45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Titta! En ny specialversion av Bugatti Chiron Inspirerad av racerföraren Louis Chiron Bugatti gillar specialversioner av sina modeller så här kommer en till av Chiron. Den här kallar man för Pur Sport Grand Prix och den kommer från den nya specialavdelningen Bugatti Sur Mesure. Detta är för de som kunder som vill ha något ännu exklusivare och är framtaget för att "meet growing customer demand for ultra-customized design, materials, and finishes". Den här GP-versionen är alltså den första och den hämtar inspiration från racerföraren Louis Chiron. Bilen får därför de handmålade siffrorna 32 på sidorna som en hyllning till den Type 51-racerbil som Louis Chiron och Achille Varzi körde till seger under French Grand Prix 1931. Bilens färg är också inspirerad av racerbilar från 20- och 30-talet. Insidan är klädd i alcantara, har svarta anodiserade aluminiuminlägg, röda små inslag, Grand Prix-märken på mittkonsolen och EB-mönster på dörrpanelerna. Bugattis tillverkning av Chiron närmar sig slutet och det finns "bara" 40 stycken exemplar kvar om man skulle vara intresserad. Alla dessa är Chiron Pur Sport eller Chiron Super Sport som väntar på att du ska slanta upp och kanske låta just ditt exemplar genomgå en Sur Mesure-behandling. Tumnagel
36.6°
0
Original-Stig kör Bugatti Chiron Super Sport Tillsammans med testföraren Andy Wallace Ben Collins var länge han som dolde sig bakom The Stig-utstyrseln i Top Gear, men sedan några år tillbaka gör han annat. Bland annat biltester för DriveTribe, och här får vi se när han tar ut en Bugatti Chiron Super Sport på en tur. Bredvid sig hade han Bugattis testförare Andy Wallace. Tumnagel
38.3°
0
Carwow tar sig en titt på Bugatti Chiron Super Sport Och kör den snabbt på Autobahn I början av juni rullade Bugatti ut supersnabba Chiron Super Sport. Nu har Mat från Carwow tagit sig en närmare titt på bilen och brummat lite med den på Autobahn. Tumnagel
40.1°
0
Bugatti har byggt de första åtta Chiron Super Sport 300+ Nu ska de skeppas till kunder För två år sedan presenterade Bugatti modellen Chiron Super Sport 300+. Namnet kommer från att man lyckades klå 300 mph-gränsen (482 km/h) när bilen till slut toppade 304,773 mph (490,4 km/h). Sen dess har bilen finjusterats en aning och nu är de första åtta stycken exemplaren som kunder beställt redo för leverans. Endast 30 stycken kommer att byggas totalt och alla kommer med synlig kolfiber och orange snabbstripes. Motorn är den beprövade W16-maskinen på 8,0 liter med fyra turbos. Här är effekten 1600 hästar. Kundbilarna har en fartspärr på 442 km/h så man får helt enkelt nöja sig med att kunna säga att bilen kan gå snabbare, men inte bevisa det. Tumnagel
40.2°
0
Bugatti visar upp Chiron Super Sport För dig som behöver åka väldigt snabbt 2019 presenterade Bugatti sin Chiron Super Sport 300+, en bil skapad för att krossa 300 mph-gränsen. Men det var en unik bil och nu släpper man den som en "vanlig" version, hur vanlig nu en Chiron kan bli. Den här har också en W16 på 8 liter, men den har pressats ännu en smula och levererar nu 1578 hästar. Bilen är också 23 kilo lättare och man har justerat turbos, oljepumpar, koppling och växellåda för att få upplevelse som bättre passar bilens karaktär. Motorn varvar också lite högre, från 6800 till 7100 rpm, och man får nu ut de 1600 Nm som motorn levererar hela vägen upp till 7000 rpm istället för upp till 6000 rpm. Super Sport är 25 centimeter längre än en vanlig Chiron och man har därför justerat chassit så att det bättre ska passa aerodynamiken. Växellådan är som sagt justerad och växel nummer sju åker i när man åker i 403 km/h... 0 till 200 går på 5,8 sekunder och till 300 km/h kommer man på 12,1 sekunder. Till 400 km/h kommer man sju procent snabbare än i en vanlig Chiron. Toppfart? Runt 440 km/h. Prislappen ligger på 3,2 miljoner euro som bas, räkna med betydligt mer än så. Tumnagel
39.8°
0
2020
SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
0
Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron Hej vad det går! Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
0
2019
Bugatti Chiron i naken kolfiber Det här är Noire Duo Många nya superbilar har karosser i kolfiber men detta döljs ofta under lack. Därför erbjuder en del tillverkare att man kan få bilen med synlig kolfiber, och nu presenterar Bugatti modellen Chiron med just detta. Två stycken specialversioner erbjuds och de kallas för Noire Sportive och Noire Élégance, endast 20 exemplar kommer att tillverkas. Noire Sportive (bilden ovan) är matt överallt medan Noire Élégance har klarlack på allt sitt kolfiber. Bilarna är inspirerade av specialversionen La Voiture Noire som presenterades tidigare i år. Prislappen börjar på tre miljoner euro och de första kunderna ska få sina bilar under andra kvartalet nästa år. Om du redan har beställt en Chiron Sport kan du uppdatera denna till Noire-exteriör för 100.000 euro extra. Tumnagel
46.8°
0
Vassare ban-versioner av Bugatti Chiron ska komma Något att köra time attack med i framtiden? När det stod klart att Bugatti sprängt den magiska 300 mp/h-gränsen med modellen Chiron sa man att man skulle sluta med hetsandet efter högst toppfart och istället fokusera på annat. Det innebär bland annat att ta fram versioner av Chiron som ska vara vassa på bana. För att lyckas med detta måste vikten ner och köregenskaperna när det gäller kurvtagning snäppas upp ytterligare. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Performance is not just going straight and going very fast, but when you are building a car like the Chiron you are at the peak, at the pinnacle of what you can achieve, so you cannot just do in one car everything. You have to do different cars to highlight different peaks. It’s so complex and so over the edge that you cannot cover it with one car. The all-rounder is the base Chiron, then we have a bit more extreme one that is the Sport, and then with the Super Sport we have one that is focused on the longitudinal acceleration and the top speed." När nästa version av Chiron kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
0
Bugatti presenterar Chiron Super Sport 300+ Rekordbilen Förra veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en magisk siffra med modellen Chiron. En specialbyggd prototyp lyckades då komma upp i hela 490 km/h (304 mph) vilket är helt sjukt snabbt. Det blev inget officiellt världsrekord men ingen annan tillverkare har ännu visat upp någon snabbare tid, så för tillfället "leder" Bugatti. Nu presenterar man produktionsversionen av bilen man körde med, så ja, du kan alltså köpa den här om du har pengarna. Dock ska endast 30 stycken exemplar tillverkas så du får vara snabb. Och ha 3,5 miljoner euro på fickan. Chiron Super Sport 300+ som den kallas har lite annan front och en längre bakdel än vanliga Chiron. Vi ser även större luftintag till motorn på sidorna och en helt annan diffusor med ett nytt avgassystem i sig. Prototypen hade inget passagerarsäte och en bur i sig, men detta gäller inte för produktionsversionen. Man får tyvärr inte heller samma toppfart som prototypen eftersom den här är elektroniskt spärrad till 440 km/h. Motorn är en modifierad version av den åtta liter stora W16-maskinen med fyra turboaggregat. Här ger den omkring 1600 hästar. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt. Produktionen drar igång 2021. Tumnagel
42.1°
0
Nästa sida