41 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Renault uppdaterar Alpine A110 Finns nu tre stycken versioner Alpine presenterar nu ett nytt modellprogram med tre versioner av modellen A110. Dessa får mer utrustning, vassare prestanda och ett helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning. Versionerna man har att välja mellan nu är A110, A110GT och A110S. A110 är insteget och den har turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar och fokus på körglädje. A110 GT har istället ett lite vassare chassi och 300 hästar, och ännu mer fokus på körgädje. A110 S blir vassast men även här är det 300 hästar som gäller. Sportigare bromsar, sportchassi, aktivt avgassystem och lättare sportstolar från Sabelt är lite av grejerna man får i S. Denna kan man även få med semi-slicks för bankörning, ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber och skalstolar förberedda för fyrpunktsbälte. Med aero-kitet toppar bilen 275 km/h. Orderböckerna öppnar idag för världen men 1 december för Sverige och priserna ser ut som följande: A110: 655.000 kronor A110 GT: 755.000 kronor A110S: 785.000 kronor Tumnagel
40.5°
0
Mazzanti har uppdaterat Evantra Lättare och kraftfullare Italienska Mazzanti Automobili presenterar nu Evantra Pura som är en uppdaterad version av superbilen Evantra som de har sålt i ett gäng år. Den här ska vara 90 kilo lättare (1290 kilo totalt) och under skalet sitter det numera en kompressormatad V8:a på 6,2 liter hämtad från Corvette. Mazzanti skriver att den har dubbla turbo på sin hemsida, men det ska vara kompressor. Denna ersätter sug-V8:an på 7,0 liter som användes tidigare. Den nya maskinen ger 761 hästar och 910 newtonmeter i vrid. Kraften skickas via en sjustegad automatlåda (Mazzanti skriver manuell på sin hemsida) till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder och toppfarten ska vara över 360 km/h. Brembo står för bromseriet och fram sitter det sexkolvsok och 380 millimeter stora keramiska skivor, bak fyrkolvsok med 360-skivor. Fälgarna mäter 20 tum bak, 19 fram och är skodda med 315/30 respektive 255/35-däck. Vad man får betala för en Pura, som är den nya instegsversionen, framgår inte just nu. Endast fem stycken exemplar om året kommer att byggas. Tumnagel
36.9°
0
Brembo visar nytt bromssystem med artificiell intelligens Kan bromsa varje hjul individuellt På 70-talet började bilar att utrustas med ABS-bromsar och sedan 2004 är det krav på att alla nya bilar som säljs i EU har det. Nu presenterar Brembo nästa stora grej inom smarta bromsar - Sensify. Det är ett nytt aktivt system med artificiell intelligens som kan bromsa varje hjul individuellt. 2024 ska en ännu ej nämnd biltillverkare lansera en bil med systemet installerat. Sensify är både elektromekaniskt och hydrauliskt och kan alltså helt automatisk, och givetvis blixtsnabbt, själv dela upp bromskraften mellan varje hjul. Med hjälp av algoritmer ska systemet kunna förutspå när ett hjul är på väg att låsa sig. Det kan då minska bromsverkan just på det hjulet innan det låser sig. Detta ska i sin tur göra att bilen inte hinner tappa greppet och att man får bättre stabilitet i bilen. Brembos vd hoppas att Sensify ska vara standard på alla premiumbilar år 2030. Tumnagel
43.4°
0
Nya Chevrolet Corvette Z06 är här Har världens starkaste sug-V8:a i produktionsbil Då har det blivit dags för Chevrolet att visa upp nya Corvette Z06 och nu är Corvetten verkligen uppe och leker med superbilsgänget. Den här har som vi tidigare har nämnt en flat-plane-crank-V8:a som bland annat gör att den låter helt makalöst fint, och effekten skäms inte heller för sig. Maskinen som är på 5,5 liter är placerad bakom sittbrunnen och den utvecklar 679 hästar och har 623 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 8600. Eftersom den saknar överladdning ska det här vara den starkaste V8:an av detta slag som monterats i en produktionsbil. Effekten skickas till bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på snabba 2,7 sekunder. Motorn, som kanske är det mest spännande i den här bilen, är helt i aluminium och har torrsump. På insidan hittar vi bland annat smidda kolvar i aluminium och smidda stakar i titan. Utseendemässigt får bilen ett annat kjolpaket runt om med vingar och flärpar här och var. Bakskärmarna breddar bilen 9,4 centimeter jämfört med en vanlig Corvette och i hjulhusen sitter 21 tum höga och 13 tum breda fälgar bak skodda med 345/25-däck. Fram sitter istället 20 tum höga och 10 tum breda fälgar med 275/30-däck. Fläskigt! Pilot Sport 4S Zp-däck är standard, köper man Z07-paketet får man istället Sport Cup 2 R ZP. Bromsarna kommer från Brembo och de har sex kolvar fram och mäter där 370 millimeter. Bak sitter 380-millimeterskivor med fyrkolvsok. Tillverkningen drar igång nästa sommar, några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.4°
0
Uppfläskad DeLorean DMC-12 till SEMA Och Bandit-inspirerad Chevrolet Silverado Nästa månad är det dags för SEMA-mässan igen. Nu får vi reda på några av åken som kommer att ställas ut hos Toyo Tires, och det är bland annat en tokfet DeLorean DMC-12 och en Nu blåser vi snuten (Smokey and the Bandit)-inspirerad Chevrolet Silverado. I filmen var det en Pontiac Trans Am man körde, men det verkar inte spela någon roll. Bakom den feta pickisen står Saleen och Legendary Concepts. Förutom ett rejält breddningskit får bilen åttakolvsok från Brembo och en kompressormatad V8:a på 5,3 liter som ger 710 hästar. Den DeLorean DMC-12 vi ser har också breddats rejält och fått en dubbelturbomatad motor av något slag. Det bådar gott eftersom effekt aldrig har varit den här modellens starka sida. Vidare kommer Ken Block att vara med och ställa ut en Audi Sport Quattro som byggts av LCE Performance. Här kommer även finnas en moddad Chevrolet K5 Blazer från 1972 och en Mazda RX-7 från 1994 med 1000 hästar på hjulen. Mässan äger rum på Las Vegas Convention Centre mellan den 2 och 5 november. Tumnagel
37.6°
0
Liten Aston Martin DB5 i No Time To Die-version Blir din för 123.000 dollar The Little Car Company presenterar nu en Aston Martin DB5 Junior i No Time To Die-version. Det här är alltså en bil för barn men detaljerna, kvaliteten och bygget överlag osar vuxendagis. Så även prislappen som ligger på 123.000 dollar. Men då får man också miniguns i strålkastarna, möjligheten att skicka ut en rökridå och mest street cred i hela lekparken. Som tur är får även en vuxen plats i den och eftersom den lilla eldrivna kärran toppar 72 km/h skulle man ju kunna ta den ner till korvkiosken med kromad armbåge. Tumnagel
41.3°
0
Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT Har samma motor som nya Giulia QV under huven Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
0
Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
0
Är Polestar på gång med en fetare Polestar 2? Polestar 2 Boost I mars la Polestar-chefen Thomas Ingenlath upp en bild på en lite fetare Polestar 2 på sitt Instagram. Häromdagen dök en till bild upp. Det hela är lite kryptiskt, men mycket intressant. Det verkar som att Polestar är på gång med en tjockare version av sin tvåa. Som ni ser på bilden ovan är den lägre och hjulhusen är större så att 21-tummarna från Polestar 1 får plats. Den första posten är taggad med #akebono vilket skulle kunna betyda att de har satt på Akebono-bromsar på bilen, precis som på Polestar 1. Men post nummer två är taggad med #brembo så det kanske blir Brembo ändå. Öhlins och tuning är andra taggar, så det är inte en ecodrivingversion. I den andra posten skriver Thomas PS2BST vilket skulle kunna stå för Polestar 2 Boost. Om det blir namnet får vi se. Den sista taggen vi noterar är #prototype så det är inte en färdig historia detta och att Thomas läcker detta kan både betyda att det är nära produktion eller att det bara är lek som inte kommer att bli verklighet. Intressant är det hur som. Tumnagel
41.2°
0
Alpina rullar ut B8 Gran Coupé En något snällare BMW M8 Competition Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
0
Nästa sida