m

Cyberpunk 2077 blir lite fuktigare
Patch 1.31 ute nu

CD Projekt Red har släppt en ny uppdatering till Cyberpunk 2077 och den här gången verkar fokus ligga på fukt. Tydligen har vägar inte sett blöta nog ut när det regnar i spelet, men med nya Patch 1.31 ska detta vara åtgärdat. Utöver att Night City börjat se lite blötare ut gör förstås uppdateringen ett par andra saker också. Bland annat buggar som att bonusar som ska göra att laddning av vapen ska gå snabbare inte ska sega ner processen, justerad höjd med laddade hopp och fienders förmåga att upptäcka dig när du smyger runt har justerats baserat på svårighetsgrad. Uppdateringen är ute nu och finns tillgänglig på alla plattformar där Cyberpunk 2077 är tillgängligt. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Oddworld: Soulstorm på ingång till Xbox
Med alla fixar, patchar och allt

Oddworld: Soulstorm släpptes till Playstation och PC i april, men nu har det blivit känt att spelet också är på väg till Microsofts spelkonsoler Xbox Series X/S och Xbox One. Något specifikt releasedatum har vi inte fått, men med Microsofts Xbox-stream i samband med Gamescom så borde vi få reda på när det släpps inom kort. Oddworld: Soulstorm hade en aningen stökig release på grund av buggar, obalanserat gameplay och lite annat smått och gott, vilket ledde till mixad respons från kritiker. Sedan dess har utvecklarna jobbat hårt med att styra upp skutan och levererat flera patchar till spelet, vilket lär implementeras i Xbox-versionen från dag ett. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Kryptohackare erbjuds 500.000 dollar i bugg-belöning
Om de 610 miljoner dollar som stals från Poly Network lämnas tillbaka

Den kinesiska kryptovalutaplattformen Poly Network erbjuder nu den hacker som stal 610 miljoner dollar från företagets användare en belöning på 500.000 dollar. Villkoret är dock att hackern lämnar tillbaka hela den summan som stals. Poly Network kallar belöningen för en så kallad "bug bounty", belöningar som betalas ut till utomstående som hittar buggar i ett företags system. Huruvida hckern, som Poly Network kallar för "Mr. White Hat", har accepterat erbjudandet finns det än så länge inga uppgifter om. Det var i förra veckan som Poly Networks tjänst attackerades vilket resulterade i att hackern kunde flytta kryptovalutor motsvarande över 5 miljarder kronor från Poly Networks användare. Flera av adresserna dit valutorna flyttades spärrades dock vilket ledde till att hackern började återlämna en del av de stulna kryptovalutorna. I fredags hade kryptovalutor motsvarande 340 miljoner dollar återförts till Poly Networks plattform. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitters bildbeskärnings-algoritm föredrar yngre, ljusare och smalare ansikten
Twitter betalar 3 500 dollar till studenten som bevisade

Twitters bildbeskärnings-algoritm föredrar yngre, ljusare och smalare ansikten, det har en student från Schweiz EPFL universitet nu bevisat i en studie. Bildbeskärnings-algoritmen ska egentligen visa den intressantaste delen av en bild när den visas i tidslinjen och hela bilden visas bara när en användare trycker på den. Studenten, Bogdan Kulynych, som varit med i Twitters "algorithmic bug bounty" har nu fått 3 500 dollar av plattformen för sin upptäckt. Kulynych lyckades bevisa problemet med algoritmen genom att generera ansikten med varierande särdrag, och sedan testa bilderna med twitters algoritm för att se vad den ansåg var "intressant". Artificiella ansikten med små skillnader som hudton, bredd, könspresentation eller ålder användes för att bevisa att algoritmen oftare valde en viss typ av ansikten. Redan förra året upptagades problemet med algoritmen och Twitter fick be om ursäkt. Man gjorde då själva en studie som visade att algoritmen föredrog vita och kvinnliga ansikten. Kulynych, har lite blandade känslor kring denna typ av "buggar": Algorithmic harms are not only ‘bugs’. Crucially, a lot of harmful tech is harmful not because of accidents, unintended mistakes, but rather by design. This comes from maximisation of engagement and, in general, profit externalising the costs to others. As an example, amplifying gentrification, driving down wages, spreading clickbait and misinformation are not necessarily due to ‘biased’ algorithms.” Tumnagel
38.8°
+
Hugo Engström
0

Webbläsaren Edge får supersäkert läge
Microsoft testar Super Duper Secure Mode

Microsoft har börjat experimentera med något som man säger ska vara ett supersäkert läge för deras webbläsare Edge. Tanken bakom det hela är att det ska bli svårare för obehöriga att på något sätt använda datorns webbläsare för att sprida malware eller på annat sätt attackera användaren dator. Microsoft kallar det supersäkra läget för "Super Duper Secure Mode" (SDSM) och tanken är även att det ska hindra buggar i javascript att köras när en användare besöker en webbsida. För att åstadkomma detta har Microsoft inaktiverat så kallat "Just-In-Time Compilation" (JIT) när Edge körs i SDSM-läget. JIT kan snabba upp hur framför allt javascript-kod körs på webbsidor men är även något som används av obehöriga som vill utnyttja datorers webbläsare för mindre trevliga syften. Enligt en undersökning från Mozilla så använde över hälften av de kända metoderna att attackera Googles webbläsare Chrome någon form av bugg i JIT. Microsoft håller nu på och testar Edge i SDSM-läget för att se hur mycket detta eventuellt kan försämra laddtiden och annat på webbsidor som körs i detta läge. Huruvida Microsoft någon gång framöver kommer att släppa SDSM-läget publikt till Edge finns det än så länge inga uppgifter om. Kör man Canary, beta eller dev-versioner av Edge så går SDSM-läget dock att slå på via webbläsarens inställningar under edge://flags. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon skjuter upp New World-släppet till 28 september
Utvecklarna behöver mer tid för att finputsa

Amazons kommande MMO New World skulle egentligen släppas 31 augusti, men utvecklarna har nu meddelat att de behöver lite mer tid för att finputsa upplevelsen. I stället siktar utvecklarna på att släppa spelet 28 september. Anledningen till detta är att en hel del feedback har trillat in i samband med det stängda betatestet och den extra tiden kommer användas för att fixa buggar, förbättra stabiliteten och göra New World till en allmänt bättre upplevelse. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Half-Life 2: Remastered Collection verka vara på gång
Dock ej från Valve

Förra veckan upptäckte någon att något som hette Half-Life 2: Remastered Collection had dykt upp i Steam-databasen. Denna samling kommer dock inte från Valve utan från Filip Victor & Co. som tidigare gjort den Half-Life 2-modden Half-Life 2: Update (klipp ovan). Denna ambitiösa mod moderniserade spelet en del, fixade buggar och gjorde helt enkelt att det såg bättre ut. Antagligen kommer Half-Life 2: Remastered Collection då även innehålla de efterföljande episoderna och sannolikt fler moderniseringar. Även om det inte samlingen inte kommer från Valve ska de tydligen gett Filip Victor & Co. välsignelse att utveckla och släppa projektet. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Elite Dangerous: Odyssey till konsol skjuts upp på obestämd tid
Full fokus på att fixa PC-versionen

Elite Dangerous-utvecklarna Frontier släppte expansionen Odyssey i maj och releasen gick sådär. Spelet fick snabbt en hel del kritik från spelare på forum och i recensioner på grund av dålig prestanda och buggar. Läget var så pass illa att utvecklarna gick ut med en ursäkt till spelarna och meddelade även att de kommer jobba hård för att styra upp situationen. Nu har det blivit känt att för att kunna styra upp PC-versionen så kommer konsolversionen få lida lite. Mer specifikt har denna försenats på obestämd tid och kommer inte släppas förrän PC-versionen är stabil nog. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 toppar säljlistorna på Playstation Store
Folk verkar vara taggade att utforska Night City igen

Cyberpunk 2077 återvände nyligen till Playstation Store efter att ha plockats ner från butiken strax efter release. Det verkar som att folk verkar ha varit sugna på att uppleva vad spelet har att erbjuda, buggar och allt, då spelet toppade säljlistan för sålda spel till PS4 på Playstation Store i juni. Specifikt hur många exemplar som sålts sedan nyreleasen är okänt, men spelet har i alla fall klättrat förbi titlar som FIFA 21 och GTA V vilket ändå är rätt imponerande. När det kommer till topplistan för PS5-titlar ser det lite annorlunda ut och Insomniacs urläckra Ratchet & Clank: Rift Apart toppade listan i juni. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

CDPR är nöjda med hur Cyberpunk 2077 presterar just nu
Fler uppdateringar kommer dock släppas

Om ni inte bott under en sten det senaste året så har ni troligtvis inte missat att Cyberpunk 2077 hade en rätt strulig release. Kort sagt var spelet ofärdigt, men sedan dess har CD Projekt RED jobbat hårt med att få spelet att rulla bättre på alla plattformar. Och resultatet är lite varierat. Spelet rullar fortfarande sådär på grundversionerna av PS4 och Xbox One och i respektive spelbutik hittas det en varning om att spelet rullar sådär på dessa konsoler. Trots detta verkar CD Projekt RED vara rätt nöjda med hur spelet rullar på de olika plattformarna just nu. I ett snack på konferensen WSE Innovation Day säger CDPR-chefen Adam Kacinski att utvecklarna nått en tillfredsställande nivå efter en rad uppdateringar som fixat buggar och prestanda. Ovan har ni en video där Digital Foundry tar en ordentlig titt på hur Cyberpunk 2077 mår efter nya Patch 1.23. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 får ytterligare en uppdatering
CDPR fortsätter rensa upp buggfesten

Det har gått mer än ett halvår sedan Cyberpunk 2077 släpptes och gav oss en episk berättelse i en rätt flådig och intressant värld. Och en herrans massa buggar och prestandabekymmer. CD Projekt RED har sedan släppet jobbat hårt med att förbättra prestandan i spelet och fixa buggar och nu har ytterligare en patch släppts för att fixa några av spelets bekymmer. Patch 1.23 heter den senaste uppdaterinegn som släppts till alla plattformar spelet finns tillgängligt på och primärt fixar patchen en rad buggar som uppstår i vissa uppdrag. Utvecklarna skriver dock att spelet har blivit stabilare och spelare ska inte uppleva lika många krascher som tidigare. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 återvänder snart till PlayStation Store
Hurra?

Det tog lite tid men snart finns Cyberpunk 2077 äntligen(?) tillgängligt för köp i PlayStation-affären igen. Det var för ungefär ett halvår sedan som Sony valde att ta bort spelet från sin butik eftersom prestandan var horribla och buggarna lite väl tokiga. Sedan dess har CD Project RED försökt patcha spelet så gott det går och tydligen har de fått det så pass spelbart att Sony kommer slänga upp spelet i Playstation Store den 21 juni igen. Dock rekommenderar man inte vanliga PlayStation 4-ägare (alltså ej Pro) att köpa det då prestandan där fortfarande är rätt kass. SIE can confirm that Cyberpunk 2077 will be re-listed on PlayStation Store starting June 21, 2021. Users will continue to experience performance issues with the PS4 edition while CD Projekt Red continues to improve stability across all platforms. SIE recommends playing the title on PS4 Pro or PS5 for the best experience. Nedan kan man se hur prestandan mellan de olika plattformarna var innan spelets plockades bort från PlayStation-affären. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa stora Valheim-uppdatering släpps i höst
Utvecklarna stuvar om schemat

Valheim släpptes som early access-spel i februari och spelet blev väldigt snabbt väldigt populärt. Under våren levererade utvecklarna Iron Gate Studio lite uppdateringsplaner och meddelade att fyra stora uppdateringar skulle släppas under året. Det verkar ha varit lite önsketänkande och planerna har nu stuvats om och utvecklarna kommer fokusera på att släppa den stora uppdateringen Hearth & Home under tredje kvartalet. I ett inlägg om ändringarna skriver Iron Gate bland annat detta: "We donx27t want to launch an update that wex27re not confident in, and that isnx27t deserving of your time. With that in mind, the new roadmap will be much smaller, but wex27ve made the decision to focus on the big Mistlands update directly after wex27re done with Hearth and Home, putting aside the smaller updates for now... I inlägget skriver utvecklarna även att de inte var beredda på den stora våg av spelare spelet fick vid release och i samband med det har fokus skiftat lite till att fixa buggar av olika slag för att erbjuda en stabil spelupplevelse, vilket gjort att framtida uppdateringar nedprioriterats. Hur som helst. Hearth & Home är fortfarande på ingång och i inlägget får vi också reda på vad uppdateringen kommer erbjuda. Bland annat kommer vi få möjlighet att använda Darkwood för att bygga hus och matlagningsstationen kommer få lite extra tillskott som kryddhyllor, slaktarbord och lite extra grytor och pannor. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077-läcka visar en buggkavalkad
Intern video från CD Projekt RED

Ur den stora ransomware-attacken som CD Projekt RED råkade ut för kom det fram ett klipp där Cyberpunk 2077-utvecklarna hade samlat några av spelets buggar. Titeln på klippet fick internt titeln ElBuggado 2020 och innehåller lite NSFW-grejer. Nu är det ju ganska normalt att spel oftast brutalt buggiga inte allt för långt innan lanseringen sker så att internt göra ett sådant här klipp är väl inte helt konstigt. Men som bekant var det ju tyvärr en hel del buggar kvar när spelet väl lanserades förra året. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du stänga av mordanimation i Assassin's Creed Valhalla
Spara dussintals sekunder!

Assassinx27s Creed Valhalla släpptes i november och har ni spelat sedan dess så har ni säkert upplevt de flådiga animationerna när Eivor har ihjäl fiender av olika slag. Helt ärligt var de roligare att titta på när spelet lanserades, men efter över hundra timmar i spelet är man mest less på animationerna. Som tur är har Ubisoft nu lagt till möjligheten att stänga av dessa filmiska avslutande animationer med den senaste uppdateringen och när uppdateringen laddats ner hittar ni inställningen i inställningsmenyn. Ändringen kommer med Patch 1.21 och detta är givetvis inte det enda patchen gör. Vi får även tillgång till ett par nya förmågor att låsa upp som bland gör att inkommande attacker inte avbryter dina attacker. Vidare har det blivit möjligt att ändra utseende på dina rustningsdelar så att de ser ut som Bayeks eller Altairs rustningar, om du låst upp dessa förstås. Utöver detta har en rad buggar fixats och hela listan med över 80 ändringar har ni här nere till vänster. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Ubisoft ska lägga mer tid på framtida AC: Valhalla-uppdateringar
Uppdateringar ska ju helst ta bort buggar

En uppdatering till spel ska förbättra spelupplevelsen och inte försämra den. Detta är en självklarhet för många, men för Ubisoft verkar den polletten trillat ner lite långsamt. I ett blogginlägg skriver speljätten att de kommer börja lägga mer tid på uppdateringar till Assassinx27s Creed: Valhalla för att se till att uppdateringarna verkligen håller måttet och inte lägger till en massa buggar. Mer specifikt ska arbetet med uppdateringar gå från fyra veckor till fem veckor, vilket ska ge utvecklarna ytterligare en hel arbetsvecka på sig för att finputsa. I och med detta så förklaras det en aning varför Ubisoft valt att skjuta upp releasen av expansionen Wrath of the Druids i ett par veckor. Släppschemat ser nu ut som så att spelet kommer få en ordentlig uppdatering 27 april följt av Druids-releasen 13 maj. Sedan kommer ytterligare en större uppdatering under våren. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

En titt på Super Mario 64 Plus
Förbättrar inofficiell version av klassiskt spel

Super Mario 64 Plus är en mod för den inofficiella Windows-porten av klassiska Super Mario 64. Inte helt oväntat är detta ju inget som Nintendo själva pumpat ut utan kommer från ett gäng entusiaster. Förutom att spelet snurrar på en Windows-dator så har man också lagt till en del förbättringar. Bland annat körs det med stadiga 60FPS, diverse buggar är fixade och man har möjligheten att fortsätta ränna runt på banan efter man fått en stjärna. Super Mario 64 Plus har också flertalet alternativ så som kontroll- och kamerainställningar. Själva modifikationen samt instruktioner hur du går tillväga att spela det kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

AdBlock strular till det för Google Docs och Google Drive
Verktyg slutar fungera på grund av bugg

Har du haft problem med Google Docs eller Google Drive de senaste dagarna så är det inte omöjligt att det är annonsblockeraren AdBlock som strulat till det för dig. De senaste dagarna har det kommit rapporter om att flera verktyg i Googles webbaserade dokumenthanteringsprogram Google Docs buggat ur eller helt slutat fungera. Det samma gäller för Googles molnlagringstjänst Google Docs och det verkar vara något filter i AdBlock som har kommit i konflikt med de båda tjänsterna. AdBlock bekräftar på Twitter att något har strulat till sig i deras filterlistor men att man arbetar på att fixa det. Så förhoppningsvis kommer det hela att vara löst snart. Tills dess så rekommenderas de som upplever buggar på Googles båda tjänster och även kör AdBlock att avaktivera AdBlock på Google Docs och Google Drive, något som sägs få tjänsterna att fungera som vanligt igen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

CD Projekt RED släpper ny uppdatering till Cyberpunk 2077
Fixar biffen ytterligare med Hotfix 1.21

CD Projekt RED har inga som helst planer att lägga ner arbetet med Cyberpunk 2077 och har nu släppt ytterligare en uppdatering till spelet som ska förbättra upplevelsen en aning. Sist spelet uppdaterades möttes vi av en ordentlig textvägg när vi började grotta ner oss i spelets patchanteckningar, men den här gången är det inte lika mycket som har styrts upp. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, men det handlar till stor del om buggar i uppdrag och den öppna världen som kan sätta stopp för spelaren att ta sig fram i spelet, samt lite ytterligare stabilitetsfix. Den största nyheten är mer eller mindre att poliser inte längre spawnar bakom dig om du begår diverse brott medan du står på ett tag. CD Projekt RED kommer fortsätta förbättra spelupplevelsen i framtiden och vi ser fram emot den dag då spelet är helt nog att återvända till Playstation Store. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Bugg i WebView fick många androidappar att krascha
Uppdaterad version utan buggar släppt nu

De senaste dagarna har många Anroid-användare rapporterat att en del av apparna på mobilen kraschar eller inte går att dra igång, något som jag även drabbats av själv. Detta ska ha berott på en bugg i Androids WebView, ett verktyg som gör att app-utvecklare kan inkludera data från webbsidor i sina appar. Buggen i WebView fick många välkända appar, som till exempel Instagram, Gmail och Google Maps, att sluta fungera så väl som andra appar vilka var beroende av att kunna hämta in data från webbservrar för att kunna fungera. Skulle du själv vara drabbad av problem med kraschande Android-appar så går det att uppdatera WebView till en buggfri version i Google Play. Detta var något jag själv gjorde manuellt igår och sedan dess har jag inte haft några problem med kraschande appar på Android. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Romeros Empire of Sin kommer till Game Pass på torsdag
Smuggla spriten!

Romero Games Empire of Sin släpptes i december till PC, PS4, Xbox One samt Switch och några av er har troligtvis redan lagt vantarna på DOOM-pappans nya spel. För folk som inte gjorde det och prenumererar på Xbox Game Pass så har vi lite goda nyheter då utvecklarna meddelat att spelet kommer bli tillgängligt för Game Pass-prenumeranter redan på torsdag. I spelet får vi resa tillbaka ett helt sekel till förbudstiden i USA och ta kontroll över ett gäng alkoholsmugglare i Chicago där vi får ta del av management-spelande och taktiska XCOM-liknande strider. Vid release fick spelet ett svalt mottagande på grund av buggar, obalans och underliggande gameplayproblem, men utvecklarna har sedan dess jobbat med att förbättra upplevelsen. Och om ni varit sugna på att testa, så är ett hett tips att göra det på torsdag. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Ubisoft stoppar multiplayer i Watch Dogs: Legion på PC
Skjuts upp på grund av buggar

I morgon kommer multiplayer-läget i Watch Dogs: Legion släppas, men spelare på PC kommer vara tvungna att vänta lite till. Ubisoft har meddelat att utvecklarna upptäckt en mängd kritiska buggar i PC-versionen och skjuta upp releasen på obestämd tid. Mer specifikt verkar multiplayer-läget rejält om man använder vissa grafikkort. Ubisoft lovar att fixa strulet illa kvickt, men när det kommer ske är för tillfället okänt. Det är endast spelare på Xbox, Playstation och Stadia som kommer få ta del av multiplayer under morgondagen, men ett läge kommer saknas. Buggar har upptäckts i Tactical Ops, spelets motsvarighet till räder, som får hela spelet att krascha och spelläget kommer inte bli tillgängligt förrän 23 mars. Vidare kommer PS-spelare endast ha tillgång till en "begränsad" version av textchatten vid release, men även detta kommer styras upp 23 mars. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077-uppdatering skjuts upp till mars
Det går bra nu

CD Projekt RED har haft rätt omfattande planer att förbättra Cyberpunk 2077. Spelet släpptes i december, men det blev snabbt rätt tydligt att spelet skulle må betydligt bättre av att skjutas upp typ ett halvår. CD Projekts planer att fixa spelet har till stor del varit två rejäla patchar, samt ett gäng mindre hotfixes. Den första patchen släpptes i slutet av januari och fixade en skvätt buggar samt förbättrade prestandan. Uppdateringen skulle även agera grund för att underlätta för kommande uppdateringar. En andra patch skulle släppas nu i slutet av februari, men denna har nu försenats till andra halva av mars. I en rad Twitter-inlägg skriver CD Projekt RED att på grund av uppdateringens storlek och studions IT-struktur har det blivit svårt att färdigställa uppdateringen och det är helt enkelt inte möjligt att leverera uppdateringen i tid. Utvecklarna lovar dock att uppdateringen kommer erbjuda en stor mängd kvalitetsförbättringar och buggfixar, vilket är kalas. Bloomberg ger oss en lite tristare bild av vad som händer i CDPR-bygget och hacket utvecklarna utsattes för tidigare i år har satt sina spår. CDPR bad som känt busarna att dra åt fanders i stället för att betala någon lösensumma, men detta ledde till att utvecklarna som jobbat hemma har de senaste två veckorna varit utelåsta från sina arbetsstationer då de inte kunnat använda sin VPN. Vidare ska de anställdas datorer ha varit tvungna att undersökas av utvecklarnas IT-avdelning för att leta efter malware, vilket satt ytterligare käppar i hjulet för Cyberpunk 2077-uppdateringen. Tumnagel
30.0°
+
André Stray
0

Uppdaterad Stadia-utvecklare kan inte fixa Journey to the Savage Planet
Spelare får leva med buggig version

Google har som känt lagt ner all intern utveckling av spel till Stadia. Detta är förstås tråkigt då vi inte kommer få några nya spel som utvecklats för Stadia från Google själva, men det har även satt lite käppar i hjulet för Stadia-spel som inte längre kommer få något stöd. Journey to the Savage Planet är en av dessa titlar. Studion bakom spelet köptes upp av Google i slutet av 2019 och nyligen släpptes Journey to the Savage Planet gratis till Stadia Pro-prenumeranter. Spelet är dock inte felfritt och spelare rapporterar om buggar som frekventa kraschar och att spelet hänger sig. Spelare har vänt sig till spelets distributör i hopp om supporthjälp, men problemen verkar inte gå att lösa då spelets numera ägs av Google, som inte längre har några spelutvecklare som kan lösa problemet. Huruvida Journey to the Savage Planet kommer fixas återstår att se. Uppdatering: Nu är det fixat! Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Cyberpunk 2077 igen
Har nya patcherna förbättrat upplevelsen på PS4/Xbox One?

Cyberpunk 2077 släpptes för en månad sedan och releasen gick inte som planerat. Spelet var knökfullt av buggar och hade ordentliga stabilitetsproblem med frekventa krascher och som grädde på moset rullade spelet rätt dåligt på grundversionerna av PS4 och Xbox One. I Digital Foundrys video om spelets prestanda på grundkonsolerna sade gänget att de är osäkra på om spelet ens går att rädda på de äldre konsolerna. CD Projekt RED är dock i full flärd med att förbättra upplevelsen och har försett spelet med flera patcher sedan releasen och nyligen släpptes version 1.10, som är en av två stora uppdateringar som ska stabilisera upplevelsen rejält. Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på hur spelet på grundkonsolerna efter uppdateringen och har nu släppt en video där de sammanfattar sina fynd. Digital Foundry meddelar att spelet har blivit betydligt stabilare med 1.10 och att de inte upplevt några krascher varken på Xbox One eller PS4 under sin nya granskning, men en hel del glitchar och buggar finns kvar. På PS4 har bildkvaliteten förbättrats ordentligt och det har även skett en förbättring av frameraten, mer specifikt verkar PS4-versionen rulla jämnare med mellan 25-30 fps i stället för att dippa ner till 20 i tunga sekvenser. Digital Foundry verkar dock fortfarande osäkra om PS4-versionen någonsin kommer kunna rulla med låst 30 fps. På Xbox verkar spelet ha fått samma visuella förbättringar som PS4-versionen, men det verkar inte skett några större förbättringar på frameratefronten. För att sammanfatta så har det skett en förbättring i på både PS4 och Xbox One, men det finns fortfarande utrymme för ytterligare förbättring. Digital Foundry kommer ta ytterligare en titt på spelet när nästa stora patch släpps, vilket bör ske i februari om inte CDPR ändrar sig. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny minidokumentär om det ökända Aliens: Colonial Marines
Lite eftermiddagsnörderi

Aliens: Colonial Marines är ökänt för att vara ett rätt dåligt spel. Det lanserades 2013 och drunknade snabbt i kritik då det ansågs vara en riktigt usel spelupplevelse knökfull av buggar, dålig story, lat bandesign och risig AI. Youtube-kanalen GVMERS har nu släppt en kort dokumentär om spelet där de går in på vad som egentligen vad som hände bakom kulisserna under utvecklingen av spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Battle.net uppdateras med ny design
USA får nyheterna först

Blizzard Activision har äntligen bestämt sig för att fräscha upp spelklienten Battle.net en skvätt. En ny uppdatering har släppts som uppdaterar designen ordentligt och gör den mer överskådlig för användare. Bland annat har spelraden flyttat och ligger i toppen av appen och på spelsidorna får vi betydligt mer information om spelen samt snabb tillgång till nyheter om uppdateringar och annat. Ovan och under har ni bilder på det nya gränssnittet. Battle.net-användare i USA har börjat få uppdateringen och uppdateringen kommer rulla ut till användare världen över under de kommande veckorna. Vill man ta del av den nya designen redan nu och inte är rädd för potentiella buggar, så kan man göra detta genom att ladda ner betaversionen av Battle.net. För att göra det så är det bara att gå in i Battle.net-inställningar, klicka på Beta-fliken och sedan ladda ner den senaste betaversionen. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Apple tar bort funktion som lät appar skippa brandväggar
Buggar i Apples egna appar ska nu vara fixade

I höstas upptäckte ett gäng med säkerhetsforskare att 53 stycken av Apples egna appar kunde ta sig ut på nätet utan att ta hänsyn varken till brandväggar eller VPN-kopplingar i macOS 11 Big Sur. Detta berodde enligt Apple själva på att det fanns en del buggar i en del av deras appar och därför hade man skapat en lista, "ContentFilterExclusionList", med appar som kunde passera datorns brandväggar och ta andra vägar än eventuella VPN-kopplingar föreskrev. Säkerhetsforskare påpekade att det här i värsta fall skulle kunna leda till att malware som smugits in i Apples egna appar eller på något sätt utgav sig för att vara någon av dessa skulle kunna få fritt fram att härja i användarnas datorer. Apple uppgav redan i höstas att man planerade att ta bort ContentFilterExclusionList och i macOS Big Sur 11.2 beta 2 ska så ha skett rapporterar ZDNet. Det här innebär att när macOS Big Sur 11.2 släpps till allmänheten kommer all trafik från datorn appar, oavsett om de kommer från Apple eller någon annan, ta hänsyn till eventuella brandväggar och VPN-kopplingar på datorn. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida