LIVE 00:00 Följ nattens Nintendo Direct
m
2019
2018

IKEA är fortsatt Sveriges högst värderade varumärke
H&M och Nordea också högt värderade

Analysföretaget Brand Finance har gjort sin årliga uppskattning av världens högst värderade varumärken och här i Sverige toppar IKEA ännu en gång listan. Efter IKEA hittas i tur och ordning H&M, Nordea, Ericsson och Telia skriver Dagens Industri. Brand Finance värdering av ett varumärke baseras på vad varumärket skulle kunna inbringa ekonomiskt om man licensierade ut användningen av märket på den öppna marknaden. Brand Finance uppskattar att IKEA:s varumärke är värt 197 miljarder kronor, H&M:s 153 miljarder kronor och Nordeas varumärke uppskattas vara värt 54,1 miljarder kronor. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazons varumärke mer värt än Apples
Kliver om i ny mätning

Bolaget Brand Finance har undersökt hur mycket olika varumärken är värda och Apple får återigen pisk. Förra året föll man kraftigt och hamnade precis bakom Google. I år tar man tillbaka fallet, men samtidigt har Amazon ökat ännu mer. Vilket inte är så konstigt. Det som tidigare "bara" var en näthandel är i dag så mycket mer. Streamingtjänster som Prime video hjälper så klart till där men det är nog framförallt Alexa som gör så att varumärket skjuter i höjden. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0
2017
2016

Lego fortsätter sitt segertåg
Rekordomsättning, rekordvinst och världens starkaste varumärke

Det privatägda företaget Lego hade omsättning på 35 miljarder danska kronor, motsvarande närmare 44 miljarder svenska kronor, under förra året vilket var en ökning med 25% jämfört med föregående år. Det är tionde året i rad som Lego ökar sin omsättning. Lego gjorde en vinst på 9,1 miljarder danska kronor, motsvarande cirka 11,4 miljarder svenska kronor, vilket även det är rekord för företaget. Förutom att dra in en herrans massa pengar så blev Lego förra året även världens största varumärke och Brand Finance utsåg Lego till världens starkaste varumärke, en titel man övertog från Ferrari. Tumnagel
74.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

LEGO världens starkaste varumärke
Ferrari nedputtat

Förra året blev Lego utsett till världens mest inflytelserika leksak och nu har Legos varumärke även utsetts till världens starkaste varumärke i undersökningen "Brand Finance". Man övertar förstaplatsen från förra årets etta Ferrari som i år inte ens kvalar in på topp-5-listan över världens starkaste varumärken. En analytiker från Brand Finance säger: "Lego was the surprise riser, overtaking last year’s winner Ferrari as the strongest brand. A lot of that has been down to the success of The Lego Movie but Lego’s underlying strength is that it appeals to both sexes, and all ages. Kids have an affection for playing with it and parents see it with a sense of nostalgia." Enligt Brand Finance är följande fem världens starkaste varumärken vilket inte ska förväxlas med världens värdefullaste varumärken där Apple fortsatt är i topp. 1. Lego 2. PwC 3. Red Bull 4. McKinsey 5. Unilever Tumnagel
66.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Ferrari - världens starkaste varumärke

Ferrari fortsätter att växa och har nu av ledande experter blivit omnämnt som världens starkaste varumärke enligt den årliga listan för varumärkesvärdering, Brand Finance. Ferrari knep där första platsen som starkaste varumärke framför näsan på företag som Google, Coca-Cola, PwC och Hermes. På listan fanns världens 500 mest kända företag i hela världen. Ferraris finansiella rapport från 2012 hittas under "Läs mer". Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2011
2009
2007