Quantcast
m

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann berättar om nya Bugatti Chiron Pur Sport
Ny specialversion - igen

I början av månaden presenterade Bugatti Chiron Pur Sport - en ännu sportigare version av Chiron. Som ni säkert redan vet så är det den före detta Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som numera styr rodret hos Bugatti så många specialversioner är att vänta. Här presenterar han nykomlingen och vad som gör den så speciell. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti hettar till Chiron ytterligare med Pur Sport
Lättare, mer downforce och tätare växlingar

Bugatti har pusslat ihop ytterligare en specialversion av modellen Chiron och den här kallar man för Pur Sport. Det innebär att den har fått 50 kilo lägre vikt, ännu bättre downforce och att växellådan nu har tätare steg än tidigare. I hjulhusen sitter nya 16 kilo lättare fälgar klädda med nyutvecklade Sport Cup 2r-däck från Michelin. Dessa mäter 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. I bromsväg sitter det nya lättare skivor och bromsbeläggshållare i titan. De främre fjädrarna ska vara hela 65 procent styvare, de där bak 33 procent. Motorn är fortfarande samma W16 på 8,0 liter med fyra turbo och en effekt på 1.500 hästar. Man har dock flyttat varvtalsspärren 200 pinnar till så den slår till först vid 6900 varv nu. Växellägena ska ha uppdaterats så de är nu 15 procent tätare än tidigare. Den enorma vingen på bakluckan missar nog ingen och den mäter hela 1,9 meter i bredd. En del av viktreduceringen finns här eftersom den nya parkbänken ersätter den hydrauliska vingen som sitter på vanliga Chiron. Utseendemässigt får Pur Sport i övrigt en ny front med en ännu större hästsko-grill och större luftintag på sidorna. Där sitter även en rejäl splitter på plats och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill ser vi en ny bakkjol, ny diffusor och nya avgaspipor i titan. De sistnämnda är, hör och häpna, utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. En sån fantastisk uppfinning detta är alltså, fler borde verkligen använda sig av denna makalösa teknik. Endast 16 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta 3,2 miljoner euro. Produktionen drar igång under årets andra halva. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2016