m

Apples spårningsskydd är kostsamt för sociala medie-tjänster
Snap, Facebook, Twitter och YouTube förlorade miljarder i intäkter

Financial Times rapporterar att det spårningsskydd mot annonser som Apple införde på iOS tidigare i år, det som Apple kallar för "App Tracking Transparency", blivit en kostsam historia för några av världens största sociala medie-företag och tjänster. FT baserar sin rapportering på en analys från techannons-företaget Lotame som uppger att Snap, Facebook, Twitter och YouTube förlorade sammanlagt 9,85 miljarder dollar, motsvarande över 84 miljarder kronor, i annonsintäkter då inte längre kunde rikta annonser lika lätt mot iOS-användare. I genomsnitt ska de fyra tjänsterna förlorat 12 procent av sina intäkter på grund av App Tracking Transparency. En del analytiker tror dock att Lotames siffror är i underkant. Adtech-experten Eric Seufert säger till FT att han tror att enbart Facebooks förlorade annonsintäkter på 8,3 miljarder dollar, nästan 71 miljarder kronor, sedan Apple implementerade App Tracking Transparency (ATT). Han säger till FT: "Some of the platforms that were most impacted—but especially Facebook—have to rebuild their machinery from scratch as a result of ATT. My belief is that it takes at least one year to build new infrastructure. New tools and frameworks need to be developed from scratch and tested extensively before being deployed to a high number of users." Google har implementerat en liknande spårningskontroll som Apples App Tracking Transparency i Android 12. Även detta kommer sannolikt även det att påverka tech-jättarnas annonsintäkter framöver. Tumnagel
77.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

En närmare titt på Furby-scenen
Från Familjen Mitchell mot maskinerna

Inte helt oväntat var den animerade Netflix-filmen Familjen Mitchell mot maskinerna riktigt, riktigt bra grejer. Det är kanske inte så konstigt då filmen kommer från producenterna Phil Lord och Chris Miller som även ligger bakom både Spider-Man: Into the Spider-Verse samt LEGO filmen. I klippet ovan pratar Lord och Miller med filmens regissör, Mike Rianda, för att prata om scenen där Familjen Mitchell slåss mot den stora Furbyn. Tydligen hade Mike en Furby när han var yngre och den han var så rädd för så han gömde den i garderoben. Men för att göra saken ännu värre fortsatte den att prata med ojämna mellanrum vilket gjorde honom ännu mer rädd för leksaken. De pratar också en del om jackan som pappan i filmen har på sig. Den jackan var så pass komplicerad att animera att karaktären är en av de dyraste animerade karaktärerna studion någonsin skapat. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Nu börjar C30-tågen rulla i tunnelbanan
Röda linjen först ut

Nu kommer Stockholms Lokaltrafik SL börjar köra passagerare i de nya C30-tåg som började levereras till SL 2018. Efter att ha testat tågen ett tag kommer nu C30-tågen att börja köra passagerare på tunnelbanans röda linje. Tågen kommer inte att sättas in på de schemalagda avgångarna utan sättas in emellan dessa på den hårt belastade röda linjen skriver DN. De nya tågen har 25 procent färre sittplatser än C20-tågen men detta har lett till att maxkapaciteten för antalet passagerare ökat med åtta procent. Varje C30 tåg är 70 meter långt och två sammankopplade C30 bildar ett fullängdståg på 140 meter. Totalt har SL beställt 48 tåg, det vill säga 96 vagnar, och dessa ska levereras successivt fram till och med 2022. I 360-klippet här nedanför kan ni följa med ett C30-tåg på den cirka 45 minuter långa resan mellan tunnelbanestationerna Ropsten och Norsborg. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konami lanserar datorer
Japansk speltillverkare ger sig in på ny marknad

Den japanska spelutvecklaren Konami har lite överraskande gett sig in på marknaden för pc-datorer och lanserar nu en serie datorer som går under namnet "Arespear". Arespear-datorerna kommer i två olika modeller, Arespear C300 samt Arespear C700. C300-modellen har en Intel i5-9400F-processor, grafikkortet GTX 1650, 8GB RAM samt en SSD för lagring på 512GB. C700, som är vattenkyld, har en Intel i7-9700-processor, RTX 2070, 16GB RAM samt en SSD på 512GB och en hårddisk på 1TB för lagring. Konami Arespear C300 går för 184.000 yen, motsvarande cirka 15.300 kronor medan Arespear C700 kostar 338.000 yen vilket motsvarar lite över 28.000 kronor. Den sistnämnda går även att få i en plusmodell med transparent hölje och lite LED-belysning om man lägger till motsvarande cirka 1800 kronor. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mitsubishi släpper ny Outlander nästa år
Börjar säljas under kvartal två

Amerikanska Mitsubishi går nu ut och berättar om hur framtiden kommer att se ut och det intressantaste handlar om en helt ny Outlander. Mitsubishis modell, speciellt i hybridversion, är ju väldigt populär här i Sverige och har ju några år på nacken så att det skulle komma en ny version var väl ingen högoddsare, men nu berättar man alltså när. Försäljningen kommer att påbörjas under kvartal två nästa år och att den ska presenteras tidigt 2021. Man lovar en helt ny design som vara mer vågad och mer aggressiv och distinkt. Man lovar också att bilen ska vara laddad med teknik och få en betydligt bättre interiör. Man säger även att "this game-changing vehicle will surprise many". Stora ord med andra ord. De koncept som firman har visat upp tidigare är också kanske kaxiga, vi får hoppas att resultatet också får lite attityd. Frågan är hur det lirar med köparna... Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Nu kan ICA:s stammisar få digitala kvitton
Sparar in några träd om året

Det senaste året har allt fler dagligvaruhandlare börjat erbjuda sina kunder digitala kvitton istället för papperskvitton. Nu är även ICA:s lösning för digitala kvitton på plats och från med idag kommer deras så kallade Stammis-kunder erbjudas digitala kvitton istället för pappersvarianten skriver företaget i ett pressmeddelande. ICA:s lösning för digitala kvitton är framtagen i samarbete med Kivra och väljer en Stammis-kund att få digitala kvitton istället för papperskvitton så skickas kvittona till Kivra och går att ta del i via deras app. I pressmeddelandet skriver ICA även att kedjan står för 15 procent av alla kvitton som skrivs ut i Sverige och varje år skriver ICA totalt ut ca 670 miljoner kvitton. Enligt Svensk Handel skrivs det ut cirka 4 miljarder papperskvitton i Sverige varje år vilket ska motsvara cirka 60.000 träd. Uppdaterat I en tidigare version av den här artikeln så uppgavs en annan siffra på totalt antal kvitton som skrivs ut i Sverige vilken inte stämde. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida