32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
TUT I LUREN! IDAG ÄR DET CAPS LOCK-DAGEN! VA KUL DÅ! Som om det inte var nog med att det var fredag idag är det även INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN VILKET GIVETVIS MÅSTE FIRAS OCH HERREGUD VA KUL VI SKA HA! SÅ TA EN VÄN I HANDEN OCH SJUNG EN LÅT RIKTIGT HÖGT ELLER NÅGOT! TREVLIG HELg! Tumnagel
37.9°
0
Eve Academy har nu släppts till Eve Online Ger spelare grundkurs om hur man spelar spelet Eve Online går till viss del att beskrivas som Excel fast med ett tjusigare gränssnitt. Spelet fyller snart 20 år och det finns en otrolig mängd saker att göra i spelet, men för nya spelare kan detta vara aningen avskräckande. I samband med PC Gaming Show meddelade utvecklarna CCP att Eve Academy nu släppts skarpt och ger spelare möjlighet att lära sig hur spelet fungerar. CCP hoppas att kunna locka nya spelare via Eve Academy genom att erbjuda omfattande information redan från karaktärsmakaren, de tillgängliga karriärerna, hur man kommer igång med aktiviteter och vad man ska sätta för mål. CCP:s creative Director Bergur Finnbogason säger detta om satsningen: “It’s no secret that EVE Online is a complex game, and its unmatched freedom has a lot to offer players who are hungry for adventure. We’ve learned that players who have goals they want to accomplish in EVE Online get more enjoyment out of the game. Everyone has to start somewhere, and EVE Academy gives us an opportunity to help new Capsuleers learn the ropes and set their own goals.” Tumnagel
40.1°
0
2020
Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL Rätt tunna tangentbord Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.8°
0
IDAG ÄR DET INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN! TUT I LUREN! OM NI TRODDE ATT DET IDAG BARA VAR EN VANLIG GRÅ OCH TRIST TORSDAG TRODDE NI FEL FÖR DET ÄR NÄMLIGEN INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN IDAG! OCH HUR FIRAR MAN DET DÅ? INGEN ANING MEN SNART ÄR DET HELG! Tumnagel
44.0°
0
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster Byggd av Roland Sands Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
0
2019
Den här Hudson Coupén från 1949 har 640 hästar Syns inte förrän man lyfter på huven Icons senaste bygge är en klassisk gangsterbil i form av en Hudson Coupé från 1949. Man har slängt ut den gamla raka sexan som satt under huven och istället prånglat ned en LS9-V8:a från Corvette Z6 ZR1 där. Den har en jättestor kompressor på sig och lämnar inte mindre än 640 hästar och 818 newtonmeter i vrid. Rätt så bra med effekt i en sån här gammal bil alltså, som dessutom ser ganska så harmlös ut på utsidan. Till maskinen kopplas en fyrstegad automatlåda från Huntington Beach Transmissions. Bilen har försetts med bättre bromsar, bättre kylning och 18 tum stora smidda fälgar. Tumnagel
43.3°
0
Nu är Orion redo att åka till månen! Blir dock en obemannad tripp I samband med att det i helgen var 50 år sedan första gången en människa landade på månen så meddelade både NASA och Lockheed Martin att deras rymdfarkost Orion nu är redo att tas i bruk. Det är sju år sedan vi först skrev om Orion och sedan dess har NASA och Lockheed Martin arbetat på att färdigställa kapseln som i framtiden antagligen kommer att flyga astronauter till både månen och Mars. Nu verkar man dock vara någorlunda färdig med det hela och Lisa Callahan, chefen för Lockheed Martins kommersiella rymdprogram, säger: "Orion is a new class of spaceship, uniquely designed for long-duration deep space flight, that will return astronauts to the Moon and eventually take the first humans to Mars, and bring them all back safely. Orion will accelerate scientific discovery of our solar system and will be the cornerstone of the defining space achievement of this era." Orion-kapseln är utrustad för att kunna härbärgera fyra till sex astronauter i upp till 21 dagar. NASA planerar att skicka en obemannad Orion-kapsel runt månen nästa år och det första bemannade trippen är planerad att ske 2022. Tumnagel
39.1°
0
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
2018
Airbus har levererat första motorn till rymdkapseln Orion Kapseln som ska ta oss längre ut i rymden än någonsin tidigare Förra veckan så levererade den europeiska flygplanstillverkaren Airbus den första European Service Module (ESM) till NASA:s rymdkapsel Orion. Det handlar alltså om den kapseln som amerikanska Lockheed har utvecklat och som i framtiden är tänkt att skicka människor till både månen och Mars. ESM innehåller bland annat motorer, fläktar, bränsletankar, solcellspaneler och annat som gör att Orion kan ta sig fram på egen hand och navigeras av dess pilot. Efter att ha byggts i tyska Bremen har ESM nu flugits till Florida där den ska monteras ihop med Orions så kallade "crew capsule". Det kommande året planerar NASA och ESA att testa farkosten och 2020 är det tänkt att en obemannad version av Orion ska ta ett varv runt månen vilket kommer att bli dess jungfrufärd. Längre fram i framtiden tänker man sig att använda Orion för att landa på såväl månen som Mars. Tumnagel
44.6°
0
Nästa sida