m

Bugattis hyllning till EB110 SS läcker ut
Läcker?

Imorgon kommer Bugatti att visa upp Centodieci på Pebble Beach Concours d’Elegance. Det är en hyllning till legendaren EB110 Super Sport och nu har bilder på bilen läckt ut. Det ser ut som att den är baserad på Chiron och sen har man tagit fram en helt ny kaross som då alltså ska påminna om klassikern. Det ryktas om att endast tio stycken exemplar ska tillveras och att alla har ett frånpris på 8,9 miljoner dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in en riktig klassiker i superbilsvärlden
Bugatti EB110

Mellan 1991 och 1995 tillverkade Bugatti superbilen EB110. Ett riktigt monster när den kom med sin V12:a på 3,5 liter med inte mindre än fyra stycken turbo och en effekt på 560 hästar. Nu har Jay Leno tagit sig en närmare titt på ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Bugatti EB110 på Monacos gator
En vacker syn

Nya superbilar som kör omkring och härjar på Monacos gator är inte i närheten så intressant som när en Bugatti EB110 passerar. Superbilen byggdes från 1991 till 1995 i bara 139 stycken exemplar och är således en sällsynt men ack så trevlig syn. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Företag återupplivar SP-110 Edonis
Superbilen Bugattis ingenjörer ville bygga

När Bugatti gick i konkurs på 90-talet bildade före detta anställda företaget B Engineering och köpte upp de sista 17 stycken kolfiberchassin av modellen EB 110 som fanns kvar. Planen var att skapa superbilen som de själva ville ha och det var då grunden lades till SP-110 Edonis. V12:an skulle borras upp från 3,5 till 3,8 liter och få två turbos istället för fyra som EB110 har. Effekten angavs till 720 hästar jämfört med 550 som det var tidigare. Till maskinen kopplades en sexpetad manuell växellåda och fyrhjulsdriften plockade man bort så det var endast drivning på bakhjulen som gällde. Spakade man rätt skulle man kunna nå 100 km/h efter 3,4 sekunder och vågade man skulle toppfarten ligga på 400 km/h. Vikten på ekipaget angavs till 1.368 kilo. Men projektet blev aldrig klart. Nu har ett företag vid namn Casil Motors köpt upp resterna och ska återuppliva bilen som får namnet SP-110 Edonis Fenice. Den kommer att se ut som originalet men om man vill kan man få den att se ut som den vita på bilderna här, då kallas den för Rinascita. Då får bilen ett lite modernare utseende och den ledsna blicken i nosen försvinner. Företaget tar emot beställningar nu och går man vidare ska en deposition om 2.500 dollar betalas in. Priset för bilen är satt till 850.000 dollar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2016

Galen privat bilsamling auktioneras snart ut
Här finns alla grymma bilar genom tiderna

Mellan den 25 till 27 november kommer Duemila Ruote Auction att hållas på Milano AutoClassica. Det är en auktion utöver det vanliga då allt som ska säljas har tillhört en privat kollektion. Det finns 800 stycken saker att buda på och av dessa är hela 420 stycken bilar. Och inte vilka bilar som helst heller. För att nämna några finns det godbitar som Ferrari 275 GTB från 1966, Maserati MC12 från 2004, Porsche 959 från 1988, Bugatti EB110 GT från 1994 och en Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA från 1987. Utöver bilarna finns det även motorcyklar, båtar och annat kul bilrelaterat som fälgar och skyltar. Vad som finns i det fantastiska utbudet kan ni se på länken nedan. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2015

Ramusa - världens första hypersuv
Nytt segment som behövs?

Camal Studio är en liten italiensk designfirma baserad i Turin som nu presenterar vad de tror världen vill ha - hypersuven Ramusa. Den ingår i ett helt nytt segment där man blandat lite av en suvs fördelar med en hyperbil. Något som kommer att bli populärt? Bilen har plats för två personer, är 4.3 meter lång, 2 meter bred och 1.3 meter hög. Markfrigången anges till 25 centimeter. Bakom de som åker i bilen sitter motorn som är en V12:a på 3.5 liter försedd med fyra turboaggregat, direkt hämtad från den klassiska superbilen Bugatti EB110 som man även lånar chassiet från. Till motorpaketet kopplas även en elmotor som driver framhjulen och den sammanlagda effekten ska vara 800 hästar. Förbränningsmotorn driver bakhjulen via en sexpetad växellåda. Vad tycker ni om konceptet och skisserna? Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0
2012

Någon gör en burnout med en Bugatti EB110 SS
Inget man ser varje dag direkt

Här får vi se en gammal härlig Bugatti EB110 SS göra en burnout och brumma omkring lite grann. Det här är föregångaren till Veyron och under huven sitter det en 3.5-liters V12:a med fyra turbosnurror på totalt 603 hästar. Bilen gör 0-100 km/h på 3.2 sekunder och toppar 348 km/h. Rätt imponerande siffror för en kärra som släpptes 1992. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2007

Kankkunen sätter världsrekord på is
Med en Bentley Continental GT

Den gamle rallyvärldsmästaren Juha Kankkunen har satt ett nytt hastighetsrekord på is. I en något modifierad Bentley Continental GT (isdäck, störtbur, nytt aerodynamikpaket, racebränsle) avverkade han 1 kilometer av den frusna isen, fem mil norr om Oulu i västra Finland, med en snitthastighet av 321.65 km/h. Det tidigare rekordet var på 296,34 km/h och var från 1995. Det märks om inte annat på vilken bil som användes – en Bugatti EB110 SS körd av Gildo Pastor. Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0