m

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Följ kvällens EA Play Live
EA:s E3-presskonferens typ

Klockan 19:00 i kväll kommer EA hålla sitt EA Play Live där de då ska visa upp några av spelen de har på gång. Vi kommer bland annat få se mer från Battlefield 2042, EA:s sportspel och vad vi kan förvänta oss av Apex Legends. Det har länge gått rykten om att EA har något Dead Space-relaterat på gång så förhoppningsvis är det något som visas upp här. Inga spel från BioWare eller Skate 4 kommer visas upp inte heller något nytt Stjärnornas krig-spel förväntas att visas upp här. Värd för detta jippo är Austin Creed (även känd som wrestlaren Xavier Woods) och du kan kolla in det i spelaren ovan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Star Wars: The Old Republic byggs ut med Legacy of the Sith
Ny expansion släpps i jul

Star Wars: The Old Republic fyller 10 år i december och Bioware kommer fira detta genom att släppa en sprillans ny expansion. Legacy of the Sith heter det nya tillskottet och kommer ge spelare tillgång till fler storyuppdrag, endgameinnehåll, karaktärsuppgraderingar och höjd level cap till 80. Ovan kan ni kika på Biowares presentation av Legacy of the Sith. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Bioware öppna för att återställa multiplayer i Mass Effect 3
Legendary Edition-ägare kanske får spela tillsammans

Mass Effect: Legendary Edition släpptes i fredags och paketet erbjuder Mass Effect-trilogin med nästan alla tillhörande DLC:s till spelen. Något som saknas är multiplayerdelen i Mass Effect 3, men det verkar som att den delen kan komma att läggas till i framtiden. Spelets multiplayerläge var i den tidigare versionen kopplat till spelet story och spelare var tvungna att lira det för att få tillgång till ett av spelens olika slut, men i Legendary Edition har det systemet balanserats om så att samtliga slut kan nås genom att spela singleplayer. Anledningen till att det skrotades i den nya versionen berodde på att Bioware hade varit tvungna att bland annat implementera crossplay mellan den nya versionen och den gamla versionen. I en intervju med CNET berättar dock Biowares project director Mac Walters att multiplayer-delen inte uteslutits helt och beroende på hur spelet tas emot av spelarna så kanske det kommer implementeras i framtiden. Skulle ni vilja spela multiplayer i nya versionen av Mass Effect 3? Om jag inte minns helt fel så var det ändå rätt underhållande och utmanande co-op-läge som lirades även när målet i kampanjen nåddes. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Nya Mass Effect låter dig lira med gamla Mako-kontroller
Kalas om du hatar dig själv

Mass Effect är ett riktigt bra spel. Till stor del i alla fall. Något som varit universellt hatat har varit styrningen på fordonet Mako, vilket gjorde utforskandet av planeter till ett regelrätt helvete. Med Legendary Edition kommer inte bara Mass Effect få lite tjusigare grafik och mer modern gameplay, utan Bioware har också förbättrat styrningen av Mako. Vill man dock återuppleva hatobjektet från originalspelet så kommer detta vara möjligt då utvecklarna lagt till möjligheten att skifta mellan de olika styrlägena. Men med tanke på att spelets enviroment director Kevin Meek säger detta så är det nog bäst att undvika det gamla systemet: "For those people out there who do like pain, wex27ve left the option to leave it back kind of closer to the original controls as well if you want. Playing the Mako today versus playing the Mako back in the original, especially on PC, itx27s like night and day. I donx27t want to thrash my keyboard and mouse after every encounter with the thresher maw or trying to climb a mountain." Mass Effect Legendary Edition kommer släppas 14 maj till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Ny Mass Effect Legendary Edition-trailer jämför gammalt med nytt
Nästa månad är det dags

Nästa månad släpper BioWare sin Mass Effect-samling Mass Effect Legendary Edition. Denna samling innehåller de tre första Mass Effect-spelen upphottade med vassare grafik och bättre spelkontroller. Men hur mycket vassare är grafiken egentligen i Legendary Edition? Det försöker BioWare svara på i trailern ovan. Mass Effect Legendary Edition släpps den 14 maj till Windows, PlayStation 4 och Xbox One. Samlingen kommer också vara spelbar på Xbox Series X/S och PlayStation 5 via bakåtkompatibilitet. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Bättre Mako-körning i Mass Effect Legendary Edition
Det tackar vi för

BioWare avslöjade under gårdagen några av förbättringarna som vi kommer få ta del av i Mass Effect Legendary Edition. Bland annat har man fixat till Mako-kontrollerna så den blir lättare att köra under dessa sektioner. Detta fordon kommer också få en sköld som laddas snabbt samt så kommer spelare inte misslyckas med sitt pågående uppdrag när man kommer i kontakt med lite lava. Spelare kommer få fler möjligheter att göra sin karaktärs utseende så unik som möjligt och karaktären kommer även ha ett mer konsekvent utseende mellan spelen. Kontrollerna under spelets strider har också förbättrats vilket bland annat ska göra det enklare för folk att träffa rätt. Varje klass kan också använda vilket vapen som helst utan några negativa statuseffekter. Mass Effect Legendary Edition släpps det 14 maj till PlayStation 4, Xbox One och Windows. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Bioware snackar flygande i Anthem
Lite kvällsnörderi

Med Anthem tog Bioware en rad dumma beslut som ledde till att spelet aldrig blev, och kommer aldrig bli, någon succé. Utvecklarna lyckades dock leverera en riktig härlig flygkänsla i spelet som fortfarande är svårslagen. Under Game Developers Conference 2019 fick Bioware-utvecklarna David Hoang och Daniel Nordlander prata om hur de skapade flygsystemet i spelet och nu har äntligen detta snack blivit tillgängligt för allmänheten. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0

EA beslutar om Anthem ska leva eller ej i veckan
Spänningen stiger!

Det har nästan gått två år sedan Bioware och EA lyckades lansera världens tråkigaste Iron Man-simulator. Navigationen kändes klockren, men spelet kändes ofärdigt med en poänglös story och hade ett lootsystem där sakerna du plockade upp saknade värde. För ett år sedan meddelade utvecklarna att de skulle förbättra spelupplevelsen. Sedan dess har Bioware levererat blogginlägg om idéer utvecklarna har som skulle kunna förbättra upplevelsen, men några större ändringar har inte skett. Nu verkar det som att EA kommer ta ett ordentligt beslut om det ens är värt att fortsätta arbetet med Anthem eller om projektet ska skrotas helt och detta beslut väntas tas nu i veckan. Huruvida Anthem går att rädda är för tillfället okänt. Det kan hända att spelet gör en No Manx27s Sky, men för det behövs resurser. Och då EA inte precis är kända för att vara generösa eller bry sig om spelare, så kanske det är bäst att inte hoppas för mycket. Ovan har ni den första gameplaytrailern för spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Nytt Knights of the Old Republic-spel på ingång
Dock inte från EA eller Bioware

Gillar man Star Wars: Knights of the Old Republic så är detta möjligtvis det trevligaste spelryktet som cirkulerat på länge. Ett nytt tillskott i spelserien verkar nämligen vara på ingång och enligt ryktena är det inte Bioware eller någon annan EA-studio som jobbar på det. Folk med insikt säger att vi "aldrig kan gissa" vilken spelstudio som jobbar på det, så det kan väl vara vilken spelstudio som helst. Kanske Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain Studios? Vem vet. Mer Knights of the Old Republic är ju alltid trevligt och vi håller tummarna att spelet visas upp officiellt inom kort. Tumnagel
52.9°
+
André Stray
0
2020

Bioware teasar nästa Dragon Age-spel
Solas kan dra åt fanders

Bioware jobbar inte bara på nytt Mass Effect, utan även ett Dragon Age-spel. Under gårdagens Game Awards släpptes en teaser för spelet och i den får vi höra Dragon Age: Inquisition-karaktären Varric prata om en ny hjälte som måste ta sig an nya hot. Teasern visar även var spelet kommer utspela sig och det verkar som att vi äntligen kommer få besöka Tevinter, som vi endast hört referenser om i tidigare Dragon Age-spel. Teasern avslutas med en tjurig Solas, även känd som Dread Wolf. Dragon Age släpps sen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Vi får se mer av Dragon Age 4 under årets The Game Awards
Natten till fredag då

Natten till fredag kommer BioWare visa upp lite mer från Dragon Age 4 under årets spelgala The Game Awards. Det var just på The Game Awards för två år sedan som Dragon Age 4 fick sitt första stora offentliggörande så det är väl passande att vi får se mer under årets gala. Om det vi får se kommer vara något vettigt eller bara några stillbilder och logga återstår att se. Årets upplaga av The Game Awards går av stapeln fredagen den 11 december klockan 01:00. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

NZXT visar upp Mass Effect-chassi
För att fira N7 Day

7 november var det N7 Day och Bioware meddelade att en remastrad version av Mass Effect-trilogin kommer lanseras i början av nästa år. Andra företag hoppade också på N7 Day-firandet och chassitillverkarna NZXT har visat upp en variant av sitt chassi NZXT H510i med lite Mass Effect-tema. NZXT CRFT 07 H510i Mass Effect heter chassit och kommer endast finnas tillgänglig i en begränsad upplaga på 500 exemplar. Som ni ser på bilderna har chassit samma färgschema som Commander Shepards originalrustning i spelen med kolfiberdetaljer och en röd rand. Med chassit följer det även med ett litet flipbart smycke som låter dig visa om du är Renegade eller Paragon. Så att dina gäster fattar vad som gäller, liksom. NZXT CRFT 07 H510i Mass Effect kostar 2099 kronor och borde dyka upp i butik när som helst. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Mass Effect-samling offentliggjord
Mass Effect: Legendary Edition

Det har länge, länge, gått rykten om att EA hade en Mass Effect-samling på gång för de nyare konsolerna. Under gårdagen började det surras om att denna skulle avslöjas nu på N7-dagen och bara för några minuter sedan, kort efter spelsajten GameSpot råkade publicera sin artikel för samlingen lite för tidigt, offentliggjorde EA samlingen. Samlingen heter Mass Effect: Legendary Edition och innehåller Mass Effect, Mass Effect 2 samt Mass Effect 3. Spelen kommer dock inte göras om allt för mycket men innehåller förbättringar så som bättre frame rate, texturer, upplösning samt lite annat skoj. Mass Effect Legendary Edition will include single-player base content and DLC from Mass Effect, Mass Effect 2, and Mass Effect 3, plus promo weapons, armors, and packs – all remastered and optimized for 4k Ultra HD. It will be available in Spring 2021 for Xbox One, PlayStation 4, and PC, with forward compatibility and targeted enhancements on Xbox Series X and PlayStation 5. More information to come in the new year! Sjävklart följer all också DLC med till samtliga spel i samlingen så det är mycket spel att spela när samlingen väl släpps under nästa år. Förutom denna samling så avslöjade Bioware att de också jobbar på ett helt nytt Mass Effect-spel. Det är fortfarande väldigt tidigt i utvecklingen men tydligen ska flertalet Mass Effect-veteraner vara med i utvecklingsteamet. Tumnagel
53.1°
+
Frode Wikesjö
0

Lite bakom kulisserna från nästa Dragon Age-spel
Bioware-folket talar ut

Bioware har inte precis levererat några succéer de senaste året och i stället för att prata om hur arbetet går med dödfödda Anthem har gänget släppt en bakom kulisserna-video där utvecklarna pratar om Dragon Age. Mer specifikt om hur det är att få berätta en ny story i Dragon Age-universumet. När nästa kapitel i Dragon Age-världen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis släpps det när det är klart och inte tidigare. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Bioware berättar hur lootande ska bli kul i nya Anthem
Låter aningen Destiny

Anthem släpptes i februari förra året och spelet var förvånansvärt tråkigt. Spelet var riktigt snyggt och flygande kändes riktigt bra, men thatx27s it. Uppdragen kändes rätt generiska och lootsystemet var inte precis genomtänkt. Att vara tvungen att lämna äventyret och gå igenom en drös laddningsskärmar för att kunna testa det nya vapnet du fått är inte precis något man vill göra i en looter shooter. Hur som helst. Bioware har sedan tidigare meddelat att Anthem mer eller mindre ska byggas om från grunden och nu har gänget meddelat hur det nya lootsystemet kommer se ut. För det första så kommer mer loot att kastas ut från fiender, bossar samt lådor och spelaren ska få större chans att lägga vantarna på något kraftfullt när denna är ute på vift i spelet. Det kommer även bli möjligt att köpa utrustning från säljare i hubben, vilket gör att du kan fokusera på en specifik set up. En av de trevligaste nyheterna är ändå att spelare kommer ha möjlighet att ta på sig utrustning på direkten och utrustningsmenyn kommer vara tillgänglig vad du än gör i spelet samt kommer få en ny design med mer fokus på dina stats. Som känt sedan tidigare är det ett hästjobb att försöka göra Anthem roligt och det kommer ta tid innan Anthem 2.0 släpps. Tills dess lär vi få fler liknande uppdateringar som möjligtvis får oss att kanske starta spelet igen i framtiden. Mer info om nya lootsystemet i Anthem har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
Nästa sida