m

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Klassiska bilar som krympt i tvätten
Ernie Adams bygger riktigt coola kopior i litet format

Ända sedan 1965 har Ernie Adams byggt kopior på klassiska bilar. Men de skiljer sig en hel del mot andra replikor som finns. Ernies exemplar är nämligen rejält nedskalade och det ser nästan ut som att man förminskat dem några snäpp med maskinen som används i Älskling jag krympte barnen-filmerna. Den första bilen han byggde som är döpt till Grandpa Dwarf blev till av gamla kylskåp och den rullar än idag. Ernie har byggt hundratals bilar och alla är fullt körbara och lagliga för gatan. I det här klippet får vi se några av hans mycket imponerande skapelser. Spana in Ernies museum på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Ny mjukvara till Volkswagen ID.3 rullas ut
Gör så att bilarna kan uppdateras Over-the-air

Den senaste mjukvaran till Volkswagens ID-modeller som heter ID.2.1 rullas nu ut. Den gör det möjligt att ta emot uppdateringar genom luften (Over-the-air) vilket Volkswagen kommer lansera i slutet av sommaren. Därefter kommer det att dyka upp en ny uppdatering var tredje månad. ID.4 levereras med den senaste mjukvaran från start (och alla nya ID.-bilar som produceras sedan vecka 8) men den som har haft sin ID.3 ett tag måste uppsöka verkstad och få den installerad först. Den nya programvaran kommer att göras tillgänglig successivt. Kallelser till svenska kunder har börjat skickas ut och sker i den ordning som bilarna har levererats. Notera dock att vissa större uppdateringar i framtiden ändå kommer att kräva verkstadsbesök. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.7°
+
Bobby Green
0

Så kör man en T-Ford från 1924
Inte bara att hoppa in och vrida på nyckeln

Idag kör bilarna sig själva åt oss. Så var det inte riktigt på 20-talet, och man fick jobba lite för att både få igång sin bil och sedan även köra den. En upplevelse helt klart. Här får vi lära oss hur man kör en T-Ford från 1924 av Nascar-proffset Joey Logano. Det är hans bil också, lite skillnad mot det han kör på jobbet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Luftkvaliteten på Hornsgatan bara marginellt bättre
Bilister struntar i miljözon

I januari förra året infördes en miljözon på Hornsgatan i Stockholm. Den innebär att bilar med dålig avgasrening inte skulle få köra här. Nu har Stockholms stad utvärderat vad denna zon har bidragit med och resultatet visar att luftkvaliteten har förbättrats, men bara marginellt. Anledningen till att den inte är fantastisk är för att det finns ingen övervakning av zonen och för att bilisterna inte följer reglerna. Utsläppen av kväveoxider har minskat med två procent jämfört med ett år utan klimatzon och utsläppen av koldioxid har minskat med 0,5 procent. Om bilisterna hade följt reglerna skulle kväveoxiderna istället ha minskat med elva procent och koldioxidutsläppen med tre procent. De kommande åren ska reglerna skärpas ytterligare och från och med nästa år måste alla bilar som kör här klara Euro 6-kraven. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Elon Musk ska bygga staden Starbase i Texas
Ska han bli borgmästare där tro?

Elon Musk verkar ha många järn i elden och förutom att bygga raketer, bilar och annat säger han nu att han ska bygga en stad i den amerikanska delstaten Texas. Det var häromdagen som Musk på Twitter uppgav att han skulle bygga staden "Starbase" i Texas. Även om SpaceX har sitt huvudkontor i Kalifornien så verkar Texas kanske mer passande för en ny "rymdstad" då det är där som SpaceX bygger och skjuter upp sina jätteraketer Starship. Förutom det så har SpaceX planerat att bygga en fabrik för sina Starlink-satelliter någonstans runt Texas huvudstad Austin. Det kommer att bli Musks andra fabriksbygge i Austin efter det att Tesla meddelade att man skulle bygga en så kallad Gigafactory i staden förra året. SpaceX Starships-verksamhet är i huvudsak koncentrerad till den lilla staden Boca Chica i närheten av den mexikanska gränsen. Om det är Boca Chica som Musk tänker sig som den framtida staden Starbase är oklart. Det är väl inte helt omöjligt att så blir fallet om Musks stadsbyggnations-planer går i lås. SpaceX har sedan 2012 köpt upp mark och fastigheter i Boca Chica Village och ni kan kolla in ett inslag om det här nedanför. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nintendo släpper första Wii U-uppdateringen sedan 2018
Stabilare än någonsin

Nintendo släppte Switch 2017 och sedan dess har fokus legat på den nya konsolen. Men det betyder inte att Nintendos äldre konsoler glöms bort. Nintendo har nu skickat ut en uppdatering till Wii U, vilket är den första uppdateringen sedan september 2018. Uppdateringen innehåller inga stora förändringar utan det handlar mest om stabilitet och mindre justeringar. Den officiella beskrivningen av uppdateringen lyder som sådan: Further improvements to overall system stability and other minor adjustments have been made to enhance the user experience. Det blir inte roligare än så, men det är ändå trevligt att Nintendo fortsätter stödja sina konsoler nästan nio år efter att de släppts. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Fisker skrotar planerna på solid state-batterier
Var för svårt att få till dem

I början av januari 2018 meddelade biltillverkaren Fisker att man höll på att forska kring solid state-batterier i elbilar. Nu får vi dock reda på att man lägger ned dessa planer. Det är helt enkelt för svårt att få till dem på ett bra sätt och enligt Henrik Fisker är tekniken minst sju år bort i tiden. Så här säger han till The Verge: "It’s the kind of technology where, when you feel like you’re 90 percent there, you’re almost there, until you realize the last 10 percent is much more difficult than the first 90. So we have completely dropped solid-state batteries at this point in time because we just don’t see it materializing. So, as we got toward the end of this — or let’s put it, as we got close to understanding fully this technology, we realized that it was much more difficult than we had predicted and expected in the beginning as we were very excited about some of the early things we were doing." Solid state-batterier har fasta elektrolyter istället för flytande och de ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier. De ska dessutom ha en högre energitäthet vilket gör att man kan ta fram både mindre och lättare batterier än litiumjonbatterier som fortfarande är lika kraftfulla. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Idag presenterar Volvo en ny elbil
Följ eventet live här

Idag klockan 14.30 kommer Volvo att dra igång ett live-event på länken nedan och detta kommer kulminera i avtäckandet av en ny elbil. Den ryktas gå under namnet C40 och det ska handla om en coupé-version av dagens XC40. Man kommer även att prata om den elektrifierade framtiden och försäljning av bilar på nätet. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Koldioxidutsläpp från nya bilar har minskat rejält
Anledningen är laddbara bilar

Ett pressmeddelande från Trafikverket visar att det har skett en rekordstor minskning av koldioxidutsläpp från nya bilar. Under 2020 har koldioxidutsläppen från nya personbilar jämfört med 2019 minskat från 120 gram per kilometer i snitt till 93 gram. Detta kan vi tacka de laddbara bilarna för och förra årets nybilsregistrering visar att en av tre bilar var en batteribil eller laddhybrid. Och även de bilar som inte är laddbara har blivit energieffektivare. Här sjönk siffran från 132 till 126 gram per kilometer. Totalt minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton. 90 procent av detta beror dock på den minskade trafiken i och med den rådande pandemin. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Audi RS e-tron GT!
Snart får vi berätta mer

Det är lite underliga tider just nu och man får inte resa, vilket gör provkörningar lite underliga. Istället för att åka till ett annat land där det finns en hel hög med bilar som man får gotta sig med under en dag eller två så kommer det bilar hit till Sverige. Eftersom hela Europa ska dela på ett gäng bilar blir det lite annorlunda spelregler än i vanliga fall. Som nu när Audi fick upp en e-tron GT och en RS e-tron GT under några dagar. Då får man provköra i korta perioder och eftersom alla inte kör samtidigt får man helt enkelt snällt vänta på ett datum då man får publicera sina intryck. Så än så länge får jag inte berätta vad jag tycker om den här feta bilen, men jag kan i alla fall bjuda på några bilder från en tom väg. Vi har tidigare visat upp utsidan och lite av skillnaderna på modellerna och det kan ni se här under. Så på återseende! Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Suzuki Motors vd går i pension 91 år gammal
Kanske var dags nu

Osamu Suzuki är styrelseordförande och vd för Suzuki Motor. I över 40 år har han haft ledarhatten på sig och sett till att företaget är en av världens största tillverkarna av personbilar. Nu väljer han att gå i pension, 91 år gammal. Osamu har tidigare sagt att han aldrig tänkte pensionera sig och att hans hälsa alltid varit mycket bra. "I played golf 47 times last year, Ix27m very energetic. My job is my life. Humans die if they give up their jobs." För Suzuki väntar som för många andra elektrifiering och deras mål är att alla modeller från 2025 kommer att vara det. Samma år räknar man med att sälja 3,7 miljoner bilar världen över. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Nobe visar retrohärlig eldriven pickup
Ja tack

Våren 2018 skrev vi för första gången om den estniska trehjuliga elbilen Nobe. I somras visade man upp bilen som cabriolet och nu presenteras renderingar på ytterligare en modell - en pickup med fyra hjul. Den ser ut som bilarna gjorde förr och verkar ganska så charmig. Tyvärr är det enda vi får för tillfället denna bild och det återstår att se om den här någonsin kommer att bli verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida