m

Paradox resultat över förväntningarna
Har aldrig omsatt så mycket som förra året

Det svenska spelföretaget Paradox Interactive har redovisat resultatet för förra året och det verkar som om företaget går som tåget. 2018 omsatte företaget nästan 1,13 miljarder kronor vilket är en ökning med 39 procent jämfört med 2017. Vinsten före skatt ökade till 455 miljoner vilket är en ökning med 34 procent jämfört med föregående år. Paradox vd Ebba Ljungerud skriver i en kommentar till årsrapporten bland annat: "At the beginning of the year, we released the new games Surviving Mars and BATTLETECH. In September, Paradox Interactive premiered on the Nintendo Switch with Cities: Skylines. Although only a few of our most successful games are available on console, our console revenues during the year accounted for 12% of total revenue. We ended the year by acquiring the rights to the Prison Architect game and brand, an award-winning management game created by the English studio Introversion Software Ltd." När det gäller 2019 och framtiden för Paradox så skriver Ljungerud: "In 2019, we will add two completely new games to our portfolio – Age of Wonders: Planetfall and Imperator: Rome – and, for the first time, welcome the console audience to the grand strategy genre through Stellaris: Console Edition, launching in early 2019. We will also reveal more information about games that are being developed but have not yet been announced.For the gaming industry as a whole, 2019 looks to be a year characterized by growing competition in the distribution market. Several strong players have recently announced their plans to challenge Steam’s dominance in the PC market, while the console platforms are starting to prepare for the shift to the next hardware generation." Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

TGA2018 God of War blev årets spel på Game Awards
Red Dead Redemption 2 vann i flest kategorier

Det har varit ett riktigt bra spelår och när det kommer till vilket spel som skulle norpa titeln som årets bästa har varit lite oklart. Det har stått mellan Red Dead Redemption 2 och God of War men efter många om och men blev det den sistnämnda som kammade hem segern och utnämndes till årets bästa spel, vilket inte är helt illa för en reboot av en älskad spelserie. God of War vann även i två andra kategorier, nämligen Best Game Direction och Best Action/Adventure Game. Rockstar behöver dock inte vara ledsna över att inte ha vunnit hederspriset med Red Dead Redemption 2, då de kan glädjas åt att spelet kammade hem flest vinster. Red Dead vann nämligen i kategorierna Best Narrative, Best Score/Music, Best Audio Design och sist men inte minst fick Roger Clark priset för Best Performance för sin insats som Arthur Morgan. Hela listan på kvällens nominerade hittar ni här nere och vinnarna märks med fetad text. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

RDR2 och God of War kan bli storvinnare på Game Awards
Har norpat åtta nomineringar var

Det årliga spelevenemanget The Game Awards kommer i vanlig ordning att dra igång i början av december och nu har gänget avslöjat vilka spel som nominerats till vad. 2018 har varit ett riktigt bra spelår och vi har fått lira en hel drös högkvalitativa spel. Några av dessa är Red Dead Redemption 2 samt God of War och det är kanske inte helt oväntat att det är just dessa två spel som fått flest nomineringar i år. Red Dead Redemption 2 och God of War slåss mot varandra i flera olika kategorier som bland annat Game of the Year, Best Game Direction, Best Narrative och Best Score/Music. Utöver RDR2 och God of War har Assassin’s Creed Odyssey norpat fyra nomineringar och det har även indiespelet Celeste fått. Hela listan med nominerade spel hittar ni genom att klicka på läs mer. The Game Awards kommer dra igång 7 december klockan 03:00 och eventet kommer liveströmmas via flertalet kanaler. Utöver en drös prisutdelningar kommer det troligtvis även visas en rad nya trailers och nyheter om kommande spel, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

IGN recenserar BattleTech
ACG gör detsamma

Mech-stridsspelet BattleTech släpptes tidigare i veckan och givetvis har diverse spelmedier tagit en ordentlig titt på spelet. Ovan har ni en videorecension från IGN och nedan hittar ni en video där ACG berättar vad han tycker om spelet. Fler recensioner av BattleTech hittar ni på spelets Metacritic-sida. Länk till den har ni här nere till vänster. Känner ni er sugna på att köpa spelet så kan ni göra det via Steam för 40 euro. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Paradox ger sig in på mobilmarknaden
Ska släppa sitt första mobilspel i år

Den svenska speldistributören Paradox släppte idag sin senaste kvartalsrapport och utav den framgår det att Paradox verkar sikta på att ge sig in i mobilspelsbranschen. DI Digital skriver att Paradox kommer att ge ut sitt första mobilspel i år efter att man de senaste åren släppt framgångsrika spel som till exempel spelserien Europa Universalis, Stellaris och Cities: Skylines till andra konsoler. I år kommer Paradox även att ge ut de båda spelen Surviving Mars och Battletech. Det finns inga uppgifter om Paradox första mobilspel kommer att baseras på något av företagets befintliga titlar eller om det rör sig om ett helt nytt spel. Förutom det så meddelade Paradox även att man nu byter ut sin VD. Fredrik Wester har varit VD på Paradox fram tills nu men nu tar Ebba Ljungerud över den rollen och Wester blir istället arbetande styrelseordförande skriver DI Digital. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

BattleTech försenas
Till nästa år

Det turordningsbaserade strategispelet BattleTech från Harebrained Schemes och Paradox Interactive kommer inte släppas i år. Detta crowdfundade spel skulle först komma ut under mitten av 2017 men som så många andra spel så har det släppdatumet nu skjutis fram till 2018. Anledningen till detta är helt enkelt att man vill få till ett så bra spel som möjligt och om man hade släppt det nu så hade det inte blivit bra. Har man tillgång till beta, vilket man kan få genom att förköpa spelet, kommer man få en rad uppdateringar denna vecka. Bland annat kommer betan uppdateras med bättre AI, gränssnitt, balansändringar och lite annat. Medan kommer pågå i minst en månad till. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2017 Ny trailer för Battletech
Från PC Gaming Show

Under PC Gaming Show visade Harebrained Schemes upp en ny trailer för strategispelet Battletech. Trailern visar vad man kan förvänta sig av spelet kampanjläge. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Paradox plockar upp BattleTech
Strategispelet från Harebrained Schemes

2015 körde Harebrained Schemes (Shadowrun Returns) en Kickstarter-kampanj för ett nytt BattleTech-spel. Den kampanjen drog in en masa pengar vilket gjorde att studion kunde sätta igång och utveckla spelet på riktigt. Förra veckan blev det även klart att Paradox plockade upp spelet för att agera som spelets utgivare. När det väl släpps så kommer BattleTech kommer vara ett turordningsbaserat strategispel där man kontrollerar ett gäng legosoldater som försöker överleva ett inbördeskrig. På tal om Paradox och utgivning så kommer de även ge ut strategispelet Surviving Mars på Windows, Xbox One och PlayStation 4. Surviving Mars går ut på att kolonisera mars och en trailer för det spelet kan beskådas nedan. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Method-1 tar sina första steg
Inte riktigt MechWarrior än, men på god väg

Den nästan fyra meter höga och ett drygt ton tunga mechroboten Method-1 har tagit sina första steg med en pilot i sig. Dessa små knattestegen mechen lyckades ta kan man beskåda i klippet ovan. Denna robot är framtagen för att användas i extrema förhållande där människor inte kan arbeta utan att vara skyddade. Ett av de större hindren för att detta ska bli BattleTech på riktigt är en ordentlig energikälla så företaget bakom Method-1 experimenterar nu för fullt med portabla energikällor för mechen. Bonus-Method-1 nedan. Tumnagel
46.6°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Succé för BATTLETECH
Fick 2 865 422 dollar på 30 dagar

För någon månad sedan så körde Harebrained Schemes (Shadowrun Returns) igång en Kickstarter-kampanj för ett nytt BattleTech-spel. I går avslutades denna kampanj som, inklusive PayPal-donationer, sammanlagt drog totalt in 2 865 422 dollar. Det är ju betydligt mycket mer än de 250 000 dollar man sökte och innebär att de nu kommer kunna lägga in en enspelarkampanj samt ett mer utarbetat PvP-läge. Tumnagel
44.3°
+
Frode Wikesjö
0

Grym halloween-kostym
Med bebis

Nerd The Kylenator visar här upp sin episka Mech Warrior-kostym som han klistrade ihop för halloween. Med hjälp av lite kartong och en bärsele lyckas pappan ge bebisen en hejdundrande mech. Bonusklipp nedan. Tumnagel
53.6°
+
Frode Wikesjö
0

Kickstarter-kampanj för Battletech
Yeah! Wooo! Bring it on, sucka! This is my kinda shit!

Shadowrun Returns-studion Harebrained Schemes och Battletech-pappan Jordan Weisman har nyligen sparkat igång en Kickstarter-kampanj för ett nytt BattleTech-spel till PC. Spelet kommer bli ett turordningsbaserat strategispel där man kommer kunna spela med fyra mechar mot AI-kontrollerade fiender. Spelet finansierades inte helt oväntat på nolltid men om man vill ge projektet mer pengar så kan man göra det via länken nedan. Får kampanjen mer än en miljon dollar så kommer man slänga in en enspelarkampanj och får det över 2 500 000 dollar slänger man även in ett mer utarbetat PvP-läge. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Gameplay-teaser för Mechwarrior Tactics
Hex!

Infinite Game Publishing, Roadhouse Interactive och A.C.R.O.N.Y.M. Games har nu släppt ett kortare där man visat upp lite gameplay från kommande MechWarrior Tactics. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Lite mer om MechWarrior Tactics
Ett spel för alla som saknar de gamla Front Mission-spelen

Förra veckan så blev det känt att Roadhouse Interactive och A.C.R.O.N.Y.M. Games hade ett MechWarrior Tactics-spel på gång. Nu har man släppt lite mer information kring detta spel som kort och gott blir ett turbaserat strategi-spel med free-to-play-modell. Itx27s the year 3025. Hostile enemy lances are closing in all around you. As Commander of an elite mercenary company, itx27s up to you to ensure swift victory and make your enemies pay dearly. Your Mech Bay hosts a vast array of custom Mechs, each configured for a specific combat role. Choose wisely which Mechs to take into battle: your future as the leader of your lances depends on it. Spelet förväntas släppas någon gång under andra halvan av 2012 och om man redan nu vill registrera sitt mechpilotnamn så kan man göra det här. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0
2011

MechWarrior Online offentliggjort
Lagbaserat och free-to-play

Natten till i dag så offentliggjorde Piranha Games MechWarrior Online som blir det första renodlade MechWarrior-spelet på nästan tio år. "I think itx27s really the MechWarrior you know, itx27s fully first-person. Itx27s not a new interpretation. Wex27re modernizing things a little bit, I think wex27ll get to those questions, but certainly itx27s MechWarrior." MWO kommer berätta handlingen från Battletech-universumet i realtid. Det innebär att spelare varje dag kommer strida för de olika enheterna och att varje dag i verkligheten representerar en dag i den fiktiva spelvärlden. Spelet kommer bli lagbaserat och kommer troligen använda sig av free-to-play-modellen. Spelet beräknas att släppas under andra halvan av 2012 och som vi nämnde i går så är spelet exklusivt för PC. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
2009