m

United Airlines börjar flyga Arlanda – New York
Från och med 14 maj nästa år

Den 14:e maj nästa år kommer flygbolaget United Airlines börja trafikera Arlanda – New York. Sedan sommaren 2019 har man haft ett uppehåll i trafiken på Stockholm Arlanda, nu kommer flyglinjen direkt till flygplatsen Newark i New York att trafikeras dagligen. Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och Försäljning på Swedavia säger detta: "Vi välkomnar att United Airlines valt att komma tillbaka till Stockholm Arlanda Airport med sin direktlinje till New York kommande sommar. USA är en av våra största handelspartners och en viktig marknad både för frakt, inkommande turism och som ett attraktivt resmål för svenskar." Från och med 14 maj avgår Flight UA69 från Arlanda 9:10 och ankommer vid sin destination 11:45. Flight UA68 från New York avgår med start 13 maj 17:25 och ankommer 7:35. United flyger med en Boeing 757-200 med totalt 169 säten, varav 153 i Economy, 45 Economy Plus med extra benutrymme och ökat personligt utrymme samt 16 plattbäddssäten. Bonusklipp: Tumnagel
45.4°
+
Hugo Engström
0

Amazon vill skicka upp ytterligare över 4000 satelliter
För att bygga Project Kuiper

Amazon var ett av företagen som har ansökt om tillstånd av den amerikanska rymdmyndigheten FCC för att få skicka upp satelliter till olika rymdinternetprojekt Amazon planerar att bygga satellitnätverket Project Kuipier vilket ska kunna förse användare här på jorden med bredband från rymden. Sedan tidigare har Amazon ansökt och beviljats tillstånd för över 3000 satelliter till Project Kuiper. Nu har man lämnat in en ansökan där man avser att utöka Project Kuiper med ytterligare 4538 satelliter, något som skulle göra att nätverket, när det väl är färdigbyggt, skulle bestå av 7774 satelliter. Amazon var inte ensamma om att ansöka om tillstånd av FCC för att skjuta upp satelliter. Här nedanför kan ni kolla in vilka andra företag som ansökt om att skicka upp satelliter och hur många det handlar om i var och ett av fallen. Amazon - 7774 Astra - 13 620 Boeing - 5789 Inmarsat - 198 Intelsat - 216 Hughes - 1440 OneWeb - 6372 SpinLaunch - 1190 Telesat - 1373 Som synes är inte SpaceX för tillfället marknadsledande Starlink inkluderat ovan. SpaceX har redan skjutit upp över 1700 Starlink-satelliter och har planer på att detta ska bestå av över 30.000 satelliter när det är fullt utbyggt. Det ser med andra ord ut som om det kommer att skickas upp en herrans massa satelliter till rymden de närmaste åren. Tumnagel
19.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing ska också bygga rymdinternet
Har fått tillstånd för att bygga satellitnätverk för internet

Den amerikanska flygplanstillverkaren och rymdföretaget Boeing har fått godkänt av den amerikanska myndigheten att börjar bygga ett eget satellitnätverk för att beama internet från rymden till jorden. Det här innebär att Boeing ansluter sig till den SpaceX, Amazon och OneWeb som också bygger nätverk för rymdinternet. Boeings nätverk kommer dock initialt inte att bli lika omfattande som de konkurrerande nätverken. Boeing har ansökt om att bygga en satellitkonstellation som ska bestå av 147 stycken satelliter. SpaceX Starlink har tillstånd att skicka upp 12.000 satelliter till sitt nätverk och har redan rymdsatt cirka 1700 av dessa. OneWebs nätverk ska bestå av 2000 satelliter varav man redan skickat upp 358 stycken. Amazons Project Kuiper har tillstånd att skicka upp 3236 satelliter till sitt nätverk och hoppas få iväg de första två av dessa i slutet av nästa år. När Boeing planerar att börja bygga sitt satellitnätverk för rymdinternet är än så länge oklart. Tumnagel
25.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rymdstationen Starlab presenterad
Privat rymdstation som kan cirkla runt jorden 2027

De tre amerikanska företagen Nanoracks, Lockheed Martin och Voyager Space har presenterat planer på att bygga en privat rymdstation som man kallar för Starlab. Det skulle i så fall bli den första privata rymdstationen som någonsin byggts. I en pressrelease säger de tre företagen om varför man planerar att utveckla Starlab: "To meet U.S. government, international space agency and commercial needs in space, these industry leaders will develop Starlab specifically to enable the growing space economy and meet pent-up customer demand for space services such as materials research, plant growth and astronaut activity" Starlab är planerad att ha en invändig boendeyta på cirka 340 kubikmeter och ha plats för fyra personer. Det kan jämföras med den internationella rymdstationen ISS som har en boendeyta på 916 kubikmeter, något som motsvarar ungefär samma yta som finns invändigt i en Boeing 747. Går allt enligt plan så hoppas Nanoracks, Lockheed Martin och Voyager Space att deras Starlab ska vara redo att tas i drift 2027. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa Starliner-test sker nästa år
Dröjer ett tag innan Boeing kan skicka astronauter till ISS

NASA har meddelat att nästa test med Boeings astronautfarkost Starliner kommer att ske någon gång under första halvåret 2022. Det finns inget exakt uppskjutningsdatum för OFT-2 som uppdraget kallas. Detta är beroende av hur det går för Boeing med att fixa det ventilproblem som upptäcktes kort innan OFT-2 var tänkt att genomföras i augusti i år. Arbetet verkar dock gå framåt och NASA skriver i ett blogginlägg: "Boeing has identified a most probable cause related to oxidizer and moisture interactions, and although some verification work remains underway, our confidence is high enough that we are commencing corrective and preventive actions. Additional spacecraft and component testing will be conducted in the coming weeks to further explore contributing factors and necessary system remediation before flight." Starliner är en av de två farkoster som NASA kommer att använda för att transportera astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. Den andra är SpaceX Crew Dragon som redan genomfört två bemannade resor till ISS. När OFT-2 väl blir av finns det möjlighet att Crew Dragon redan har använts för astronauttransporter fyra gånger, något som gör att Boeing hamnat rejält på efterkälken jämfört med sin konkurrent. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

ULA har sålt sin sista Atlas V-raket
I framtiden är det Vulcan-raketer som gäller

United Launch Alliance, Boeing och Lockheed Martins samägda rymdföretag, har sålt den sista av sina Atlas V-raketer uppger företaget vd Tory Bruno för The Verge. Atlas V-raketerna räknas som en av den amerikanska rymdindustrins riktiga arbetshästar och sköts upp för första gången 2002. Sedan dess har raket-modellen lyft mot rymden närmare 90 gånger och senaste uppskjutningen var i maj i år då raketen användes för att rymdsätta satelliter åt US Space Force. ULA har 29 återstående uppdrag med de Atlas V-raketer man sålt vilka kommer att genomföras de kommande åren. Framöver kommer ULA att börja använda sin nya raket Vulcan Centaur som använder motorer som utvecklats av Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin. Atlas V är 58,3 meter hög och har en diameter på 3,81 meter. Den kan som mest lyfta 18.850 kg till jordens lägre omloppsbana LEO. Vulcan Centaur-raketerna kommer att bli 61,6 meter höga och ha en diameter på 5,4 meter. Dess maxlast till LEO är 27.200 kg. Dessa siffror kan jämföras med konkurrerande Falcon 9 från Space X som är 70 meter hög, har en diameter på 3,7 meter och kan lyfta 22.800 kg till LEO. I sammanhanget kan nämnas att varken Atlas V eller Vulcan-raketerna är återanvändningsbara, något som gör att uppskjutningar med dessa blir rejält mycket dyrare än uppskjutningar med Falcon 9-raketer. Det har även inneburit att SpaceX kunnat genomföra närmare 130 uppdrag med Falcon 9 sedan 2010, alltså mer än 40 procent fler uppdrag än Atlas V på ungefär halva tiden som Atlas V varit i bruk. Någon gång under 2022 är det tänkt att ULA ska använda Vulcan i ett första uppdrag. Den kommer då att användas för att skicka Astrobotic Technology obemannade månlandare Peregrine till månen. Nästa år är det även tänkt att Vulcan-raketer ska använda för att skicka Sierra Nevadas lilla rymdfärja DreamChaser till rymden. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppskjutningen av Starliner flyttas fram på obestämd tid
Problemen för Boeings rymdfarkost fortsätter

Boeing meddelade i fredags att man nu kommer att flytta tillbaka Starliner till fabriken för att fixa de fel som upptäcktes strax innan rymdfarkosten skulle skjutas upp till den internationella rymdstationen för någon vecka sedan. Problemet består av att några ventiler i farkostens drivssystem inte öppnas som de ska. Exakt vad detta beror på verkar Boeing för tillfället osäkra på och kommer därför nu låta tekniker kolla igenom detta på Boeings Starliner-fabrik. John Vollmer som chefar över Boeings Commercial Crew Program säger i uttalande: "Mission success in human spaceflight depends on thousands of factors coming together at the right time. We’ll continue to work the issue from the Starliner factory and have decided to stand down for this launch window to make way for other national priority missions." Det här innebär att Starliner inte kommer att göra någon testflygning till ISS den här månaden. När testflygningen nu förväntas äga rum finns det i dagläget inga uppgifter om. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starliners rymdfärd försenas ytterligare
Oklart när det hela kan bli av nu

Det verkar inte vara mycket som går Boeings, NASAs och United Launch Alliances väg nu för tiden när det kommer till att skicka Starliner till rymden. Efter det att man i förrgår ställde in uppskjutningen av Starliner har man nu rullat tillbaka ekipaget, bestående av Starliner-kapseln och en Atlas V-raket från ULA, till ULA:s Vertical Integration Facility (VIF) för en inspektion av farkosten. Exakt hur lång tid denna inspektion kommer att ta finns det inga uppgifter om. Det finns heller inget nytt datum för Starliners uppskjut till den internationella rymdstationen ISS. Att skjuta upp farkoster till ISS kräver att det finns lediga platser både på startbanan på Cape Canaveral och en plats där farkosten kan docka på ISS. Framöver ser det rätt så tajt ut med detta och ArsTechnica skriver att Starliner bör skjutas upp som senast i mitten av den här månaden för att uppskjutningen inte ska sammanfalla med andra farkoster som är på väg till ISS. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Idag åker Starliner till ISS
Kolla in det live här

Uppdaterat Dagens uppskjutning av Starliner ställdes in på grund av att man skulle kontrollera Starliner-kapselns drivsystem. Eventuellt kommer det hela istället att bli av imorgon. -- Idag är det dags för Boeings Starliner att göra ett andra test i ett försök att docka med den internationella rymdstationen ISS. Det första försöket i december 2019 slutade i ett misslyckande då farkosten inte nådde ISS och fick landa på jorden med outrättat uppdrag. Nu verkar dock Boeing och NASA vara redo för att skicka Starliner till ISS igen. Tanken var egentligen att testet skulle skett redan förra veckan men det fick flyttas fram efter att Rysslands nyanlända modul Nauka strulade till det lite för sig på ISS. Går allt som det ska kommer Starliner OFT-2 (Orbital Flight Test 2) lämna jorden med hjälp av en Atlas V-raket klockan 19:20 ikväll svensk tid. NASA kommer att sända live från uppskjutningen och deras sändningar drar igång 18:30. Ni kan följa det hela direkt här nedanför. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starliner-test flyttas fram
På grund av strulet som Nauka-modulen orsakade på ISS

Idag var det tänkt att Boeing och NASA skulle skicka Boeing Starliner-farkost till ISS i ett obemannat test men så kommer inte att bli fallet. Att Starliner-testet nu flyttas fram beror på att det uppstod lite problem på ISS igår när den ryska Nauka-modulen hade dockat med ISS. Av någon anledning så drog Nauka-modulens motorer igång efter denna hade dockat med ISS, något som gjorde att ISS kom något ur kurs. Det hela löste sig dock förhållandevis snabbt och ISS är nu tillbaka på rätt kurs. NASA tar ändå det säkra före det osäkra och flyttar fram Starliners OFT-2-test (Orbital Flight Test). Starliners OFT-2-test är nu istället tänkt att genomföras 3 augusti. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när Nauka-modulen dockade med ISS. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida