m

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0
2020

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Sluttesterna av eldrivna BMW iX3 är klara
Tillverkningen drar igång i sommar

Nu har BMW för första gången utfört sluttesterna för en helelektrisk modell i Kina och Europa samtidigt. Det handlar om den kommande suven iX3 som lanseras senare i år. Prototyper har körts över 770 mil under fyra veckors tid och fabriken förbereds nu för serieproduktionen som kommer att dra igång under sommaren på BMW Brilliance-fabriken i Shenyang i Kina. iX3 har ett batteripack på 74 kWh och tar sig 44 mil på en laddning enligt WLTP. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

BMW iX3 i produktionskläder läcker ut
Läcker?

BMW iX3 kan bli det som i3 aldrig blev och snart är den här. Nu har två bilder på hur bilen ser ut i produktionsutförande läckt ut efter att vi tidigare bara sett konceptbilder och en bil under kraftig maskering. Så här kommer den alltså att se ut när den rullar på gatorna och endast de som vet kommer ha koll på att det handlar om en elbil. Kanske bra, för många tyckte nog att i3 var lite för konstig. När lanseringen kan ske är dock oklart med tanke på pandemin. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna BMW iX3 tar sig över 44 mil på en laddning
Får batteripack på 74 kWh

BMW berättar nu om den kommande helt eldrivna modellen iX3. Batteripacket är på 74 kWh vilket ändå får anses som rätt så stort men BMW menar att man har satsat på att få bra räckvidd genom effektivitet istället för att fokusera på att trycka dit ett så stort batteri det bara går. Batteriet ska kunna snabbladdas med upp till 150 kW och upp till 11 kW med laddbox. Enligt WLTP-cykeln ska räckvidden ligga på över 44 mil vilket också låter helt okej. Energiförbrukningen ska vara mindre än 20kWh/100km. Bilen har femte generationen av eDrive-tekniken som även kommer att finnas i modellerna i4 och iNEXT. Här är elmotorn, systemelektroniken och växellådan packade tillsammans i en modul vilket ger lägre vikt och bättre flexibilitet. Motorn ger 286 hästar, 400 newtonmeter i vrid och drivningen sker på bakhjulen. iX3 lanseras någon gång under nästa år. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2018

Nu går det att förhandsboka BMW:s eldrivna iX3
Swisha 15.000 kronor

I våras fick vi se BMW Concept iX3. Det är en helt eldriven version av modellen X3. 2020 ska produktionen dra igång och nu har man öppnat upp för att kunna förhandsbeställa bilen och ställa sig i kö. Du gör detta genom att gå in på länken nedan, fylla i formuläret och sedan Swisha din återförsäljare 15.000 kronor. Betalningen är inte bindande och skulle du ångra dig får du tillbaka pengarna. Någon av er som är sugen? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Teaser för BMW iX3 Concept
Den helt eldrivna crossovern

BMW har som vi tidigare har meddelat flera rena elbilar på gång och en av dem som kommer att dyka upp 2020 är produktionsversionen av konceptet man har släppt en teaser för här. Bilen kommer att ställas ut på Auto China och den lilla skymten vi får av den i videon visar en ny typ av grill där de två separata njurarna istället har blivit en enhet. Njurarna har sedan urminnes tider varit ett kännetecken för tillverkaren så det här var modigt, och lite tråkigt. Mest kanske för att resultatet ser ut som något från Kia. Mer om konceptbilen får vi när den har visats upp på mässan. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2010