m

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020
2018

Nu är den här, Bentley Bentayga som laddhybrid
Ett första steg mot elektrifiering

Så nu var den alltså presenterad - Bentleys SUV Bentayga som laddhybrid. Versionen för dig som inte vill köra W12, V8:a eller diesel. Enligt Bentley är det här världens första lyx-hybrid och även deras första steg mot elektrifiering. Det här blir också inte helt oväntat den bil man erbjuder som släpper ut minst, och enligt NEDC-cykeln är siffran 75 gram per kilometer. Under skalet sitter en ny turbomatad V6:a ihopparad med en elmotor. Specifikationer kring denna delar man inte med sig men det borde röra sig om samma grejer som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Det skulle i så fall innebära totalt 462 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. En full laddning från ett vanligt eluttag ska ta omkring 7,5 timmar. Har man fetare ström i sladden kan man kapa ner den tiden till 2,5 timmar. Drivningen sker precis som tidigare på alla fyra hjulen och det finns fyra stycken olika körlägen att välja mellan - Sport, Bentley, Comfort och Custom. Den automatiska start/stoppen har ersatts med tre stycken körlägen för el - EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode. Varvräknaren på instrumentpanelen är ersatt med en mätare som visar när bilen kör på bara el och visaren för motortemp är numera en indikation för batteristatus. På infotainment-skärmen kan man se hur energiflödet ser ut i de olika lägena och vart kraften går. Laddboxen man kan köpa till är designad av Philippe Starck och den kostar säkerligen jättemycket extra. Bilen kommer gå att beställa på utvalda marknader från och med andra halvan av 2018. Några prisuppgifter har vi inte än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bentleys överraskning är Bentayga som hybrid
Visas i Genève

Snart kommer du att kunna vräka upp med din Bentley Bentayga och besvara miljökämpar som gastar "Flytta det där svulstiga monsteråbäket till avgasfordon härifrån!" med meningen "Det är okej, det är en hybrid". Bentley har nämligen en överraskning på gång till Genève och nu får vi reda på att det är hybrid-versionen av suven det handlar om. Tekniken består av en turbomatad V6:a som har parats ihop med en elmotor. Förmodligen rör det sig om samma plug in-uppsättning som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Effekten kommer troligtvis att bli omkring 460 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Efter Bentayga står Continental GT näst på tur att hybridifieras. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017
2015