m

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Så här kommer M-modellen av BMW i4 att låta
Hans Zimmer har komponerat ljud till den eldrivna bilen

BMW har sedan ett tag tillbaka arbetat med den Oscars-belönade kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljud till företagets elbilar, ljud som bilarna ska ge ifrån sig när de kommer rullande i trafiken. Till M-modellen av av BMW i4 har Zimmer tillsammans med BMW:s ljudchef Renzo Vitale komponerat ett ljud som ska låta lite kraftfullare. BMW skriver om detta: "In the version developed specifically for electrified BMW M models, the drive sound of the BMW i4 is charged with extra energy. Added to which, the differentiation between COMFORT and SPORT mode is especially strong. Overall, the drive system note displays a less harmonious but engagingly rousing and technical sonic profile." Ni kan lyssna på ett smakprov av Zimmers ljud till M-modellen av BMW i4 i den inbäddade tweeten här nedanför. Zimmer är även inblandad i att ta fram ljud till den vanliga i4-modellen så väl som BMW iX. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är BMW i4
En eldriven sedan som tar sig upp till 59 mil

BMW rullar nu ut ytterligare en helt eldriven modell och det är i4. Det här är en sedan som troligtvis vill sno kunde från exempelvis Tesla Model 3. Bilen är byggd som elbil från grunden och baseras inte på någon befintlig modell. i4 liknar nya 3- och 4-serien men har även en hel del egna linjer. Den stora vertikala grillen är givetvis på plats och den verkar vara här för att stanna. Bilen erbjuds med flera stycken olika effektnivåer och den starkaste blir den som har 530 hästar. Den kommer göra 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Versionen med längst räckvidd är den som kommer 59 mil på en laddning. Lansering sker under årets fjärde kvartal. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0
2020

BMW:s första eldrivna M-bil kommer nästa år
i4 M kommer dock inte klå vanliga M4

Innan året är slut väntas BMW presentera den helt nya elbilen i4. Även om den har en 4:a i namnet så handlar det om en sedan-modell och nu får vi reda på att den här kommer att bli den första eldrivna modellen som erbjuds i M-version. i4 M som den troligtvis heter kommer dock inte att utmana sitt prestandasyskon M4 utan vara snäppet tamare. Det har tidigare snackats om att i4 får dubbla elmotorer som tillsammans ger 530 hästar. Det ska räcka för att kunna ta sig från 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Det här gäller alltså den vanliga versionen, i4 M lär bli ännu vassare. Nyligen presenterade M4 har som mest 510 hästar och går som snabbast 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Hur man har tänkt att i4 M ska prestera sämre än M4 återstår att se men prestanda handlar ju som vi alla vet inte bara om att åka snabbt rakt fram. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar Concept i4
Elbil med jättegrill kommer 2021

BMW presenterar nu Concept i4 som är en förhandsvisning av den helt eldrivna modellen i4 som är tänkt att börja tillverkas nästa år. Under skalet finns den femte generationen av eDrive-tekniken som kommer att ha sin premiär i de kommande modellerna iNext och iX3. I Concept i4 finns en elmotor som ger hela 530 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 60 mil enligt WLTP-cykeln. Designmässigt ska konceptet inte vara ljusår från det vi kommer att få se i produktionsform och det innebär antagligen att den nya enorma grillen kommer att få följa med. Den kommer vi ju även att få se på nya M3 och M4 så det är väl bara att vänja sig antar jag. i4 kommer att byggas i BMW:s fabrik i München från och med nästa år och där har man investerat runt 200 miljoner euro för att göra platsen redo för den nya elbilen. Tumnagel
28.9°
+
Bobby Green
0

BMW släpper ny teaser för Concept i4
Elbil med 530 hästar

BMW kommer att ta med sig Concept i4 till Genève och nu har man släppt en ny teaser för bilen. Den här drivs helt och hållet av el och effekten kommer att vara rejäla 530 hästar. Det ska bland annat göra att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på bara fyra sekunder. Toppfarten ska ligga på strax över 200 km/h. Elmotorn får sin kraft av ett nytt batteri som ska vara på omkring 80 kWh. Det ska ge en räckvidd på 60 mil och man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 35 minuter. Produktionsversionen kommer att lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2019

BMW släpper lite information kring elbilen i4
Tar sig nästan 60 mil och har 530 hästar

2021 ska BMW släppa den nya elbilen i4 som blir en elektrifierad version av dagens 4-serie Gran Coupé. Nu släpper man lite bilder på när modellen vintertestas och en del mumsiga uppgifter som berättar vad vi har att vänta oss. i4 kommer att få den femte generationen av eDrive-tekniken och maxeffekten ur de båda elmotorerna kommer att ligga på runt 530 hästar. 0-100 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten kommer att ligga på över 200 km/h. Batteripacket sitter i golvet och det är på 80 kWh. Det ska gå att snabbladda med upp till 150 kW och man ska kunna få upp till 80 procent på runt 35 minuter. Har man bråttom ska man kunna få runt tio mil på sex minuter. Med fullt batteri ska man enligt WLTP kunna ta sig 59,7 mil. Nu snackar vi alltså information kring toppversionen, svagare och därmed billigare alternativ kommer självklart också att lanseras. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2018

BMW lanserar eldrivna i4 2021
Får en räckvidd på 70 mil

I våras presenterade BMW konceptbilen iX3. Det är en eldriven SUV som ska lanseras 2020. Nu bekräftar man nästa helt eldrivna modell. Den heter i4 och lanseringen av den kommer att ske 2021. Enligt NEDC-cykeln ska den klara 70 mil på en laddning, men vad den kommer att göra enligt den hårdare WLTP-körcykeln är oklart. Bilen kommer också att vara snabb och göra 0-100 km/h på en grym tid, men några exakta siffror har tillverkaren inte avslöjat än. i4 kommer att tillverkas i München och det sägs att den baseras på samma plattform som 4-serie Gran Coupé. Enligt rykten ska elmotorn placeras fram och sen skicka kraften till bakhjulen för att ge den rätta BMW-känslan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2013
Nästa sida