m

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Tillverkningsstarten för BMW iX försenas till mars 2022
Är halvledare orsaken?

I november förra året presenterade BMW den eldrivna suven iX. Då sa man att tillverkningen skulle dra igång i Dingolfing-fabriken i mitten av 2021. Nu säger dock rykten att detta har skjutits fram till mars 2022 istället. Anledningen är oklar men den globala bristen på halvledare som elbilen är beroende av skulle kunna vara en av orsakerna. Ni som har beställt ett exemplar kanske alltså måste vänta ytterligare en stund innan ni får er bil. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

BMW lovar att keyless-systemet i iX är supersäkert
Om du har en iPhone

BMW:s kommande eldrivna SUV iX kommer som så många andra bilar att utrustas med ett så kallat keyless-system. Dessa system har de senaste åren anklagats för att vara mycket osäkra och skurkuslingar ska med sina apparater på bara några sekunder kunna fånga upp signalen från nyckeldosan och utan problem kunna sno bilen och köra iväg. Men med iX lovar BMW att systemet är supersäkert, i alla fall om du har en iPhone. Har du det kan du skaffa BMW Digital Key Plus som låter dig ta kontrollen över din bil med hjälp av telefonen. Du ska inte ens behöva ta upp den ur fickan utan bilen låser upp sig när du närmar dig, och låser sig när du går från den. Systemet baseras på Ultra-Wideband (UWB)-teknik som hade sin premiär i iPhone 11 och iX blir den första BMW:n ut att använda sig av detta. Tekniken sägs erbjuda "an exceptionally precise localization with the greatest possible security" och enligt BMW ska det inte vara möjligt att kapa eller störa ut signalen här. BMW och Apple har jobbat tillsammans med Car Connectivity Consortium för att göra Digital Key 3.0 med UWB som standard för fordonsindustrin. iX lanseras senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Så tycker bildesignern Frank Stephenson om BMW iX
"It's almost a vehicle that's lost its soul"

I november rullade BMW ut den helt eldrivna suven iX och internet var inte tyst. Väldigt många undrade vad BMW haft i kaffet när bilen designades och jag är beredd att hålla med. Här får vi höra vad Frank Stephenson som var den som designade första BMW X5 har att säga om bilen. Vad tycker ni om iX? Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2020

BMW:s svar på kritik kring iX: "OK, Boomer"
Smart!

För en vecka sedan presenterade BMW den helt nya eldrivna suven iX. Man har tagit fram bilen för att folk vill ha såna här fordon, men trots detta fick modellen massiv kritik. Kanske har det att göra med att den ser ut som en förvuxen bäver som ingen människa någonsin vill ses framföra på upplysta gator? BMW tror dock inte att det är därför man fått all denna kritik, utan för att en del helt enkelt inte fattar att det här är vad folket vill ha. Så som svar på all kritik säger man helt enkelt "OK, Boomer". Det är ett uttryck som blev poppis att slänga sig med för ett år sedan och fungerar typ som att säga "Jag hör vad du säger men jag skiter i det, eftersom du är en gamling". Boomer kommer från baby boomers-generationen och syftar på folk som föddes 10-20 år efter andra världskriget. Det här gänget ska alltså inte fatta någonting och därmed är deras åsikt inte så viktig. Men vilka är det egentligen som har pengar att köpa en sån här ny flådig BMW? Hrm... OK, Boomer.And what’s your reason not to change?The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi— BMW (@BMW) November 15, 2020 Tumnagel
10.5°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.2°
+
Bobby Green
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Sluttesterna av eldrivna BMW iX3 är klara
Tillverkningen drar igång i sommar

Nu har BMW för första gången utfört sluttesterna för en helelektrisk modell i Kina och Europa samtidigt. Det handlar om den kommande suven iX3 som lanseras senare i år. Prototyper har körts över 770 mil under fyra veckors tid och fabriken förbereds nu för serieproduktionen som kommer att dra igång under sommaren på BMW Brilliance-fabriken i Shenyang i Kina. iX3 har ett batteripack på 74 kWh och tar sig 44 mil på en laddning enligt WLTP. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

BMW iX3 i produktionskläder läcker ut
Läcker?

BMW iX3 kan bli det som i3 aldrig blev och snart är den här. Nu har två bilder på hur bilen ser ut i produktionsutförande läckt ut efter att vi tidigare bara sett konceptbilder och en bil under kraftig maskering. Så här kommer den alltså att se ut när den rullar på gatorna och endast de som vet kommer ha koll på att det handlar om en elbil. Kanske bra, för många tyckte nog att i3 var lite för konstig. När lanseringen kan ske är dock oklart med tanke på pandemin. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida