m
2020

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2019
2017
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nästa Porsche Boxster Spyder och Cayman GT4 får boxersexa
Den härliga motorn får leva vidare

Lite nytt utseende var inte det största utropstecknet när Porsche presenterade 718 Cayman och 718 Boxster utan det var att bägge bilarna hade turboladdade boxerfyror placerade bakom sittbrunnen. Spännande och intressant såklart, men en del rynkade på näsan över att boxersexan hade fått gå i graven. Men nu behöver inte de personerna gråta längre, för motorn gör nämligen comeback i den kommande GT4-version av Cayman och i Spyder-versionen av Boxster. Samma härliga icke överladdade sexa på 3,8 liter som hämtats från storebror 911 och som finns i nuvarande Cayman GT4 kommer alltså att få leva vidare ett tag till. När de heta versionerna av modellerna presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2015

Henry från Evo kör nya Porsche Boxster Spyder
Den mest extrema Boxstern

I april presenterade Porsche nya Boxster Spyder - bilen för puristen. Det här är den mest extrema versionen av Boxster och den har mindre prylar att leka med men lägre vikt och mer effekt - ett bra recept för körglädje. Henry Catchpole från Evo har fått klämma lite på ett exemplar och i den här videon får vi reda på vad han tyckte om den. Läs hela recensionen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya Boxster Spyder
Modellen för puristen

För ett tag sedan gick Porsche ut och bekräftade att de hade en ny Boxster Spyder på gång. Inatt presenterades den och det här är en bil för puristen säger Porsche, och för den som bara vill ha det allra nödvändigaste. Spyder är 20 millimeter lägre jämfört med vanliga Boxster och får bromsar från 911 Carrera. Något mer den också lånar från storebror är motorn, för i den här sitter det nämligen en boxersexa på 3.8 liter och 375 hästar. Till den kopplas endast en sexpetad manuell låda och spakar man denna rätt ska man kunna ta sig till 100 km/h på 4.5 sekunder. Håller man i hela vägen är det roliga slut först vid 290 km/h. Designmässigt känner vi igen oss i det mesta men några saker skiljer sig. Bland annat kommer både fronten och baken från nyligen presenterade Cayman GT4. Bakom nackskydden och bak går det även två stycken strömlinjeformade tunnlar vilket ska vara en hyllning till 718 Spyder från 60-talet. Taket sköts fortfarande för hand men till skillnad från föregångaren där hela alltet låg nerpackat i bagageutrymmet finns det här en fast monterad ställning bakom stolarna som man viker upp för hand. Tänk er att ni har en vanlig eldriven sufflett fast batteriet i bilen har dött, så ni måste lyfta taket på plats själva. Omständligare, men mer hardcore helt klart. På insidan är det avskalat precis som tidigare. Varken radio eller AC är standard men dessa kan dock fås med utan extra kostnad. Sitter gör man i samma skalstolar som finns i Cayman GT4. Nya Boxster Spyder har premiär på bilmässan i New York nu i påsk. Det går bra att lägga en beställning redan i dag men något svenskt pris finns inte för tillfället. I Tyskland kostar bilen 79 945 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Ny Porsche Boxster Spyder bekräftad
Kommer troligtvis nästa år

Porsche går nu ut och bekräftar att en ny Spyder-version av Boxster är på gång. Det har de senaste dagarna dykt upp lite spionbilder som indikerat på just detta så bilen genomgår för närvarande tester i kamouflerat tillstånd. Den färdiga produkten ryktas dyka upp någon gång nästa år. Samma rykten säger också att bilen kommer att få samma motor som i Porsche Cayman GT4 - en 3.8 liter stor boxersexa på 385 hästar som i sin tur är hämtad från 911 Carrera S. Den motorn väger dock lite mer och ska man få fram en så lätt bil som möjligt kan det också hända att Porsche väljer att köra på samma motor som i Boxster GTS - en boxersexa på 3.4 liter på 330 hästar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2014
2012

Världens roligaste badkar!
Man kliver mer än gärna i nya Porsche Boxster, men sällan ur

När det nu var dags att testa nya Porsche Boxster S visste jag nästan vad jag hade att vänta mig. En bra bil som bara blivit bättre. Innan det var dags för nya Boxster att göra entré firades den av med Boxster Spyder, en bil som bjöd på nya skratt hela tiden. Då kan ju knappast uppföljaren göra sämre ifrån sig tycker man. Två hjul fram, två bak och där i mitten en motor som sitter så tajt med föraren att man lätt kan missta den för en ryggsäck. En vattentät ryggsäck för den här bilen påminner om ett badkar till en viss del. Ni vet ett sånt där litet med lejonfötter som man trycker ner ändan i och sen sitter så bra i att man inte vill kliva ur. Lägg till 315 hästar och en ylande boxersexa så kan ni nog föreställa er varför jag rankar det här som världens roligaste badkar. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya Porsche Boxster S
Ingen tjejbil längre

Porsches modell Boxster har tidigare varit budget-Porschen som tjejer körde omkring i. Och jag måste erkänna att jag hade den uppfattningen också, tills jag körde Boxster Spyder. Då insåg jag att bilen är precis som alla andra Porschar jag har kört. Det vill säga rolig. Det verkar Chris Harris också tycka om den nya Boxstern, och han säger faktiskt att även män kan köpa den här bilen utan någon risk för att skämmas. Se vad han säger i testet här ovanför. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2011

Mazda MX-5 klär i Spyder-version
Snyggt jobbat Mazda!

Årets SEMA-mässa har dragit igång. Mängder av stylade, tunade och specialbyggda bilar fyller hallarna och det skulle bli för mycket att skriva om alla galna och tuffa byggen som visas upp. Men den här Mazda MX-5:an som fått Spyder-emblem och en tygbit som tak tycker jag ändå är värd att kika lite närmare på. Bilen har förfinats på ett stilrent sätt i mina ögon och skulle mycket väl kunna se ut så här från fabrik. Likheterna utseendemässigt med Porsche Boxster Spyder och det kan ju inte vara en nackdel. Bilen har fått en ny front, nytt kjolpaket, nya 17-tummare, Brembo-bromsar och den lilla suffletten som man spänner på plats. 2-litersmotorn har setts över och moddats för att kunna gå på isobutanol, samma bränsle som används av Mazda i American Le Mans Series. Bränslet ger ökad prestanda utan att vara lika slösaktigt som till exempel etanol. Bilen är byggd av Mazda själva men de har inte sagt något om den någonsin kommer att finnas ute till försäljning. Skulle du vilja det? Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Provkörning Porsche Boxster Spyder
Det roligaste från tyskarna hittills

Ja, jag är medveten om att jag är lite sen med att provköra den här bilen. Men ni vet vad man brukar säga i vårt avlånga land, bättre sent än aldrig. Och det var värt väntan. Boxster Spyder var inte alls som jag väntade mig, för mig har det alltid varit en budget-Porsche som man köper om man inte har råd med en "riktig" Porsche. Jag har helt och hållet ändrat uppfattning och för min del är det här den roligaste Porschen jag någonsin kört. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Febergaraget Porsche Cayman R
Nytt i garaget

Idag lyser solen och då passar det perfekt att köra lite bil. Imorse hämtade jag ut en Porsche Cayman R och nu innan lunch har jag hunnit klämma och känna lite på den. För ett par veckor sedan körde jag Boxster Spyder (inslag kommer till helgen) och efter bara några minuters körning med Cayman R märker jag likheterna med Boxstern. Den stora skillnaden är givetvis att Cayman R är en coupé och ingen cabriolet, och därför en hel del mer vridstyv. Men det känns i princip som samma bil. Motorn alldeles bakom ryggen, fokus på låg vikt och ett chassi som är stenhårt. Och ett helt fantastiskt avgasljud. Till min stora förtjusning är denna bil försedd med manuell låda, och det känns helrätt. Mer kommer, det här är bara ett litet första smakprov. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2010

Club Sport-version av Cayman kommer
Bantad, vassare och redo för bansmiskning

Cayman finns redan i en lite sportigare S-version men snart kommer en ännu vassare modell med beteckningen Club Sport. Massa vikt har kapats för att göra den lilla sportbilen ännu roligare. Nästa månad är det premiärvisning. För att få ner vikten har ingenjörerna gjort ungefär som de gjorde på Boxster Spyder, tagit bort allt onödigt. Med onödigt menas riktiga dörrhandtag på insidan som nu har ersatts med samma tygflärpar Boxster Spyder har, lätta 19-tummare hämtade från GT2 RS och bakruta i lexanplast. Om man vill ha lite bekvämligheter kvar som stereo och AC får man nöja sig med en lättning på 73 kilo, är man hardcore och låter motorn funka som stereo och vevar ner rutan om det blir för varmt, sparar man hela 83 kilo. Club Sport har också Porsche sportfjädring PASM som sänker bilen med 20 mm, en låsbar diffbroms, annan styrservo, ny diffusor och bakvinge och annan front. På tillvalslistan finns fetare bromsar och ett speciellt banpaket där man förutom en fin brandsläckare också får en störtbur. Motorn är samma som sitter i Cayman S men har moddats lite och ger nu 333 hästar, 13 mer än i Cayman S. Den sistnämnda gör 0-100 km/h på 5,2 men Club Sport klarar detta på bara 4,6 sekunder. Visning sker i Los Angeles nästa månad och då står det 443 000 kronor på prislappen. Lägg på några hundra tusen så landar vi på vad den kommer att kosta i Europa. Bilden visar en Cayman S Limited Edition. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Speedster är tillbaka!
Två sittplatser, låg vindruta och rejält med effekt

Förra veckan fick vi ta del av Carrera GTS och nu rullar Porsche ut 911 Speedster. Strikt tvåsitsig, lägre vindruta, 408 hästar och ett klassiskt namn, vad mer behöver man? Att lägga till beteckningen Speedster är inget nytt för Porsche, redan 1953 pryddes klassikern 356 Speedster av den. Och även om den nya bilen har samma namn, är den ljusår modernare. Det som skiljer 911 Speedster från andra 911-modeller är att det saknas baksäte och att A-stolpen är kapad med hela 60 millimeter. Bakom stolarna finns nu istället två plåtbulor, liknande de Boxster Spyder och Carrera GT har. I bulorna finns ett tygtak som man kan spänna upp om det börjar regna. Boxersexan är på 3,8 liter och får 23 hästar extra jämfört med 911 Carrera S och slutsiffran stannar på totalt 408 hästar. Några prestandasiffror i övrigt har inte Porsche delat med sig av men vi vet att bilen ska dricka 1,03 liter per mil. I standardutrustningen ingår den sjuväxlade dubbelkopplingslådan PDK, Porsche Active Suspension Management och keramiska bromsar. Två lackalternativ kommer att erbjudas, Pure Blue som är framtagen enbart för Speedster och Carrera White. Bilen kommer att byggas i 356 exemplar och kommer att kosta motsvarande 1 859 003 svenska kronor. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster Spyder
På en gata i New York

Det är något med Porsches Boxster Spyder. Jag gillar att den "riktiga" färgen är vit och att den är lite skönt onödig och konstig med sitt tak (som ska vara outhärdligt över vissa farter) till exempel. Ser klart fram emot provkörningen av denna! Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche Boxster Spyder mot Tesla Roadster Sport
Motortrend jämför

I den här videon jämförs Porsche Boxster Spyder och Tesla Roadster Sport. Som vi alla förstår handlar det alltså om bensin mot el, men vem vinner? Under huven på Porschen sitter det en boxsersexa på 3,4 liter och 320 hästar. Teslans batteripack producerar tillsammans 288 hästar och levererar ett vrid på 400 Nm som är tillgängligt redan vid 0 varv per minut. Även om bilarna effektmässigt matchar varandra hyfsat skiljer sig priset avsevärt, Boxstern kostar från 62 150 dollar, medan Teslan ligger på stöddiga 130 450 dollar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ny reklamfilm för Porsche Boxster Spyder
Ackompanjerad av trumsolo

Porsche släpper ett officiellt reklamklipp på nya Boxster Spyder. Klippet visar Boxsterns hemmaplan, kurviga och slingriga vägar. Om en månad startar försäljningen. Som en påminnelse huserar det 320 hästar i nya Spyder, vilket är 10 mer än i Boxster S. När 3,4-liter boxersexan är kopplad till Porsches dubbelkopplingslåda PDK samt när bilen är utrustad med Sports Chrono Package, gör bilen 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Toppfarten är närmare 270 km/h, och då med taket nedfällt. Nya Boxster Spyder är inte tänkt att komma i en begränsad upplaga med namnet "Spyder" som tidigare modeller gjort, utan kommer ha sin plats bredvid vanliga Boxster och Boxster S. Medan vi väntar på att bilen ska hitta till Sverige kan vi luta oss tillbaka och kika på klippet här till höger. Och givetvis lyssna på den sköna musiken. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2009

Snygg film på snygg bil
Nya Boxster Spyder

Porsches just nu lättaste bil visar upp sig på den här lilla filmsnutten. Bilen, som enligt Top Gear har ett tält istället för tak, kommer tidigt nästa år. För en gångs skull har de valt att skippa de pålagda motorljudet och ersatt det med en faktiskt ganska skön låt istället. Läs mer om Porsche Boxster Spyder här. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Boxster Spyder
Kort klipp på Porsches lättviktare

Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster Spyder
Lätt roadster

Nya Spyder baseras på Boxster S och debuterar nästa månad på Los Angeles Auto Show, försäljningen startar i början på 2010. Det som skiljer Boxster S från Boxster Spyder är vid en första titt pucklarna på ryggen och den lite större vingen bak. Bilen får även lite annorlunda luftintag bakom dörren, sportigare fjädrar, ny frontspoiler och lite retroklibbor på sidorna. Viktminskning har också varit en del på schemat och för att få ner vikten har man tagit bort dimljus, varselljus och även Boxsterns automatiska tygsufflett. Istället får man en liten tygbit som fästs i framrutan och hakas fast bakom stolarna, allt sköts manuellt. Taket är enbart tänkt för låga hastigheter och även med alla rutorna uppe glipar det lite här och var. Vidare har bilen även strippats på AC, stereo, och standardstolarna som numera är ersatta av lättare sportstolar i kolfiber. Allt som allt väger bilen 80 kilo mindre än en Boxster S. Motorspecifikationerna är numera samma som Cayman S vilket innebär boxersexa på 3,4 liter och 320 hästar. Viktminskningen gör att 0-100 km/h nu går på 4,8 sekunder med PDK-lådan, 0,2 sekunder snabbare än Boxster S. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2007
Nästa sida