m

Brabus presenterar ny Rocket 900
En Mercedes-AMG GT 63 S med 900 hästar

En Mercedes-AMG GT 63 S är långt från slö. Men folk vill alltid ha mer och det är där Brabus kommer in i bilden. Nu presenteras deras senaste Rocket och det är en best i tio stycken exemplar som bland annat bjuder på 900 hästar. Motorn som är en V8:a med dubbla turbo har borrats upp från 4,0 till 4,5 liter. Sen har man tillverkat en egen vevaxel och monterat nya vevstakar och kolvar. Vidare sitter det ett helt nytt specialbyggt insug, nya turbos och ett nytt avgassystem i rostfritt. Resultatet efter allt jobb är alltså 900 hästar och 1250 newtonmeter i vrid vid låga 2900 varv. För att skydda drivlinan ger motorn dock "bara" 1050 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,8 sekunder, 0-200 på 9,7 och 0-300 på 23,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt (!) begränsad till 330 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett tjockt breddningspaket runt om, vinge i kolfiber på bakluckan, kolfiberdiffusor, och en omgång nya fälgar som mäter 21 tum fram och 22 tum bak. Dessa är skodda med 295/30 respektive 335/25-däck. Priset för ett exemplar ligger på 427.000 euro. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Häng med till Brabus
Se fläskiga Mercor bli superfläskiga

Brabus har gjort om Mercor sedan 1977 och här får vi följa med in i deras högkvarter där de ger vissa bilar extra 20 hästar men det är så klart inte så roligt, så man fokuserar istället på deras galna byggen. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Köp dig en gammal Maybach trimmad av Brabus
Din för 199.900 euro

Det här med värdeminskning på lyxbilar är kul, om man inte är den första köparen utan den som tar över efter några år när det värsta tappet är över vill säga. Om du 2006 fick för dig att köpa en Brabus-kittad Maybach 57S fick du lasta upp den helt sjuka summan 504.804 euro. Nu finns det en sådan till salu - över 300.000 euro billigare än när den var ny. 199.900 euro står det på prislappen på bilen som bara har gått 1480 mil och det är ju såklart fortfarande helt sjukt mycket pengar, men smakar det så kostar det som det så fint heter. För slantarna får du 118 extra hästar och den dubbelturbomatade V12:an på 6,0 liter lämnar här 730 hästar. Vridet är maffiga 1320 newtonmeter vid låga 1750 varv. Men, för att inte växellådan ska explodera är vridet begränsat till 1100 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på raska 4,4 sekunder och toppfarten är Autobahn-vänliga 300 km/h. Förutom trim är bilen utrustad med 21 tum stora fälgar och sänkt luftfjädring. Bilen var redan fullsmetad från fabrik på insidan så det enda som Brabus ändrade här var hastighetsmätaren som nu toppar ut vid 320 km/h istället. Slå till nu! Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Brabus tuffar till förra generationen Smart
Men det kostar...

Brabus ställer ut på årets mässa i Frankfurt och de har bland annat med sig Ultimate E. Det är en Smart av förra generationen som de har sminkat upp en del och sedan slängt en saftig prislapp på. För skapelsen ni ser här vill man nämligen ha 59.000 euro. För pengen får man lite mer knuff i elmotorn som nu ger 92 hästar (upp från 82) och 180 newtonmeter. Men det blir knappast en raket för det - 0-100 km/h går på 10,9 sekunder och toppfarten anges till 130 km/h. Det finns fyra stycken körlägen och dessa är Level 1, Eco, Sport och Sport+. Räckvidden på en laddning anges till 12,5 mil. I övrigt får bilen ett breddningskit runt om, 18-tummare i hjulhusen och unika lackalternativ. Den vi ser här är i färgen Royal Purple. Insidan draperas i läder och Alcantara. Endast 28 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0
2018

Brabus 700 4×4² Final Edition
Endast tio stycken exemplar tillverkas

Som om inte Mercedes-Benz G 500 4×4² var galen nog så kan man köpa Brabus version som är ännu galnare. Nu får vi reda på att de endast ska tillverka tio stycken till och de kommer att se ut så här och kallas för Final Edition. Under huven sitter en dubbelturbomatad V8:a på 5,5 liter och den ser Brabus till att trimma upp så att den får 700 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder och toppfarten är begränsad till 210 km/h. Bilen får ett speciellt framtaget justerbart fjädringssystem med fyra körlägen - Comfort, Sport, Off-Road och Individual. Markfrigången är hela 60 centimeter och det är faktiskt 15 centimeter mer än vanliga G 500 4×4² bjuder på. Sen får den även enorma skärmbreddare i kolfiber, jättehjul och hasplåtar undertill. Du får välja mellan svart eller vit lack. Priset för ett exemplar börjar på 209.000 euro innan skatt. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Brabus har pillat på Mercedes pickup
Trim och styling står på schemat

Brabus trimmar verkligen alla Mercor som finns där ute. Nu har de gett sig på pickupen X-Klass som i princip är en Nissan Navara i en annan kostym. Efter Brabus behandling får diesel-versionen som kallas för X 250 21 extra hästar och ger nu totalt 214 hästar och ett vrid på 510 newtonmeter ur den dubbelturbomatade fyran på 2,3 liter. 0-100 km/h ska gå på 11,5 sekunder. Den starkare turbomatade V6:an kommer också att få sig omgång av Brabus senare. Förutom mer effekt får bilen en del nyheter på utsidan. Dessa innefattar bland annat rostfria hasplåtar, extraljus på taket, ny grill, LED-ljus och givetvis ett stort B mitt i grillen. Fälgarna mäter 20 tum och de är skodda med 285/45-gummi. Allt avslutas där bak med fyra kromade avgaspipor. Vad det kostar att låta Brabus göra detta med din pickis framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Lister Cars presenterar Thunder
En Jaguar F-Type med 666 hästar

1954 grundades det brittiska sportbilsmärket Lister Cars av Brian Lister. De blev kända för sin medverkan i motorsporten och de har byggt många specialversioner av olika brittiska bilar genom åren. 1993 tog man fram sin alldeles egna modell kallad Storm. Den hade den enorma sju liter stora V12:an som satt i Jaguar XJR-9 under huven, effekten var 553 hästar. Priset var tokhögt (220.000 pund) och endast fyra stycken exemplar tillverkades för gatan. Företaget lever fortfarande och nu är det dags att presentera ytterligare en modell, och på uppföljarmässigt vis har den namnet Thunder. Och även här handlar det om Jaguar-prylar, men ännu mer än tidigare. Det här är en Jaguar F-Type som Lister satt på sina emblem på, samtidigt som de trimmat den kompressormatade V8:an på 5,0 liter till 666 hästar. Vridet anges till 976 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på 3,3 sekunder. Toppfart 335 km/h. Utöver trimmet har man även uppdaterat fjädringen och monterat ett annat avgassystem. Endast 99 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp som börjar på 139.950 pund. Listers vd, Lawrence Whittaker, säger följande: "Like Brabus and AMG with Mercedes and Alpina with BMW, we are hoping to become synonymous once again with tuning Jaguar vehicles, giving customers new enhanced, bespoke performance and design alternatives to Jaguar’s acclaimed model programme. Although we are not directly affiliated with Jaguar Land Rover, Lister has a Jaguar tuning heritage dating back 65 years." TV-personligheten och raceföraren Tiff Needell är den som kör bilarna på företaget och i videon nedan presenterar han Thunder. På plats två bland videoklippen nedan kan ni se när Tiff kör en av racerversionerna av modellen Storm. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2016

Brabus rullar ut nya Smartar
Mer krut i Fortwo, Fortwo Cabrio och Forfour

Brabus skrämmer inte bara upp effekten och prestandan i Mercedes S-klass utan även i småttingarna i familjen - Smartarna. Nu har de senaste versionerna av Fortwo, Fortwo Cabrio och Forfour fått sin dos av Brabus-behandling vilket gett trion lite mer krut, men smakar det så kostar det. Alla tre bilar använder sig av samma motorkonfiguration vilket är en trecylindrig turbomaskin på 0,9 liter. Den har i vanliga fall 89 hästar och 135 Newtonmeter men tack vare ökat bränsletryck, bättre andning och ett specialbyggt avgassystem är effekten nu uppe i 108 hästar och 170 Newtonmeter. Till motorn kopplas en omarbetad version av den sexstegade dubbelkopplingslådan Twinamic och med funktionen Race Start tar man sig till 100 km/h på 9,5 sekunder. I övrigt har man monterat fetare däck, en krängningshämmare på framaxeln samt styvare dämpare och fjädring. Även styrningen har pillats med för att den ska svara snabbare och bättre. Utseendemässigt handlar det om roligare fälgar, ett litet kjolpaket, en diffusor och dubbla kromade avgaspipor baktill. Insidan får sportstolar klädda i nappa-läder, extra instrument på panelen och lite loggor här och var. I Tyskland börjar priserna för Fortwo på 19 710 Euro, Forfour får man betala från 20 520 Euro för och cabben kostar hela 22 970 Euro. Man kan även få bilarna i ett Xclusive-utförande men då får man betala ytterligare 3 000 Euro. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2015

Två bilder på nya Smart Brabus
Lite poppigare

Brabus delar nu med sig av två bilder på deras specialkittade version av nya Smart. Det man har gjort är att förse bilen med lite poppigare lack, en liten diffusor med mittmonterade avgasrör, sidokjolar, större fälgar och antagligen även en lite tuffare front. På instegslisten står det Brabus klart och tydligt och man har även klätt om stolarna i samma färg som utsidan. Man har även trissat upp effekten lite men med hur mycket framgår inte. Premiär blir det i Genève. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2013

En titt på Dubai-polisens uppdaterade bilflotta
Flotta bilar

Dubais poliskår har som jag tidigare skrivit en riktigt fin flotta med bilar och jobbar man som polis här är det nog slagsmål om fordonen när det är dags att dra ut och patrullera. Här finns nämligen allehanda exotiska superbilar, och nyligen fick parken sällskap av en Brabus G700 och en Mercedes SL63 AMG. Den sistnämnda och en Aston Martin One-77 är dock inte med i detta klipp. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Brabus har gett sig på Mercedes G 63 AMG 6x6
Då blir det så här

Nästa månad kommer Mercedes att börja sälja sin sjukt bisarra sexhjuliga G63 AMG. Men har du inte beställt en sån än kanske du ska snegla på Brabus version, för den är som väntat mycket värre. Den 5.5 liter stora V8:an med dubbelturbo har skrämts upp med ytterligare 156 hästar till 700 med ett vrid på 960 Nm, vilket är tillräckligt för att dra den här fyra ton tunga besten från 0 till 100 km/h på 7.4 sekunder. Toppfarten är begränsad till 160 km/h på grund av de 37 tum stora hjulen, som antagligen skulle brinna upp i högre hastigheter. B63S som Brabus har döpt den till har förutom mer effekt som vi kan se även ett utseende som matchar. Allt om åbäket finns att läsa på länken. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Smart Forjeremy börjar produceras
Sagt och gjort

När Smart förra året visade upp Forjeremy byggd av designern Jeremy Scott var det nog en del som ställde sig lite tveksamma till den. Men redan då sades det att bilen skulle börja produceras och nu visas den upp i produktionsform. Inte helt oväntat i en något mindre extrem form dock. Produktionen drar igång den här månaden och det kommer att finnas tre olika motoralternativ att välja mellan, en eldriven för 35 000 euro, en Brabus-kittad elversion som ska vara ännu rappare för 40 000 Euro och en bensinversion som Brabus också har pillat på för 33 000 Euro. Sugen? Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Brabus trimmar SL 65 AMG till 800 hästar

Brabus har nu lagt sin hand på Mercedes nya SL 65 AMG. Det resulterade i en ny effekt på 800 hästar, vilket är 170 mer än original. V12:an på 6.0 liter med dubbla turbo har alltså 630 hästar och ett vrid på 1 000 Nm som standard. Dessa siffror flyttas till 800 respektive 1 420. Den nya effekten resulterar i att bilen gör 0-100 km/h på bara 3.7 sekunder och får en toppfart på hela 350 km/h. Förutom effekten gör Brabus som vanligt och moddar om både utsidan och insidan. Vad en sådan här förvandling kostar är dock oklart. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2012

Brabus biffar till Mercedes CLS Shooting Brake
Det gick snabbt!

Brabus jobbar snabbt och har redan slängt ihop ett paket till den ganska nyligen presenterade Shooting Brake-versionen av Mercedes CLS. Som vanligt när det gäller Brabus uppdaterar de både effekten och utseendet på bilen och det är väl ganska tydligt att tjock helt plötsligt blev ännu tjockare. TIllsammans med Bilstein har Brabus bland annat tagit fram ett par sportfjädrar till bilen som sänker den med upp till 35 millimeter. I hjulhusen har man placerat 20-tummare och under huven har man pillat med ECU:n. Där har de lyckats plocka ut mer effekt ur alla motoralternativ men jag nämner bara den fetaste, CLS 63 AMG Shooting Brake. Den får förutom lite datameck en ny intercooler vilket ökar effekten från 525 till 610 hästar och vridet från 700 till 1 000 Nm. 0-100 km/h går nu på 4.2 sekunder (4.4) och toppfarten landar på 320 km/h. Till denna modell kan man även få ett sportavgassystem med två olika ljudlägen, "Coming Home" och "Sport". Insidan tas också omhand, och vad Brabus har hittat på där kan du läsa om på länken. Priser är oklart, men som vanligt lär det göra att lädret i fickan blir betydligt lättare att bära omkring på. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Triss i elbilar från Mercedes
Det kommer att bli laddat i Mercedes monter i Paris

Till Paris kommer Mercedes att ta med sig ett gäng bilar, bland annat tre stycken eldrivna. Dessa är B-klass Electric Drive, SLS AMG E-Cell Drive och en Smart Brabus som också har tilläggsnamnet Electric Drive. B-klassen har en elmotor på 100kW (134 hästar) som ger ett vrid på 310 Nm. Den ska ha en räckvidd på 20 mil men så mycket mer vet vi inte för tillfället. Batteriet är placerat i vad Mercedes kallar för ett "Energy Space" som finns under golvet framför bakaxeln. Utrymmet i bilen blir alltså detsamma som för vanliga B-klass. B-klassen i detta utförande kommer att byggas och planen är att den ska börja säljas någon gång under 2014. När SLS:en och Smarten blir verklighet är dock oklart. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Smart ForStars - eldrivet koncept som kan bli nästa Roadster
Eller kanske nästa ForTwo?

Till Paris kommer Smart bland annat att ta med sig det här nyligen presenterade konceptet kallat ForStars. Det vi ser här kan vara en förvisning av hur nästa Roadster eller till och med ForTwo skulle kunna se ut eller hämta inspiration från. Bilen mäter 3.5 meter på längden, 1.7 på bredden och 1.5 på höjden och vill benämnas som en SUC - Sports Utility Coupé. Baktill sitter det en liten elmotor utvecklad av Brabus, samma som finns i den eldrivna Smart ForTwo som redan finns idag. Motorn är på 80 hästar och ska ge bilen en toppfart på 130 km/h. Under huven där fram har Smart monterat en projektor så att man ska kunna smacka upp en stor bild på en duk och kolla lite film. Filmen kan man skicka till bilens projektor via blåtand genom en smartphone. Den smarta telefonen är även bilens backspegel, för när man dockar i den i instrumentpanelen skickas video från kameran där bak direkt till luren. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2011

Brabus Rocket 800 - snabb som attan
Den moddade Mercedes CLS:en gör 370 km/h

Mercedes kompisar Brabus tycker att CLS AMG är för klen och har därför stoppat ner en svulstig V12:a på 800 hästar och 1 100 Nm under skalet istället. Med den här motorn blir bilen ruggigt kvick, eller vad sägs om en toppfart på 370 km/h? Motorn är samma spis som sitter i S och CL 600 men har borrats upp från 5.5 till 6.3 liter. Andra stakar, axlar och dubbla turbofläktar ger den massiva effekten. Vridet är 1 420 men man har medvetet tonat ner det till 1 100. Till denna kloss kopplas en sjustegad automatlåda och en diffspärr. Full spätta tar åket från 0-100 km/h på 3.7 sekunder, och håller man hårt i ratten och pressar vidare når man så småningom den fantastiska toppfarten på 370 km/h. När man får bilen är den dock begränsad till fjuttiga 350, men det går att få bortplockat. Vid blandad körning drar bilen 1.57 liter per mil och spottar ur sig 372 gram, men vem bryr sig? Utöver masseringen av motorn har Brabus även hängt på ett komplett kjolpaket som testats i en vindtunnel för optimal verkan. Bilen är 40 millimeter bredare vanliga CLS, eller ska vi säga normala. Bromsarna mäter nu 380 millimeter fram och 360 bak och täcks delvis av feta 19-tummare skodda med 285/30-däck bak och 255/35 fram. Vill man ha en så är det bara att hosta upp 429 000 euro. Och vill man ha en bil som går två kilometer snabbare, kan man alltid kika på G-Powers kittade BMW 5-serie E60, Hurricane RR. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Koncept Brabus elektrifierar Mercedes E-klass
Men pulver finns det fortfarande gott om

Den tyska styling- och trimfirman Brabus brukar smacka på kjolpaket och pilla upp effekten ur Mercedes AMG-vagnar. Nu har de gett sig på en E-klass, men inte på det vanliga viset. BRABUS Technology Project HYBRID är nämligen helt eldriven, trots hybrid-namnet och avgasrören där bak. Fyra stycken elmotorer har placerats i hjulen, en i vardera. Dessa har en sammanlagd effekt på 430 hästar och ett vrid på hela 3 200 Nm. Den numera fyrhjulsdrivna bilen sticker från 0-100 km/h på 6.9 sekunder och har en toppfart begränsad till 220 km/h. Batteripacket ger en räckvidd på upp till 35 mil och laddas upp fullt på fyra timmar via ett trefas-uttag. De små elmotorerna väger 31 kilo styck, har en diamater på 42 centimeter och en tjocklek på 11.5. Varje gång man bromsar, med den speciellt framtagna elektrohydrauliska bromsarna, hjälper motorerna till att ta till vara på energin och ladda upp batteriet igen. Planer finns på att bygga bilen i en liten skala, men till vilket pris är än så länge okänt. Uppdaterat Tydligen så släppte Mercedes även en hybrid-version samtidigt som den rent eldrivna versionen. Sajten jag länkade till hade ännu inte bilderna på den helt eldrivna, så därför reagerade jag inte på detta utan plockade bara hem bilderna på hybriden. Därav avgasrör, och avsaknaden av elmotorer i framhjulen. Nu är bilderna korrekta, ber om ursäkt för denna lilla fadäs. Hybriden är också den en prototyp, med en dieselmotor på 136 hästar kopplad till en elmotor som tillsammans ger en effekt på 218 hästar. I denna bil kan man komma tolv mil på bara el om man så vill. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Brabus har byggt världens snabbaste och kraftfullaste fyrsitsiga cab
Baserad på en stackars E-klass Cabriolet

Brabus har gjort det igen. Något spektakulärt och fantastiskt. De har slagit sig själva, på området de kan allra bäst, att få redan snabba bilar att gå galet mycket snabbare. 800 E V12 Cabriolet är enligt dem nu världens snabbaste fyrsitsiga cab, som toppar 370 km/h. Det man har gjort i det här fallet är att ännu en gång placera den gigantiska V12:an med dubbla turbo från S 600 under huven. Numera uppborrad från 5,5 till 6,3 liter vilket tillsammans med de två turbofläktarna ger en effekt på 800 hästar, och ett vrid på sanslösa 1 420 Nm. Men riktigt så fräcka vågar inte Brabus vara, så för säkerhets skull har de begränsat vridet till 1 100 Nm för att spara växellådan. 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder, till 200 tar det 9,9 sekunder och 300 är man uppe i efter 23,9. För att få plats med sulorna som fram (!) mäter 265/30ZR19 och bak 295/30ZR19 har hela karossen breddats och där bak mäter den nu sammanlagt 60 millimeter mer över rumpan. Innaför dessa enorma fälgar och breda däck huserar skivor i dimensionerna 380x37 millimeter fram och 360x28 millimeter bak. Tolv små kolvar greppar om skivorna fram medan det sitter sexkolvsok bak. Priset är också självklart i en klass för sig. 478 000 Euro. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Rykten Mercedes jobbar på en V12-försedd G65 AMG?
Verkar galet, men kul!

Rykten florerar om att lyx-SUV:en G-klass från Mercedes kan komma att få en rejäl spis under locket. Den kantiga bilen som i stort sett likadan ut i alla tider har blivit mycket populär, men det är knappast för sina terrängegenskaper. Det klassiska utseendet blandat med den enorma effekten i G55 AMG har lockat många, var tredje såld bil är en AMG-modell. Nu verkar det som att det kommer att komma en ännu fetare AMG-version, med V12:a. G65 AMG som den då kommer att heta byggs i en begränsad upplaga om 200 stycken bilar och kommer enligt rykten att använda sig av den feta 6-liters V12:an med dubbla turboaggregat som återfinns i en del andra av Mercedes AMG-modeller. Motorn ger 612 hästar och sanslösa 1000 Nm i vrid. G55 AMG som finns idag har V8:an på 5,5 liter som ger 507 hästar och 700 Nm. Priset om bilen nu blir verklighet väntas börja på strax över 300 000 dollar. Dock är det inte första gången en V12:a hittat ner under huven på en G-klass. 2002 byggde AMG sju stycken versioner av G63 AMG med V12:a på 444 hästar och 620 Nm. 0-100 km/h gick på 6,5 sekunder och toppfarten var begränsad till 210 km/h. Sen har även det tyska styling- och tuningföretaget Brabus byggt en egen version av G-klass, också med V12:a, men då med en effekt på hela 800 hästar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2010

Världens snabbaste Apple Center
Brabus-Mercan är proppad med prylar från Apple

Tyska Brabus har nyligen presenterat deras senaste byggnation baserad på Mercedes S600. iBusiness SV12 R som den heter är ett kontor på fyra hjul med galet mycket effekt och Apple-produkter så långt ögat kan nå. Den rullande direktörssoffan har en dubbelturbo-försedd V12:a som utvecklar hela 750 hästar och 1350 Nm efter Brabus ingrepp, dock har vridet strypts till lite mer sansade (?!) 1100 Nm. Effekten ser till att iBusiness SV12 R blir en utav världens snabbaste sedaner med en toppfart på 340 km/h. 0-100 km/h går på 4 sekunder blankt och 200 km/h når man efter bara 11,9 sekunder. Passagerarna har en hel armada av Apple-prylar att njuta av i baksätet. Där finns nämligen två stycken iPads med trådlöst tangentbord och mus uppkopplade. Bilen har även en Mac mini och en iPod touch på 64 GB. Vidare har lyxåket elmanövrerade gardiner, interiörljus som på ett snyggt sätt ändrar färg och Brabus nya båtinspirerade träinlägg. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Brabus tar sig an SLS AMG
Till en början handlar det mest om ny utsida och insida

Brabus släpper paket till Mercedes SLS AMG och det inkluderar ny frontspoiler med modifierade luftinsläpp för ökad kylning, nya kolfiberklädda skärmutsläpp, en liten vinge på bakluckan och en ny bakspoiler med Brabus sportavgassystem med fyra pipor utstickande. Utsidan kompletteras av de nya fälgarna, som är upp till 12 % lättare än standardhjulen. Brabus har också monterat deras fjädringssystem "Ride Control" som kan sänka bilen med så mycket som 40 mm genom en knapptryckning. Senare kommer även ett lyftsystem introduceras, som kan lyfta nosen med 50 mm när man vill komma över höga gupp eller trottoarkanter. Brabus hänger även på ett nytt sportavgassystem som väger totalt 12 kilo, 40 % mindre än originalsystemet. Systemet andas bättre och ska totalt ge bilen 10 hästkrafter extra. Det finns också olika ljudlägen som man kan styra från kupén, ett som heter "normal mode" och ett som kallas för "coming home" som ska vara tystare än originalsystemet. Trim till motorn kommer senare berättar Brabus. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Brabus hjälper till när mycket vill ha mer
SL 65 AMG får behandling av trimfirman

SL 65 AMG Black Series är en riktigt hårig bil från Mercedes. Inte tillräckligt hårig enligt en kund som kontaktade Mercedesförädlaren Brabus för att få lite hjälp. Brabus har helt enkelt förvandlat monstret till något helt galet som de valt att kalla Vanish. Vanish betyder, för er som inte vet, försvinna. Det är nog precis vad man kommer att göra om man trampar fullt med den här besten. Brabus har pillat lite granna på motorn och skrämt upp hästkraftsantalet en smula, eller snarare en hel del. En SL 65 AMG frustar ur sig enorma 670 hästar och gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder med en hastighetsspärr vid 320 km/h. Imponerande men inte nog tydligen. Efter Brabus behandling ger bilen hela 800 hästar tack vare bland annat nytt avgassystem och omprogrammering av ECU:n. En ny växellåda monterades också i samband med trimningen. Bilen specialbyggdes som sagt åt en kund och finns bara i ett enda exemplar, men ber du riktigt snällt (och betalar bra) så kan säkert Brabus hjälpa även dig att få fart på din trötta (ironi) SL 65 AMG. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Brabus Mercedes E500 Cabrio
En av de snabbaste fyrsitsiga cabbarna med tygtak

Mercedesförädlaren Brabus har tagit sig an många av Mercedes modeller genom tiderna. Nu har turen kommit till nya E500 Cabrio. E500 är den rappaste versionen av cabben och med Brabus hjälp spottar V8:an på 6,1 liter numera ur sig 462 hästar och har ett vrid på 615 Nm. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och toppfarten ligger på 300 km/h jämt. Brabus har öppnat motorn och monterat bland annat större kolvar och borrat upp motorn från tidigare 5,5 liter. Sen har de även programmerat om ECU:n och hängt på ett sportavgassystem med sportkattar. Frontspoilern är ny och har försetts med led-ljus. På sidorna av spoilern sitter det även små öppningar så att luften kan cirkulera. Bak har en lika diskret men elegant spoiler monterats som omfamnar de fyra utblåsen. Fälgarna kan fås i storlekarna 17-19 tum, väljer man 19-tummarna mäter däcken 235/35 fram och 275/30 bak. 20-tummare kommer att finnas tillgängliga i framtiden. Man kan även välja om man vill ha sänkfjädrar som sänker bilen 30 mm eller ställbara diton med flera inställningsmöjligheter. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Pimpa din Smart Fortwo
Med lite klibbor och kolfiberlook

Nu släpps lite extrautrustning till Smart och Brabus Fortwo. Tyvärr rör det sig inte om några motoruppgraderingar utan istället om lite vinylstickers designade av konstnären Timo Wuerz som får din lilla bil att just sticka ut lite. 250 Euro styck kostar klibborna och de sägs hålla i upp till fem år men kan när som helst enkelt plockas av. Mer godis är LED-ljus i fronten (549 Euro!), ett högt bromsljus som också använder sig av LED-lampor och till sist ett set i åtta delar med kolfiberlook att använda inne i kupén. Själv gillar jag kexchokladmönstret bäst. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Bisarr Mercedes G-klass
Bisarr var ordet

På Genèvemässan visade Brabus upp sin smått bisarra leksak baserad på G-Klass. G V12 S Biturbo har sjuka prestanda för sin storlek och kan inte klassas som annat än helt galen, eller vad sägs om 700 hästar i en bil som annars brukar användas till att frakta just hästar... Motorn har dubbla turbo och ett max vridmoment på sinnesrubbade 1320 Nm! Spisen är kopplad till en specialbyggd femstegad automatlåda. Bilen har permanent fyrhjulsdrift och sprintar till 100 km/h på låga 4,3 sekunder. Toppfarten ska enligt Brabus ligga på 365 km/h, om man tar bort spärren vill säga. Nu är bilen elektroniskt begränsad till 240 km/h. Brabus har monterat lite skärmbreddare, takspoiler med inbyggt LED-ljus, avgaspipor som sticker ut under sidokjolen och större hjul i dimensionerna 20-23 tum, perfekt när man ska ut på åkern och sladda! Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes GL 63 Brabus har gott om kusar i bagaget
650 närmare bestämt

Brabus version av Mercedes Benz GL 63 Biturbo är en rejäl prestanda-SUV med med någorlunda bibehållen offroadkänsla. Med 650 kusar under huven skäms den inte för sig vid rödljusen heller. Den fyrhjulsdrivna tanken har en 6,3-liters V8:a med dubbla turbo som ursprungligen kommer från ML 63 AMG. Brabus har dock filat lite på motorn för att bland annat få lite bättre respons från de båda turboaggregaten. Först och främst har de valt att montera lite mindre turbos, sen har de även designat om grenrören så att de enbart skickar avgaserna från tre av de fyra cylindrarna till vardera turbo. Alla modifikationer Brabus gjort resulterar i hela 650 hästar och 850 Newtonmeter, vilket placerar bilen bland några utav världens starkaste SUVar. Kärnkraftverket är kopplat till en modifierad 7-växlad automatlåda som ser till att GL 63:an gör 0-100 knyck på 4,7 sekunder och toppar hela 300 km/h, vilket är ruskigt snabbt för en bil i den här storleken. Brabus har smyckat besten med glänsande 23-tums fälgar klädda med Pirelli-däck i storlekar upp till 305/30. Innanför fälgarna döljer sig nya högprestanda bromsar för att få stopp på loket. Ett komplett Widestar-kjolpaket har monterats samtidigt som karossen sänkts med 30 millimeter. Den här kärran kan man fälla träd med! Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2009

Brabus visar Smart ForTwo med eldrift
Med teknik från Tesla Motors

Här har vi den extrema ytterligheten till Brabus SV12R. Samma firma har tagit en Smart ForTwo, slängt ut motor och drivpaket och ersatt det hela med elmotorer och ett batteripack från Tesla Motors. 82 hk och 280 Nm bidrar till att citybilen tar sig till hundra på under 10 sekunder. Hur stor räckvidd som erbjuds är däremot inte uttalat. Bland tillvalen utmärker sig "artificial sound generator" vilket ska alstra V8-ljud vid trafikljuset och vidare erbjuds allt från sedvanlig styling, LED-ljus och större fälgar till läderklädd interiör. Pris okänt. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Brabus SV12R
Brabus suddar ut alla gubbstämplar

Baserad på Mercedes S600 kommer nu Brabus version kallad SV12R. Modellen planeras att visas på Frankfurtsalongen och är inget för veklingar. Brabus är kända för att inte spara på krutet och SV12R är sannerligen ett bevis på att det stämmer. 750 hästar plockas ur den dubbel-turbomatade V12:an på 6,3 liter och sanslösa 1100 newtonmeter som är elektroniskt spärrat. En till spärr finns och det är en hastighetsspärr, inte vid 250 km/h som vi är vana vid utan 340 km/h. 0-100 avverkas på 4 sekunder blankt medan tiden 0-200 landar på 11,9 sekunder. Inga dåliga siffror för en sån här plåtkoloss. För att hejda besten har Brabus monterat 12-kolvsok fram och 6-kolvsok bak, allt i aluminium. Vidare har fronten anpassats för bästa kylning till motor och bromsar. Även insidan får sig ett lyft och välkomnar långa bilköer utan problem. LED-ljusen bidrar till att göra den nattliga upplevelsen komplett och adderar vill-ha-faktorn något. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2008

Brabus har börjat styla Tesla Roadster
Det var bara en fråga om när

Föga förvånande har det nu börjat komma stylingtillbehör till Tesla Roadster och det är Brabus som står bakom. Men det handlar inte om några prestandaförbättringar utan istället saker som LED-lampor i fronten, neonlampor på undersidan samt en liten vinge på bakluckan. Men det roligaste, och det som gör att detta är värt att lyfta fram, är Space sound generator som är precis vad det låter som. Man kan helt enkelt applicera motorljud från antingen en V8, en tävlingsbil eller två futuristiska ljud som benämns som Beam och Warp... Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida