m
2020

Jeff köpte den fulaste Porsche Boxstern i Australien
Vem gör så här med en bil?

En YouTube-kanal jag följer är Home Built by Jeff där en kille vid namn Jeff skruvar med bilar. Det har blivit en del Porsche på kanalen den senaste tiden och det ser ut att bli mer av den varan. Han har precis nämligen köpt sig en Porsche Boxster som han ska använda som bankörningsbil. Och det är lätt den fulaste som gick att få tag på i hans hemland Australien, och kanske även i världen? Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Beslut om eldriven Porsche Boxster och Cayman på gång
Ska tas inom ett år

Igår presenterade Porsche sin första eldrivna produktionsmodell Taycan men som väntat är det bara starten för rena elbilar hos företaget. I våras skrev vi om att modellerna Boxster och Cayman ska komma med eldrift. Vdn Oliver Blume förväntar sig att varannan Porsche som säljs från och med nästa år har någon form av elektrifiering i sig. Han tror att elbilarna verkligen kommer att ta fart efter 2020 och att 718-serien är rätt modell att göra elbil av. Dock kommer dessa inte att kunna baseras på den PPE-plattform Taycan bygger på, och därför skulle något nytt behöva tas fram. Det skulle kunna göra att en Cayman eller Boxster som bara går på el inte är här förrän 2022. Ett beslut kring bilarna ska tas inom ett år så det återstår att se om och när de i så fall blir verklighet. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nästa Porsche Boxster Spyder och Cayman GT4 får boxersexa
Den härliga motorn får leva vidare

Lite nytt utseende var inte det största utropstecknet när Porsche presenterade 718 Cayman och 718 Boxster utan det var att bägge bilarna hade turboladdade boxerfyror placerade bakom sittbrunnen. Spännande och intressant såklart, men en del rynkade på näsan över att boxersexan hade fått gå i graven. Men nu behöver inte de personerna gråta längre, för motorn gör nämligen comeback i den kommande GT4-version av Cayman och i Spyder-versionen av Boxster. Samma härliga icke överladdade sexa på 3,8 liter som hämtats från storebror 911 och som finns i nuvarande Cayman GT4 kommer alltså att få leva vidare ett tag till. När de heta versionerna av modellerna presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Första videotesterna av Porsche 718 Boxster S är här
Hur är minstingen med turbofyra att köra?

Autocar och Auto Express har nu publicerat de första videotesterna på Porsche 718 Boxster S och hur de ser ut ser ni här ovan och nedan. Vad Autocar tycker i textform kan du läsa här, Auto Express recension hittas här. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Porsche 718 Boxster här
Faceliftad modell med turbofyra

Precis innan 2015 tog slut meddelade Porsche att man skulle rocka om namnen på Boxster och Cayman. Modellerna skulle i framtiden istället heta 718 Boxster och 718 Cayman. Inatt presenterades 718 Boxster, som förutom namnbytet får en facelift - och en helt ny fyrcylindrig boxermotor med turbo. Bilen kommer i två versioner och den sportigare av dem blir som vanligt den som har ett extra S i beteckningen. Den har hela 350 hästar ur fyran som bara är på 2,5 liter. Turboaggregatet i denna har variabel turbogeometri och vridet anges till 420 Nm. Den lite svagare versionen bjuder ändå på 300 hästar och 380 Nm i vrid och har istället 2,0 liter i cylindervolym. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder (0.8 sekunder snabbare än föregångaren Boxster) och S-versionen gör samma sprint på 4.2 (0.6 sekunder snabbare än Boxster S). Toppfarten är 275 respektive 285 km/h - riktigt snabba kärror med andra ord. Bränsleförbrukningen anges till 0,69 liter per mil respektive 0,73 liter per mil vilket är förbättringar med omkring en deciliter för båda. Manuell sexpetad växellåda är standard, dubbelkopplingslådan PDK är tillval. Bortsett från motorerna ska bilen vara helt omarbetad. Chassiet ska ha sportats till för att få ännu bättre kurvegenskaper och den elektromekaniska styrningen har konfigurerats för att vara mer precis. Porsche Active Suspension Management finns som tillval och sportchassit som sänker bilen 20 millimeter är nu för första gången tillgängligt i en Boxster. En annan sak man kan kryssa i är Sport Chrono-paketet som förutom Normal, Sport och Sport Plus även ger dig inställningen Individual. Har du PDK-låda får du även en knapp som kallas för Sport Response - en teknik som även storebror 911 har där du kan få ännu bättre respons från motorn under en kort period. Bilen har sin marknadsintroduktion i maj och priset för en 718 Boxster börjar på 542 000 kronor, S kostar från 660 000 kronor. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0
2015

Porsche Boxster och Cayman byter namn
Kommer att heta 718 Boxster och 718 Cayman

Från och med nästa år kommer Porsche att byta namn på Boxster och Cayman. Man vill knyta an till gammal racinghistoria och har därför valt att återuppliva beteckningen 718 som Porsche använde på en öppen racerbil som tillverkades mellan 1957 och 1962. Därför kommer Boxster att döpas om till 718 Boxster, och Cayman till 718 Cayman. I samma veva introduceras precis som rykten tidigare skvallrat om nya boxermotorer på 2.0 liter - med turbo och endast fyra cylindrar. Effekten väntas ligga på omkring 240 hästar i standardutförande, 300 jämt i S-versionerna. Det har tidigare snackats om att dessa kommer att ersätta dagens sexcylindriga motorer, men det är fortfarande lite oklart om så är fallet. Porsche berättar även att man vänder på prissättningen - Boxster som tidigare varit billigare än Cayman kommer att bli dyrare, precis som det brukar vara när det kommer till cabriolet-versioner. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida