m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Det här är Brabham BT62R
För finsmakaren som vill köra på gatan

Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Första Brabham BT62 Competition levererad
Kommer att tävla i Britcar Endurance Championship

Brabham har nu monterat ihop och tillverkat den allra första BT62 Competition-versionen. Bilen har skeppats till Storbritannien där den kommer att tävla i årets upplaga av Britcar Endurance Championship. Stallet som kommer att förfoga över bilen heter Horsepower Racing och det ägs av Paul Bailey. Köra kommer Ross Wylie att göra. Competition-versionen kostar från 750.000 pund och har ett FIA-godkänt chassi, komplett telemetrisystem med tillhörande ratt i kolfiber, kolfiberkaross, lättviktshjul och kralliga bromsar. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 5,4 liter utan överladdning som ger 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Kraften går endast till bakhjulen och den kommer dit via en sexstegad sekventiell växellåda. Matchvikten för ekipaget ligger på bara 972 kilo. Härnäst för Brabham är att bygga både banpreppade och gatlegala versioner av bilen som sedan ska skeppas till Australien, Nya Zeeland och Europa. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019

Ny dokumentär om racerföraren Jack Brabham
Här är trailern

Karriären för den australiensiske racerföraren Jack Brabham dokumenteras i en ny film som har premiär den här veckan på Brisbane International Film Festival. Jack studerade till ingenjör för att sedan arbeta som flygplansmekaniker i Royal Australian Air Force under andra världskriget. Han började därefter med racing i sitt hemland för att senare flytta till Europa och där jobba sig upp till att bli Formel 1-förare. Han blev den första F1-mästaren från Australien och efter säsongen 1970 la han av. 2014 dog han stillsamt i sitt hem 88 år gammal. I dokumentären får vi se arkivfilm från Jacks racingkarriär blandat med intervjuer från racing-legendarer som Jackie Stewart, Stirling Moss, John Surtees och Mark Webber. Filmen som kort och gott heter Brabham kommer att släppas i Australien och Nya Zeeland först i februari nästa år. Om den även dyker upp internationellt är oklart just nu. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen
Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt

Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

För 150.000 pund extra blir din Brabham BT62 laglig för gatan
Va trevligt!

Brabhams nya tjocka modell BT62 är ju riktigt mumsig. Men den är endast avsedd för bankörning. Idag kom det dock ett pressmeddelande som sa att om man ger Brabham 150.000 pund utöver de en miljon punden bilen kostar så ser de till att göra den laglig för gatan. Då kan du alltså åka och handla mat med den här besten, vilket väl kan ses som något av en dröm. Det man kommer att förse bilen med som inte banversionen har är ett lyftsystem så att du kommer över vägbulor, air conditon, finare materialval på insidan, lås för dörrarna och stöldskydd. I övrigt sker inga förändringar och du kan alltså med ett leende brumma fram på gatorna med en mullig V8:a på 5,4 liter som ger 710 hästar bakom ryggen. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2018

Brabham brummar bana
BT62 kör på Portimao

Brabham har som vi tidigare har skrivit börjat tillverka bilar igen. Deras nya modell heter BT62 och den är enbart framtagen för bankörning. Här får vi se när den attackerar Portimao i Portugal. Ljudet ni hör kommer från en mittmonterad V8:a på 5,4 liter som levererar 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Ingenjörskapet bakom Brabham BT62
David Brabham går igenom detaljerna

Brabham är som ni kanske vet tillbaka och det med dunder och brak. Den nya bilen BT62 bjuder på 700 hästar och verkar vara som klippt och skuren för lite bankörning. Här går racerföraren David Brabham igenom bilen tillsammans med Carfection. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Brabham presenterar BT62
Endast för bankörning

Den anrika biltillverkaren Brabham är officiellt tillbaka när de nu visar upp den nya modellen BT62. Det här är en superbil som endast får köras på bana och endast 70 stycken exemplar kommer att tillverkas. En miljon pund får man betala för att bli ägare till den och för slanten får man bland annat en V8:a på 5,4 liter som utan överladdning lämnar hela 710 hästar och ett vrid på 667 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Bilen väger in på 972 kilo torr. Insidan bjuder på skålade sportstolar, ett digitalt instrumentkluster, en liten kolfiberratt, några knappar och lite alcantaraklädda interiördelar. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Brabham delar med sig av bild på superbilen
Och lite mer information

Brabham är en gammal brittisk formelbiltillverkare som tävlade i Formel 1 mellan 1962 och 1992. Nu har de vaknat till liv igen och har en superbil för bankörning kallad BT62 på gång. Idag dök det upp en bild på hur den ser ut baktill och det verkar vara en aggressiv rackare med herrejösses-vinge. Under skalet sitter det en V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ska lämna över 700 hästar och det borde räcka och bli över eftersom bilen bara ska väga 972 kilo. Hela konstruktionen ska vara mestadels kolfiber och i alla fyra hörn ska det sitta keramiska bromsar med sexkolvsok. Bilen kommer att presenteras i sin helhet den 2 maj. Endast 70 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det en miljon pund innan skatt. De första kundleveranserna kommer att ske i slutet av året. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0