Quantcast
m

Le Mans-racet blir virtuellt i år
Professionella förare blandas med esportstjärnor

Det legendariska loppet Le Mans kommer inte köras med riktiga bilar denna höst. Istället kommer det ersättas med ett virtuellt lopp som kommer hållas nästa månad. Le Mans Virtual, som loppet så enkelt heter, kommer blanda professionella förare med esportstjärnor. Varje team består av fyra spelare där då två kommer vara proffsförare och de andra två esportare. Precis som i riktiga Le Mans så måste förarna hålla ut i 24 timmar och varje förare måste köra minst fyra timmar för sitt lag. Spelet de kommer köra är rFactor 2 för Windows och i klippet nedan kan man se hur Le Mans-banan ser ut i det spelet. Hela jippot kommer så klart sändas världen över via nätet med kommentatorer och studiosändning från Paris. Loppet drar igång den 13 juni klockan 15:00. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

Kvinna spelar flipper med bil
Hur mår du egentligen?

Ibland går det inget bra när folk kör bil. Den här kvinnan i Schweiz hade väldig otur med sin bilkörning när hon skulle försöka ta sig ut ur ett parkeringsgarage. Till slut lyckas hon dock men bilen lär behövas lämnas in, precis som hennes körkort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Femåring lånade föräldrarnas bil
Skulle åka och köpa en Lamborghini

Att körkortsreglerna är relativt slappa i USA vet nog alla om, och på vissa platser får man köra runt som alla andra trots att man bara är 15 år gammal. Den här grabben från Utah är dock bara fem år gammal och har därför inget körkort. Men det hindrade honom inte från att låna sina föräldrars bil och dra ut en sväng. Målet var att köra till Kalifornien och köpa en Lamborghini, med bara tre dollar på fickan. Han hade blivit ovän med sin mamma som sa att hon inte tänkte köpa någon lyxbil till honom. Som tur var kunde polisen stoppa bilen på motorvägen efter att den vinglat omkring. Ingen kom till skada. Vad gjorde du när du var fem år gammal? Själv åt jag mest sand. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

En tredjedel som åker dit för rattfylla gör det på morgonen
Tror kanske att det är lugnt att köra dagen efter

Varje år genomför Polismyndigheten över en miljon utandningsprov på fordonsförare. Då får man in lite statistik såklart, och nu får vi reda på lite sammanställd sådan från förra året. En bra siffra är att antalet förare som åker fast för rattfylla mellan klockan 21.00 och 03.00 minskat från 1988 till 1826 stycken. Dock har en annan siffra ökat - den som visar antalet som åkt fast mellan 06.00 och 12.00. Den har nämligen gått upp från 27 till 31 procent. Det innebär alltså att nästan en tredjedel av alla som åker fast för rattfylla gör det på morgonen och förmiddagen - antagligen dagen efter de intagit alkohol. Så även om man inte kör samma kväll som man druckit gör man det dagen därpå och tror att allt är frid och fröjd, vilket det alltså inte alltid är. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2019

Det blir ingen ny Alfa Romeo GTV
Ingen ny 8C heller

Alfa Romeo är ju italiensk passion, livfulla modeller och känsla för bilkörning. Så därför var det ju kul att det förra året dök upp nyheter som sa att klassikern GTV och fantastiska 8C skulle göra comeback. Men, nu får vi reda på att det inte alls blir på detta viset. FCA-koncernen har bestämt att investeringarna ska minskas och då ryker specialmodeller som dessa, och istället satsas det på, tada, suvar. I dagsläget har man tre stycken modeller i utbudet - Giulietta, Giulia och Stelvio. De två sistnämnda kommer att få sig en facelift 2021 och då kommer även den mindre suven Tonale att lanseras i produktionsform. Men de "roliga" bilarna är alltså strukna från den nya planen och in kommer en nykomling som ännu inte har något namn, en B-UV. Den kommer förmodligen att presenteras 2022 och förväntas bli en helt eldriven liten crossover. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Polis textade och körde samtidigt - kraschade
Dubbeldumt!

Följande klipp släpptes nyligen och i det får vi se en polis som håller på med sin mobiltelefon samtidigt som han kör. Det är ju givetvis extremt korkat eftersom när man kör ska man göra just det - inte fippla med en telefon. Det hela slutar med en krasch, dock inte orsakad av polismannen utan av en Jeep Grand Cherokee som helt plötsligt kommer farandes. Men, hade polisen inte hållit på med telefonen hade han säkerligen upptäckt bilen och kunnat väja i tid. Ingen skadades som tur var allvarligt. Tumnagel
27.4°
+
Bobby Green
0

Proffsförare bryter ner bilscener på film och i serier
Hur bra stämmer de överens med verkligheten egentligen?

Bilscener i filmer och tv-serier kan ibland vara riktigt häftiga att se på men ibland blir det bara överdrivet. Hur långt kan en bil flyga egentligen och går det att köra genom en vägg som så ofta händer? Wyatt Knox kan en hel del om bilkörning och här går han igenom 18 stycken olika scener och förklarar hur verklighetstrogna de egentligen är. Dela gärna med er av era favorit-bilscener i kommentarerna. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Michael Fassbenders väg till Le Mans
YouTube-serie på gång

Skådespelaren Michael Fassbender älskar verkligen bilkörning och snart kommer vi få se mer utav detta. Han vill nämligen testa sin förmåga mot några av världens bästa racerförare i 24-timmarsracet på Le Mans. I den kommande YouTube-serien Michael Fassbender: Road To Le Mans som har premiär den 11 oktober kommer vi få se honom kämpa mot sitt mål i en Porsche 911 GT3 Cup. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Daimlers spelutvecklare effektiviserar bilkörningen
Få poäng baserat på hur energisnålt du kör

Under bilsalongen i Frankfurt så berättade den tyska fordonsjätten Daimler lite mer om varför man har anställt spelutvecklare som utvecklar spel vars syfte bland annat är att få Mercedes-ägare att köra mer energieffektivt. Tanken bakom satsningen är att de små minispelen ska göra förarna bättre på att framföra sina fordon energieffektivt. Daimler snackade bland annat om ett spel där förarens mål är att hålla en boll inuti en cirkel, en boll som förflyttar sig om föraren gasar eller bromsar för aggressivt. Daimlers forskningschef Markus Schaefe säger: "We have lots of employees from the gaming industry working on user interfaces. The key task is to bring about a change in consumer behavior." Förutom det så ska det även finnas ett system som kan ge förareren poäng baserat på hur effektivt denne gasar och bromsar i sin nya mercedesbil. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Proffsförare snackar lite om hur han lär upp sina elever
Wyatt Knox lär ut bilkörning på Team O'Neil Rally School

Här kan ni kolla in ett klipp på en kvart där Wired har tagit sig ett snack med körskoleläraren Wyatt Knox som lär ut hur man kör bil på Team Ox27Neil Rally School. Det handlar dock inte om någon traditionell körskola utan på Team Ox27Neil Rally School lär man ut sina elever att köra rallybil och att drifta med bilar. Man utbildar även till exempel poliser, livvakter och militärer hur de till exempel ska köra för att undvika förföljare, förfölja en angripare och liknande prylar som de flesta av oss förhoppningsvis inte behöver ha användning för. Team Ox27Neil Rally School tar 6000 dollar för en rallykurs på fem dagar och 2800 dollar för en tvådagars utbildning i drifting. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Folk fortsätter fippla med sina mobiler bakom ratten
Många sitter till och med och spelar

Den 1 februari förra året blev det olagligt att som förare i ett fordon hålla mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i handen samtidigt som man kör. Gör du detta kan du få 1 500 kronor i böter. Tyvärr verkar det inte riktigt bita på folk, och trots förbudet fortsätter en hel del att hålla på med sina telefoner samtidigt som de kör. Vissa sitter till och med och spelar på sina apparater, vilket givetvis är otroligt korkat. Försäkringsbolaget If har gjort en ny undersökning där de har intervjuat 2 879 stycken bilförare. 30 procent av dessa medger att de tar samtal med mobilen i handen. För två år sedan gjorde man en motsvarande studie och då låg siffran istället på 24 procent, så alltså verkar mobilanvändandet bakom ratten öka. Undersökningen säger också att en av fyra sms:ar eller väljer musik samtidigt som de kör medan var tredje håller på med GPS:en. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0
2018

Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil

Måste en elbil som presenteras idag se ut som något från Jetsons? Peugeot säger nej och presenterar nu konceptet e-LEGEND. Jag ska ärligt säga att tillverkarens bilar de senaste åren inte har varit jättespännande, men denna får mig att gå igång på alla cylindrar, vilken härlig skapelse! Inspirationen kommer från modellen 504 Coupé som lanserades 1969 och visst känner man igen en hel del av formerna. Klassisk design i modern förpackning. Ser framtiden ut så här i bilvärlden är den mer än välkommen. Jag menar, kolla bara in de här stolarna! Jean-Philippe Imparato som är vd för Peugeot säger följande: "Peugeot e-LEGEND CONCEPT är inte bara ett tekniskt manifest. Det är visionen för ett bilmärke, Peugeot, som aktivt fokuserar på en optimistisk och exceptionellt åtråvärd framtid. För Peugeot är autonom bilkörning och elektrifiering synonymt med ännu starkare körsensationer. För förutsägbarhet kommer aldrig att vara en del av vårt DNA." Konceptbilen mäter 4,65 meter på längden och 1,37 på höjden. Under det vackra skalet finns en elmotor på okänd effekt kopplat till ett batteripack som också det har okänd prestanda. Men på en laddning ska man i alla fall enligt WLTP-cykeln kunna ta sig 60 mil. Batterierna går att snabbladda och på 25 minuter ska man få 50 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Ombord finns självkörande funktioner som kan ta över körningen när du vill göra annat. Det finns fyra stycken körlägen - Soft och Sharp som är självkörande och Legend och Boost där du kör själv. Vill du att bilen ska ta hand om körningen försvinner ratten ner i instrumentpanelen så att du får mer plats för att breda ut din dagstidning eller bättre ser filmen på den 49 tum stora skärmen. e-LEGEND visas, inte helt oväntat, upp på bilmässan i Paris nästa månad. Bygg nu tack! Tumnagel
60.5°
+
Bobby Green
0

Saudisk kvinna körde F1-bil
Firade att saudiska kvinnor nu får köra bil

Fram tills igår var Saudiarabien det enda landet i världen där kvinnor inte fick köra bil men efter en lagändring så får nu även kvinnor köra bil i det djupt religiösa kungadömet. Någon som verkligen tog chansen att utnyttja det var den saudiska kvinnan Aseel Al-Hamad som tog ett varv på Circuit du Castellet i Paris under Frankrikes GP i Formel 1. Al-Hamad är den första kvinnliga medlemmen i Saudi Arabian Motorsport Federation och hon säger i ett uttalande: "I have loved racing and motorsport from a very young age and to drive a Formula One car goes even beyond my dreams and what I thought was possible. I hope doing so on the day when women can drive on the roads in the Kingdom of Saudi Arabia shows what you can do if you have the passion and spirit to dream." Aseel Al-Hamad körde samma Lotus Renault E20 som gav Kimi Räikkönen segern i Abu Dhabi Grand Prix 2012. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu får saudiska kvinnor köra bil själva
Landet blir lite mer modernt

Från och med idag kommer kvinnor i Saudiarabien att få ta körkort och börja köra bil själva efter ett beslut från förra året. Det var den 32-årige kronprinsen Mohammed bin Salman som förra året lyfte förbudet för saudiska kvinnor att köra bil och nu har lagändringen alltså trätt i kraft. Anledningen till att MBS lyfte körförbudet för kvinnor uppges vara att han vill modernisera landet och att körförbudet för kvinnor gav landet dålig PR. Här ovan kan ni kolla in den första kvinnan som körde bil i den saudiska staden Dammam när lagändringen trädde i kraft efter midnatt tidigare idag. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan Skydio R1 följa efter din bil
Om du vill filma din bilkörning

Skydios drönare R1 har nu fått sin första större mjukvaru-uppdatering sen den släpptes förra året. Den största nyheten är att drönaren nu har möjlighet att följa och filma ett fordon som rör på sig. Skydio har tränat upp R1:s mjukvara att känna igen och följa fordon som bilar, jeepar och till och till och med golfbilar. Drönaren har sedan tidigare inbyggd mjukvara som kan upptäcka och undvika hinder vilket gör att drönaren borde kunna följa bilar även där terrängen kanske inte är den bästa. Skydio R1 var tidigare en kompetent drönare och nu ser den ut att ha blivit ännu bättre. Tyvärr ligger prislappen på 2500 dollar vilket gör att den kanske inte riktigt kan räknas som en hobby-drönare. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 350 stycken åtalade för brott mot mobilförbudet
Dyra sms

Den 1 februari i år blev det olagligt att hålla i en mobiltelefon samtidigt som man kör bil. Nu har det gått ett par månader sedan den nya lagen infördes och på den tiden har över 350 stycken personer åtalats eftersom de brutit mot den. I nästan alla fallen har tingsrätten dömt bilförarna till att betala 1.500 kronor i böter. Det finns fortfarande inget ställningstagande från domstolarna om det ska vara tillåtet att använda mobilen när bilen står stilla i en kö. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0

Den 24 juni får kvinnor i Saudiarabien börja köra bil
Ett steg i rätt riktning

I september förra året blev det klart att kvinnor i Saudiarabien äntligen ska få börja köra bil. Man sa då att det skulle börja gälla från juni i år, och nu får vi reda på att det exakta datumet är den 24:e. Alla kvinnor över 18 får då tillåtelse att ansöka om att få ta körkort. I fem städer har körskolor för kvinnor nu slagit upp och lärarna består av saudiarabiska kvinnor med internationella körkort. Ovan ser ni en sån där humoristisk video vars budskap snart alltså inte gäller längre. Tumnagel
56.6°
+
Bobby Green

Tesla-ägare bannlyst från brittisk motorväg
Chillade lite väl mycket med autopiloten

BBC rapporterar att en brittisk Tesla-ägare är bannlyst från att köra bil på den brittiska motorvägen M1 de kommande 18 månaderna. Anledningen till detta är att föraren förra året lät sin Teslas autopilot ta över bilkörningen medan han flyttade över i passagerarsätet och tog det lite lugnt. Händelsen filmades av en medtrafikant och nu har föraren erkänt sig skyldig till vårdlös körning i en brittisk domstol. Förutom att bli bannlyst från M1-motorvägen ska mannen utföra hundra timmars samhällstjänst samt betala 1800 pund, motsvarande cirka 21.500 kronor, i böter. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart blir det förbjudet att köra bil i Central Park
Börjar gälla i juni

New Yorks borgmästare Bill de Blasio har nu meddelat att från och med den 27 juni blir det förbjudet för biltrafik i Central Park. Det nya förbudet är en förlängning av ett förbud från 2015 där bilar ej tilläts att köra i parken ovanför 72nd Street. I juni kommer det alltså att gälla hela området. Utryckningsfordon och fordon för arbete i parken kommer dock som väntat få fortsätta att köra där. Borgmästaren säger: "This was not the purpose of this park, to be built for automobiles. Literally, it was built before there were automobiles. It was built for people. There’s gonna be a kind of peace and sense of security that wasn’t there before." Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

När du tvingas köra en automatväxlad bil
Den känslan

Tycker man det är roligt att köra bil tycker man även att det är roligt att växla manuellt. Det är oerhört bekvämt med en automatväxlad bil, men inte riktigt lika roligt och utmanande. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Man åtalas för mobilanvändande i bil
Klickade bort sin mammas samtal

Sedan den 1 februari i år är det förbjudet att hålla i en mobiltelefon samtidigt som man kör bil. En 27-årig man gjorde dock detta ändå när hans mamma ringde, fast bara för att klicka bort hennes samtal. Det är dock inte heller tillåtet och nu åtalas han för händelsen. Polis såg när det hela inträffade och hävdar att mannen tittade på sin telefon i fyra eller fem sekunder innan han la bort den igen. Åtal blir det eftersom det ännu ej finns några prejudicerande domar som fastställer hur mycket en person som kör och håller i en mobiltelefon samtidigt ska böta. Därför måste fallen gå till domstol där man sedan fastställer ett bötesbelopp. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Brott mot mobilförbudet leder till åtal
Finns ingen färdig dom än

Nu har de första åtalen mot personer som hållit en mobiltelefon i handen samtidigt som de kört bil börjat komma in. Bara några dagar efter att den nya lagen trädde i kraft den 1 februari blev en kvinna i 30-årsåldern stoppad eftersom hon grejade med mobilen när hon körde. Hon erkände men eftersom det inte finns några prejudicerande domar för detta fall än kunde hon inte få boten på plats eller hemskickad med posten. Därför blir det nu så att hennes och alla andra fall gällande mobilförbudet går till åtal och sen vidare till tingsrätterna runt om i landet. Tanken är inte att brottet ska leda till åtal men det finns just nu inget annat alternativ. Först måste det bestämmas hur stort bötesbeloppet ska vara och om det ska innebära penningböter eller dagsböter. Justitierådet Kerstin Calissendorff säger följande: "Jag tror att domstolarna måste döma i ett mål som de får framför sig, och sedan kan det gå vidare till hovrätten. Men innan praxis har stadgat sig så kan det behövas flera hovrättsdomar eftersom det kan vara flera varianter på samma tema. Polisen kommer nog i första hand att vilja utfärda strafförelägganden för om folk erkänner brott är det meningslöst med tingsrättsförhandlingar." Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Olagligt att använda mobil i bilen - även när du står still
Ny lag i Frankrike

Från den 1 februari i år blev det förbjudet att fippla med telefonen samtidigt som du kör bil. Den får dock användas, så länge du kör med headset eller har den monterad i en hållare. Men att hålla på och fingra på den under körningen är alltså inte tillåtet, vilket är fullt förståeligt. I Frankrike är det lite hårdare dock. Där har man nu nämligen förbjudit all användning av telefon inuti bilen, även om du står still vid vägen med motorn avslagen. Bryter du mot detta får du 135 euro i böter. Det enda tillfället du får använda mobilen i bilen är när du står parkerad på en uppmärkt parkeringsplats. Det är också tillåtet om det skulle vara så att du varit med om en olycka och måste ringa efter hjälp. Tumnagel
13.4°
+
Bobby Green
0

CES 2018 Autoliv ska visa upp Liv 2.0
Bil och människa i samspel

Svenska Autoliv kommer till CES-mässan i Las Vegas nästa vecka och där kommer man att visa upp Liv 2.0 vilket är en plattform för att göra bilkörningen säkrare. Liv 2.0 är inte ett system för helt självkörande bilar utan istället kallar Autoliv det för den "femte passageraren". Denna femte passagerare beskrivs som ett system som känner av förarens och passagerarnas instruktioner och känslolägen genom sensorer som spårar ljud och handrörelser. Sensorerna kan bland annat känna av förarens blick, känsloläge, distraktion, trötthet, händernas position samt förarens hållning. Detta i kombination med data från bilens omgivning ska kunna ge en säkrare bilfärd. Ola Boström som är forskningschef på Autoliv säger i ett pressmeddelande: "Bilen är inte någon smartphone, utan du överlämnar faktiskt din fysiska säkerhet till bilen, vilket innebär att kontrollen bör delas och att ett ömsesidigt förtroende mellan människa och maskin är avgörande för utvecklingen och användningen av självkörande bilar. Konsumenternas reaktioner på den nya utvecklingen av hur de kör eller färdas i bilarna är en öppen fråga. LIV kommer att bidra till innovationer som gör bilarna lika medvetna om vad som pågår inne i kupén som vad som pågår på utsidan" Autoliv kommer att visa upp Liv 2.0 på CES-mässan i Las Vegas som drar igång på tisdag nästa vecka. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Ökade nykterhetskontroller under vecka 50
Kör inte bil från julfesten

Nu är det dags för julbord på många företag och det finns en hel del idioter som inte riktigt förstår det där med att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Därför kommer polisen under veckan att utföra extra många trafiknykterhetskontroller den här veckan. Målet med veckan är som vanligt inte att dra in bötespengar utan att få bort farliga förare från vägarna. – Vi är medvetna om att många av de förare som kör onyktra har ett pågående risk- eller missbruk. Vi erbjuder därför de som ertappas påverkade kontakt med beroendevården, i syfte att förhindra återfall i rattfylleribrott, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på Polismyndigheten. Varje gång vi skriver om att polisen har speciella insatser får vi en hög med kommentar och mail som tycker att vi är idioter som skriver om detta och skyddar folk från att åka fast. Syftet med såna här veckor är inte att så många som möjligt ska åka fast utan se till att folk förändrar sitt beteende. Annars hade inte polisen postat om det på Facebook och velat att vi skulle skriva om det... Tumnagel
76.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida