m

Köp en Faraday Future-prototyp
Om du vill ha något inte alla andra har

Faraday Futures framtid är ytterst oviss men om du ändå är pepp på en bil från det stormande elbilsföretaget finns det nu en chans. Worldwide Auctioneers ska nämligen sälja iväg två stycken prototyper av modellen FF91. Auktionen äger rum den 5 september i Auburn, Indiana och båda bilarna säljs utan reservationspris. Den silvriga bilen är den prototyp som företaget visade upp på CES 2017 och den svarta är den man deltog med i Pikes Peak International Hill Climb samma år. Den förstnämnda är betydligt mer ombonad och färdigställd än den svarta som mest får ses som en testbil på alla punkter. Bilarna baseras på den egenframtagna plattformen Variable Propulsion Architecture och båda ska vara toppversionen med batteripack på 130 kWh, 1050 hästar och en räckvidd på 60 mil. Det senaste kring Faraday Future är att Carsten Breitfeld som tidigare var vd för Byton nu är den som styr och ställer här. Man håller på med en rekonstruktion av företaget och planen är att eventuellt licensiera eller sälja den teknik man tagit fram till andra företag. Om FF91 någonsin kommer att komma i produktion är oklart, samma gäller vad man kan och får göra med prototyperna om man nu råkar köpa en av dem. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Cadillacs kommande elbil får 33 tum stor skärm
Kommer ta upp hela instrumentbrädan

Det är inte bara biltillverkaren Byton som satsar på ofantligt stora skärmar på instrumentpanelen, även Cadillac har hakat på detta. I nya Escalade har man sammanfogat två stycken skärmar som tillsammans bildar en 38 tum stor yta. I den kommande elbilen Lyriq kör man istället en enda kurvad skärm - och den kommer vara på 33 tum. Måtten är 83,8 centimeter på bredden och 12,7 på höjden. Skärmen kommer att vara uppdelad i tre stycken olika zoner. Längst till vänster kommer man att kunna styra och se interiörljuset och head-up-displayen. I mitten finns den vanliga hastighetsmätaren och till höger infotainment-systemet. De yttre zonerna kommer vara pek-vänliga medan man kommer kontrollera det i mitten med ett fysiskt hjul. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Elbilstillverkaren Byton stänger sin fabrik
I minst ett halvår

Igår drog elbilstillverkaren Byton i stora handbromsen och stoppade all verksamhet i fabriken i Kina. Pengarna har tagit slut och pandemin har kommit som ett slag i sidan på företaget, och fabriken kommer därför att hålla stängt i minst ett halvår. Man har nu sjösatt en krisplan för att få bukt med alla utgifter och en strategisk omorganisation krävs för att rädda företaget från ruinens brant. I början av mars skrev vi att Hedin Bil kommer att sälja Byton här i Sverige. När det nu kommer att ske återstår att se. M-Byte som är den första modellen ut kommer att kosta omkring 600.000 kronor. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Förserie-versioner av Byton M-Byte har rullat av bandet
Snart får första kunderna den nya el-suven

Snart ska de första kunderna få sina exemplar av Bytons helt eldrivna SUV M-Byte och nu har de första förserie-bilarna rullar av bandet i fabriken. I höstas fick vi bilder på hur bilen skulle se ut i produktionsform och inget ser ut att ha förändrats sedan dess. Kina är första marknaden att få ta del av bilen och där kommer två stycken versioner av modellen att säljas. En som har en elmotor på 270 hästar under skalet, bakhjulsdrift, batteripack på 72 kWh och en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Den andra versionen har dubbla elmotorer, över 400 hästar, batteripack på 95 kWh och en räckvidd på 43,5 mil. Som vi tidigare har nämnt är det Hedin Bil som kommer att stå för försäljningen här i Sverige och lanseringen kommer att ske någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Hedin Bil kommer att sälja Byton i Sverige och Norge
Lansering sker nästa år

Nu får vi reda på att Hedin Bil blir sälj- och servicepartner i Norge och Sverige för det kinesiska elbilsmärket Byton. Tidigare har det sagts att deras första modell M-Byte skulle lanseras här i år men detta har skjutits fram till mitten av nästa år istället. 65.000 personer har redan reserverat bilen och 25.000 av dessa finns i Europa. Sverige och Norge är två av de viktigaste marknaderna här tillsammans med Schweiz, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Planen är att öppna möjlighet att förhandsboka bilen för 500 euro i mitten av året. Gör man det säkrar man en tidig produktionsplats av en bil. Prislappen kommer att vara från 45.000 euro men det är exklusive moms, frakt och leveransomkostnader. För den pengen får man en elmotor på 272 hästar och ett batteripack på 72 kWh som ska ge en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Toppversionen med fyrhjulsdrift har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hästar och ett batteri på 95 kWh som ger 43,5 mils räckvidd. Det finns även en version av denna med bara bakhjulsdrift som då ger lite längre räckvidd - 46 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är Byton M-Byte i produktionskläder
Kostar från 45.000 euro

Den kinesiska elbilstillverkaren Byton ställer ut i Frankfurt och med sig har de produktionsversionen av crossovern M-Byte. I samma veva får vi reda på priset och det kommer att börja på 45.000 euro. För den pengen får du ett batteripack på 72 kWh, en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar och som driver bakhjulen och en räckvidd på upp till 36 mil enligt WLTP. Det finns även en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer som tillsammans genererar 408 hästar och som matas av ett batteripack på 95 kWh. Här ska räckvidden istället vara upp till 43,5 mil. Snabbladdning med upp till 150 kW ska vara möjligt och använder man sig av detta ska man kunna ladda från 0-80 procent på 35 minuter. Den enorma skärmen på 48 tum som löper längs med hela instrumentbrädan blir som vi tidigare har skrivit kvar. Som om inte den vore nog finns det även en pekskärm på sju tum i ratten och en pekskärm på åtta tum mellan framstolarna. Förutom att pilla med fingrarna ska man kunna använda rösten, gester och ansiktsigenkänning för att styra saker. Och fysiska knappar. Det som skiljer produktionsversionen från konceptet är bland annat att man har skippat kamerorna som backspeglar och istället monterat konventionella grejer. Strålkastarna och stötfångarna har också lite annan design samt att dörrhandtagen nu går att se vilket de inte gjorde tidigare. De första som får sina bilar är de som bor i Kina och planen är mitten av 2020. Till Europa kommer bilen först 2021, och man kommer att börja ta förhandsbokningar av kunder där någon gång nästa år. För tillfället ska 50.000 stycken ha reserverat ett exemplar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Chefen för BMW i8 blir ny vd för Faraday Future
Ska försöka styra upp verksamheten

Nu är det klart att Yueting Jia lämnar sin tjänst som vd för Faraday Future. Han ersätts istället av Dr. Carsten Breitfeld som jobbat hos BMW i 20 år och var den som chefade över modellen i8. Carsten har mellan BMW och Faraday även hunnit med att medgrunda elbilstillverkaren Byton och efter det varit en sväng på Iconiq Motors. Nu är hans uppgift att styra Faraday på rätt kurs och försöka rädda bolaget som varit i många kriser. Målet är att sätta modellen FF 91 i produktion och att "lead FF in developing industry-leading, forward-looking technology and products, enhancing organizational efficiencies and competencies, as well as accelerating ongoing fund-raising activities". Så här säger han om sitt nya uppdrag: "I am thrilled to accept the role of CEO and look forward to powering FF to its next stage of success. I have been extremely impressed with the steady progress the company has made on the flagship FF 91. It was when I saw the product, the innovative technology and the many dedicated employees that make up FF that it was clear to me that FF is setting a new standard for intelligent mobility and that I needed to be a part of it." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Byton M-Bytes insida
Kommer att se ut så här i produktionsversionen

När Byton visade upp insidan på modellen M-Byte var det många som ställde sig frågande till om man verkligen ville, eller fick, ha en såpass stor skärm på instrumentpanelen. Nu får vi nya bilder på interiören och det sägs att det är så här den kommer att se ut även i produktionsversionen. Ratten har en skärm i sig men det som sticker ut mest är alltså den 48 tum stora skärmen man har framför den. Som om inte dessa två var nog finns det även en skärm på armstödet mellan stolarna. Vad tycker ni om detta? Blir det för mycket? Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen avslutar samarbetet med Aurora
Sägs istället vända sig till Ford för hjälp med självkörande bilar

Financial Times rapporterar att Volkswagen har valt att avsluta det samarbetet som man inledde förra året med startupföretaget Aurora Innovations angående självkörande bilar. Enligt FT:s uppgifter kommer Volkswagen istället satsa på att bygga sina framtida självkörande bilar på plattformen Argo AI som Ford köpte upp 2017. Ford och Volkswagen inledde redan förra året ett samarbete om att utveckla elbilar och bedömare anser därför att Argo AI kanske kan komma att passa Volkswagen bättre när det är dags att lansera framtidens autonoma bilar. Aurora har sedan tidigare även samarbeten med Hyuyndai, Fiat Chrysler och Byton så de kommer förhoppningsvis att överleva även om Volkswagen nu lämnar dem. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Så fungerar den 48 tum stora skärmen i Byton M-Byte
Inte omöjligt att den blir lite distraherande

Häromdagen skrev vi att skärmen som fanns i ratten på Bytons koncept skulle bli verklighet, precis som den 48 tum stora skärmen man har framför sig på instrumentpanelen. Nu får vi reda på lite mer hur det hela är tänkt att fungera. Den sju tum stora skärmen i ratten kommer man att använda som en muspekare och i sin tur styra grejerna man vill ska hända på den stora skärmen. Passageraren kan också leka såklart men gör då detta via ytterligare en skärm på åtta tum som sitter mellan stolarna. Som videon visar kommer man även att kunna använda gester för att styra olika saker, som exempelvis volymen på stereon. Röststyrning ska också fungera. Suven M-Byte blir Bytons första produkt och den förväntas visas produktionsklar i juni i år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0

CES2019 Bytons elbilar kommer få skärm i ratten
Konceptet blev verklighet

För ett år sedan visade Byton upp sin första eldrivna bil. Det som gjorde att den stack ut från mängden var den enorma skärmen som sträcker sig över hela instrumentpanelen samt att den hade en skärm i ratten. Det sistnämnda kanske man bara trodde var en konceptgrej som skulle försvinna, men nu får vi reda på att den faktiskt kommer att finnas även i produktionsversionen av bilen. Bilden ovan visar det färdiga resultatet som fått fysiska istället för touchknappar på sidorna. Skärmen i ratten verkar bjuda på det man vanligtvis hittar i mittkonsolen och lär troligtvis bli en distraktion till en början, men det kanske är en vanesak? Mer om hur det hela är tänkt att fungera kommer att visas upp på CES-mässan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2018

Bytons elbilar lanseras i Europa 2020
Crossovern är först ut

Den kinesiska elbilsstartupen Byton säkrade precis en investering på en halv miljard dollar och pengarna kommer gå till fortsatt utveckling och expansion. Nu snackas det om att man vill lansera både i Nordamerika och Europa. I hemlandet ska den första bilen som är en crossover lanseras nästa år och man hoppas ha dragit igång verksamheten i Europa året därefter. 2021 ska nästa modell, som är en sedan, lanseras. David Twohig som är chief vehicle engineer på Byton säger följande: "Launch is committed for China in 2019, we’ll do North America a few months later and we’ll be in Europe at the back end of 2020. The plant at Nanjing is going ahead at a speed I’ve never seen in 26 years in the car industry. We’ll be building the first off-tool prototypes early next year. First, we have economy of scale. This is a low-margin industry so you need the volume. The Nanjing plant isn’t a little shop, it’s 300,000 vehicles [per year], hence the platform strategy and cost engineering so we can offer them at £35,000. Second is the fact the cars are built in China, which really keeps your cost base down. Thirdly, the kind of technology we have plus the connectivity of the car is going to generate revenue streams that we don’t even know about today. Up until 2006 we thought that telephones were for making calls; now they generate a bunch of revenue we didn’t even think of back then." Crossovern som kallas för M-Byte kommer att erbjudas i två stycken olika versioner. Insteget blir den som har en elmotor på 270 hästar, batteripack på 71 kWh och räckvidd på 40 mil. Den dyrare driver på alla fyra hjulen, har två elmotorer som sammanlagt ger 470 hästar, batteripack på 95 kWh och en räckvidd på 50 mil. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Byton visar en eldriven självkörande sedan
Ska lanseras 2021

I början av året dök den nya kinesiska biltillverkaren Byton upp med ett crossover-koncept. Nu visar man upp nästa bil som är en sedan. Precis som föregångaren är den eldriven och självkörande och den baseras även på samma plattform som suven. Planen är att lansera 2021. Och eftersom man innan denna visades upp säkrade 500 miljoner dollar i en ny investeringsrunda finns det lite färsk kosing för att göra verklighet av grejerna. Den nya konceptbilen heter K-Byte och man lovar att den kommer att vara självkörande i nivå 4. Det innebär att den kommer att vara kapabel att köra människor från punkt A till punkt B utan att någon i bilen behöver göra något. Bilens LIDAR-sensorer gömmer sig i karossen när man kör bilen manuellt. Den självkörande tekniken ska komma från företaget Aurora Innovation som startats av den förra chefen för Googles autonoma bilsatsning. Företaget har redan knutit till sig både Volkswagen och Hyundai för att erbjuda liknande teknik även till dem i framtiden. I slutet av 2020 ska Byton rulla ut en testflotta med bilar för att säkra att grejerna fungerar som det är tänkt. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

CES2018 Häng med på en åktur i elbilen Byton
"Som att åka första klass"

Den kinesiska elbilen Byton är presenterade i Las Vegas och ett gäng som fick åka med en sväng var The Verge och så här såg det ut. Massa bilder och intryck i text finns på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES2018 Byton visar upp sin eldrivna crossover
Diskret utsida, spännande insida

Förra veckan fick vi en liten glimt av den nya eldrivna crossovern från den kinesiska tillverkaren Byton och nu är konceptbilen presenterad på CES-mässan i Las Vegas. Redan senare i år planerar man att lansera bilen i produktionsutförande. Det man visar upp nu är som sagt ett koncept men produktionsbilen ska dela 85 procent av utseendet med denna. Senare planeras det även en sedan-modell och en småbil på samma plattform. Instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning och prislappen kommer att ligga på omkring 45 000 dollar. Den har en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar. På 20 minuter ska man från urladdat batteri kunna tanka in 25 mil. Orkar man vänta tio minuter till kommer man att få upp till 80 procent av den totala räckvidden. Det finns även en version med dubbla motorer och en sammanlagd effekt på 476 hästar. Den ska även ha en räckvidd på 52 mil. Som vi har sett tidigare domineras interiören av en enorm skärm på 49 tum som sträcker sig över hela instrumentpanelen. Det finns även en pekskärm på åtta tum i ratten vilket är lite speciellt och uppseendeväckande eftersom det verkligen inte är där man ska ha ögonen när man kör. Denna och den stora skärmen ska dock gå att styra med både rösten och gester, och de ska även ha ansiktsigenkänning. Man har också utvecklat en digital plattform som man kallar för Byton Life där användare kan koppla upp sina prylar, leka med appar, lyssna på musik, videochatta och liknande. De främre stolarna kan rotera tolv grader inåt och på så vis ge lite mer häng-känsla när man står parkerad. Även bak är det två separata fåtöljer som gäller men dessa går inte att rotera. Produktionsversionen kommer att vara förberedd för självkörning i kategorin Level 3 och Level 4 kommer man att börja testa först efter 2020. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

CES 2018 Ny eldriven crossover visas i Las Vegas
Har trevlig instrumentbräda

Den 7 januari har en eldriven crossover från tillverkaren Byton premiär på CES-mässan i Las Vegas. Innan dess får vi nu ett par teaserbilder på själva bilen och ett par bättre på det viktigaste - instrumentbrädan. Den består av flera stora pekskärmar som ska göra åkturen trevligare och enklare. Man kallar påhittet för Shared Experience Display vilket alltså innebär att både förare och passagerare ska kunna dela på funktionerna skärmen erbjuder. Som om inte skärmarna på instrumentpanelen räckte finns det även en liten skärm i mitten av ratten. Byton beskriver bilen med orden "uniquely built for the coming era of truly shared, smart mobility and autonomous driving" men så mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Företaget är grundat av kinesiska Future Mobility Corp och i somras lyckades de få igenom en finansieringsrunda på hela 240 miljoner dollar. Planen är att börja sälja bilen i Kina 2019 och att året efter det även expandera till USA och Europa. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0