m

Första Bugatti Divo anländer till USA
Dyr unboxing

Precis som vi tidigare har skrivit har leveranserna av Bugatti Divo dragit igång och här får vi se när det första exemplaret landar i USA. Bilen står just nu hos Miller Motorcars för genomgång innan den ska levereras till kunden som beställt den. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti-koncept som aldrig blev av
Jag tar en Atlantic Coupé tack

Precis som alla andra experimenterar Bugatti med koncept och prototyper i mängder innan vi utomstående får se den färdiga produkten. Nu har man dock lättat lite på locket och delat med sig av några hemlisar som aldrig blivit av. Det handlar om Veyron Barchetta, W16 Coupe Rembrandt och min personliga favorit - Atlantic Coupé. Så här sa en Bugatti-chef till CarScoops: "This is just a story about concept cars that never saw the light of day, and it shows that plans for a second model line have always existed at Bugatti (beyond EB112 and Galibier) and not just in the 1920s and 30s. No other link to the present or future exists." Veyron Barchetta baserades på en Veyron Grand Sport Vitesse men fick en helt ny kaross utan tak och en låg u-formad vindruta. Den ritades av Achim Anscheidt 2008. Som vi kan se fick lite av strålkastarna följa med till Bugatti Divo. W16 Coupe Rembrandt var en GT-studie med frontmotor men inte utrustad med en mindre pjäs för det, här skulle samma W16 på 8,0 liter som man använt sig av tidigare sitta. Men inte heller här blev det något av projektet, som förväntades bli extremt dyrt. Atlantic Coupé skapades 2015 som en modern tolkning av klassikern Type 57 Atlantic från 1936. Tanken var att visa upp bilen på Pebble Beach 2015 men det satte dieselgate-skandalen stopp för. Vilken är din favorit i trion? Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Här är den - Bugatti Divo
Långsammare än Chiron, men ändå snabbare

Vad får man för fem miljoner euro idag egentligen? En ganska fet villa vid vattnet kanske, några års förbrukning av Polly eller möjligheten att diska av sitt CSN-lån? Har man redan kirrat de där tre sakerna kan man ju om man vill lägga pengarna på den här - Bugattis senaste skapelse Divo. Eller vänta, alla är redan sålda så du får ingen. Det här är egentligen en Chiron med ett annat skal på sig. Det är aggressivare, sportigare och mycket mer aerodynamiskt. Jag ser Ferrari FXX K och Aston Martin Vulcan i bitarna. Man har fått sänka toppfarten en aning eftersom däcken inte pallar med den extrema downforcen som blir när det går snabbt, men de nya delarna har gjort att Divo är åtta sekunder snabbare än Chiron runt Nardobanan, och det betyder tydligen mycket för några. Motorn är samma maskin som sitter i Chiron vilket innebär en W16 på 8,0 liter med fyra turboaggregat och 1.500 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vikten på bilen har bantats med 35 kilo. Endast 40 stycken exemplar tillverkas och priset är alltså dubbelt det man får betala för en Chiron. Folk har för mycket pengar alltså. Men vill man ha det ballaste är det bara att hosta upp. Stephan Winkelmann som tidigare var vd för Lamborghini sköter ju nu skeppet hos Bugatti, och hans strategi syns redan. Hos Lamborghini såg han till att modellen Murciélago förvandlades till Reventón, att Gallardo blev Sesto Elemento och att Aventador fick nytt liv i Veneno - och det fungerade ju så varför inte köra samma spår hos Bugatti? Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0