Quantcast
m

Första Bugatti Divo anländer till USA
Dyr unboxing

Precis som vi tidigare har skrivit har leveranserna av Bugatti Divo dragit igång och här får vi se när det första exemplaret landar i USA. Bilen står just nu hos Miller Motorcars för genomgång innan den ska levereras till kunden som beställt den. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Leverans av en Bugatti Chiron Sport i Stockholm
Brutal bil

Tänk dig att du knallar genom stan en solig söndag och helt plötsligt står där en Bugatti Chiron Sport framför dig. En sådan sak som kan hända i Stockholm vilket vi får oss en närmare titt på här. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Se hur Bugatti Chiron tillverkas för hand
50 minuter lång dokumentär

I den här dokumentärfilmen från WELT får vi hänga med till Bugattis fabrik i Molsheim och se hur man där monterar ihop modellen Chiron. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Veyron Super Sport var så mycket bättre än vanliga Veyron
Enligt Jason Cammisa

Sommaren 2010 rullade Bugatti ut Veyron Super Sport. Den hade 200 hästar mer än vanliga Veyron, en helt nytt kolfibermonocoque, nya karosspaneler, annan fjädring och förfinad styrning. Utseendemässigt skiljde det inte så mycket men undertill var det en helt annan bil. Och den var så mycket bättre, i alla fall enligt biljournalisten och TV-personligheten Jason Cammisa. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bugattis testförare lär dig allt om Chiron
Andy Wallace verkar ha ett trevligt jobb

Andy Wallace spenderar mer tid i Bugatti Chiron än någon annan. Han är nämligen företagets testförare sedan 2011 och i följande klipp berättar han allt som kan vara värt att veta om modellen. Innan Andy kom till Bugatti spenderade han 30 år med att vara racerförare och han har bland kört både 24-timmars på Le Mans och Daytona. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 15 år sedan Bugatti Veyron körde över 400 km/h
Imponerande bedrift

För 15 år sedan "chockade" Bugatti världen genom att köra över 400 km/h med modellen Veyron - en bil som man fick köra med på gatan. Det var då ingen annan tillverkare som gjort samma sak med en serietillverkad modell. Målet var att klå rekordet Porsche 917 hade på Les Hunadières-rakan vilket innebar att man var tvungen att passera 406 km/h. Det lyckades man med och hastigheten blev när den var avräknad 407 km/h. Bakom ratten satt testföraren Uwe Novacki. För att nå siffran hade ingenjörerna utvecklat en ny W16-motor på 8,0 liter som fått inte mindre än fyra turboaggregat. Effekten låg på 1001 hästar och vridet på 1250 newtonmeter. Sanslösa siffror för något man kunde ta till glasskiosken. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på bara 2,5 sekunder, 0-200 på 7,3 och 0-300 på 16,7. I juni 2010 klådde man sitt egna rekord med 1200 hästar starka Veyron 16.4 Super Sport som lyckades nå 431 km/h. I april 2013 körde man även 408,8 km/h med Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse vilket gjorde den till världens snabbaste gatlegala cabriolet. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Så filmades rekordet med Bugatti Chiron
Bakom kulisserna med han som skötte kameran

Hösten 2017 satte Bugatti världsrekord med modellen Chiron då man körde 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder. Det hela filmades såklart, och det som var lite kul var att man gjorde det med en bil som låg jämsides - ytterligare en Chiron. Här får vi se mer hur man genomförde allt. Originalklippet har ni nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron får nytt avgassystem i titan
Låter betydligt högre

Bugatti Veyron må vara en av modellerna med störst motor och mest effekt, men så vidare värst högljudd är den inte. Och det är inte meningen heller. Bilen har ett avgassystem i titan som brukar innebära att klangen blir väldigt trevlig, men det är fortfarande ganska bra dämpat. Här monteras ett nytt system i titan som skippar resonatorerna och därmed kör raka rör efter katalysatorerna. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann berättar om nya Bugatti Chiron Pur Sport
Ny specialversion - igen

I början av månaden presenterade Bugatti Chiron Pur Sport - en ännu sportigare version av Chiron. Som ni säkert redan vet så är det den före detta Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann som numera styr rodret hos Bugatti så många specialversioner är att vänta. Här presenterar han nykomlingen och vad som gör den så speciell. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti hettar till Chiron ytterligare med Pur Sport
Lättare, mer downforce och tätare växlingar

Bugatti har pusslat ihop ytterligare en specialversion av modellen Chiron och den här kallar man för Pur Sport. Det innebär att den har fått 50 kilo lägre vikt, ännu bättre downforce och att växellådan nu har tätare steg än tidigare. I hjulhusen sitter nya 16 kilo lättare fälgar klädda med nyutvecklade Sport Cup 2r-däck från Michelin. Dessa mäter 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. I bromsväg sitter det nya lättare skivor och bromsbeläggshållare i titan. De främre fjädrarna ska vara hela 65 procent styvare, de där bak 33 procent. Motorn är fortfarande samma W16 på 8,0 liter med fyra turbo och en effekt på 1.500 hästar. Man har dock flyttat varvtalsspärren 200 pinnar till så den slår till först vid 6900 varv nu. Växellägena ska ha uppdaterats så de är nu 15 procent tätare än tidigare. Den enorma vingen på bakluckan missar nog ingen och den mäter hela 1,9 meter i bredd. En del av viktreduceringen finns här eftersom den nya parkbänken ersätter den hydrauliska vingen som sitter på vanliga Chiron. Utseendemässigt får Pur Sport i övrigt en ny front med en ännu större hästsko-grill och större luftintag på sidorna. Där sitter även en rejäl splitter på plats och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill ser vi en ny bakkjol, ny diffusor och nya avgaspipor i titan. De sistnämnda är, hör och häpna, utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. En sån fantastisk uppfinning detta är alltså, fler borde verkligen använda sig av denna makalösa teknik. Endast 16 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta 3,2 miljoner euro. Produktionen drar igång under årets andra halva. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti-koncept som aldrig blev av
Jag tar en Atlantic Coupé tack

Precis som alla andra experimenterar Bugatti med koncept och prototyper i mängder innan vi utomstående får se den färdiga produkten. Nu har man dock lättat lite på locket och delat med sig av några hemlisar som aldrig blivit av. Det handlar om Veyron Barchetta, W16 Coupe Rembrandt och min personliga favorit - Atlantic Coupé. Så här sa en Bugatti-chef till CarScoops: "This is just a story about concept cars that never saw the light of day, and it shows that plans for a second model line have always existed at Bugatti (beyond EB112 and Galibier) and not just in the 1920s and 30s. No other link to the present or future exists." Veyron Barchetta baserades på en Veyron Grand Sport Vitesse men fick en helt ny kaross utan tak och en låg u-formad vindruta. Den ritades av Achim Anscheidt 2008. Som vi kan se fick lite av strålkastarna följa med till Bugatti Divo. W16 Coupe Rembrandt var en GT-studie med frontmotor men inte utrustad med en mindre pjäs för det, här skulle samma W16 på 8,0 liter som man använt sig av tidigare sitta. Men inte heller här blev det något av projektet, som förväntades bli extremt dyrt. Atlantic Coupé skapades 2015 som en modern tolkning av klassikern Type 57 Atlantic från 1936. Tanken var att visa upp bilen på Pebble Beach 2015 men det satte dieselgate-skandalen stopp för. Vilken är din favorit i trion? Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron leker i snön
Ser kul ut

Det är inte snö på jättemånga ställen i Sverige just nu vilket säkerligen är ledsamt för de som hade hoppats att sladda runt med sina bilar i det vita pudret. Tills dess att snösmockan slår till kan man ju alltid glädjas åt att andra har haft kul åt underlaget. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Hennessey visar kolfiber-monocoquen till F5
Mer vridstyv än Chiron

Självklart ska en modern superbil ha en monocoque i kolfiber, och nu visar Hennessey upp hur den i Venom F5 ser ut. Tack vare materialvalet väger skapelsen in på låga 86 kilo och det sägs att den ska vara ännu vridstyvare än den som Bugatti Chiron har. Kan kanske vara bra eftersom det bakom sittbrunnen sitter en V8:a med dubbla turbo som pumpar ur sig 1843 hästar och 1617 newtonmeter. När Venom F5 väl kommer att presenteras i skarpt läge är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om Hermès Bugatti Chiron
Manny Khoshbins senaste bil

Som ni säkert redan vet så kan man få sin Bugatti Chiron specad i princip hur man vill. Manny Khoshbin gillar lyx och flärd så när det var dags för honom att beställa en Chiron valde han att göra den med Hermès-tema. Här får vi reda på allt man kan tänkas behöva veta om just den bilen. Tumnagel
27.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg-koncept som gör 500 km/h på gång?
Kanske visas upp i Genève

Förra året såg Bugatti till att spräcka en drömgräns när det gäller toppfart - 300 mph, eller 482 km/h. Hennessey är sugna på att slå detta, men självklart även Koenigsegg. Nu ryktas det om att den lilla firman i Ängelholm har ett nytt koncept på gång som ska toppa hela 500 km/h. Projektet sägs gå under namnet Mission 500 Concept och vi kanske får se skapelsen i Genève i mars. 500 i namnet ska stå för toppfarten i km/h vilket i mph blir 311. Det kan vara så att konceptet är baserat på modellen Jesko som hade premiär i mars. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Bugatti döljer något nytt under detta skynke
Ytterligare en Chiron eller helt ny modell?

Bugatti har nyligen skickat ut följande bild som visar en bil under ett skynke. Exakt vad det rör sig om är oklart för tillfället. Det kan vara ytterligare en specialversion av Chiron eller en helt ny modell som kommer att säljas vid sidan om den. Vi får helt enkelt vänta och se vad det rör sig om. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Bil-expert snackar om några kändisars bilar
Vem har bäst smak?

Michael Prichinello är bil-expert och här snackar han om olika bilar som kändisar rullar omkring med. Från Drakes Mercedes Maybach G650 Landaulet till Jay-Z:s Bugatti Veyron Grand Sport och Jerry Seinfelds Aston Martin DB5. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Hur mycket kostar det att äga en Bugatti Veyron?
Manny berättar

Manny Khoshbin har många exklusiva bilar. De flesta vet vad dessa bilar kostar att köpa nya, men vad kostar det att äga dem? I det här klippet går Manny igenom kostnaderna kring hans Bugatti Veyron. Byte av vätskor går bland annat på 25.000 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron i naken kolfiber
Det här är Noire Duo

Många nya superbilar har karosser i kolfiber men detta döljs ofta under lack. Därför erbjuder en del tillverkare att man kan få bilen med synlig kolfiber, och nu presenterar Bugatti modellen Chiron med just detta. Två stycken specialversioner erbjuds och de kallas för Noire Sportive och Noire Élégance, endast 20 exemplar kommer att tillverkas. Noire Sportive (bilden ovan) är matt överallt medan Noire Élégance har klarlack på allt sitt kolfiber. Bilarna är inspirerade av specialversionen La Voiture Noire som presenterades tidigare i år. Prislappen börjar på tre miljoner euro och de första kunderna ska få sina bilar under andra kvartalet nästa år. Om du redan har beställt en Chiron Sport kan du uppdatera denna till Noire-exteriör för 100.000 euro extra. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Tesla Cybertruck blir polisbil i Dubai
Varför använda traditionella bilar till sådant?

Det var inte många dagar sedan Tesla presenterade sin kantiga Cybertruck men redan nu verkar polisen i Dubai ha beslutat sig för att köpa in en sådan. Det är Arabian Business som rapporterar att Dubai planerar att börja använda Cybertrucks som polisbilar när dessa väl blir tillgängliga att köpa. Under gårdagen twittrade även polisen i Dubai ut en bild på hur en Tesla Cybertruck kommer att se ut som polisbil vilken ni kan se ovan. Det är inte första gången polisen i Dubai tar lite med udda bilar i bruk som polisbilar. Sedan tidigare ingår bland annat Aston Martin One-77, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ferrari FF, BMW i8, Lamborghini Aventador samt Mercedes-AMG GT 63 S i Dubais flotta av polisbilar. Förutom rätt så feta bilar så använder polisen i Dubai även Google Glass så väl som robotar i sitt arbete. Man har även börjat kolla på att använda självkörande bilar och svävare för att fånga buset på Dubais gator. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så är det att köra en Bugatti Chiron Sport
Mäktig upplevelse

YouTube-kanalen Seen Through Glass besökte Bugatti Broward och fick där låna en Chiron Sport. Det här var första gången han testade en Bugatti och hur upplevelsen var får vi se i klippet. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Vassare ban-versioner av Bugatti Chiron ska komma
Något att köra time attack med i framtiden?

När det stod klart att Bugatti sprängt den magiska 300 mp/h-gränsen med modellen Chiron sa man att man skulle sluta med hetsandet efter högst toppfart och istället fokusera på annat. Det innebär bland annat att ta fram versioner av Chiron som ska vara vassa på bana. För att lyckas med detta måste vikten ner och köregenskaperna när det gäller kurvtagning snäppas upp ytterligare. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Performance is not just going straight and going very fast, but when you are building a car like the Chiron you are at the peak, at the pinnacle of what you can achieve, so you cannot just do in one car everything. You have to do different cars to highlight different peaks. It’s so complex and so over the edge that you cannot cover it with one car. The all-rounder is the base Chiron, then we have a bit more extreme one that is the Sport, and then with the Super Sport we have one that is focused on the longitudinal acceleration and the top speed." När nästa version av Chiron kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar Chiron Super Sport 300+
Rekordbilen

Förra veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en magisk siffra med modellen Chiron. En specialbyggd prototyp lyckades då komma upp i hela 490 km/h (304 mph) vilket är helt sjukt snabbt. Det blev inget officiellt världsrekord men ingen annan tillverkare har ännu visat upp någon snabbare tid, så för tillfället "leder" Bugatti. Nu presenterar man produktionsversionen av bilen man körde med, så ja, du kan alltså köpa den här om du har pengarna. Dock ska endast 30 stycken exemplar tillverkas så du får vara snabb. Och ha 3,5 miljoner euro på fickan. Chiron Super Sport 300+ som den kallas har lite annan front och en längre bakdel än vanliga Chiron. Vi ser även större luftintag till motorn på sidorna och en helt annan diffusor med ett nytt avgassystem i sig. Prototypen hade inget passagerarsäte och en bur i sig, men detta gäller inte för produktionsversionen. Man får tyvärr inte heller samma toppfart som prototypen eftersom den här är elektroniskt spärrad till 440 km/h. Motorn är en modifierad version av den åtta liter stora W16-maskinen med fyra turboaggregat. Här ger den omkring 1600 hästar. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt. Produktionen drar igång 2021. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Hennessey grattar Bugatti till 490 km/h
Vill själva spräcka 500-gränsen

Tidigare i veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en drömgräns när det gäller toppfart - 300 mph. Dock var det med en prototyp av modellen Chiron och inget som stämplas som världsrekord då man inte körde två vändor åt vardera håll och sedan räknade ut genomsnittet. När toppfarten blev officiell meddelade Bugatti att man slutar jaga fart på det viset och nöjer sig med vad man har åstadkommit. Det kommer givetvis inte andra tillverkare att göra och vi väntar med spänning på hur Koenigsegg kommer bemöta det nya rekordet. Hennessey Performance gratulerar Bugatti till bedriften och antar utmaningen att nå nästa drömgräns - 500 km/h (311 mph). Detta ska man göra med den nya modellen Venom F5 som har en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ger 1600 hästar och 1760 newtonmeter i vrid. Visa det här inlägget på Instagram Congrats to our friends at @bugatti on your 304 mph run! Such a massive achievement and we accept the challenge! #bugatti #hennessey #venomf5 #topspeed #worldsfastest #onedirection #300mph Ett inlägg delat av Hennessey Performance (@hennesseyperformance) 2 Sep 2019 kl. 7:27 PDT Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida