! Microsoft köper Activision Blizzard!

BMW rullar ut iX M60
Prestandaversion av elsuven med 619 hästar

Nu presenterar prestandaavdelningen BMW M GmbH en ny version av den eldrivna suven iX. Den här kallar man för M60 och den bjuder bland annat på dubbla motorer som sammanlagt levererar upp till 619 hästar och 1015 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, har en begränsad toppfart på 250 km/h, ett batteripack på 106,3 kWh och en räckvidd på 56 mil. Adaptiv luftfjädring, aktiv styrning och sportigare bromsar är standard. Utseendemässigt är förändringarna M60-emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, blåa bromsok och möjligheten att lägga till exteriörpaketet BMW Individual Titanium Bronze. Lite trist i mina ögon att en M-version inte får fräsigare kjolpaket och liknande för att särskilja sig mer från övriga versioner. Lansering sker i sommar och på prislappen står det en bit över 100.000 dollar. På tal om iX så är BMW just nu på CES-mässan med en version som kan byta färg, hur detta ser ut kan ni se här. Tumnagel
40.4°
0
2021

BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat
Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka

Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
43.3°
0

Bjørn Nyland och några till har kört BMW i4 M50
Känns elbilen som en äkta M-bil?

Det har varit presskörning av BMW i4 M50 i Tyskland så Bjørn Nyland och ett gäng till drog dit och körde den nya eldrivna prestandavagnen. Känns den som en M-bil eller är det "bara" en snabb elbil? Tumnagel
40.4°
0

Nu har BMW i4 börjat tillverkats
Syns snart på vägarna

BMW i4 verkar vara en riktigt trevlig bil där man får en pigg rackare som inte riktigt är M-kapabel men som levererar riktigt bra prestanda till ett, jämfört med fossilbilen, rimligt pris. Nu har bilen börjat tillverkats i BMWs fabrik i München och man producerar faktiskt alla varianter av 3- och 4-serien på samma tillverkningslina. Man är lite extra stolta över detta eftersom man lyckats få in elbilsversionen tillsammans med de andra utan att stanna tillverkningen. BMW i4 kommer i två versioner. eDrive40 har 374 hästar och kostar 625.000 kronor och M50 har 544 hästar och kostar 725.000 kronor. Tumnagel
41.7°
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.4°
0
Slut på artiklar...