m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Bentley Mulsanne slutar tillverkas nu i vår
Säljer för dåligt

Nu i vår kommer Bentley att sluta tillverka modellen och anledningen är att den säljer för dåligt. Det har blivit svårt att kränga en stor lyxig sedan när det finns suvar nämligen, så folk satsar på en Bentayga istället. Enligt vdn Adrian Hallmark sålde man runt 500 stycken Mulsanne förra året och det är helt enkelt för lite. Mulsanne ersatte modellen Arnage och av den brukade man sälja runt 1200 stycken exemplar om året. Mulsanne kommer inte att få någon ersättare så vill man köpa en ny stor lyxig sedan det står Bentley på i fronten får man satsa på en Flying Spur istället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an
Med specialversion av Mulsanne

I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019
2017
2016
2015

R200 Non-Fiction är en Audi R8 byggd för att fira en klassisk Skoda
Finns faktiskt på riktigt och börjar säljas nästa år

I år fyller den klassiska rallybilen Skoda 130 RS 40 år och för att fira detta har ett gäng tjeckiska entusiaster tagit fram ett eget bygge baserat på en Audi R8 V8. R8:ans takform finns kvar men i övrigt ser bilen helt annorlunda ut. Nosen har fått två stora ögon i form av strålkastare från Bentley Mulsanne medan baken har lånat lampor från Lamborghini Gallardo. Bygget tog 18 månader att färdigställa. I januari nästa år är tanken att man ska dra igång en liten produktion om 24 stycken bilar och prislappen är satt till 255 000 euro per exemplar. Bilderna vi ser här är bara renderingar men bilen finns faktiskt på riktigt och står för närvarande utställd på DOX Center for Contemporary Art i Prag, bilder därifrån hittas på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2014

Steve Sutcliffe kör Bentley Mulsanne Speed
Hur mycket skiljer den sig egentligen?

I september presenterade Bentley en snabb version av modellen Mulsanne med tilläggsnamnet Speed. Nu har Steve Sutcliffe från Autocar fått ta sig en tur med bilen för att se om hur mycket mer den här bjuder på jämfört med vanliga Mulsanne. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulsanne i cabrioletutförande är här
Heter Grand Convertible

Det har varit många turer fram och tillbaka kring en cabbad version av Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne. Först fick vi skisser, sen lades planerna ned för att slutligen väckas till liv igen. Att den faktiskt skulle bli verklighet kanske folk hade slutat hoppas på, men idag, som en skänk från ovan, presenterar Bentley den nya modellen som fått namnet Grand Convertible. Tillverkaren kallar dock bilen fortfarande för ett koncept, och vill se hur bilen tas emot innan de börjar producera den på riktigt. Under huven lurar en V8:a på 6¾-liter med dubbla turbo. Motorn ger 537 hästar och har ett enormt vrid på hela 1 100 Nm. Bilen är lackad i färgen Sequin Blue samtidigt som huven och vindruteramen är i silver. Interiören har man klätt med inte mindre än 14 ljusa djurhudar. Lädret samsas i sin tur med massvis av valnöt som givetvis är framtaget för hand. Första visningen sker på Los Angeles Auto Show imorgon. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulsanne Speed
Snabb lyx

Bentleys tilläggsnamn Speed kommer nu även till Mulsanne, och vi vet alla vad det betyder - mer fart. Med sina 530 hästar och toppfart på 305 km/h är det här den kvickaste Mulsannen någonsin. Motorn är samma V8:a på 6.75 liter men effekten har alltså skruvats upp från 505 till 530 hästar. Vridet har ökat från 1 019 Nm till 1 099 Nm. Siffror som borde räcka gott och väl. Från stillastående till 100 km/h ska det ta 4.8 sekunder och allt detta sker i en bil som väger omkring 2.7 ton. Imponerande. Utöver den ökade effekten ska motorn även ha blivit mer effektiv. Till den kopplas en åttastegad automatlåda som kan växlas manuellt via paddlar bakom ratten. Nytt är ett "S"-läge som precis som på så många andra bilar rappar upp gasresponsen och kör körning sportigare. Fjädringen har även den fått sig ett "Sport"-läge som styvar till den annars mjuka luftfjädringen. Utseendemässigt skiljer sig "Speed" genom ett par emblem, en något mörkare grill och strålkastare samt de unika 21-tumsfälgarna. Premiär blir det på bilmässan i Paris nästa månad. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Det blir visst en Bentley Mulsanne Cabriolet
Och en coupé

Först dök konceptbilder upp, sen grusades planerna men nu verkar modellen leva igen - jag talar om Bentley Mulsanne i cabrioletutförande. Bentleys vd, Wolfgang Dürheimer, har nämligen bekräftat att hans närmaste uppdrag blir att ta fram modellen. Och troligtvis kommer det även en coupé i samma veva också. Huvudkonkurrenten är givetvis Rolls-Royce som redan har Phantom Drophead Coupe och som inom kort även lanserar modellen Wraith i cabutförande. När nyheten eller om det nu blir nyheterna dyker upp är oklart. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2013

Det blir ingen Bentley Mulsanne Cabriolet
Planerna skrotade

På förra årets upplaga av Pebble Beach Concours dx27Elegance visade Bentley upp en konceptversion av modellen Mulsanne i cabrioletutförande. En direkt utmanare till Rolls-Royce Phantom Drophead. Men nu berättar Bentley att modellen inte kommer att gå i produktion. Efterfrågan var helt enkelt för liten. "We will not do that car. The demand for a Mulsanne convertible is just regional. So if it would come, it would be very successful in the US and maybe some regions in Europe, but I think that will not be enough demand for a good business case." Förra året sålde Bentley 1 169 stycken Mulsanne och att då plöja ner massa utvecklingskostnad i en cab som skulle sälja ännu sämre fungerar helt enkelt inte. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0
2012

Audi Q7 med Bentley-utseende
Ryssland och Tyskland går ihop och bygger ultrasuv

Ryska ArmorTech är en bilbyggarfirma som fokuserar på lite annorlunda bilbyggen. De har till exempel haft planer på att förlänga en Bentley Mulsanne och har byggt en BMW X6 med bara två dörrar. Deras senaste projekt, Tresor (omnomnom), är ett samarbete med tyska Atelier Valdeig och baseras på en Audi Q7 som fått ett Bentley-liknande utseende. Och för den som är lite extra rädd om skinnet går det att få bilen bepansrad. På insidan känner den som kör Bentley av nyare modell snabbt igen sig då inredningen kommer därifrån. Massa trädetaljer, aluminiuminlägg och tonvis med läder. Inredningen går att få precis som man vill, bara man pröjsar. Motormässigt finns det många olika versioner att välja mellan, och i topp är inte helt oväntat den enorma V12-dieseln på 500 hästar och ett vrid på 1 000 Nm. Vad de ska ha för en toppversion utrustad med pansar framgår inte, men den lär ju kosta en slant. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Sportigare Bentley Mulsanne på väg
Rappare fjädring och sportläge

Idag delade Bentley med sig av specifikationerna för Mulsanne Mulliner som blir den lite sportigare varianten av flärdvagnen. Den kommer som så mycket annat att presenteras i Genève och bjuder där bland annat på vassare fjädring. Modellen får nya 21-tummare, små ventiler med "Mulliner"-logga alldeles bakom framhjulen och en lyxigare interiör. Föraren kan även ställa in fjädringen och styrningen till sportigare lägen. Det finns även ett sportläge av "Drive Dynamics Control"-systemet som ska ge bättre grepp och kontroll, utan att för den delen göra åkturen obekväm. Motorn är densamma som tidigare vilket innebär en V8:a på 6.75 liter, 512 hästar och med ett vrid på hela 1 020 Nm. Klossen tar sig från 0-100 km/h på bara 5.3 sekunder och har en toppfart på 296 km/h. Förutom detta introducerar Bentley även lite nya tillval till vanliga Mulsanne. Dessa är en glastaklucka med tonat glas och tilt-funktion och ett kylskåp med två tillhörande kristallglas monterade mellan stolarna bak. Inget pris för vare sig Mulliner eller tillbehören har annonserats ännu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2011
2010

Jay Leno kör Bentley Mulsanne
Det nya flaggskeppet

Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Lagonda till försäljning - med 180 mil på mätaren!
Skynda fynda!

På den tyska bilförsäljningssajten mobile.de finns just nu en Aston Martin Lagonda Shooting Break till salu, i mint condition. Den klassiska bilen har endast gått 180 mil och ser ut som ny! Aston Martin tillverkade Lagonda mellan 1976 och 1989 i 645 exemplar. När den kom var det något helt nytt från Aston Martin, en stor sedan som med sina fyra dörrar skiljde sig från de mindre sportbilarna med bara två dörrar som tillverkats tidigare. Bilen fick även en helt ny V8:a under huven. Lagonda bjöd även på massvis med avancerad elektronik, som den fantastiska digitala instrumentpanelen med färddator, som gjorde modellen till den första serieproducerade bilen i världen med denna teknik. Tyvärr funkade grejerna sådär och priset för bilen var på tok för högt, till och med högre än de närmsta konkurrenterna Rolls-Royce Silver Spirit och Bentley Mulsanne. 1996 började det schweiziska företaget Roos Engineering att bygga en Shooting Break-version av just Lagonda och nu finns det alltså en utav dessa till salu för 199 900 Euro. Även om du inte är intresserad av ett köp rekommenderar jag att du klickar vidare på länken för att se fler bilder på den fantastiska bilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hur det går till att bygga Bentley Mulsanne
125 mantimmar krävs enbart för karossen

Här till höger är ett klipp på monteringen av karossen till Bentleys nya flaggskepp Mulsanne. I fabriken i Crewe, Storbritannien, monteras karossen ihop till stor del manuellt, en process som tar hela 125 timmar per bil. Vissa delar görs fortfarande helt för hand, som en skarv på D-pelaren som löds ihop för hand, för att uppnå optimalt resultat. Där ligger än så länge maskinerna i lä, enligt Bentley, som gillar gediget hantverk. Och vem gör inte det? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida