m

Biltillverkaren Bizzarrini återupplivas
Före detta Aston Martin-vd håller i spakarna

1964 grundades den italienska biltillverkaren Bizzarrini av Giotto Bizzarrini. Giotto hade tidigare jobbat som både ingenjör och testförare hos Ferrari och Alfa Romeo och kände sig mogen att dra igång något eget. Under fem års tid deltog man i flera olika race, bland annat 24-timmars på Le Mans. Modellerna Strada, Europa och P538 blev till och även en del specialare under 2000-talet. Nu ska märket återupplivas ytterligare en gång och bakom står den London-baserade lyxbilshandlaren Pegasus Brands. Tre stycken före detta Aston Martin-chefer ska basa över märket och en av dem är Ulrich Bez som mellan 2000 och 2013 var vd för Aston. Ulrich har även jobbat hos Porsche där han var med och utvecklade 911 Carrera RS 2.7, 968 och 993. Andra namn som är med i det nya projektet är Christopher Sheppard och Janette Green. När "nya" Bizzarrini ska presentera något är oklart men det lär vi få reda på. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

En titt på en magisk samling bilar
Ge mig alla. Tack.

För en vecka sedan postade Bobby en video där Ammo NYC tog hand om en Bizzarrini P538. Det var en av cirka 300 bilar i en helt galen samling. Kolla in den nedan. Nu har Ammo postat en video där man går igenom en av byggnaderna och kollar in vad som gömmer sig där. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Bizzarrini P538 får sin första tvätt på 32 år
Stackare som varit bortglömd allt för länge

I slutet av 70-talet började en herre att samla på sig bilar. Sedan dess har det blivit över 300 stycken. Har man så många kan det bli lite svårt att hålla efter alla, och några blir bortglömda. En av de sistnämnda är den här - en Bizzarrini P538 som stått still i hela 32 år. Nu har Ammo NYC grävt fram bilen och gett den en välförtjänt omgång. Bizzarrini grundades 1964 men fick kasta in handduken redan 1969. Exakt hur många exemplar av P538 som blev till är oklart men det sägs vara under tio stycken i alla fall. Den vi ser här är nummer tre av de tillverkade och efter uppsnyggandet och en rejäl genomgång ska den ut på auktion. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2012

Bizzarrini GT 5300 Strada och Ferrari 250 TdF
Ovanliga bilar på Stockholms gator

För någon dag sedan såg vi Tobias bilder på klassiska bilar som setts nu i helgen. Det fanns fler och dessa har Anders plåtat. En Ferrari 250 TdF från 1958 som har haft samma svenska ägare de senaste 37 åren. En av de 18 bilar som finns i just denna specifikationen. Bakom Ferrarin stod något så ovanligt som en Bizzarrini GT 5300 Strada från 1969. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2008

Bizzarrini p538 återuppstår
Nygammal italienare på gång

Italienska Bizzarrini kommer återuppstå och visas på Nardo-banan senare i år. Bilen är ett samarbete mellan designern Stefan Schulze (skapade nytolkningen av De Tomaso Panthera), Alan Martens från Galmer Designs, Arbitrage Cars och även Bizzarrini själv som gett ett godkännande till produktion. Under 60-talet blev Giotto Bizzarrini känd då han t.ex var med och skapade Ferrari 250 GTO och motorn till Lamborghini Miura, men också startade ett litet företag vid namn Bizzarrini. Dåtidens p538s drevs av en Corvette-motor, och det gör även kommande modell. Med en tomvikt på 800 kg och en 505 hk stark V8 i mitten av bilen ser det ut att kunna bli riktigt intressant. Chassit är hämtat från Galmer Arbitrage GT och motorn från Corvette Z06. Mer information har ännu inte kommit ut, så det blir att vänta lite tills en färdig bil visas för allmänheten. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0