m

Volkswagengruppen ska bestämma Bugattis öde i år
Blir det Rimac som tar över?

I september förra året skrev vi om ryktet att Rimac skulle köpa Bugatti, och det kanske lät rätt bisarrt just då. Men ryktet var inte taget ur luften och Rimac finns med som potentiell förvaltare av Bugattis framtid. Hur det kommer bli kommer Volkswagengruppen att bestämma i år. Porsche köpte in sig i Rimac 2018 och med i Bugatti-dealen skulle då vara att Porsche får en större del av Rimac-kakan. Ryktet säger att aktieägandet skulle kunna gå från dagens 15,5 procent upp till hela 49 procent. Rimac skulle då få Bugatti utan kostnad. I dagsläget äger grundaren Mate Rimac 47,7 procent av Rimac. I en intervju med den tyska tidningen Automobilwoche säger Porsche-chefen Oliver Blume följande: "At the moment there are intense deliberations on how Bugatti can be developed in the best possible way. Rimac could play a role here because the brands are a good technological fit. There are various scenarios with different structures. I believe that the issue will be decided by the group in the first half of the year." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti Divo på rad
Här kommer 18 miljoner dollar rullandes

Bugatti kommer bara att tillverka 40 stycken exemplar av modellen Divo och här ser vi tre av dem. Trion visar upp sig på den privata racerbanan The Thermal Club som ligger i Palm Desert, Kalifornien innan det är dags att leverera dem till sina nya ägare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Doug tar en titt på Bugatti Divo
Känns dyr, är dyr

Den senaste bilen att klämmas på av Doug är Bugattis exklusiva modell Divo. Lyckosten får även ta sig en sväng med den och att döma av hans ansiktsuttryck verkar det vara ganska så bra drag i Divo. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Bugatti och Uedelhoven Studios har återskapat Type 35
Tog fem år

Den tyska ingenjörs- och designfirman Uedelhoven Studios har under fem års tid snickrat på en modern tolkning av Bugattis klassiska modell Type 35, och nu är de klara. Den må vara inspirerad av gamlingen men den är lägre, skarpare och mestadels tillverkad i kolfiber. Bygget kallar man för Type 35 D men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på. Exempelvis vore det ju kul att veta vad som sitter under huven för där har man ju inte kunnat få ner Bugattis stora W16-motor i alla fall. Originalet hade en rak åtta på 2,0 liter som gav runt 90 hästar. Förutom denna bil ligger Uedelhoven Studios även bakom koncept som Hyundai Prophecy, Hyundai 45 och Audi AI:Me. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Ännu en specialversion av Bugatti Chiron
Denna hyllar gamla piloter

Ettore Bugatti var lika fascinerad av flyget och piloterna som han var av bilar. Piloterna var även imponerade av Bugattis kvicka och lätta bilar och många hoppade in bakom ratten i dessa när de väl var på marken igen. Med specialversionen Chiron Les Légendes du Ciel vill Bugatti därför hylla de legendariska piloterna och racerförarna Louis Blériot, Roland Garros, Robert Benoist, Bartolomeo Costantini och Albert Divo. Specialaren är baserad på Chiron Sport och endast 20 stycken exemplar kommer att bli till. På prislappen står det 2,88 miljoner euro. Vdn Stephan Winkelmann säger följande: "Bugatti has had close associations with aviation since the company was established more than 110 years ago. Many successful Bugatti racing drivers, such as Albert Divo, Robert Benoist and Bartolomeo ‘Meo’ Costantini, flew for the French Air Force, the French aviator legend Roland Garros privately drove a Bugatti Type 18 to be as fast on the road as in the air. It is therefore almost an obligation for us today to pay tribute to the legends of that time and dedicate a special edition to them." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann tar över vd-posten hos Lamborghini igen
Kommer rodda Bugatti och Lamborghini samtidigt

Mellan 2005 och 2016 roddade företagsledaren Stephan Winkelmann Lamborghini. Sedan bytte han de lyxiga kostymerna mot mjukisbyxor och chefade över Audi quattro GmbH mellan 2016 och 2017. De senaste tre åren har han dock varit det högsta hönset hos Bugatti. Nu ska han återigen bli vd för Lamborghini, men inte lämna Bugatti för det. Stephan ska alltså vara vd för båda företagen samtidigt eftersom den nuvarande Lamborghini-vdn Stefano Domenicali ska ta över som F1-chef igen den 1 januari nästa år. Stephan kommer att hoppa in i sin nya dubbelroll från och med den 1 december. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Ariel Atom 4 på Top Gears testbana
Förbättrade tiden avsevärt när det var torrt

Under säsong 28 av Top Gear körde Chris Harris Ariel Atom 4. The Stig körde den också på banan men det pissregnade och tiden som klockades var 1:25.3. Nu har den maskerade mannen istället kört bilen på torr bana, och då blev tiden istället 1:16.0. Det innebär att den är nästan lika snabb som Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron Super Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Shmee tittar på en Bugatti Bolide
Dat motorljud!

Här har vi en väldigt entusiastisk genomgång av en Bugatti Bolide från Schmee150. Som vi skrev tidigare i veckan så har denna W16-maskinen fyra stycken turboaggregat och 1 850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Bilens torrvikt ligger på 1 240 kilo enligt Bugatti själva ska bilen klara 0 till 100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Bugattis nya superbil fångad på film
Är en banracer

Förra veckan fick vi en teaserbild på något nytt från Bugatti. Tillverkaren kommer att visa upp vad de har hittat på den 28 oktober men nu har bilen fångats när den testkörs på Paul Ricard Circuit i Frankrike. Precis som ryktena sagt tidigare handlar det om en banracer som troligtvis inte kommer att släppas i någon gatversion. Bilen ser riktigt extrem ut och det enda som skvallrar om att det är en Bugatti är den hästskoformade lilla grillen. Som vi kan höra i klippet handlar det inte om någon elbil, men vad som finns där under skalet får vi återkomma till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Ny teaserbild från Bugatti
Är det en banbil?

Följande bild som lika gärna kunde varit bakljusen på en X-Wing har Bugatti nu skickat ut. Det enda vi får med bilden är citatet "What if …?" och att en digital världspremiär kommer att äga rum snart. Rykten säger att det handlar om en specialversion endast anpassad för bankörning men det återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis produktutveckling tillfälligt stoppad
Framtiden för märket är oviss

Volkswagen försöker komma underfund med vad de ska göra med Bugatti, Lamborghini och Ducati. Det kommer inte vara hållbart särskilt länge till att bara sälja superdupermaskiner som är dumma mot miljön och det har snackats både om att man funderar på att sälja till att ombilda företagen på något vis. Pengar måste sparas samtidigt som det kostar enormt att ge sig in i elektrifiering och all utveckling det drar med sig. Därför sägs det nu att all produktutveckling hos Bugatti tillfälligt är stoppad och att man sitter still i båten ett tag i väntan på nästa drag. Vdn Stephan Winkelmann säger att man är på väg mot ett rekordår och att orderböckerna för 2021 redan är 80 procent fyllda. Ett beslut kring Bugattis framtid väntas ramla in någon gång i november. Vi har tidigare skrivit om ryktena att Rimac kommer köpa upp hela rasket. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Hopp med liten Bugatti Chiron
Wiiiiiiiii

Bugatti var nyligen och brummade lite med Chiron Pur Sport på racerbanan Nardo och kör man fort där kan man få bilen att lätta från marken, vilket man gjorde. Tillverkningen av versionen drar igång nu i höst och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Drivetribe provkör Bugattis lyxiga lådbil
Priset börjar på 30.000 euro

För en månad sedan skrev vi om Bugattis senaste modell Baby II. Det är en återskapad version av klassikern Type 35 fast i ett något mindre format. Den går på el, har ett skönt utseende och blir din från 30.000 euro. Nu har Drivetribe testat den väldigt exklusiva lådbilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Första Bugatti Divo anländer till USA
Dyr unboxing

Precis som vi tidigare har skrivit har leveranserna av Bugatti Divo dragit igång och här får vi se när det första exemplaret landar i USA. Bilen står just nu hos Miller Motorcars för genomgång innan den ska levereras till kunden som beställt den. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Leverans av en Bugatti Chiron Sport i Stockholm
Brutal bil

Tänk dig att du knallar genom stan en solig söndag och helt plötsligt står där en Bugatti Chiron Sport framför dig. En sådan sak som kan hända i Stockholm vilket vi får oss en närmare titt på här. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på "det gröna helvetet"
Hej vad det går!

I mars visade Bugatti upp Chiron Pur Sport som är en lättare och mer aerodynamisk version av vanliga Chiron. Dessutom har den en helt ny växellåda. Snart ska de första kunderna få sina exemplar men tester med prototyper pågår in i det sista. Här ser vi när man bombar på i full kareta på Nürburgrings nordslinga, även kallad det gröna helvetet. "The Nordschleife is considered the most demanding circuit in the world, which is why it is nicknamed the “Green Hell”. 33 left-hand bends and 40 right-hand bends, 17 per cent uphill and downhill slopes and a difference in altitude of 300 metres over a length of 20.832 kilometres: any vehicle that can cope with this difficult track quickly and without problems is perfectly fine-tuned. So itx27s the ideal place to test the final set-up for the suspension and handling of the new Bugatti Chiron Pur Sport." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Se hur Bugatti Chiron tillverkas för hand
50 minuter lång dokumentär

I den här dokumentärfilmen från WELT får vi hänga med till Bugattis fabrik i Molsheim och se hur man där monterar ihop modellen Chiron. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Veyron Super Sport var så mycket bättre än vanliga Veyron
Enligt Jason Cammisa

Sommaren 2010 rullade Bugatti ut Veyron Super Sport. Den hade 200 hästar mer än vanliga Veyron, en helt nytt kolfibermonocoque, nya karosspaneler, annan fjädring och förfinad styrning. Utseendemässigt skiljde det inte så mycket men undertill var det en helt annan bil. Och den var så mycket bättre, i alla fall enligt biljournalisten och TV-personligheten Jason Cammisa. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Bugattis testförare lär dig allt om Chiron
Andy Wallace verkar ha ett trevligt jobb

Andy Wallace spenderar mer tid i Bugatti Chiron än någon annan. Han är nämligen företagets testförare sedan 2011 och i följande klipp berättar han allt som kan vara värt att veta om modellen. Innan Andy kom till Bugatti spenderade han 30 år med att vara racerförare och han har bland kört både 24-timmars på Le Mans och Daytona. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 15 år sedan Bugatti Veyron körde över 400 km/h
Imponerande bedrift

För 15 år sedan "chockade" Bugatti världen genom att köra över 400 km/h med modellen Veyron - en bil som man fick köra med på gatan. Det var då ingen annan tillverkare som gjort samma sak med en serietillverkad modell. Målet var att klå rekordet Porsche 917 hade på Les Hunadières-rakan vilket innebar att man var tvungen att passera 406 km/h. Det lyckades man med och hastigheten blev när den var avräknad 407 km/h. Bakom ratten satt testföraren Uwe Novacki. För att nå siffran hade ingenjörerna utvecklat en ny W16-motor på 8,0 liter som fått inte mindre än fyra turboaggregat. Effekten låg på 1001 hästar och vridet på 1250 newtonmeter. Sanslösa siffror för något man kunde ta till glasskiosken. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på bara 2,5 sekunder, 0-200 på 7,3 och 0-300 på 16,7. I juni 2010 klådde man sitt egna rekord med 1200 hästar starka Veyron 16.4 Super Sport som lyckades nå 431 km/h. I april 2013 körde man även 408,8 km/h med Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse vilket gjorde den till världens snabbaste gatlegala cabriolet. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Så filmades rekordet med Bugatti Chiron
Bakom kulisserna med han som skötte kameran

Hösten 2017 satte Bugatti världsrekord med modellen Chiron då man körde 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder. Det hela filmades såklart, och det som var lite kul var att man gjorde det med en bil som låg jämsides - ytterligare en Chiron. Här får vi se mer hur man genomförde allt. Originalklippet har ni nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida