LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,7 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Hopp med liten Bugatti Chiron
Wiiiiiiiii

Bugatti var nyligen och brummade lite med Chiron Pur Sport på racerbanan Nardo och kör man fort där kan man få bilen att lätta från marken, vilket man gjorde. Tillverkningen av versionen drar igång nu i höst och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Leverans av en Bugatti Chiron Sport i Stockholm
Brutal bil

Tänk dig att du knallar genom stan en solig söndag och helt plötsligt står där en Bugatti Chiron Sport framför dig. En sådan sak som kan hända i Stockholm vilket vi får oss en närmare titt på här. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Se hur Bugatti Chiron tillverkas för hand
50 minuter lång dokumentär

I den här dokumentärfilmen från WELT får vi hänga med till Bugattis fabrik i Molsheim och se hur man där monterar ihop modellen Chiron. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Bugattis testförare lär dig allt om Chiron
Andy Wallace verkar ha ett trevligt jobb

Andy Wallace spenderar mer tid i Bugatti Chiron än någon annan. Han är nämligen företagets testförare sedan 2011 och i följande klipp berättar han allt som kan vara värt att veta om modellen. Innan Andy kom till Bugatti spenderade han 30 år med att vara racerförare och han har bland kört både 24-timmars på Le Mans och Daytona. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Så filmades rekordet med Bugatti Chiron
Bakom kulisserna med han som skötte kameran

Hösten 2017 satte Bugatti världsrekord med modellen Chiron då man körde 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder. Det hela filmades såklart, och det som var lite kul var att man gjorde det med en bil som låg jämsides - ytterligare en Chiron. Här får vi se mer hur man genomförde allt. Originalklippet har ni nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann berättar om nya Bugatti Chiron Pur Sport
Ny specialversion - igen

I början av månaden presenterade Bugatti Chiron Pur Sport - en ännu sportigare version av Chiron. Som ni säkert redan vet så är det den före detta Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som numera styr rodret hos Bugatti så många specialversioner är att vänta. Här presenterar han nykomlingen och vad som gör den så speciell. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti hettar till Chiron ytterligare med Pur Sport
Lättare, mer downforce och tätare växlingar

Bugatti har pusslat ihop ytterligare en specialversion av modellen Chiron och den här kallar man för Pur Sport. Det innebär att den har fått 50 kilo lägre vikt, ännu bättre downforce och att växellådan nu har tätare steg än tidigare. I hjulhusen sitter nya 16 kilo lättare fälgar klädda med nyutvecklade Sport Cup 2r-däck från Michelin. Dessa mäter 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. I bromsväg sitter det nya lättare skivor och bromsbeläggshållare i titan. De främre fjädrarna ska vara hela 65 procent styvare, de där bak 33 procent. Motorn är fortfarande samma W16 på 8,0 liter med fyra turbo och en effekt på 1.500 hästar. Man har dock flyttat varvtalsspärren 200 pinnar till så den slår till först vid 6900 varv nu. Växellägena ska ha uppdaterats så de är nu 15 procent tätare än tidigare. Den enorma vingen på bakluckan missar nog ingen och den mäter hela 1,9 meter i bredd. En del av viktreduceringen finns här eftersom den nya parkbänken ersätter den hydrauliska vingen som sitter på vanliga Chiron. Utseendemässigt får Pur Sport i övrigt en ny front med en ännu större hästsko-grill och större luftintag på sidorna. Där sitter även en rejäl splitter på plats och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill ser vi en ny bakkjol, ny diffusor och nya avgaspipor i titan. De sistnämnda är, hör och häpna, utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. En sån fantastisk uppfinning detta är alltså, fler borde verkligen använda sig av denna makalösa teknik. Endast 16 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta 3,2 miljoner euro. Produktionen drar igång under årets andra halva. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Hennessey visar kolfiber-monocoquen till F5
Mer vridstyv än Chiron

Självklart ska en modern superbil ha en monocoque i kolfiber, och nu visar Hennessey upp hur den i Venom F5 ser ut. Tack vare materialvalet väger skapelsen in på låga 86 kilo och det sägs att den ska vara ännu vridstyvare än den som Bugatti Chiron har. Kan kanske vara bra eftersom det bakom sittbrunnen sitter en V8:a med dubbla turbo som pumpar ur sig 1843 hästar och 1617 newtonmeter. När Venom F5 väl kommer att presenteras i skarpt läge är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om Hermès Bugatti Chiron
Manny Khoshbins senaste bil

Som ni säkert redan vet så kan man få sin Bugatti Chiron specad i princip hur man vill. Manny Khoshbin gillar lyx och flärd så när det var dags för honom att beställa en Chiron valde han att göra den med Hermès-tema. Här får vi reda på allt man kan tänkas behöva veta om just den bilen. Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0
2019

Bugatti Chiron i naken kolfiber
Det här är Noire Duo

Många nya superbilar har karosser i kolfiber men detta döljs ofta under lack. Därför erbjuder en del tillverkare att man kan få bilen med synlig kolfiber, och nu presenterar Bugatti modellen Chiron med just detta. Två stycken specialversioner erbjuds och de kallas för Noire Sportive och Noire Élégance, endast 20 exemplar kommer att tillverkas. Noire Sportive (bilden ovan) är matt överallt medan Noire Élégance har klarlack på allt sitt kolfiber. Bilarna är inspirerade av specialversionen La Voiture Noire som presenterades tidigare i år. Prislappen börjar på tre miljoner euro och de första kunderna ska få sina bilar under andra kvartalet nästa år. Om du redan har beställt en Chiron Sport kan du uppdatera denna till Noire-exteriör för 100.000 euro extra. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Så är det att köra en Bugatti Chiron Sport
Mäktig upplevelse

YouTube-kanalen Seen Through Glass besökte Bugatti Broward och fick där låna en Chiron Sport. Det här var första gången han testade en Bugatti och hur upplevelsen var får vi se i klippet. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Vassare ban-versioner av Bugatti Chiron ska komma
Något att köra time attack med i framtiden?

När det stod klart att Bugatti sprängt den magiska 300 mp/h-gränsen med modellen Chiron sa man att man skulle sluta med hetsandet efter högst toppfart och istället fokusera på annat. Det innebär bland annat att ta fram versioner av Chiron som ska vara vassa på bana. För att lyckas med detta måste vikten ner och köregenskaperna när det gäller kurvtagning snäppas upp ytterligare. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Performance is not just going straight and going very fast, but when you are building a car like the Chiron you are at the peak, at the pinnacle of what you can achieve, so you cannot just do in one car everything. You have to do different cars to highlight different peaks. It’s so complex and so over the edge that you cannot cover it with one car. The all-rounder is the base Chiron, then we have a bit more extreme one that is the Sport, and then with the Super Sport we have one that is focused on the longitudinal acceleration and the top speed." När nästa version av Chiron kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar Chiron Super Sport 300+
Rekordbilen

Förra veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en magisk siffra med modellen Chiron. En specialbyggd prototyp lyckades då komma upp i hela 490 km/h (304 mph) vilket är helt sjukt snabbt. Det blev inget officiellt världsrekord men ingen annan tillverkare har ännu visat upp någon snabbare tid, så för tillfället "leder" Bugatti. Nu presenterar man produktionsversionen av bilen man körde med, så ja, du kan alltså köpa den här om du har pengarna. Dock ska endast 30 stycken exemplar tillverkas så du får vara snabb. Och ha 3,5 miljoner euro på fickan. Chiron Super Sport 300+ som den kallas har lite annan front och en längre bakdel än vanliga Chiron. Vi ser även större luftintag till motorn på sidorna och en helt annan diffusor med ett nytt avgassystem i sig. Prototypen hade inget passagerarsäte och en bur i sig, men detta gäller inte för produktionsversionen. Man får tyvärr inte heller samma toppfart som prototypen eftersom den här är elektroniskt spärrad till 440 km/h. Motorn är en modifierad version av den åtta liter stora W16-maskinen med fyra turboaggregat. Här ger den omkring 1600 hästar. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt. Produktionen drar igång 2021. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Sasha Selipanov ny chefsdesigner hos Koenigsegg
Har bland annat ritat Bugatti Chiron

Koenigsegg har anställt Alexander "Sasha" Selipanov som ny chefsdesigner. Han drog igång sin karriär hos Volkswagen 2005 och 2010 var han en stund hos Lamborghini där han var med och tog fram formerna på modellen Huracán. 2014 fick han jobb hos Bugatti och det är han som ligger bakom hur Chiron och Vision Gran Turismo ser ut. 2017 fick han rollen som Head of Global Advanced Design hos Genesis och tillsammans med sitt team ritade han konceptbilarna Essentia och Mint. Så här säger han om sitt nya jobb: "This is a dream come true. I have followed Koenigsegg’s path for years and have been a huge fan of the company’s free spirit and commitment to innovation. In today’s world, Koenigsegg’s story and achievements are unparalleled; I am honored to offer my professional expertise as well as my lifelong passion for sports cars to Koenigsegg." Christian von Koenigsegg säger så här: "It shows how far Koenigsegg has progressed that we can attract talent like Sasha. I look forward to fusing the Koenigsegg way of developing and designing cars with Sasha’s experience and radical methods. I expect spectacular results." Sasha börjar sin nya tjänst i oktober. Tumnagel
61.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti har nu byggt 200 stycken Chiron
Finns fortfarande ett gäng kvar för er som vill köpa

Bugatti har nått ännu en milstolpe och det är att man har lyckats skruva ihop 200 stycken Chiron under de två år modellen har funnits. Bil nummer 200 är en Chiron Sport i specialutförandet 110 Ans Bugatti. Den är beställd av en köpare som bor i Schweiz. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "You can’t feel anything but pride when you see this 200th Chiron emerge from the factory. Also, this model marks the celebration of our company history and recalls our French heritage." Totalt ska 500 stycken Chiron byggas och över 400 stycken är redan sålda, så det finns alltså fortfarande en chans för dig att knipa en byggslot. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet!

I går körde jag Volkswagen Passat i Tyskland. På ett av stoppen så upptäckte jag en fantastisk reg-plåt som var rätt lik namnet på en site som jag gillar skarpt. Så jag var så klart tvungen att fotografera den. Att den satt fast på en väldigt fin bil gjorde inte saken sämre. Jag har sett en Chiron tidigare, men det var i en lokal, utställd. Att se den så här lite härligt parkerad är en annan upplevelse. Bilen, och framförallt fälgarna, är oerhört vacker och verkligen glänser lyx på ett bra sätt. Bilen känns väldigt mycket mindre än man kanske tror att den är, jämför med Panameran bredvid som känns gigantisk. Reg-plåten ska enligt internet tidigare ha suttit på en Bugatti Veyron, så ägaren gillar märket. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

McLaren avslöjar lite siffror kring Speedtail
Räcker för att få den att toppa 402 km/h

McLaren ställer ut superbilen Speedtail i Genève och i samband med detta delar man med sig av lite siffror kring den som vi inte har fått reda på tidigare. Den totala effekten anges till 1 035 hästar och vridet till 1 149 newtonmeter. Som väntat har man utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som man använder sig av i övriga modeller. Den ger 746 hästar och 800 newtonmeter och är parad med en elmotor på 308 hästar och 347 newtonmeter. Motorns block har designats om för att få plats med elmotorn. Speedtail kommer inte att gå att köra på bara el utan båda motorerna jobbar alltid samtidigt. Till allt kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Eftersom flera patent kring drivlinan ännu ej är klara berättar McLaren inte mer än så här för tillfället. Bilen väger in på 1 430 kilo torr och ska ha en toppfart på 402 km/h, men vad den gör 0-100 km/h på får vi inte reda på just nu. 0-300 ska man i alla fall nå på bara 12,8 sekunder vilket gör Speedtail snabbare än Bugatti Chiron på den fronten. Mängder av tester utförs för tillfället med prototyper världen över. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Alla 106 stycken exemplar är som väntat redan sålda. Klippet ovan drar igång 5:38. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida