m

Bosch utvecklar sensor som kan känna av vad du tränar
Inte bara att du tränar

Bosch Sensortec har utvecklat en träningssensor som med hjälp av AI ska kunna avgöra vilken typ av träning en användare utför. Sensorn kommer förladdad med 15 olika träningsrutiner som till exempel olika typer av simning och viktlyftning. Finns det inte en specifik rutin för det användaren vill göra så går det att ställa in sensorn ett inlärningsläge för att sedan skapa en sådan rutin, en rutin som sensorn sedan automatiskt kommer att känna igen när användaren genomför den nästa gång. Tanken är att den lilla sensorn ska installeras i till exempel ett aktivitetsarmband eller en smartklocka. Bosch verkar inte ha några planer på att utveckla sådana själva även om man tagit fram den prototyp som syns på bilden ovan. Det är väl dock inte alls omöjligt att utvecklare av aktivitetsarmband och smartklockor kommer att börja installera den här typen av sensorer i sina prylar framöver. Själva sensorn har det rätt osexiga namnet BHI260AP och ni hittar en illustration av den här nedanför. Här nedan hittas även en demonstrationsfilm från Bosch som visar hur sensorn fungerar tillsammans med Bosch prototyp som är kopplad till en tillhörande mobilapp. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robert Englund dyker upp i S04 av Stranger Things
Kul!

Netflix meddelade i går att ingen mindre än Freddy Krueger själv, eller rättare sagt Robert Englund, kommer dyka upp i den fjärde säsongen av Stranger Things. Serien har en fin tradition att använda sig av skådespelare från filmklassiker från 80-talet så som Sean Astin, Winona Ryder och Paul Reiser. Robert kommer, inte helt oväntat, spela en galen mördare som varit inlåst på mentalsjukhus sedan 50-talet. Andra nya återkommande skådespelare som kommer dyka upp i denna nya säsong är Jamie Campbell Bower (The Mortal Instruments), Tom Wlaschiha (Game of Thrones), Sherman Augustus (Into the Badlands), Eduardo Franco (Booksmart), Mason Dye (Bosch), Joseph Quinn (Overlord) och Nikola Djuricko (Genius). Det är fortfarande oklart när denna fjärde säsong kommer ha premiär men någon gång under första halvan av 2021 verkar vara stalltipset just nu. Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö
0

Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats
Nu med nya Mercedes S-Klass

Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Ducati först med att förse motorcykel med radar fram och bak
Utvecklade tillsammans med Bosch

Det är många nya bilar som har radar i sig för att scanna av omgivningen och nu ska Ducati ge sig i kast med att bli de första som utrustar en motorcykel med tekniken. Denna är framtagen tillsammans med Bosch och det är modellen Multistrada V4 som kommer att få grejerna. Varje radar väger 190 gram och det sitter en fram och en bak. Den främre ger dig adaptiv farthållare vilket gör att hojen själv kommer att hålla avståndet till andra i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Den bakre kan upptäcka fordon i döda vinkeln och då varna för dessa. Multistrada V4 kommer att presenteras den 4 november. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Ford och Bosch demonstrerar automatiskt parkeringssystem
Låt bilen parkera sig själv

I Bedrocks Assembly Garage som ligger i området Corktown i Detroit har Ford och Bosch installerat ett smart och helautomatiskt parkeringssystem som de nu kommer köra på prov. Tekniken har man monterat in i Fords modell Escape och sedan är garaget utrustat med sensorer som känner igen bilarna och sedan säkert guidar dem till en ledig plats. Tanken är att när du kommer till garaget kliver du ur bilen och sedan säger åt den att parkera sig själv via din smarta telefon. När det är dags att åka gör du om proceduren och väntar på en angiven plats tills din bil anländer. När det här blir en vanlig syn i parkeringsgarage är för tidigt att säga men det är i alla fall kul att se att skarpa tester har börjat dra igång. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Digitalt system för motorcyklar larmar automatiskt vid olycka
Nytt från Bosch

Bosch har utvecklat ett digitalt uppkopplat nödsamtals-system för modernare motorcyklar. Man kallar det för Help Connect och beskriver det hela som en "digital skyddsängel". Med hjälp av en smart algoritm inbyggd i en sensor som monteras på motorcykeln samlas det in massa data om acceleration, vinkel och liknande. Systemet kan skilja på om man råkar tappa hojen när den står parkerad eller om det faktiskt inträffar en olycka. Gör det det så skickas massa uppgifter till Bosch Service Center som i sin tur kontaktar ambulans eller vad det nu är man behöver. Informationen kan även skickas till anhöriga om man så vill. Enligt Bosch skulle tekniken kunna kapa tiden innan hjälp är på plats med hälften. Initialt kommer den här servicen lanseras i Tyskland men den ska även fungera i Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Belgien, Irland, Luxemburg, Spanien, Schweiz och Nederländerna. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Bosch har utvecklat snabbtest för coronavirus
Visar resultat efter 2,5 timmar

Det tyska jätteföretaget Bosch meddelade idag att de har utvecklat ett snabbtest som kan avgöra om en patient bär på viruset SARS-CoV-2, det nya coronviruset som leder till covid-19. Med det nya testet och analysmaskinen Bosch Vivalytic ska det bli möjligt att se om någon bär på det nya coronaviruset 2,5 timmar efter provtagningen. Snabbtestet kan simultant diagnostisera tio olika lungpatogener och uppfyller även kraven som World Health Organization (WHO) ställer på denna typ av test skriver Bosch i ett pressmeddelande. Bosch har på bara sex veckor utvecklat det nya testet i samarbete med företaget Randox. I pressmeddelandet säger Marc Meier som är chef för Bosch Healthcare Solutions: "Together with our partner Randox, we have succeeded in developing this innovative rapid test within a very short time frame, and we are now in a position to offer it to the market. The Bosch Vivalytic analysis device evaluates the test safely and reliably directly in the hospital, in the lab, or in the doctor’s office, guaranteeing the best possible protection for patients and medical staff." Bosch nya test kan förutom att testa för SARS-CoV-2 även se om patienten till exempel bär på virus för influensa A eller B. En Bosch Vivalytic kan analysera tio tester om dagen vilket gör att det krävs en hel del sådana om man ska kunna börja använda det hela i mängdtester. Tumnagel
68.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för sjätte säsongen av Bosch
Näst sista säsongen släpps 17 april

Bosch kommer avslutas med en sjunde säsong, men innan dess behöver vi kika på den sjätte säsongen. Amazon Prime Video har nu släppt en trailer för den näst sista säsongen och denna kan ni skåda ovan. Säsong 6 av Bosch kommer släppas 17 april på Prime Video. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Bosch får en sjunde säsong
Blir också seriens sista

I veckan blev det klart att Amazon-serien Bosch kommer få en sjunde säsong. Denna sjunde säsong kommer också bli seriens sista vilket kanske är tråkigt att höra för folk som gillar serien. Bosch har sänts sedan 2014 vilket innebär att det är Amazons mest långlivade serie. Serien är baserad på Michael Connellys böcker om Hieronymus "Harry" Bosch, en hårdkokt kriminalpolis i Los Angeles. Seriens sjätte säsong kommer visas senare i år och den sjunde säsongen kommer sannolikt visas under 2021. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

CES 2020 Bosch smarta hem får stöd för HomeKit
Öppnar också upp mot partners

Bosch gör en hel massa saker och de gör även produkter till det smarta hemmet. Det viktigaste för alla Apple-människor är stöted för HomeKit vilket ska komma inom kort. Sedan tidigare har man stöd för Alexa och Google Assistant. Man säger också att man ska öppna upp sitt system till andra, i början utvalda partners. Bosch smarta alarmsystem har också fått lite nya funktioner. Sedan tidigare så tjuter det och användaren får notiser om det blir inbrott eller brand. Nu kommer även ljus att slås på och jalusier öppnas automatiskt så att man ska kunna komma ut genom exempelvis fönster. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 NIU presenterar den eldrivna motorcykeln RQi
Och trehjulingen TQi

NIU som tillverkar eldrivna scootrar presenterar nu sin första eldrivna motorcykel och den har man döpt till RQi. Man visar även en trehjuling med tak som heter TQi. RQi toppar 160 km/h och har en räckvidd på upp till 12,9 mil om man rullar omkring i stadsfart. Motorn är på 40 hästar och den är designad och utvecklad av NIU själva. Den drivs av två stycken batterier man kan plocka ur och tillsammans är dessa på 7 kWh. Hur lång tid det ska ta att ladda framgår tyvärr inte. TQi går lite långsammare och toppar 80 km/h men har istället en räckvidd på 24 mil. Den har en navmotor från Bosch som driver bakhjulet. Trehjulingen är självbalanserande och den kan parkera själv. Produktionen ska dra igång under andra halvan av året och de första leveranserna ska ske några månader efter detta. Vad man får betala vet vi inte än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Sony överraskar med konceptbil
Det här är Vision-S Concept

Alltid innan mässor brukar det läcka ut vad som skall visas upp men en hemlighet som inte har sipprat ut i förtid är den här konceptbilen - från Sony. Den heter Vision-S Concept och står just nu utställd på CES-mässan i Las Vegas. Bilen bygger på en nyutvecklad plattform avsedd för elbilar. Sony berättar inte men det sägs att det är Magna som ligger bakom plattan. Två stycken elmotorer på 200 kW finns ombord och det räcker för att klara 0-100 km/h på 4,8 sekunder och för att kunna toppa 239 km/h. Bilen har tagits fram för att Sony ska kunna visa upp vad man har för teknik inom bilvärlden. Den har 33 stycken CMOS-bildsensorer, Solid State LiDAR och radar runt om hela bilen som ser till att upptäcka och känna igen människor och objekt. Insidan är också fylld med sensorer och det ska finnas självkörning i nivå två. Förutom Sony är även Bosch, Continental, NVIDIA och Qualcomm inblandade i konceptet. Om det någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Bosch visar upp smart solskydd för bilen
Artificiell intelligens blockerar solen från förarens ansikte

Bosch har visat upp ett nytt solskydd för bilen på årets CES-mässa, en mässa som officiellt kickar igång idag även om det redan har visats upp en hel del grejer därifrån. Bosch så kallade Virtual Visor är ett koncept som använder sig av artificiell intelligens för att avgöra om solen som lyser in i bilen träffar förarens ansikte. Själva solskyddet består av en LCD-skärm och om AI:n känner av att det lyser solstrålar i förarens ansikte så skuggas delar av skärmen så att solen inte lyser direkt i förarens ögon. Bosch visar nu upp en prototyp av Virtual Visor på CES-mässan men om eller när vi skulle kunna få se teknik som denna i våra bilar framgår inte. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Toyota, GM och andra ska göra plattform för självkörande bilar
Bil- och techföretag drar igång konsortiet AVCC

Idag meddelade ett gäng bil- och techföretag från Japan och USA att man drar igång ett konsortie vars syfte är att skapa en gemensam datorplattform för framtidens självkörande bilar. Konsortiet kallas för Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC) och bland de grundande medlemmarna hittas ARM, Bosch, Continental, DENSO, General Motors, NVIDIA, NXP Semiconductors samt Toyota. Dipti Vachani, som är chef över Automotive och IoT på ARM säger om AVCC: "The future of mobility and the safe, scalable deployment of advanced driver assistance systems to fully autonomous vehicles for mass production requires unprecedented industry collaboration. The AVCC brings together leaders from across the automotive industry landscape to tackle complex foundational technological and computing challenges to accelerate our path to a truly autonomous future." Bland de första uppgifterna AVCC ska ge sig i kast med är att utarbeta rekommendationer för hur en systemarkitektur för en gemensam datorplattform för självkörande bilar ska se ut. När vi kan få se resultatet av AVCC:s arbete har man än så länge inte uppgett. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch tar fram små bomber som ska göra elbilar säkrare
Spränger bort batterikabeln om bilen krockar

Bosch har utvecklat ett nytt system som kanske kan göra elbilar lite säkrare i framtiden i den händelse av att en olycka skulle vara framme. Bosch senaste nyhet på fordonsfronten är ett system som med hjälp av små sprängladdningar, liknande dem som detonerar när en airbag aktiveras, ska kapa kopplingen mellan bilens batteri och resten av bilen. Tanken är att de små bomberna ska detonera om bilen känner av att den är med om en kollision och de små explosionerna som då uppstår ska effektivt kapa kopplingen mellan bilens batteri och elsystemet. Tanken bakom systemet är att det ska förhindra att bilens kaross blir strömförande vid en olycka samt att förhindra eventuella bränder som kan uppstå på grund av detta. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Emmaljunga visar upp sin eldrivna barnvagn
E-barnvagnen NXT90e är utvecklad tillsammans med Bosch

Tidigare den här månaden skrev vi om att Bosch och svenska Emmaljunga hade utvecklat världens första eldrivna barnvagn tillsammans och nu har Emmaljunga presenterat den eldrivna barnvagnen NXT90e officiellt. Med "e-barnvagnen" Emmaljunga NXT90 eStroller blir det möjligt för föräldrar att få lite draghjälp i uppförsbackar och bromshjälp i nedförsbackar med hjälp av barnvagnens två eldrivna motor. Det finns även lite intelligens inbyggd så att barnvagnen själv ska känna av vilken typ av underlag den framförs på och i vilken lutning vilket ska aktivera barnvagnens hjälpmotor automatiskt om man ställer in den på det. Förutom att driva barnvagnen kan man även ladda upp sin mobiltelefon via barnvagnens inbyggda batteri vilket kanske kan vara perfekt för alla nyblivna Pokémon Go-föräldrar. Emmaljunga planerar att släpppa NXT90 eStroller någon gång i slutet av året men vad den kommer att kosta har man än så länge inte avslöjat. Tumnagel
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Bosch och Emmaljunga släpper eldriven barnvagn
Barnvagnen eStroller har även motorbroms

Den tyska fordonsjätten Bosch har utvecklat ett system för eldrivna barnvagnar som man kallar för Bosch eStroller System. Systemet är framtaget för att föräldrar smidigare ska kunna dra runt med sina ungar på stan eller på andra platser dit de brukar dra sina barn. Förutom att fungera som hjälpmotor i uppförsbackar så kan motorerna i det bakre hjulparet även fungera som en motorbroms så att inte ekipaget sticker iväg på egen hand om man råkar tappa taget i en nedförsbacke. Stefan Hartung, ledningsgruppsledamot hos Bosch och ordförande för divisionen Mobility Solutions, säger i ett pressmeddelande: "Vi på Bosch vill bidra med innovationslösningar som förenklar vardagen genom hela livet. Redan i livets inledande fas vill vi vara närvarande och underlätta vardagen genom intelligenta mobilitetslösningar som bidrar till ökad bekvämlighet för föräldern och ökad säkerhet för barnen." De första barnvagarna med Bosch eStroller System kommer att hittas på barnvagnar från svenska Emmaljunga. Dessa börjar säljas någon gång i början av nästa år till ett än så länge okänt pris. Tumnagel
24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch och Mercedes får godkänt med helt automatisk parkering
Slipp leta parkeringsplats

Att leta parkering är verkligen något som jag inte kommer att sakna i framtiden. Redan 2017 visade Bosch och Mercedes upp en lösning där man helt enkelt lämnar av bilen vid entrén på Mercedes-Benz Museum och så parkerar bilen själv. Nu har man äntligen fått ok från myndigheterna att köra detta fullt ut, tills nu har det suttit med en säkerhetsförare vilket ju inte har varit tanken med projektet. Det är alltså inte en nyhet rent tekniskt, men ett steg närmare en verklighet där detta faktiskt fungerar i vardagen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Bosch satsar stenhårt på IoT och blockkedjan
Utvecklar bland annat ett smart system för bilparkering

Under Bosch tillställning ConnectedWorld presenterade företaget en framtidssatsning som inkluderar både Internet of Things och blockkedjan. Tanken bakom Bosch satsning är att man ska ta fram en slags plattform som låter uppkopplade grejer kommunicera med varandra och komma överens om saker utan att människor än inblandade överhuvudtaget. Man skriver bland annat om sin satsning och ett samarbete med Siemens gällande smarta parkeringssystem för bilar: "Med Bosch egna IoT Suite, som baseras på öppen källkod, har företaget redan anslutit mer än 10 miljoner uppkopplade saker från olika tillverkare. Nu arbetar Bosch med partners för att göra det möjligt för dessa att kommunicera och interagera med varandra i sina egna ekosystem. Till exempel utvecklar Bosch tillsammans med Siemens ett blockkedje-baserat parkeringssystem där bilar själva kommunicerar direkt med parkeringsplatser i närheten och förhandlar fram de bästa villkoren. Med andra ord slipper förare krångla med biljettautomater och mynt. Systemet testas just nu på Bosch och Siemens forskningsanläggningar." Bosch ser fördelar med att använda blockkedjor och så kallad distributed ledger-teknologi (DLT) då datan distribueras till flera olika noder i blockkedjan. Det innebär att datan inte "ägs" av ett enskilt företag utan finns tillgängligt för alla företag som ansluter sig till samarbetet. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zero presenterar den nakna elhojen SR/F
Tar sig 32 mil på en laddning

Bara för att något går på el måste det ju faktiskt inte se ut som ett rymdskepp. Zero Motorcycles senaste motorcykelmodell SR/F är ett bevis på det. Den ser ut som vilken annan naken streetfighter-hoj som helst, i alla fall i mina ögon. Det som avslöjar den är givetvis att det sitter ett batteripack i ramen istället för en förbränningsmotor, och att den inte för massa liv när den passerar. Hojen har en elmotor som ger 110 hästar och 190 newtonmeter och den får sin kraft från batteripacket som är på 14,4 kWh. Det ska räcka för att ta sig 32 mil innan det är dags att fylla på med ny el igen. Använder man sig av Zeros Rapid Charge System kan man ladda från 0 till 95 procent på en timme. Toppfarten för SR/F anges till 200 km/h. Showa-dämpare sitter både fram och bak och ABS-bromsarna som har fyrkolvsok fram och enkolvsok bak kommer från Bosch. Vikten på cykeln ligger på 220 kilo. Börjar säljas nu i vår och priset börjar på 239.900 kronor. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Bosch tar fram nytt kamerasystem till gaffeltruckar
Ger chauffören "ögon i nacken"

Bosch släpper nu ett nytt kamerasystem till gaffeltruckar vilket man kan hoppas ska kunna minska antalet olyckor där sådana är inblandade. Bosch multikamera-system kommer att ha möjlighet att filma allt som sker runt gaffeltrucken i 360 grader vilket chauffören kan hålla koll på via gaffeltruckens inbyggda skärm. På skärmen visas även en 3D-modell av gaffeltrucken så chauffören enklare kan se var fordonet befinner sig i relation till hinder och annat som kan vara i vägen. Gaffeltrucks-olyckor verkar inte vara helt ovanliga och i ett pressmeddelande skriver Bosch att det bara i Tyskland sker cirka 12.000 olyckor där gaffeltruckar är inblandade varje år. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Vässla släpper två nya scooters
En att sitta på, en att sparka på

Ibland dyker det upp ord som inte alls betyder samma sak på flera språk. Eller alltså, det är väldigt vanligt så klart men ibland dyker det upp uttryck som är förvirrande. Scooter är ett sådant. I Sverige är en scooter för mig precis som Wikipedia beskriver det, " en typ av moped eller motorcykel med små hjul, vindskydd framför knäna och inbyggd motor". Men jänkarna tycker att sparkcyklar med elmotor är en scooter. Hur som helst så släpper nu svenska märket Vässla en av varje. Vässla 2 är version två av deras scooter (i den formen man sitter på) och den har fått lite annan design med ny framlykta. Motorn har också blivit lite kraftigare (Bosch 1200W) så att backar klaras bättre. Toppfarten är fortfarande 45 km/h och räckvidden är mellan 4 och 6 mil. Batteriet går att lyfta ur så att man inte behöver ha sladd till scootern. Den andra versionen är en sån där scooter som man sparkar på. Den kallas för Vässla Kick och här gäller toppfarten 25 km/h, räckvidd på mellan 1,5 och 2,5 mil och motor på 250W. Båda två säljs nu i en specialversion som man kallar för Black Edition. Beställer och betalar man nu får man Vässla 2 för 22.500 kronor och Vässla Kick för 4500 kronor. Väntar man blir priset 25.000 respektive 5000 kronor. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

GAC Motors vill utmana Tesla med modellen Aion S
Kanske kommer att säljas utanför Kina

På Guangzhou Motor Show i Kina har GAC Motors nu visat upp modellen Aion S. Det är en elbil framtagen för att erbjuda Tesla-prestanda men till ett mer överkomligt pris. Planen är att lansera bilen i Kina nästa år, och därefter på fler marknader runt om i världen. Bilen är i ungefär samma storleksklass som en Model 3 och den ska ha en räckvidd på över 50 mil. Tyvärr delar GAC inte med sig av några övriga specifikationer kring modellen, förutom att den har ett "body stability system" från Bosch och självkörning i nivå 2. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Bosch och Daimler börjar testa taxitjänst med självkörande bilar
Ska börja rulla i San José

Bosch och Daimler meddelade idag att de nästa år kommer att börja testa en taxitjänst med självkörande bilar i San José, Kalifornien. De båda företagen har legat i startgroparna för att testa en sådan tjänst sedan i början av året och nu verkar man ha bestämt sig var testet ska ske. I ett pressmeddelande skriver företagen att tjänsten kommer att förse området mellan centrala San José och den västliga delen av staden med självkörande taxibilar. Initialt verkar det dock bara som en utvald skara användare kommer att kunna delta i testet. Dr. Michael Hafner från Daimler säger i pressmeddelandet: "Since many years we consequently push autonomous driving. With this pilot we will generate valuable insights to connect fully automated vehicles in the best way with users of future mobility services." Daimler och Bosch planerar att dra igång sina tester med en taxitjänst för självkörande bilar någon gång under andra halvåret 2019. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! ABS-bromsarna fyller 40 år
Hurra för tekniken

Det var 1978 som Mercedes introducerade något helt nytt till modellen S-Klass - låsningsfria bromsar, eller ABS som det förkortas. Det innebär alltså att det nu är 40 år sedan tekniken uppfanns, en teknik som säkerligen räddat många liv genom åren. Planen för bromstekniken lades redan 1953 då man sökte patent för en manick som såg till att hjulen inte låste sig när man bromsade. Liknande saker fanns sedan tidigare men inga så här avancerade som även fungerade på dåliga underlag och vid kurvtagning. I samarbete med företaget Teldix jobbade man under 60-talet fram ett elektriskt och hydrauliskt system. 1970 var det klart och tre år senare köptes Teldix upp av Bosch som adderade sin kontrollenhet till det hela. S-Klass var den första serietillverkade bilen som kunde få systemet som tillval och det kostade då 6.800 kronor extra. Den första bilen som fick ABS som standard var Ford Scorpio och året var 1985. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Är det nu bilvärlden ska bli rädda för Tesla på riktigt?
Jag tror det!

När iPhone kom skrattade många. Klippet med Steve Ballmer där han hånar iPhone är en klassiker i dag och vi vet alla hur det gick för Nokia och alla andra som var dryga. Apple kom ju med en svinbra produkt men det räcker ju som bekant sällan långt. Man måste ha styr på tillverkning, man måste finnas i alla länder och man måste ha återförsäljare. Apple kunde det där med tillverkning, i alla fall tillräckligt bra för att komma igång. Man fanns i en hel hög med länder redan så service och support var löst. Återförsäljarna blev ett helt eget kapitel för Apple, man lyckades nämligen med något som ingen annan lyckats med - trollbinda operatörerna. Istället för att operatörerna hade makten var det helt plötsligt Apple som hade makten. Utan iPhone var man rökt som operatör så nu var de operatörerna som satt i knät på Apple. De gillade det inte, men iPhone drog in pengar och krävde väldigt lite support från operatörernas sida så de var nöjda ändå. Teslas historia är på många sätt rätt lik Apples. Man kommer in som nykomling på en marknad där alla bjässar skrattar åt en. De stora tillverkarna, och jag med för den delen, har hela tiden sagt att det är enkelt att göra en grym bil i mindre upplaga, att tillverka miljoner bilar är en annan sak. Och det är det. Det är ett mastodont-projekt att tillverka en bil. Men Tesla börjar bli ok på det. När man har igång fabriker i Kina och i Europa om några år kommer man att vara riktigt bra på det. Och då kommer de andra tillverkarna att sitta där med sina tröga återförsäljarnät och trista teknik. För Tesla har inga återförsäljare i den klassiska meningen. Man behöver inte dela pengarna med dem, man behöver inte göra dem lyckliga. En del gamla tillverkare försöker springa åt det här hållet. Geely är ändå rätt tidigt ute både med prenumerationerna på Volvo och med hela Lynk & Co-konceptet. Många andra verkar riktigt trötta här. Just Lynk & Co har fattat en annan sak som Tesla också har fattat. Man vill inte göra miljoner val. Eller miljarder val är det snarare. En vanlig Volvo kan fås i fyra miljarder kombinationer. När man beställer en Tesla väljer man motor, färg, något tillvalspaket och vinterdäck. Det är allt. Lynk & Co ska göra samma sak, man har tagit fram åtta olika versioner av varje modell och det är det som finns. Den sista pusselbiten är tekniken. Tesla är på väg att knuffa ut Nvidia och börja bygga sina egna chip för sina egna bilar, mycket på samma sätt som Apple gjorde med chipen i iPhone och iPad. Resten av bilvärlden bygger på partnerskap där olika partners levererar olika delar till bilen. Nvidia levererar hårdvaran var instrumentklustret, Bosch en annan hårdvara, biltillverkaren möjligen det som knyter dem samman. Men biltillverkaren är djupt beroende att deras partners ligger i framkant. När Tesla har makt över sin egen teknik kommer deras utvecklingstider att vara larvigt mycket kortare än konkurrenterna. Om Tesla har ett system som är överlägset i användarupplevelse, kostnad och funktion och alla konkurrenterna har dyra, trötta och dåliga system kommer det inte att bli lätt för de stora jättarna att sitta där och vara nöjda när Tesla verkligen får fart på sin produktion. För några år sedan gjorde Netflix knappt något eget material och HBO gjorde alla storserier. 2013, precis innan House of Cards skulle ha premiär, sa Ted Sarandos (chef över innehåll på Netflix) den klassiska meningen "The goal is to become HBO faster than HBO can become us". HBO fnissade och resten är historia. Så jag tror att det är dags för jättarna att bli nervösa nu. Både för Tesla, men också för den hög med andra, mindre tillverkare som kommer att följa i Teslas fotspår. Jag tror att någon jätte kommer att klara omställningen, frågan är vilken. Precis som i mobilvärlden där Samsung klarade omställningen tack vare att man förstod att Apple gjorde allt rätt så till den grad att man utan att skämmas kopierade konceptet rakt av. Men med Samsung och Apple i mobiltoppen i dag finns inga Sony, LG, Nokia eller Motorola. Där finns Huawei, OPPO och Xiaomi. Om tio år kommer det nog vara en gammal jätte, Tesla och några nya förmågor även i toppen av bilförsäljningen. Frågan är bara vilken jätte och vilka de nya förmågorna kommer att vara. Tumnagel
58.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida