m

Valentino Balboni släpper avgassystem till Aventador SVJ
Lättviktare i titan

Den före detta testchefen hos Lamborghini, Valentino Balboni, lanserade 2016 ett avgassystem till modellen Aventador SV. Nu presenteras ett som istället är framtaget för Aventador SVJ. Det är helt och hållet i titan och väger inte mer än 4,66 kilo. Originalet väger 15 kilo så det är en markant skillnad. Tillverkningen sker i Italien och endast 63 stycken exemplar kommer att tillverkas. Utöver dessa kommer det även att släppas 15 stycken med Valentinos signatur på. Vad man får betala för ett sånt här system framgår inte men det är nog ett helt gäng med slantar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2017

Wolf Of The Autostrada
Skön kortfilm från Ruf med Yellowbird

1987 släppte Ruf modellen Ruf CTR, även kallad Yellowbird. Den gick som bara satan och blev legendarisk efter att Stefan Roser sladdat runt med den på Nürburgring. För att påminna oss om detta episka ögonblick och den fantastiska bilen har bilmärket släppt den här härliga filmen som de döpt till Wolf Of The Autostrada. I den medverkar givetvis Yellowbird, men även en Ferrari Testarossa, en Lamborghini Countach och en gammal Aston Martin Vantage. "Skådespelare" i filmen är inga mindre än Stefan Roser själv, och Lamborghinis gamla testförare Valentino Balboni. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2016

Valentino Balboni börjar sälja Lamborghini-prylar
Avgassystem till Aventador SV först ut

Valentino Balboni, den legendariska före detta testchefen hos Lamborghini, har startat ett eget företag. Det kallas för VB och tanken är att han ska sälja eftermarknadsprylar till Lamborghini. Först ut är ett avgassystem i titan till modellen Aventador SV som enligt uppgift ska väga in på låga 6,3 kilo. Endast 30 stycken exemplar av detta system kommer att tillverkas och varje tar 350 timmar att få till. Vad priset ligger på är dock oklart för tillfället. Företaget kommer att visa upp sina grejer på Concurso Italiano i Kalifornien den 20 augusti. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2011

Ännu en medlem i Lamborghinis Gallardo-familj presenterad
Och det blev som sagt en bakhjulsdriven Spyder

Precis som jag skrev förra veckan kommer det alltså ytterligare en version av Gallardo, som om det inte var nog nu. Spyder, cabben alltså, erbjuds nu också med enbart bakhjulsdrift. Men den heter inte Balboni för det. Hästarna minskar till 550, precis som i Valentinos version. 0-100 km/h är inte fy skam bara för det utan det klarar man av på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 319 km/h. Men man har inte bara flexat bort drivknutarna i fronten. Enligt Lamborghini har fjädrar och stötdämpare justerats in för att matcha bakhjulsdriften så bra som möjligt samt att man har optimerat aerodynamiken nu när det inte är lika tungt i nosen. Flippar man över till "Corsa"-läget avaktiveras ESP-systemet och man kan åka brett, som man såklart vill i en bil med bakhjulsdrift. Förhoppningsvis (nuvarande Gallardo börjar bli lite tjatig enligt mig) är det här den sista specialversionen. Ersättaren, som sägs få namnet Cabrera, tar efter 2013. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bakhjulsdriven Lamborghini Gallardo Spyder bekräftad
Kommer nästa år

Lamborghinis testchef Valentino Balboni fick en modell uppkallad av sig själv för ett tag sedan. Det var en hardcore-version där man plockat bort fyrhjulsdriften och bara lät bilen driva på bakhjulen istället. Versionen som tidigare bara funnits som coupé kommer nästa år även som cabriolet. Om den nya versionen också får namnet Balboni återstår att se men hur som helst blir det den åttonde i ledet. LP560-4, LP560-4 Spyder, LP570-4 Superleggera, LP570-4 Performante, Sesto Elemento, Super Trofeo Stradale och LP550-2 Valentino Balboni har vi tidigare fått se och Gallardo-namnet börjar nästan bli lite uttjatat nu. Lamborghini vill krama ut det sista innan en helt ny bil presenteras och då tror man alltså att kunderna vill åka öppet och bakhjulsdrivet. Precis som i Balboni-versionen förlorar bilen 10 hästar och får "bara" 550, vilket säkerligen räcker och blir över ändå. Nästa år ska bilen börja säljas och förmodligen kommer den att visas upp på Los Angeles Motor Show om ett par veckor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2010

Samlade carspotts
Lite bilder på fina bilar

Här är några samlade carspotts som trillat in till vår brevlåda. En mattsvart Fiat 500, en Gallardo Balboni, en krämvit Ferrari California och en Porsche 356 från 1965 i ytterst fint skick! Tack till er som skickat in bilderna! Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

En häst och en tjur
Gammalt möter nytt

Sommaren börjar äntligen visa att den är här, för nu kryper fler och fler häftiga bilar ut ur sina dvalor. Dessa två pärlor, med stor åldersskillnad, förtjänar verkligen lite sol och uppmärksamhet riktade mot sig. Ferrarin är en 330 GT från 1965 och Lamborghinin är som ni kan se på stripen på huven, en Balboni-version av Gallardo. Sitter ni och trycker på bilder på häftiga, annorlunda bilar så tveka inte att skicka in dom till bobby@feber.se! Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Stylingpaket till Gallardo
Och möjligheten att enbart ha bakhjulsdrift

Schweiziska styling- och tuningfirman BF-performance smäckar på ett komplett kjolpaket i kolfiber till Lamborghini Gallardo. Utöver detta erbjuder de även möjligheten att enbart få drivning på bakhjulen, precis som Balboni-versionen. GT600 som den så fint har döpts till, har trots siffrorna i namnet inte fått sig en motoruppgradering. Här handlar det istället om utsidan, som fått sig en aggressivare front med större luftintag, nya sidokjolar, diffusor bak och vinge på bakluckan, allt tillverkat i kolfiber. På insidan sitter man ordentligt fast tack vare 5-punktsbälte. En bur stabiliserar upp hela bilen och skyddar om olyckan är framme. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2009

Valentino Balboni
Kör så att gnistorna yr

Valentino Balboni började som mekaniker på Lamborghini redan 1968, 1973 inledde han sin karriär som testförare för de exklusiva bilarna. I år var han tyvärr tvungen att pensionera sig, på grund av de italienska arbetslagarna. Det måste vara riktigt trist att lämna ett sånt drömjobb, men hans anda lever kvar, speciellt då han fått senaste versionen av Gallardo uppkallad efter sig. Är det någon som vet hur man rattar en Lambo är det Valentino Balboni, och här visar han upp sina kunskaper rattandes den bakhjulsdrivna 550 hästar starka tjuren. Fy va råsnygg den är! Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu är det hjul igen
Klä din gran med italiensk passion

Har du idétorka angående vad du ska pynta årets julgran med? Är du en bilfanatiker och gillar Lamborghini? Då är detta den perfekta lösningen för dig! Julgranskulor i samma fina kulörer som nyligen lanserade Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni, Blue Caelum och White Monocerus. Det finns även fler saker att tillgå som julkort, kalender och kläder för den shoppingsugne. Smakar det så kostar det såklart, tre julgranskulor går för runt 600 kronor. Stearinljusen kostar nästan 500 kronor, men det är ju Lamborghini så lätta lite på lädret nu! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Video Valentino Balboni och Gallardo LP 550-2
Dokumentär om testföraren och bilen som bär hans namn

I slutet av juni lät italienarna avtäcka ännu en i raden av specialmodeller med grund i Lamborghini Gallardo och där kastade man ut fyrhjulsdrift och ett antal kilo för att istället satsa på bakhjulsdrift, diffbroms som låser bakhjulen med upp till 45 % samt ett tilläggsnamn som lyder LP 550-2 Valentino Balboni. Nu har man skeppat ut en video som behandlar både bil som förare och man kan ju inte säga annat än att Balboni himself haft ett ganska angenämnt jobb de senaste 40 åren... Tumnagel
37.7°
+
Erik Svensson
0

Officiell Lamborghini Gallardo LP550-2
Om man tycker fyrhjulsdrift är töntigt

Enligt flera sajter så är bilen på bilderna en bantad version av LP560-4 där man plockat bort runt 30 kg och struntat i fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslådor. Receptet lyder sexväxlad manuell låda, bakhjulsdrift och 550 hk ur 5,2-liters V10:an. Uppdatering: Nu har Lamborghini släppt ett pressmeddelande (återfinns efter hoppet) och siffrorna säger 1380 kg, 550 hk, 0-100 km/h på 3.9 sekunder och toppfart av 320 km/h. Tumnagel
37.5°
+
Erik Svensson
0
2007

VIDEO: Ett varv med Valentino Balboni i en Murcielago LP640
Passageraren borde dock skjutas

Valentino Balboni har världens bästa jobb. Han är testförare åt Lamborghini och sitter i princip dagarna ut och rattar Lambos. Ibland så är han på bra humör och låter en passagerare åka med. Det här är ett sådant ögonblick. Synd bara att passageraren förstör upplevelsen genom att leva rövare i framsätet. Med tanke på svordomarna så bör ni kanske inte ha allt för högt ljud på om ni sitter i ett kontorslandskap. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0