m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Flying Spur V8
100 kilo lättare än W12

Förra sommaren rullade Bentley ut nya Flying Spur med W12 under huven. Nu kommer versionen med fyra burkar färre - Flying Spur V8. Den här beskrivs som en mer förarorienterad version än W12:an som är 100 kilo tyngre. Och även om det finns gott om effekt så förstår nog alla att det här inte är en racerbil utan ett lyxlok skapat för långturer. V8 har samma maskin som Continental GT vilket innebär en dubbelturbomatad vinkelåtta på 4,0 liter som ger 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker halva banken vid låg belastning för att spara några droppar. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten anges till respektabla 318 km/h. Bilen erbjuds med fyra eller fem säten och tillvalslistan är som ni säkert kan gissa nästintill oändlig. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Vad det står på prislappen vet vi inte just nu. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar brittiska lyxklassiker
Erbjuder nu även Rolls-Royce

Lunaz är ett brittiskt företag som specialiserat sig på att elkonvertera gamla klassiska bilar. Fokus har legat på modeller från Jaguar och Bentley och nu meddelar man att även Rolls-Royce kommer att finnas med i utbudet. Modellerna som finns att tillgå är Phantom V och Silver Cloud. Man är precis klara med en helrenovering och ombyggnation av en Phantom V från 1961 och det är den vi ser här. Batteripacket man använder sig av är på 120 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil på en laddning. Varje bil man konverterar strippas ned totalt för att sedan byggas upp igen som en elbil. Det gör att kunderna också kan få till sina egna idéer och liknande under processen. Priset för en elektrifierad Silver Cloud börjar på 350.000 pund, en Phantom kostar istället från 500.000 pund. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Bentley Bentayga Speed
Världens snabbaste SUV

För lite mer än en månad sedan presenterade Bentley uppdaterade Bentayga och nu är det dags för den snabba versionen Speed att göra entré. Under huven finns här en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 635 hästar och 900 newtonmeter i vridmoment. Till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går på snabba 3,9 sekunder och toppfarten anges till 306 km/h. Motorn har möjlighet att släcka halva cylinderbanken och bara puttra på sex burkar om belastningen är låg. Tekniken känner av vilken bank som är bäst att släcka för tillfället och som väntat är detta inget som föraren eller någon i bilen kommer att märka av, det bara sker. En annan sak är att om femte eller åttonde växeln är i och föraren släpper gasen så kommer momentomvandlaren att öppna sig och motorn gå ner på tomgång. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom att ha mörkare strålkastare, sidokjolar i bilens färg, andra stötfångare fram och bak, större vinge baktill, 22-tumsfälgar och ovala avgaspipor. Det står även Speed på sidan så att ingen misstar denna för en snik-version. Lansering och pris vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Bentley håller på med "revolutionerande" elektrisk drivlina
Ska hamna i produktionsbil 2026

Bentley presenterar nu ett nytt forskningsprojekt där målet är att ta fram en elektrisk drivlina som inte behöver de sällsynta magneterna som återfinns i jorden och som är svåra att få fram i större skala. Den ska heller inte behöva koppar-lindningarna och resultatet är något som både är kostnadseffektivt och som går att återvinna på ett bra sätt när det är förbrukat. Projektet som kallas för OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions) finansieras av Storbritanniens Office for Low Emission Vehicles och är ett samarbete med Innovate UK. Bentley räknar med att kunna använda den nya drivlinan i en produktionsbil 2026 - samma år som de ska presentera sin första elbil. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att välja färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Bentley förfinar Bentayga
Får bland annat Continental GT-bakljus

Bentley har finslipat suven Bentayga och gett den ett litet ansiktslyft med nya strålkastare och samma stil på baklamporna som Continental GT har. Nytt där bak är även att luckan nu är i fullbredd och att lamporna sitter i den. Och även om det kanske inte ser ut så är faktiskt varenda karosspanel omdesignad för att ge modellen en fräschare look. En annan sak som bilen får som inte många andra har är uppvärmda torkarblad med inte mindre än 22 stycken små munstycken i varje arm som duschar rutan. Det är viktigt att se bra ut i en Bentayga. Pun intended. Insidan får en helt ny mittkonsol med en infotainment-skärm på 10,9 tum, en ny ratt, nya dörrsidor, nya säten och nu kan man även få ventilation i baksätet om man valt att ha tre platser där istället för två. Benutrymmet ska även ha ökat hela tio centimeter här bak, men hur man har lyckats med det framgår inte. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard. Motormässigt har det inte skett några förändringar och initialt är det bara V8:a som erbjuds. Den är på 4,0 liter, har dubbla turbo och effekten anges till 550 hästar och 770 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Senare presenteras även en hybrid och Bentayga Speed med W12. Vad nyheten kostar och när lansering sker är oklart för tillfället. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Teaser för uppdaterade Bentley Bentayga
Har premiär den 30 juni

Det har blivit dags för en facelift av Bentleys SUV Bentayga och den kommer man att presentera den 30 juni klockan 18.00 svensk tid. Inför detta får vi följande korta teaserklipp och texten "Bentayga will continue to be the fastest, most luxurious and most versatile SUV in the world, offering a true Bentley driving experience and showcasing unparalleled luxury combined with effortless performance and everyday usability". Förra veckan läckte följande bilder ut som sägs avslöja hur faceliften ser ut. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Bentley har redan lyckats sälja 20.000 Bentayga
Men tvingas nu varsla 1000 personer

Vi har tidigare skrivit om att Bentley lägger ned modellen Mulsanne eftersom den säljer för dåligt. En modell som dock går som tåget är suven Bentayga. Nu får vi reda på att man lyckats skeppa iväg hela 20.000 exemplar till nya ägare. Ingen enorm siffra för stora tillverkare, men för Bentley är den det. Bilen är den mest lönsamma för företaget och i snitt har man sålt 13,7 exemplar om dagen i fyra års tid. Även om Bentayga säljer bra har Bentley problem med ekonomin. För att försöka få bukt med den kommer nu 1000 personer att varslas vilket är en fjärdedel av personalen. Anledningen är inte helt oväntat den pågående pandemin. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Sista exemplaret av Bentleys ikoniska V8:a är tillverkad
Hamnade i en Mulsanne

I november förra året åt vi tårta eftersom Bentleys legendariska V8:a på 6,75 liter fyllde hela 60 år. Nu har det sista exemplaret rullat iväg från fabriken och maskinen var därmed i produktion i 61 år. Den sista motorn sattes ihop för hand tidigare i veckan och hamnade sedan i en Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner. 530 hästar och hela 1100 newtonmeter i vrid borde ju räcka. Över dessa 60+ år har Bentley tillverkat 36.000 exemplar av motorn. Den första versionen föddes i början av 50-talet när motordesignern Jack Phillips fick i uppdrag att ta fram en ersättare till den tidigare sexcylindriga motorn. Kraven var att den nya skulle vara ungefär lika stor men leverera 50 procent mer effekt, utan att bli tyngre. Resultatet blev en maskin på 6,2 liter som debuterade i Bentley S2 av årsmodell 1959. 1965 arbetade man om den för att passa i T-Series och 1971 ökades motorvolymen slutligen till 6,75 liter vilket den har varit sedan dess. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Förbränningsmotorn kommer leva längre än många förutspår
Det tror i alla fall Volkswagen

Förbränningsmotorn är inte framtiden men den har en i alla fall en framtid om man frågar Volkswagen. Det är en stor omställning i bilbranschen som går mot el men som vi alla vet är det inget som kommer att ske över en natt. Förbränningsmotorn kommer inte bara att dö ut och om man tittar på exempelvis flygindustrin så kommer det att dröja väldigt lång tid innan flygplanen kan drivas helt och hållet på el, om än någonsin. Matthias Rabe som är teknisk chef för Volkswagens personbilsdivision säger att traditionella kolvmotorer kan få leva vidare länge om man ser till att satsa på klimatneutrala syntetiska bränslen baserade på biomassa. Både Volkswagen och Bentley är bland de tillverkare som forskar kring denna teknik och lär vara bland de första som hoppar på tåget när bränslet väl finns att tillgå. "We will come to e-fuels. If you look at the aviation industry, e-fuels are in high demand because planes won’t go electric, otherwise you won’t cross the Atlantic. We take our CO2 targets very seriously and want to be a role model on CO2, but that doesn’t mean we will exclude the combustion engine." Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Bentleys första elbil blir en högbyggd sedan
En SUV har för dålig aerodynamik

Vi har tidigare skrivit att Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025 och nu får vi reda på lite mer vad det handlar om för typ. Det blir ingen SUV som är så populärt utan istället en högbyggd sedan som ska fungera som ett nytt flaggskepp. Att man har valt just en sedan sägs vara för att den är mycket mer aerodynamisk än vad en SUV är, och genom att göra den nya bilen högbyggd ska man ändå kunna köra i lite terräng. Något som ingen någonsin kommer att göra, men ändå. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley har ännu lyxigare SUV på gång
Verkar inte räcka med Bentayga

Bentley Bentayga är en av absolut lyxigaste suvarna du kan köpa i dagsläget. Men det verkar inte räcka för tillverkaren för det finns nämligen planer på att släppa en ännu lyxigare SUV - troligtvis som laddhybrid. Bentley berättade nyligen att de tvingas lägga ned modellen Mulsanne eftersom den säljer för dåligt, och pengarna finns i suvar. Vdn berättar att modellen inte kommer att ersättas av ytterligare en sedan utan man satsar där det finns efterfrågan - i det ultralyxiga SUV-segmentet. Den nya suven väntas börja säljas först efter Bentleys första helt eldrivna modell som ska släppas 2025. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mr JWW spanar in Bentley Mulliner Bacalar
Lyx och överflöd för två

Mulliners senaste skapelse är en helt ombyggd version av Bentley Continental GT och den har nu Mr JWW spanat in. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulsanne slutar tillverkas nu i vår
Säljer för dåligt

Nu i vår kommer Bentley att sluta tillverka modellen och anledningen är att den säljer för dåligt. Det har blivit svårt att kränga en stor lyxig sedan när det finns suvar nämligen, så folk satsar på en Bentayga istället. Enligt vdn Adrian Hallmark sålde man runt 500 stycken Mulsanne förra året och det är helt enkelt för lite. Mulsanne ersatte modellen Arnage och av den brukade man sälja runt 1200 stycken exemplar om året. Mulsanne kommer inte att få någon ersättare så vill man köpa en ny stor lyxig sedan det står Bentley på i fronten får man satsa på en Flying Spur istället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulliner rullar ut Bacalar
En Continental GT för två

Nu presenterar Mulliner den specialbyggda Bentleyn de har teasat om tidigare. Den heter som sagt Bacalar och den kan väl enklast beskrivas som en Continental GT som man har gjort lite mer opraktisk. Baksätena har nämligen försvunnit till förmån för ett utrymme att ställa resväskor på. Bra om man har mycket bagage, dåligt om man har vänner som vill åka med. I övrigt har bilen fått sig ett helt nytt utseende överallt även om man såklart ser vad som finns där under ändå. Inspirationen till designen ska komma från den eldrivna konceptbilen EXP 100 GT som visades förra året. Någon el är det dock inte tal om här. Under huven sitter nämligen en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 659 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas, och ni gissade rätt, alla är redan sålda. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Mulliners nya Bentley Continental GT cabriolet
Lyxar till lyxbilen ytterligare

Bentleys tillfixar-avdelning Mulliner har nu lagt sin hand på modellen Continental GT i cabriolet-utförande och så här ser den ut. Det här är inte Bentley Bacalar som vi skrivit om tidigare, den avtäcks först den 3 mars. Mulliners version får 22 tum stora polerade och lackade fälgar med kåpa som alltid håller sig i nivå precis som hos Rolls-Royce. Grillen är också ny och den har fått sig en diamant-design för att skilja sig mot vanliga pöbel-Continental. Diamant-temat fortsätter på insidan i bland annat hur stygnen på klädseln är lagda. För övrigt innehåller kupén 400.000 stycken stygn. I mittkonsolen sitter en speciellt framtagen Breitling-klocka och det finns ett ljudsystem från Naim med 18 stycken högtalare. Givetvis finns det mängder av olika färgval att göra och bara för utsidan har man 61 stycken speciellt framtagna lackalternativ. Hittar man inget man gillar där kan Mulliner givetvis ta fram en speciell färg just åt dig. Premiär blir det i Genève. Pris har inte annonserats för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teaser för Bentley Bacalar
Senaste projektet från Mulliner-divisionen

Bentleys specialavdelning Mulliner har ett nytt projekt på gång och det går under namnet Bacalar. På årets bilmässa i Genève kommer man att visa upp vad det är man har hittat på och det här är den första teasern för just detta. Som vanligt handlar det om en ultralyxig bil som kommer att tillverkas i en mycket begränsad upplaga. Designinspirationen ska tydligen komma från konceptet EXP 100 GT som vi har skrivit om tidigare. Namnet Bacalar kommer från en sjö i Mexiko som även är känd som Lagoon of Seven Colors på grund av sitt klara blåa och turkosa vatten. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Bentley kommer visa upp hård version av Continental GT
För dig som vill ha en åka-till-fjällen-bil

Bentley har alltid gillat att göra lite hårdare versioner av sin Continental GT-modell och på torsdag är det dags igen. Den här gången verkar man samarbeta med skidmärket Bomber som man har gjort ett par skidor med tidigare. En Bentley är ingen billig bil men jag gillar att de vågar göra sina bilar på ett sätt så att de faktiskt uppmuntras att användas. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0

Så blir Bentley Bentayga Speed till
En bil tar 16 dagar att bygga

I det här klippet från Bentley får vi hänga med till fabriken Crewe i Storbritannien och se hur det går till när modellen Bentayga Speed blir till. Varje bil tar 16 dagar att få ihop och som vi kan se är det mycket händer som är inblandade, inte bara robotar alltså. Totalt handlar det om 127 timmars arbete och det som tar längst tid är kvalitetskontrollerna, testerna av bilen och den sista inspektionen - 52,5 timmar totalt. Lacken tar 24 timmar att få till, monteringen av allt 19 timmar, motorn 13,4 timmar, trä-arbetet tio timmar och till sist interiördetaljerna som tar åtta timmar. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an
Med specialversion av Mulsanne

I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Lyxiga suvar testas mot varandra
Mercedes GLS vs BMW X7

Om man vill glida omkring i en riktigt lyxig SUV men inte riktigt har Bentley eller Rolls-Royce-budget finns det självklart även andra alternativ. Som exempelvis Mercedes GLS och BMW X7 som TheStraightPipes här har ställt mot varandra. Vilken av dem är bäst egentligen? Och vilken hade du valt? Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Bentley Bentayga går nu att få med sju säten
Roger jublar

Bentley Bentayga är en av de äldsta lyx-suvarna på marknaden och nu får den en liten, men kanske viktig, uppdatering. Tidigare har bilen bjudit på plats för fem stycken personer men man har även kunnat få den fyrsitsig med två fåtöljer där bak för lite mer utrymme. Nu adderar man även en sjusitsig version för dig som vill köra fotbollslaget i lyx till träningen. Som väntat är platsen med de två sätena längst bak inte störst i världen men fungerar säkerligen som nödlösning för kortare sträckor. Med ett knapptryck fäller man sen stolarna när man behöver ytan till annat. Vad tillägget landar på för de två extra platserna är oklart för tillfället, men det är säkerligen inget som drabbar kundgruppen så hårt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Prestanda-version av Aston Martin DBX på gång
Kanske får V12:a

Om man vill ha en riktigt lyxig SUV kan man vända sig till Bentley eller Rolls-Royce, men sedan förra veckan även till Aston Martin som presenterat modellen DBX. Det finns dock en sak som den saknar som de andra har - en V12:a under huven. Men detta kan det bli ändring på då det snackas om att ett prestanda-version av DBX är på väg, och att den då skulle få fyra cylindrar till. Motorn ska enligt vdn få plats i bilen så troligtvis hittar den dit istället för att man trimmar V8:an ytterligare. I modellen DB11 AMR ger V12:an 639 hästar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Bentleys V8:a fyller 60 år!
Alla får tårta

Tiden går fort när man har roligt. Nu är det dags att fira Bentleys V8:a som har hunnit fylla hela 60 år. Den föddes när Bentley på 50-talet ville ersätta den sexcylindriga maskinen man hade i modellerna Mark VI, R-Type och S1. Uppdraget gick till motordesignern Jack Phillips som hade kraven på sig att ta fram en motor som skulle vara 50 procent starkare än sexan men varken större eller tyngre. 18 månader senare stod den 6,2 liter stora maskinen klar och den debuterade i Bentley S2 1959. 1965 var det dags för en första uppdatering då den fick bättre prestanda och blev ännu mindre i storlek så att den skulle passa under huven på T-Series. 1971 uppdaterades den igen och det var då volymen växte till 6,75 liter - något som gäller än idag. 1980 debuterade den i modellen Mulsanne och när Mulsanne Turbo presenterades fick den som väntat en stressfläkt. Det blev då den första modellen sedan Blower-modellerna på 20-talet att ha tvångsmatning. Idag är motorn som tar 15 timmar att bygga försedd med dubbla turbosnurror och i Mulsanne Speed ger den 537 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Bentleys maskin ses som en viktig del i förbränningsmotorns historia, även om denna typ av maskiner nu är på väg att fasas ut. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar mer av insidan på DBX
Kommer att kosta från 193.500 euro

Aston Martin har skickat ut en ny bild på den kommande suven DBX där vi får ta plats i baksätet och kan blicka ut över den ljusa skinninteriören. Ser mysigt ut! I samma veva får vi även reda på att premiären kommer att ske i Peking den 20 november, och att modellen kommer att kosta från 193.500 euro. Ganska salt prislapp och något som gör den dyrare än exempelvis en Bentley Bentayga. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Jay Leno klämmer på nya Bentley Continental GT V8
Snabb lyxkryssare

Den senaste bilen att hälsa på i Jay Lenos garage är nya Bentley Continental GT V8. Med bilen kommer Michael Heywood som är Western Regional Director för Bentley och efter lite snack tar de ut kärran på Los Angeles gator för att gasa lite. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida