m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Jeff köpte den fulaste Porsche Boxstern i Australien
Vem gör så här med en bil?

En YouTube-kanal jag följer är Home Built by Jeff där en kille vid namn Jeff skruvar med bilar. Det har blivit en del Porsche på kanalen den senaste tiden och det ser ut att bli mer av den varan. Han har precis nämligen köpt sig en Porsche Boxster som han ska använda som bankörningsbil. Och det är lätt den fulaste som gick att få tag på i hans hemland Australien, och kanske även i världen? Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Testad! iPhone SE är liten, billig och snabb
Apples budgettelefon imponerar

En av årets intressantaste mobilsläpp är en telefon som ser exakt likadan ut som en som släpptes 2016. I en tid när det känns som att ny, smått bisarr teknik ständigt kommer. Vi ser skärmar på nästan sju tum, som antingen är böjda över kanten eller helt enkelt går att vika. Vi ser avancerad ansiktsigenkänning och fingeravtrycksläsare under skärmar. Teknik man borde döda för. Då kommer en telefon i en fyra år gammal formfaktor och tar allt fokus. Det handlar alltså om iPhone SE, en iPhone 8 (eller 7 om man så vill) med lite nytt innehåll. Men varför är den så intressant? TL;DR iPhone SE må ha en gammal form men med nytt inre, litet format och lång livslängd är det här ett givet köp för många. Trots att det finns billigare telefoner så kan det här vara det klokaste köpet för den som inte vill lägga stora pengar på en mobil. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Beslut om eldriven Porsche Boxster och Cayman på gång
Ska tas inom ett år

Igår presenterade Porsche sin första eldrivna produktionsmodell Taycan men som väntat är det bara starten för rena elbilar hos företaget. I våras skrev vi om att modellerna Boxster och Cayman ska komma med eldrift. Vdn Oliver Blume förväntar sig att varannan Porsche som säljs från och med nästa år har någon form av elektrifiering i sig. Han tror att elbilarna verkligen kommer att ta fart efter 2020 och att 718-serien är rätt modell att göra elbil av. Dock kommer dessa inte att kunna baseras på den PPE-plattform Taycan bygger på, och därför skulle något nytt behöva tas fram. Det skulle kunna göra att en Cayman eller Boxster som bara går på el inte är här förrän 2022. Ett beslut kring bilarna ska tas inom ett år så det återstår att se om och när de i så fall blir verklighet. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider

På Frankfurt-mässan i september har Porsches första eldrivna modell Taycan premiär, men inte helt oväntat är det fler på gång. 2022 kommer nämligen även modellerna 718 Boxster och 718 Cayman att dyka upp som rena elbilar. Vill man ändå ha lite förbränning i bilen kan vi meddela att modellerna även kommer som hybrider. De rena elversionerna ska baseras på elbilsplattformen PPE – Premium Platform Electric och prototyper är just nu ute på vägarna och testas. Räckvidden väntas bli omkring 30 mil. Vid sidan kommer man testa både hybrid och laddhybridprototyper för att se vilket koncept som passar modellen bäst. Förutom dessa modeller kommer även suven Macan att erbjudas som ren elbil i framtiden. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport
Denna fast för gatan tack

Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut Boxster- och Cayman 718 T
Avskalade versioner med fokus på körglädje

Porsche presenterar nu Boxster- och Cayman 718 T. Här ska tankarna föras tillbaka till 911 T från 1968 och fokuset ligger på maximal körglädje. Tanken är en nedtonad version där bara det allra viktigaste finns på plats och där just körandet är det man ska koncentrera sig på. Det hade ju då varit trevligt om det exempelvis satt en sexa utan överladdning där bak men så är tyvärr inte fallet här. Man kör vidare med den turbomatade fyran på 2,0 liter och 300 hästar precis som i instegsversionerna av Boxster och Cayman. Manuell sexpetad växellåda är dock standard vilket känns helrätt i denna bil, dubbelkopplingslådan PDK finns som tillval. Med den lådan väger bilen 1.380 kilo, annars är det 1.350 kilo som gäller. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder (4,7 med PDK) och toppfarten anges till 275 km/h. För första gången får man även PASM sportchassi som sänker bilen med 20 millimeter i kombination med den lilla motorn. Bilarna har även 20-tumsfälgar, kortare växelspak, Sport Chrono-paketet, röda stroppar istället för vanliga dörrhandtag och sportstolar. Där infotainmentsystemet har suttit är det nu istället ett förvaringsutrymme, men vill man ha stereon ändå får man den utan extra kostnad. Bilarna går att beställa nu och för 718 Cayman T får du betala 639.000 kronor, 718 Boxster T kostar istället 660.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Provkörningar av nya BMW Z4
Bättre än föregångaren?

Nu har journalister fått tillfälle att provköra nya BMW Z4 och här får vi utlåtande från Autocar och Autogefühl. Är bilen bättre än sin föregångare, och borde du köpa en sån här istället för en Porsche Boxster? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Vilken GTS ska man ha? Cayman eller Boxster?
Alla dessa val i livet

YouTube-kanalen The Straight Pipes försöker bena ut om det är en Cayman GTS eller Boxster GTS du ska ha. Vilken av bilarna lägger du din röst på? Oavsett vilken du väljer får du en sportbil med mittmonterad turbofyra på 2,5 liter och 365 hästar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche släpper uppdaterade Boxster och Cayman GTS
718 GTS är här!

Förra året fick Boxster och Cayman tre siffror i namnet och nu kommer de i GTS-versioner, med 35 fler hästar än föregångaren och 15 hästar mer än S-versionerna. Det betyder att man nu kan sladda runt i en miniporsche med 365 hästar och ett vrid på 430 Nm. Det betyder att de här gör 0 till hundra på 4,1 sekunder och att toppfarten är 290 km/h. Växlar gör man antingen med en sexstegad manuell eller PDK. Massor av saker är standard, som Sport Chrono Package, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management. Som vanligt är GTS-modellerna lite annorlunda i sitt utseende, helst ska de ju vara röda och hur som har de massor med svarta detaljer där de annars är bling. Fälgarna är 20-tummare som är svartmålade med en satin-finish. Fint ska det vara! På insidan är det alcantara typ överallt. 718 Boxster GTS kostar 779.000 kronor och 718 Cayman GTS 758.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Prenumerera på Porschar för 2 000 dollar i månaden
Välj mellan 8 stycken modeller

Porsche har precis lanserat något man kallar för Porsche Passport i USA. Det är en prenumerationstjänst där du för 2 000 dollar i månaden får tillgång till åtta stycken olika modeller att köra med. Det hela sköts via en app i din smarta telefon och det finns två stycken olika medlemskap att välja mellan. Det första ger dig tillgång till modellerna Cayenne, 718 Boxster, 718 Cayman S och Macan S. För 1 000 dollar till i månaden får du även köra 911 Carrera S, Panamera 4S, Cayenne S E-Hybrid, och Macan GTS. Det verkar alltså som om du inte kan fräsa omkring i en ny GT2 RS eller 918 Spyder, men det kanske även var väntat. Man kan byta bil när man vill och det finns ingen milbegränsning. Leverans av bilen till där du är ingår, precis som försäkring, underhåll, service, skatter och avgifter. Att registrera sig kostar även 500 dollar i en engångssumma. Ett pilotprogram kring den nya tjänsten kommer att testas i Atlanta, Georgia med start i november. Om det hela blir lyckat kan det hända att tjänsten kommer att erbjudas på fler ställen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Stärke bygger om din Porsche Boxster till en Speedster
Hyfsat modern teknik i retro-förpackning

Om du har en gammal Porsche Boxster tillverkad mellan 1998 och 2012 och har ledsnat på dess design lite kanske det är till Stärke du ska vända dig. De kan nämligen ta in bilen och bygga om den till en kopia av Porsche Speedster. Eller ja, något som ser hyfsat likadant ut i alla fall. Företaget som finns i Arizona strippar ner Boxstern helt och hållet och monterar sedan specialbyggda karosspaneler och en helt ny interiör. Bilen uppdateras med moderna strålkastare fram och bakljus med LED-teknik. För en Speedster CS får man betala från 59 950 dollar, och då måste man alltså ha med sig en egen bil att utgå från. Vill man ha något vassare väljer man Speedster Outlaw eller Speedster Carbon Fiber Outlaw som utrustas med ett annat avgassystem och ställbara coilovers från Bilstein. Motormässigt får man här 375 hästar ur en boxersexa på 3,7 liter. Outlaw kostar från 79 950 dollar medan Carbon Fiber Outlaw går loss på hela 149 950 dollar. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Visste ni att Audi har lanserat en liten R8:a?
Jag har kört nya TT RS

Audis lilla sportiga modell TT kommer nog tyvärr alltid att mobbas på något vis. Antingen är det en tjejbil eller en frisörbil. Audi har verkligen försökt att sudda bort detta genom att presentera den i RS-utförande. Första gången var i generation två 2009 och då fick bilen den härliga femcylindriga maskinen på 2,5 liter. 340 hästar och fyrhjulsdrift skulle väl kunna få tyst på några i alla fall. 2012 var det dags för en liten uppdatering i form av Plus-versionen som fick ytterligare 20 hästar och lite annat godis. Sakta men säkert började TT RS bli en riktigt grym prestandabil med både effekt och fartresurser så att det räckte. 2014 presenterades generation tre och i våras rullade man ut nya TT RS. Effekten är nu hela 400 hästar och coupén tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,7 sekunder. Vet ni vilken annan bil som också gör det? Jo, förra generationen R8 - supersportbilen med V10:a och 525 hästar. TT RS har hälften så stor motor och 125 hästar färre, men väger ju såklart inte heller lika mycket som sin storebror. Siffran är ändå sjukt imponerande. Jag åkte till racerbanan Jarama för att testa nyheten, och oj vad mycket DNA från R8 Audi faktiskt har kokat ner i den här. TT RS har på riktigt gått från att ha varit en helt okej halvsportig kärra till en liten R8:a. Effekten är brutal, prestandan otrolig och ljudet är fantastiskt! Den låter till och med nästan som sin storebror, vilket är smått bisarrt. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Nästa Porsche Boxster Spyder och Cayman GT4 får boxersexa
Den härliga motorn får leva vidare

Lite nytt utseende var inte det största utropstecknet när Porsche presenterade 718 Cayman och 718 Boxster utan det var att bägge bilarna hade turboladdade boxerfyror placerade bakom sittbrunnen. Spännande och intressant såklart, men en del rynkade på näsan över att boxersexan hade fått gå i graven. Men nu behöver inte de personerna gråta längre, för motorn gör nämligen comeback i den kommande GT4-version av Cayman och i Spyder-versionen av Boxster. Samma härliga icke överladdade sexa på 3,8 liter som hämtats från storebror 911 och som finns i nuvarande Cayman GT4 kommer alltså att få leva vidare ett tag till. När de heta versionerna av modellerna presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar turbomatade 718 Cayman
Blir för första gången billigare än Boxster

Som jag tidigare har skrivit byter Porsche namn på modellerna Boxster och Cayman i samband med den nya generationen, eller de lägger i alla fall till siffrorna 718 framför båda. I början av året presenterades nya Boxster och nu är det dags för coupé-syskonet Cayman att göra entré och även här handlar det förutom namnbytet om att modellen får en turbomatad boxerfyra istället för en boxersexa utan överladdning. Annat som är nytt är att modellen för första gången blir billigare än cabrioleten, och att effekten blir samma för båda modellerna. Cayman har alltid varit den lite vassare av duon men nu är det alltså samma recept för både coupén och cabben. Boxerfyran på 2,0 liter som är placerad alldeles bakom sittbrunnen har försetts med turbo och lämnar i standardversionen 300 hästar jämnt och har ett vrid på 380 Newtonmeter. Med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör modellen 0-100 km/h på 4,7 sekunder och toppar 275 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,69 liter per mil. 718 Cayman S har istället en motor på 2,5 liter som ger 350 hästar och 420 Newtonmeter. Denna har försetts med ett turboaggregat med variabel turbingeometri vilket är en teknik som tidigare endast har använts hos 911 Turbo. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 285 km/h. Den blandade förbrukningen anges här till 0,73 liter per mil. Jämfört med föregångaren har nya Cayman fått ett nytt chassi där vridstyvheten har förbättrats samtidigt som både fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är vassare. Styrningen har blivit mer direkt och bakhjulen har ökat i bredd med en tum vilket ska ge bättre väggrepp och ökad stabilitet vid kurvtagning. På tillvalslistan finns bland annat Sport Chrono-paket, Porsche Torque Vectoring och Porsche Active Suspension Management (PASM). Innanför fälgarna sitter bromsskivor som mäter 330 millimeter fram, 299 millimeter bak och de man hittar i basversionen är samma som satt på förra Cayman S. 718 Cayman S får dock sex millimeter tjockare skivor och samma fyrkolvsok som sitter på dagens 911 Carrera. Insidan får ratt med 918-design och på den finns också ett reglage där man kan styra bilens humör. Förutom Normal, Sport och Sport Plus finns även nyheten Individual där du själv ställer in hur du vill ha det. Porsche Communication Management (PCM) är standard. Övriga tillval är bland annat att det nu går att få LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus. Bilen går att beställa nu och marknadsintroduktionen i Sverige sker i september. Priset börjar på 521 000 kronor. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Första videotesterna av Porsche 718 Boxster S är här
Hur är minstingen med turbofyra att köra?

Autocar och Auto Express har nu publicerat de första videotesterna på Porsche 718 Boxster S och hur de ser ut ser ni här ovan och nedan. Vad Autocar tycker i textform kan du läsa här, Auto Express recension hittas här. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Macan får turbofyra
Ny instegsmodell

När Porsche presenterade 718 Boxster introducerade man i samma veva en ny serie med turbomatade fyrcylindriga boxermotorer. Nu får suv-modellen Macan också en turboladdad mindre maskin, dock ingen boxer utan en traditionell rak fyra. Effekten ur den 2,0 liter stora motorn är 252 hästar med ett vrid på 370 Nm. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder (6,5 med Sport Chrono-paketet) och toppfarten är 229 km/h. Förbrukningen anges till 0,72 liter per mil. Utseendemässigt kan man urskilja modellen genom sidorutornas svarta lister, de svarta bromsoken och avgasrören i rostfritt. Bilen går att beställa nu, kostar från 570 000 kronor och har sin marknadsintroduktion i juni. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Porsche 718 Boxster här
Faceliftad modell med turbofyra

Precis innan 2015 tog slut meddelade Porsche att man skulle rocka om namnen på Boxster och Cayman. Modellerna skulle i framtiden istället heta 718 Boxster och 718 Cayman. Inatt presenterades 718 Boxster, som förutom namnbytet får en facelift - och en helt ny fyrcylindrig boxermotor med turbo. Bilen kommer i två versioner och den sportigare av dem blir som vanligt den som har ett extra S i beteckningen. Den har hela 350 hästar ur fyran som bara är på 2,5 liter. Turboaggregatet i denna har variabel turbogeometri och vridet anges till 420 Nm. Den lite svagare versionen bjuder ändå på 300 hästar och 380 Nm i vrid och har istället 2,0 liter i cylindervolym. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder (0.8 sekunder snabbare än föregångaren Boxster) och S-versionen gör samma sprint på 4.2 (0.6 sekunder snabbare än Boxster S). Toppfarten är 275 respektive 285 km/h - riktigt snabba kärror med andra ord. Bränsleförbrukningen anges till 0,69 liter per mil respektive 0,73 liter per mil vilket är förbättringar med omkring en deciliter för båda. Manuell sexpetad växellåda är standard, dubbelkopplingslådan PDK är tillval. Bortsett från motorerna ska bilen vara helt omarbetad. Chassiet ska ha sportats till för att få ännu bättre kurvegenskaper och den elektromekaniska styrningen har konfigurerats för att vara mer precis. Porsche Active Suspension Management finns som tillval och sportchassit som sänker bilen 20 millimeter är nu för första gången tillgängligt i en Boxster. En annan sak man kan kryssa i är Sport Chrono-paketet som förutom Normal, Sport och Sport Plus även ger dig inställningen Individual. Har du PDK-låda får du även en knapp som kallas för Sport Response - en teknik som även storebror 911 har där du kan få ännu bättre respons från motorn under en kort period. Bilen har sin marknadsintroduktion i maj och priset för en 718 Boxster börjar på 542 000 kronor, S kostar från 660 000 kronor. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0
2015

Porsche Boxster och Cayman byter namn
Kommer att heta 718 Boxster och 718 Cayman

Från och med nästa år kommer Porsche att byta namn på Boxster och Cayman. Man vill knyta an till gammal racinghistoria och har därför valt att återuppliva beteckningen 718 som Porsche använde på en öppen racerbil som tillverkades mellan 1957 och 1962. Därför kommer Boxster att döpas om till 718 Boxster, och Cayman till 718 Cayman. I samma veva introduceras precis som rykten tidigare skvallrat om nya boxermotorer på 2.0 liter - med turbo och endast fyra cylindrar. Effekten väntas ligga på omkring 240 hästar i standardutförande, 300 jämt i S-versionerna. Det har tidigare snackats om att dessa kommer att ersätta dagens sexcylindriga motorer, men det är fortfarande lite oklart om så är fallet. Porsche berättar även att man vänder på prissättningen - Boxster som tidigare varit billigare än Cayman kommer att bli dyrare, precis som det brukar vara när det kommer till cabriolet-versioner. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Henry från Evo kör nya Porsche Boxster Spyder
Den mest extrema Boxstern

I april presenterade Porsche nya Boxster Spyder - bilen för puristen. Det här är den mest extrema versionen av Boxster och den har mindre prylar att leka med men lägre vikt och mer effekt - ett bra recept för körglädje. Henry Catchpole från Evo har fått klämma lite på ett exemplar och i den här videon får vi reda på vad han tyckte om den. Läs hela recensionen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche går över till den mörka sidan
911 och Boxster kommer i svart specialserie

Porsche presenterar nu en liten specialversion av modellerna 911 och Boxster i form av Black Edition. Detta är bilar som kommer med ganska mycket utrustning som standard och där det gemensamma temat är svart, både på in- och utsidan. 911 Carrera Black Edition grundar sig i instegsversionen av 911 vilket innebär en bil med boxersexa på 3.4 liter och 350 hästar. Specialversionen kommer både som cab och coupé och går att få med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Boxster Black Edition är också instegsversionen och här får man en cabbad bil med 2.7-liters boxersexa som ger 265 hästar. Exakt vad man får för pengarna finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Bilarna börjar säljas i dag och priserna ser ut som följande: 911 Carrera 2 Black Edition - 915 000 kronor 911 Carrera 2 Cabrio Black Edition - 1 011 000 kronor 911 Carrera 4 Black Edition - 974 000 kronor 911 Carrera 4 Cabrio Black Edition - 1 072 000 kronor Boxster Black Edition 595 000 kronor Som bonus till den här artikeln kommer även Porsche nya upplevelsecentrum/huvudkontor som du kan ta dig en närmare titt på här. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya Boxster Spyder
Modellen för puristen

För ett tag sedan gick Porsche ut och bekräftade att de hade en ny Boxster Spyder på gång. Inatt presenterades den och det här är en bil för puristen säger Porsche, och för den som bara vill ha det allra nödvändigaste. Spyder är 20 millimeter lägre jämfört med vanliga Boxster och får bromsar från 911 Carrera. Något mer den också lånar från storebror är motorn, för i den här sitter det nämligen en boxersexa på 3.8 liter och 375 hästar. Till den kopplas endast en sexpetad manuell låda och spakar man denna rätt ska man kunna ta sig till 100 km/h på 4.5 sekunder. Håller man i hela vägen är det roliga slut först vid 290 km/h. Designmässigt känner vi igen oss i det mesta men några saker skiljer sig. Bland annat kommer både fronten och baken från nyligen presenterade Cayman GT4. Bakom nackskydden och bak går det även två stycken strömlinjeformade tunnlar vilket ska vara en hyllning till 718 Spyder från 60-talet. Taket sköts fortfarande för hand men till skillnad från föregångaren där hela alltet låg nerpackat i bagageutrymmet finns det här en fast monterad ställning bakom stolarna som man viker upp för hand. Tänk er att ni har en vanlig eldriven sufflett fast batteriet i bilen har dött, så ni måste lyfta taket på plats själva. Omständligare, men mer hardcore helt klart. På insidan är det avskalat precis som tidigare. Varken radio eller AC är standard men dessa kan dock fås med utan extra kostnad. Sitter gör man i samma skalstolar som finns i Cayman GT4. Nya Boxster Spyder har premiär på bilmässan i New York nu i påsk. Det går bra att lägga en beställning redan i dag men något svenskt pris finns inte för tillfället. I Tyskland kostar bilen 79 945 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida