35 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.1°
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
0

Sluttesterna av eldrivna BMW iX3 är klara
Tillverkningen drar igång i sommar

Nu har BMW för första gången utfört sluttesterna för en helelektrisk modell i Kina och Europa samtidigt. Det handlar om den kommande suven iX3 som lanseras senare i år. Prototyper har körts över 770 mil under fyra veckors tid och fabriken förbereds nu för serieproduktionen som kommer att dra igång under sommaren på BMW Brilliance-fabriken i Shenyang i Kina. iX3 har ett batteripack på 74 kWh och tar sig 44 mil på en laddning enligt WLTP. Tumnagel
39.2°
0

BMW presenterar Concept i4
Elbil med jättegrill kommer 2021

BMW presenterar nu Concept i4 som är en förhandsvisning av den helt eldrivna modellen i4 som är tänkt att börja tillverkas nästa år. Under skalet finns den femte generationen av eDrive-tekniken som kommer att ha sin premiär i de kommande modellerna iNext och iX3. I Concept i4 finns en elmotor som ger hela 530 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 60 mil enligt WLTP-cykeln. Designmässigt ska konceptet inte vara ljusår från det vi kommer att få se i produktionsform och det innebär antagligen att den nya enorma grillen kommer att få följa med. Den kommer vi ju även att få se på nya M3 och M4 så det är väl bara att vänja sig antar jag. i4 kommer att byggas i BMW:s fabrik i München från och med nästa år och där har man investerat runt 200 miljoner euro för att göra platsen redo för den nya elbilen. Tumnagel
28.9°
0

BMW hårdtestar eldrivna suven iNext i Kalahariöknen
Måste palla riktigt varma klimat, också

För ett år sedan tog BMW elbilen iNext till Arjeplog för att utsätta den för lite extrem kyla. Nu har man även varit i den sydafrikanska öknen Kalahari för att utsätta den för extrem hetta och solens brännande strålar. Med sig har man ett gäng förserie-bilar som fortfarande är under maskering. Underlaget har varierat mellan sand, sten och allmänt usla vägar. Perfekt för att kunna stresstesta alla olika komponenter alltså. iNext, som troligtvis kommer att heta iX5 när den väl anländer, ska börja tillverkas 2021 i fabriken i Dingolfing, Tyskland. Bilen kommer att få den femte generationen av eDrive-tekniken och lovar en räckvidd på upp till 60 mil på en laddning. Tumnagel
39.8°
0

BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här

BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
0

CES 2020 BMW iNext får 5G
Lanseras nästa år

BMW befinner sig på CES-mässan i Las Vegas och deras fokus där är autonom körning. Man har med sig ZeroG-passagerarsäten, en ombyggd i3:a som ska efterlikna en hotell-lounge och Interaction EASE som är en AI-styrd blickigenkänning. Detta system ska kunna följa och tolka vad som sker i förarens synfält och med hjälp av artificiell intelligens kunna upptäcka när föraren tittar på på ett objekt utanför bilen och då ta fram relevant information för situationen. Det här är något som kommer att hamna i den kommande modellen BMW iNext och i samma veva berättar man att den även kommer att få 5G-stöd. 5G är bland annat en förutsättning för autonom körning i nivå 3 och uppåt. iNext lanseras nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
0
2019

Eldrivna BMW iX3 tar sig över 44 mil på en laddning
Får batteripack på 74 kWh

BMW berättar nu om den kommande helt eldrivna modellen iX3. Batteripacket är på 74 kWh vilket ändå får anses som rätt så stort men BMW menar att man har satsat på att få bra räckvidd genom effektivitet istället för att fokusera på att trycka dit ett så stort batteri det bara går. Batteriet ska kunna snabbladdas med upp till 150 kW och upp till 11 kW med laddbox. Enligt WLTP-cykeln ska räckvidden ligga på över 44 mil vilket också låter helt okej. Energiförbrukningen ska vara mindre än 20kWh/100km. Bilen har femte generationen av eDrive-tekniken som även kommer att finnas i modellerna i4 och iNEXT. Här är elmotorn, systemelektroniken och växellådan packade tillsammans i en modul vilket ger lägre vikt och bättre flexibilitet. Motorn ger 286 hästar, 400 newtonmeter i vrid och drivningen sker på bakhjulen. iX3 lanseras någon gång under nästa år. Tumnagel
44.7°
0
Nästa sida