m

Besöksgaraget Citroën C Zero
Pigg liten eldriven rackare

Thomas har en liten röd bil med 64 hästar som går helt på el. Trots ganska få hästar levererar den 180 Nm vilket gör att den är ganska snabb jämnfört med andra småbilar. Och bakhjulsdriften gör ju att man kan busa lite i snön. Vi frågade Thomas dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "1. Redan min pappa skapade min nyfikenheten inför elbilar. Men jag har alltid studerat dem på håll. Från början så var de dyra, BLY-tunga och spartanska med extremt kort räckvidd. Men för något år sedan hände något. Mitsubishi började serieproducera elbilar med Li-Ion batteri i större skala. Citroen och Peugeot hängde på och köpte in sig i Mitsubishis produktion. På detta sätt fick man ned priset en del och lyckades skapa en bil är så lik en vanlig bil som möjligt: körupplevelsen som en liten pigg småbil, värme, elstol, luftkonditionering, airbags etc. Men samtidigt så olik andra bilar: 0 gram CO2/km! Faktiskt inga utsläpp av något ämne alls! Så varför en elbil? Det som känns grymt bra är kunna ta bilen med gott samvete även för mindre nödvändiga resor. Och visst känns den rörliga kostnaden (el) på 2 kr/mil som ett gott argument också. Elbilen är också ett trevligt samtalsämne. Alla har frågor… Men första frågan är alltid den samma: ”hur långt går den?”. 6-8mil brukar jag säga. Det är för kort för mig brukar oftast den reflexmässiga repliken vara på det svaret. Men om man tänker efter… Hur många dagar gör man resor som är längre än 5 mil då man bor i en stad? Har man då två bilar så är det enkelt att ta den andra vid behov! Men mest köpte jag nog C Zero för att jag var nyfiken hur det är att äga en elbil, på riktigt. En kort provkörning ger inte alls samma bild, man måste köra länge för att känna hur det är! Och då blir det nästan som en livsstil… 2. Det bästa med bilen är just att man kör den med gott samvete! Och så är den kul att köra. 180Nm från 0 upp till ca 60km/h gör att den är ganska snabb. Inga problem att hinna med i vanlig trafik. Och pressar jag den så gör den 130km/h. C Zero har ingen växellåda, så man slipper växla vilket är skönt i en stad. Och den är BAKHJULSDRIVEN. Hur kul som helst i snö, det kan jag lova! 3. En röd Tesla Roadster! Tänk att spöa en M3:a vid ett rödljus… …eller en Porsche. Med en elbil!!!" Tack för att du delade med dig Thomas! Vill ni följa Thomas vardag och hur det är att äga en elbil hittar ni honom på det här Twitter-kontot. Fortsätt att skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Volvo 244
Inte som alla andra

David har en gammal Volvo som han har stoppat ner en Toyota-motor i. Motorn har i sin tur trimmats till 530 hästar vilket ger en Volvo som inte är som alla andra. Vi frågade David dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Köpte denna bilen precis innan körkortsålder för att det var en -75 och dom inte har några avgaskrav på sig. Så då kunde man ju stoppa i nästan vilken motor som helst, sen att det skenade iväg lite är en annan historia:) Det bästa med bilen är effekten, den har en grymt register och känns nästan som att köra en sugmotor. Sen att den är orange och lite gubbig är ju ett plus i kanten. Oj.. Finns ju många men en koenigsegg av nått slag hade ju inte suttit fel." Under "Läs mer" finns en liten film på bilen och här kan du läsa mer om den. Tack för att du delade med dig David! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Nissan Silvia
För den som gillar drifting

Vi frågade Sebastian dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag köpte bilen för att de är en av de bättre drift bilarna därute och för att jag är helt förälskad i den japanska kulturen när de gäller bilar. De bästa med bilen är att den är väldigt ovanlig i jämförelse med tex Toyota Supra, Mitsubishi Evo och såvidare men även den är så fruktansvärt snygg! Min drömbil är utan tvekan en Nissan Skyline R34 GTR" Tack för att du delade med dig Sebastian! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Ford Mustang 1970 HT
Bra bil för att åka ingenstans

Vi frågade Emil dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag växte upp i den här bilen, men på senare år så har den bara stått i garaget hemma hos mina föräldrar och eftersom jag har tjatat i alla år att jag ska ha den här bilen så blev tillslut ha-begäret för stort. Jag gillar färgen, egentligen så är det en rätt ful färg men jag skulle inte kunna tänka mig någon annan färg på den här bilen. Jag älskar också att bara åka ingenstans. Drömbilen som är någorlunda inom räckhåll är en Mustang såklart. En Fastback från 69 eller en boss 302 från 70." Tack för att du delade med dig Emil! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Volkswagen Typ 1 "Bubbla"
Köpt av mormor och renoverad

Äntligen! Besöksgaraget är tillbaka! Men det har aldrig varit borta, utan det slutade bara att komma in bidrag. Så har ni någon bil ni vill visa upp så skicka in den till mig. Det kan även vara ett projekt ni håller på att greja med nu i vinter, jag slår vad om att bilintresserade vill veta vad ni andra läsare håller på med där hemma i garagen. Niclas har en fantastiskt fin Volkswagen Bubbla som han köpte av sin mormor 2007 och efter det har renoverat upp till toppskick. Hela hans historia och mängder med bilder finns på länken nedan. Tack för att du delade med dig Niclas! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se, och svara gärna då också på följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Honda CR-Z
Kärlek vid första ögonkastet

Andreas fastnade direkt för Honda CR-Z första gången han såg den och nu äger han en själv. Bättre kan det väl inte bli? Vi frågade Andreas dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Ända sedan jag såg CR-Z presenteras första gången så har jag varit störtförälskad. Jag trodde inte att jag någonsin faktiskt skulle ha möjligheten att äga en själv. Då jag sedan ett tag tillbaka lagt över förälskelsen till rent drömmande så fick jag syn på den här skönheten online till ett överkomligt pris. Problemet var att bilen fanns i Stockholm och jag själv bodde i Malmö. Efter ett par samtal till bilfirman bestämde jag mig för att flyga upp till Stockholm på en enkelbiljett samma helg. Jag ångrar mig inte en sekund över köpet och det är helt enkelt en fantastisk bil! Mångsidigheten. Det är ingen snabb bil men den har ändå allt det sportiga som behövs. Eftersom bilen är en hybrid är det en härlig upplevelse att kunna köra igenom en tank där förbrukningen sedan pekar på 0.55 l/mil, trots buskörning då och då. Väldigt svårt att säga en drömbil för det finns så många. En fräsch Honda NSX eller en Ferrari 458 är endast två exempel." Tack för att du delade med dig Andreas! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Ford Mustang Fastback
Drömbilen äntligen i hennes ägo

Åsa har äntligen köpt sin drömbil, en Ford Mustang Fastback från 1965. Vi frågade Åsa dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "En Mustang har länge varit min drömbil och Fastbacken är den enda modellen jag själv velat ha. När jag rent ekonomiskt insåg att jag nu hade chansen så satte jag igång processen med bankmöten och gå med i Mustangklubben. Jag letade lite på olika ställen på nätet och hittade ett par ok bilar men så hittade jag en dröm. Jag trodde inte att jag skulle få loss så mycket pengar men jag höll fast vid drömmen, åkte och tittade på den och blev kär. Någon vecka senare hade jag köpt den. Hon är snygg och feminin i formerna men arg och bestialisk under huven. En perfekt kombo som är lite som jag. Jag är kvinnligt kurvig och klär mig i klänningar och blingbling men kan formligen explodera av ilska eller få fram avsevärd energi på gymmet. Den här!! Ja alltså en monstertruck vore ju kul med! Just den här bilen sägs, enligt Mustangklubben, vara en av de finaste i Sverige just nu vilket gör mig stolt. Den är lackad i Ivory Green och ja den är omlackad men det är samma färg som den hade i original. Motorn är en 289:a eftersom det är årsmodell 1965 och den ska ha 270hk. Det är en så kallad 2+2 vilket betyder att den har ett baksäte, ej superbekvämt, men man kan sitta två där bak. Men man kan också fälla sätet och få en helt plan yta med heltäckningsmatta där man kan lasta saker.. Eller förlusta sig! Inredningen är helt i original och i toppskick med två toner i grönt och vitt. Detta var en specialbeställd inredning enligt broschyrerna som du ser i inlägget. Bilen har hela tiden befunnit sig i soliga Kalifornien och de senaste åren stått i ett garage hos en entusiast i Colorado. Bilen kom till Sverige i februari 2012 och jag köpte den Mars 2012. Bilen är förstås döpt och det var min syster som kläckte det fina namnet Ivy. Passar bra då det är kvinnligt, amerikanskt och minner om namnet på lacken. Nu längtar jag efter sol och torra vägbanor så jag får köra... köra och köra! Här finns fler bilder på bilen." Tack för att du delade med dig Åsa! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Nissan Skyline R33
Just denna tack vare polarna

Ett nytt bidrag till Besöksgaraget damp in och det är Jasin som delar med sig av sin Nissan Skyline R33 från 1995. Vi frågade Jasin dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Då jag hade en Nissan 200sx s13 innan denna så var sugen på en ny japsare stort, denna gången ville jag ha lite större motorvolym och singelturbo. Min 200sx stod som projekt i 2år och såldes i delar tillslut då motivationen försvunnit. Efter en väldans massa tjat ifrån kompisarna att alla skulle ha bilar till sommaren så kände jag pressen och började leta ny bil. Hade fortfarande inte bestämt mig för något speciellt märke eller modell utan letade runt mellan m3, skylines, supror, s2000 etc men kunde inte hitta något fräscht exemplar i min prisklass. Tills slut hittade en av mina kompisar en Nissan Skyline som var både i min prisklass och i bra skick så jag tog kontakt med ägaren och det visade sig att det var 4-5 personer som skulle komma kolla på bilen dagen efter så jag gav upp mer eller mindre men det gjorde inte polarna utan dom ringde ägaren utan min vetskap och frågade ifall man kunde kolla på bilen samma dag, jo visst gick det bra. Så efter lite övertalande så gick jag med på det och åkte upp 270km kl. 21.00. Allt såg bra ut, efter provkörningen så var jag helt fast. Den var jag tvungen att ha! och jag ångrar det inte det minsta. Så får passa på tacka mina envisa kompisar :) LJUDET! Älskar ljudet av en singelturbo och fullflödigt avgassystem. Sedan gillar jag även linjerna på bilen och potentialen i motorn för att plocka mer effekt (finns en del planer med bilen innan jag är helt nöjd). Har väldigt många favoritbilar men den absoluta drömmen hade vart att äga en ordentligt trimmad Nissan skyline R34GTR. " Tack för att du delade med dig Jasin! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mera carspotts till folket!
Härligt är vad det är

Bristen på bidrag till Besöksgaraget lyfts istället upp av att ni skickar in bilar ni sett på stan till oss, och det gillar vi skarpt! Fast lite ledsen i ögat blir man när man ser en Ferrari California som varit bortglömd alldeles för länge. Enligt personen som tagit bilden har den stått på samma ställe i nästan två år, och den är påställd dessutom. Att någon (några) också varit och kladdat på bilen med sina händer och säkerligen repat lacken gör ju inte saken bättre direkt. Saaben är med för att den är lite rolig och för att det snart är sommar. Fortsätt att skicka in carspotts och era bilar till Besöksgaraget på bobby@feber.se! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Toyota Supra
Fast direkt efter första åkturen

Inte mindre än tre (kanske fler) Toyota Supra finns bland våra besökare och just denna tillhör Daniel. Vi frågade Daniel dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag fick upp ögonen för Toyota Supra Mkiv som så många andra när den första Fast & The Furious Filmen lanserades. Och efter att ha åkt/provkört en Supra och sett den i verkligheten så var jag helt enkelt fast direkt! Det jag fastnade för var dem fina/mjuka linjerna i karossen trots att bilen hade "18 år på nacken". Självklart också den väldigt överdimensionerade 2JZ-GTE maskinen från fabrik, som hade bevisats att kunna plocka ut över 1000 Hk med helt original bottendel. Satt även en 6-växlad Getrag växellåda i Supran som skulle tåla en hel del stryk. Letade över 1 år efter en Vänsterstyrd Manuell Supra med rätt utrustning innan jag kom över en gammal bekants privata bil som tydligen var till salu. Den hade en originalkulör av Baltic Blue. Den var lågmilad och hade Singelturbo installerat m.m. Han hade även full Dokumentation/ Fullstämplad Servicebok sedan bilen var helt ny från fabrik. La ett bud på bilen och säljaren accepterade det :) Jag hade bestämt mig redan från början att det skulle bli en Vänsterstyrd Manuell 6-växlad (Eurospec) och inte en Högerstyrd (Japspec). Eurospecen hade lite "exklusivare" utrustning (karossmässigt & motormässigt) från fabrik jämfört mot en Japspec. Det bästa med Toyota Supra Mkiv är att den förmodligen är världens mest överdimensionerade bil. Min drömbil har sedan länge varit en Vänsterstyrd Singelturbo Supra med över 700 Hk. Det känns nästan overkligt när man tänker på det att man i dagsläget har en stående hemma i garaget." Tack för att du delade med dig Daniel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Dodge Ram SRT-10
Hellre pickup än personbil

Joel har bilen alla snickare som det går bra för önskar sig (vill jag tro). En riktigt fet Dodge Ram SRT-10. Just det, bilen med samma V10:a som Dodge Viper har under huven. Vi frågade Joel dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Första gången jag såg en Dodge RAM SRT-10 var på en liten parkering i Lysekil ihop med min bror, vi blev direkt imponerad och jag sa till brorsan att jag kommer att äga en sån här en vacker dag. Detta var början på 2006, nu när man forskat om bilen, studerat klart, klippt sig och skaffat sig ett jobb var detta prio ett. Pickups har alltid varit mer tilltalande för mig än vanliga personbilar. Enormt rolig bil att köra, ofattbart bra väghållning och att det är en Viper motor under huven gör det hela otroligt mycket roligare! Motorljudet och draget från en V10 på 8,3liter är harmoni. I nuläget är detta fortfarande min drömbil, vart i flera år tills jag slog till och köpte en i höstas. Tid, pengar och själ går till bilen, har mer än ett par planer för bilen." Tack för att du delade med dig Joel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Chevrolet Camaro
En lite ovanligare bil

Magnus hittade efter lite billetande en Chevrolet Camaro Iroc-Z som han idag lägger lakrits med. Vi frågade Magnus dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Efter att ha tröttnat på min första bil, som var en Volvo V40 2.0t. Bestämde jag mig för att köpa en ny bil, jag satt länge på blocket och letade efter Mitsubishi Evo , Subaru Impreza Eller någon annan asiatisk bil. Men de var alldeles för vanliga för min smak, jag ville ha en lite ovanligare bil. Så en dag satt jag ju självklart och kollade lite på drömbilar och Camaro har länge varit en favorit hos mig, så jag började snegla lite på billigare Camaro´s som låg i den prisklassen jag hade tänkt mig. Så snubblade jag över Tredje generationens Camaro, och vart helt fast för utseéndet på just denna modell, så jag bestämde mig direkt för att köpa en. Så idag är man en stolt ägare av en Chevrolet Camaro Iroc-z med en 5.7 liters V8(underbart ljud) och ångrar inte en sekund att jag köpte den. Min drömbil skulle nog vara en Camaro SS 69´." Tack för att du delade med dig Magnus! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Volvo S80 V8 AWD
Det blev ingen D5

Jacob glider omkring i en fullutrustad Volvo S80 med V8:a. Vi frågade Jacob dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Sålde min C30 T5 R-design för att skaffa en bränslesnålare bil, gärna diesel. Jag letade och letade, hittade inget bra. Jag ville gärna ha en S80, tänkte en D5:a. Hittade ingen bra men hittade denna och blev galet sugen.. och sen var den min! En fullutrustad S80 V8 AWD, en sjukt grym bil. Tyvärr blev det ju ingen bränslesnålare bil med det kan man ta en annan gång. Ett fantastiskt drag i motorn, grym komfort och en gnutta lyxbilskänsla. Just i nuläget kan det inte bli bättre men absoluta drömbilen blir ju en Lamborghini Aventador." Tack för att du delade med dig Jacob! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Chevrolet Corvette Stingray
Med helt rätt regplåt

Göran har en härlig Chevrolet Corvette Stingray från 1973 med en mycket passande regplåt. Vi frågade Göran dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Corvette ha alltid varit nr:1 för mig.Slog till när chansen kom. Utseendet,älskar formerna. Förutom vissa årgångar(strykjärn) 2011 Chevrolet Corvette Z06 Carbon Inköpt sommaren 2010 och motorn totalrenoverad vintern 2010-2011på grund av att kamdrivningen gav sig och ställde till med både det en och det andra :).Motor 350cui på bänkade 292hp ,matching nr både låda och "snurra". I sommar blir det bara att besikta och köra,eventuellt bytes hela elhärvan ut vintern 2012-2013,och sen funderar jag på att lacka den i sina gula originalkulör. Den som lever får se. Alltid varit en dröm att äga en 70-tals Vette och eftersom jag driver korvkiosk på Åland så passar reg-plåten KORV1 ypperligt.:D" Tack för att du delade med dig Göran! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Ford Mustang
Klassisk bil i fint skick

Yves har en jättefin Ford Mustang av äldre snitt. Han samlar på bilarna och har själv renoverat fyra stycken. Just denna har även prytt ett tidningsomslag. Vi frågade Yves dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Fick syn på en bil ståendes under en presenning ett längre tid på grannens tomt, blev såklart nyfiken och kollade upp den. Visade sig vara en Mustang Fastback årsmodell 66. Lade ett bud direkt och ägaren som just då renoverade huset var i behov av pengar och tvekade inte en sekund på att sälja den. Skicket på den var väldigt dåligt och jag kom över den hyfsat billigt. Motorn var full av ekolon då 2 st ekorrar bosatt sig i den sen ett tag tillbaks, samt att ett träd hade fallit rakt över framflygeln och mosat den totalt. Att den alltid startar, inte mycket som slår ljudet av en v8a. Att jag är den tredje ägaren på den är inte fel heller. Mustang 1966 fastback och Mustang 1966 cab." Tack för att du delade med dig Yves! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Saab 9-5 Aero
En bil som överraskade

Stefan har en Saab 9-5 Aero XWD som köptes ny efter en provkörning som övertygade honom att detta var bilen han skulle ha. Vi frågade Stefan dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag gav bort min VW touareg V6 till tjejen som bor i umeå när jag själv bodde i Bahrain och rullade en XC90 V8. Den funkade bra i c:a 2 år tills ALLT började strula. Efter att haft den på verkstaden i nästan 4 månader och den fortfarande inte var fixad tröttnade jag och började tittarunt efter en annan bil. Började med att titta på Audi och VW men eftersom jag var så jäkla less på hur servicen på dessa bilar var i umeå så bestämde jag mig för att titta på andra märken. Lexus(RS450h), BMW(X6) stog högt på listan tills en kompis insisterar att jag skulle testköra en Saab. Blev kär vi första ögonkastet. Saab, ett märke som jag aldrig tänkte på. Har alltid rullat Audi (RS4) VW (PassatV6, Pheaton W12, Touareg V6) och BMW (M5, X5) så blev lite "förvånad" att jag gillade saaben så mycket. Vi beställde en Aero biofuel automat XWD med all extra man kan få. Och vi har haft den i c:a ett år nu och jag är lika glad med bilen idag som jag var första dagen vi hämtade ut den. Bra fråga. Jag önskar jag aldrigt sålde min VW pheaton W12 för den var så underbar!!, Och nuförtiden säljer de inte Pheaton med W12. Eftersom man börjar bli äldre och gubbigare så om jag nu måste välja en drömbil så är det nog en Jagga XFR." Tack för att du delade med dig Stefan! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Nissan Micra
Blankt papper på besiktningen - tre gånger i rad

Alexander kände att han ville bidra med sitt åk, en Nissan Micra från 1987. En bil som höll längre än vad han räknade med. Vi frågade Alexander dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Denna bissarra Nissan Micra -87 köpte jag för 6500.- av en snubbe på svärfars industrijobb, som en pendlarbil för att ta mig de 2 milen jag har till jobbet. De generella tankarna var: "Gas.Broms.Höger.Vänster - that´s it". "Håller den 6 månader så har det lönat sig". Biljäkeln höll 3 besiktningar med orden: "Finaste Micran i denna årsklass jag sett, va rädd om den". De var smått arga på mig för att jag lappat ihop karossen med silvertejp och rostskyddat den med hammarlack. ca 4000kr la jag på bilen på dessa 3,5 år. Såg för djävlig ut och gick som en påse nötter. De få stackars hästarna som stannat kvar i denna japanska plåtburk fick kämpa tappert för att uppnå de ~80km/h bilen toppade i slutskedet. Men shit vilken bil. Helt fantastisk. Jag fastnade i en form av kärleksrelation med den. Mängder med fel. Det skramlade, knakade. Bilen var sne. Stötdämparna stenhårda, 5:e växeln fastnade så man fick ta spjärn för att få ur den om man kört för långt. Skärmarna helt sönderrostade (2 rullar silvertejp höll ihop det sista). Var tvunget att bromsa med handbromsen varje vinter för att motorn var för kall och dog om jag gick under uppskattningsvis 2000/rpm. Bensinen var slut vid halvtank. Men alla dessa skavanker gjorde den till levande och den fick lite själ. Därför kommer den alltid att vara den bästa bilen och definitvt den mest prisvärda! Tyvärr dog bilen i vintras eftersom vi började prata om att byta ut den... lite kul på sätt och vis. Drömbilar: Lambo Miura -67, Aston Martin Vantage V8 -70-tal (världens vackraste bil), Chevy Camaro Z28 (andra generationen slutet 60-tal), Saleen S5S Raptor. Listan kan göras väldigt lång. Mest realistiska drömbilen vore väl en BMW M3 eller en Lada Niva (ho-ho)." Tack för att du delade med dig Alexander! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Volvo S40
En lite roligare pendlarbil

Drazen har en finfin Volvo S40 2.0 T i Classic-utförande. Vi frågade Drazen dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag behövde en bil att till jobbet med, men inte en som var alldeles för tråkig att köra. Även att pendla till jobbet ska vara kul! Efter mycket letande på nätet fastnade jag för en Volvo S40 2.0T. Det är mycket bil för pengarna och vad gäller pris/prestanda, så var det svårt att slå, eftersom jag endast gav 55000kr för min. Eftersom en av mina vänner har haft en likadan, så visste jag att bilen kan erbjuda körglädje när det behövs. Listan med drömbilar är lång och det är riktigt svårt att bara välja en enda! Om jag ska välja en drömbil, som är någorlunda realistisk, så blir det en Nissan 370Z. Den är riktigt snygg och relativt ovanlig vårt avlånga land. Men nu när jag får drömma fritt, så hade jag valt en Aston Martin V12 Vantage. Snyggare bil får man leta efter :)" Tack för att du delade med dig Drazen! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Cadillac BLS
Amerikanare med vrid

Markus kör en Cadillac BLS eftersom han älskar amerikanska bilar och hästkrafter. Vi frågade Markus dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag köpte denna bil efter det att jag hade krockat med min förra (Toyota MR2). Jag kände att jag ville ha en säkrare bil. Eftersom jag älskar amerikanskt och hästkrafter, fick jag tillfället att köpa denna. Det jag gillar med bilen är att det är väldigt lätt att hitta delar om den skulle braka ihop, då den är tillverkad i Trollhättan av SAAB. Sedan chippade jag den till 325 HK, 500 NM för att Opel och SAAB´s samma motor har den konfigurationen i grunden, så jag vet att den klarar det plus att den nu bara drar 0,82 långa sträckor (1,2 i stan). Så nu har jag en bil med full utrustning och ett rejält vrid. Jag kan (om man bara måste) ta de flesta bilarna i min klass, även de flesta Porschar som vill komma först efter rödljusen (0-100, 5,1 sek). En drömbil skulle kunna vara en BOSS 302, då jag älskar ljudet." Tack för att du delade med dig Markus! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Lancia Delta Integrale HF 16v
Rallykärra för allmänna vägar

Joona kör en bil som de som spelat Sega Rally säkerligen känner igen. En hatchback i sleeperkostym som biter ifrån när man minst anar det. Vi frågade Joona dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid haft en öm punkt för italienska bilar sedan jag någon gång som 10-åring haft en Ferrari Testarossa som modellbil. När jag i mitten av 2000-talet var 18 år gammal och precis hade tagit körkort var det äntligen dags att köpa förstabilen med alla mina samlade sparpengar och sponsring från föräldrarna. Självklart skulle det vara något som både var sportigt och italienskt, något annat hade jag svårt att tänka mig. Efter intensivt blocket-surfande hade mitt sikte ställts in på Fiat Coupe, allra helst någon av turbo-varianterna. Jag var till och med ute och provkörde ett par stycken men tråkigt nog fick de aldrig riktigt farsans godkännande. Förmodligen talade det dramatiska utséendet inte samma språk till min farsa som för mig. Sökandet på blocket fortsatte och plötsligt en dag dök det upp en annons på en fin Delta integrale 8v (obs. inte den på bilderna) inom rätt prisspann som jag dreglade över några dagar innan jag lyfte på luren och ringde säljaren. Några dagar senare var jag stolt ägare av vad jag tyckte var en riktigt speciell förstabil, aldrig hade jag trott att det skulle vara en Lancia. Jag hann köra bilen i strax över ett år innan jag avverkade min Delta integrale 8v på typiskt tonårsmanér. En följd av tursamma händelser såg dock till att jag några månader senare åter hade en fullt fungerande Lancia på uppfarten, denna gång den Delta integrale 16v som kan skådas på bilderna. Sedan dess har jag lärt mig min läxa om bilkörning och har hunnit köra drygt 2500 mil under de 4-5 år som jag haft den, och många fler mil lär det bli! De intuitiva och förtroendeingivande vägegenskaperna, turbomotorn förstås, samt att den har en överraskande rå och odämpad feedback till föraren av vad som händer med bilen vid varje ögonblick. Helt enkelt en ruskigt involverande körupplevelse. Rallykänsla kanske man kan kalla det? Nästan ett oräkneligt antal italienska bilar och rallybilar av alla dess slag. Om jag ska nämna två så blir det nog Lancia Stratos och Ferrari F40." Tack för att du delade med dig Joona! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Willys-Overland CJ2A
Perfekt sommarbil

Peters Willys-jeep äter stadssuvar till frukost och verkar vara en riktigt rolig sommarbil. Fram tills regnmolnen hopar sig vill säga. Vi frågade Peter dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Det här är min Willys-Overland CJ2A från 1947, jag köpte den som ett ofärdigt objekt för två år sen och har kämpat järnet för att få igång den, jag lyckades regbesikta den fläckfritt i juli förra året. Det sitter en Oldsmobile 260 cui V8 i och en TH350 låda, original fördelningslåda (dana 18) med hög/låg och 2-/4-hjulsdrift. Däcken är 33/12,5 x R15. Det hela började som en kul idé, när jag och en kollega pratade om schyssta sommarbilar. Jag har alltid varit intresserad av offroad-bilar och tuffa arméfordon, samtidigt som jag älskar lyxiga landsvägskryssare, muskelbilar och custom-byggen. Sen kom vi fram till att det vore häftigt att ha en gammal Willys att glida runt i, så jag började kolla runt på blocket och hittade ett "lagom" projekt. Så jag köpte bilen och knuffade in den i garaget, där den stod hela sommaren, vintern, våren och stor del av sommaren efter. Sen var den körklar och besiktad. Det är svårt att säga vad som är bäst, men det är ju fantastiskt kul att kunna ta sig fram i princip vart man vill, och att det inte är så noga med bucklor och färg. Sen att den väcker uppmärksamhet och säkert lite respekt är ju också trevligt! Att köra runt en varm sommardag utan varken dörrar eller tak, bara V8:ans härliga ljud och friska luften, är svårslaget! Och att parkera bredvid moderna SUV:ar vid konsum känns alltid lika rätt! Just nu finns det nog ingen bil jag går och drömmer om, jag tycker inte att jag är i en sån position som tillåter mig att drömma om bättre bilar... Men en schysst muskelbil från 70-talet vore inte fy skam!" Tack för att du delade med dig Peter! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Mazda 3 MPS
Den perfekta underdogen

Daniel har en sportigt röd Mazda 3 MPS. Men det är inte bara lacken som osar sportbil, det här är faktiskt en vass kärra även om man kanske inte tror det. Vi frågade Daniel dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag köpte denna bil då jag var sugen på en "underdog". Väldigt roligt när någon blir omkörd av en vardagsbil som misstänker sig ha ca 100 hk, och så sitter man på 280hk och 380 nm. Det bästa med bilen är att den är praktiskt och är fullutrustad vid basversion. Regnsensor, xenonljus, auto-ljusreglage, 6-CD växlare, mm är inkluderad som baspaket. Väldig låg bränsleförbrukning kan man glömma om man utnyttjar alla hästar och vridmomenten. Kör man lugn och sansat så kan man få 6.0 L /100 km. Drömbilen är Nissan GTR, då pengarna aldrig kommer att räcka till en Ferrari 458 Italia." Tack för att du delade med dig Daniel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Chevrolet Confederate De Luxe Sport Roadster
Fantastiskt fin bil som fyller 80 år i år

Bengt kör något så ovanligt som en Chevrolet Confederate De Luxe Sport Roadster (långt namn) som byggdes redan 1932. Bilen är i ett fantastiskt skick och den trivs bäst på Öland på sommaren puttrandes i 50 km/h. Vi frågade Bengt dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag mötte bilen för första gången 2005 i samband med ett program i Sveriges Radio P4 från torget i Borgholm där jag var programledare. En kille kom körande i en vacker gul/svart skapelse, och berättade att han hade renoverat den under fem års tid till nära nog mint condition, och nu var han ute på premiärtur. Jag bara föll för den, och var smått avundsjuk... 2006, alltså året efter, hittade jag bilen till salu i tidningen Nostalgia. Nu eller aldrig! Hustrun Helene och jag slog till direkt, och på den vägen är det. Sedan sex år tillbaka är vi alltså ägare till en superfint återuppbyggd Chevrolet Confederate De Luxe Sport Roadster från 1932 (himla långt, men fint namn). Motorn är en 3,2-liters rak sexa på 60 hk, och toppfarten anges till 105 km/tim. Men Gud förbjude, som renoveraren Jan-Åke Karlsson från Färjestaden uttryckte det. Nej, mer än 70 km/tim bör man inte köra med de smala däcken som spårar lätt. Bästa hastighet att glida genom det öländska landskapet är runt 50. Att den saknar tak och verkligen drar uppmärksamheten till sig. Den är en utmärkt representant för ett av mellankrigstidens vackraste bilbyggen. Det skulle nog vara nya Bentley Continental GTC, där C:et naturligtvis står för cabriolet. Fattas bara lite pengar - både till bil och bensin.... Vi har också en superfin vinröd Nissan Bluebird 1988 som bara gått 4 750 mil. Den bilen har vi efter min mamma som rattade den några mil om året. Hon avled 86 år gammal 2006, och sedan dess har bilen stått undanställd för att bli en äkta trettioårig veteranbil så småningom. Den är väl i ungefär nittioprocentigt nyskick och plockas fram någon gång per år och startas upp. I somras gick startmotorn runt tre varv och sedan spann den som en katt! Undertecknad lär väl vara den enda idioten i Sverige som samlar på en Nissan Bluebird. Men till slut så kanske mammas bil är den enda kvarvarande? För vem samlar väl egentligen på en Nissan Bluebird... Jo, jag vet en!" Tack för att du delade med dig Bengt! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget BMW 335d M-sport
Sportig och samtidigt snål

Darios val av bil föll på en BMW 335d M-sport på grund av grym effekt men snål vid pumpen. 0.68 liter per mil och nästan 300 hästar är inte fy skam. Vi frågade Dario dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Snygg, sportig och bränslesnål. Finns ingen bil som levererar närmare 300hk och klarar av 0.68l/10 blandad körning. Vid lugn körning non-stop kommer men ner i förbrukning ännu mer. Med fakta om att dieseln är billigare än bensinen idag så är valet enkelt om man är ute efter en snabb bil som är billig att köra. Tror inte det finns en annan bil som levererar det 335d gör. Bästa effekt kontra bränsleförbrukning = 335d! Det absolut bästa måste vara kraften, allt finns där redan från början av varvtalen, vridmomentet kickar in på en gång och sedan slungas bilen iväg. Kommer från en BMW M3 E90 420Hk och 400Nm och blev förvånad över hur snabb 335d är! Pappren säger 286Hk och 580Nm men det kan inte stämma, produktplacering måste tvingat BMW att representera dom siffrorna. I verkligheten tror jag att bilen levererar mer, det känns så. En annan kul sak som ofta brukar omfatta de flesta 335d är att de nästan alltid är fullutrustade. En mer komplett bil är svår att hitta. Porsche Carrera GT, alla som har sett VRAlexanders Youtube kanal vet vad jag menar. The sound of God!" Tack för att du delade med dig Dario! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Audi RS2
"Det bästa är helt klart motorn"

Mathias styr en skrikblå Audi RS2 som både har gott om effekt och plats för matkassarna där bak. Vi frågade Mathias dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "RS2:an har varit min drömbil sedan jag fick en tur i den för cirka 10år sedan. Alltid gillat de äldre audibilarna och en 5:a med turbo och quattro skulle jag bara ha! Det bästa med bilen är helt klart motorn. Ljudet och karaktären tycker jag är svårslaget. Även om det är mycket ketchupeffekten har det sin charm! Sen att den är både praktiskt och snabb är inte heller dumt. Den har jag redan, men en Skyline R34 hade varit fint!" Tack för att du delade med dig Mathias! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Volvo 945
Bra bil för lite pengar

Daniel rattar en gammal hederlig Volvo 945 som han har piffat till med sänkning och sjyssta fälgar bland annat. Vi frågade Daniel dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "En bra bil för lite pengar. Tycker att den är snygg och inte så mycket el som kan krångla. En lätt meckad bil som jag är väldigt nöjd med. Driftsäker, den sista riktiga Volvon från Torslanda. Bakhjulsdrift är också ett plus vilket är väldigt skoj speciellt på vintern när snön har lagt sig. Min drömbil är en Lamborghini Gallardo, bara vrålet från motorn skulle jag dö för!" Tack för att du delade med dig Daniel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Plymouth GTX
Fin bil med muskler

Fredrik gillar amerikanska bilar och en dag slog han till på den här, en Plymouth GTX. Vi frågade Fredrik dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Köpte denna bil, då jag alltid haft ett intresse för bilar, men speciellt amerikanska muskelbilar. Gillar deras råa former, ljudet och självklart effekten. Har velat köpa mig en bil länge och kikat på många vrak som de begär mycket pengar för, men så en dag så stod denna bil utanför en butik. Var in och hörde om pris och kikade igenom bilen och till en början var jag lite skeptisk till färgen/färgerna men var i väldigt fint skick och ju fler gånger jag såg den så blev jag bara mer och mer kär, så tillslut så slog jag till. Det jag gillar mest med bilen är att det går att få med sig folk. Är stor soffa bak och fram sitter det två fåtöljer som går att göra till soffa genom att fälla ner armstödet. Sen är det många som inte gillar rattväxel på en muskelbil men jag tycker det är underbart. Mer plats och kul att vara lite annorlunda. Bilen går fantastiskt fint efter vägen (för en 43 år gammal bil) och det är inga problem att nöta lite däck om man känner för det. Planerna är väl att få lite mer effekt utav motorn men det som sitter i räcker långt då det är lite lull-lull i den redan. Har redan en av mina drömbilar men om man hade haft ekonomin så hade en Aston Martin varit toppen, då jag gillar deras design och form. Men nu när Masserati kom med sin nya GranTurismo MC Stradale så blev det nog nya favoriten." Tack för att du delade med dig Fredrik! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Seat Exeo
En anonym kärra som döljer en Audi A4

Paul har en inte helt vanlig bil. Seaten baseras på gamla Audi A4, något som man ser direkt om man håller för fronten och tittar på bilen från sidan. Vi frågade Paul dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Kan tipsa om min bil som i Sverige är ganska okänd. Det är Seat Exeo som bygger helt på Audi A4 B7. Seat köpte upp audis gamla fabrik o flyttade den till Spanien där de fortsatte att tillverka nygamla Audi ;) Anledningen till att jag köpte denna bil är jag visste att det var Audi som tillverkade den. Lyfter man på motorhuven så ser man audis fyra ringar på alla delar. Det bästa med bilen är att man får så mycket mer bil för pengarna. Man får mer eller mindre en fullutrustad Exeo för samma pengar som en standardutrustad Audi A4, fast det är samma bil. Kan inte säga någon drömbil så på rak arm, det finns helt enkelt för mycket att välja på. Men något som hade varit skoj är en italiensk sportbil, exempelvis Ferrari 355 eller någon amerikansk muskelbil." Tack för att du delade med dig Paul! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Visa upp era åk!
Skicka in era bidrag till Besöksgaraget

För ett tag sedan drog vi igång Besöksgaraget som, vad vi tyckte skulle vara, en kul del där ni läsare själva fick möjlighet att visa upp era åk. Och vilka bilar ni har skickat in, imponerande! Nu är det dock skralt på nya bidrag och jag har faktiskt inga fler att skriva om. Så känner ni att ni vill visa upp er bil och berätta om den är ni varmt välkomna att dra ett mail till mig på bobby@feber.se. I mailet vore det toppen om ni, förutom att bifoga högupplösta bilder, även svarade på dessa tre mycket enkla frågor (ju mer historia desto roligare): 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? Tusen tack för de bidrag som vi har fått, och vi hoppas på många fler! Beträffande bilden på Lambon så är det Carl som stötte på den när han var ute och strosade på gatorna nyligen. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida