m

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2019

Mercedes GLE laddhybrid kostar från 735.000 kronor
Klarar 9,9 mil på el

I början av september berättade Mercedes att modellen GLE skulle dyka upp som laddhybrid. Nu får vi reda på vad versionen med det hyfsat långa namnet Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC kostar och priset börjar på 735.000 kronor. Bilen har ett batteripack på 23,4 kWh och ska enligt WLTP kunna ta sig på bara el upp till 9,9 mil. På tillvalslistan finns CCS-kontakt som gör att man kan ladda med både växelström och likström. Max laddkapacitet på likström är 60 kW och kör man med det kan man få från 20 till 80 procents laddning på 20 minuter. Under skalet finns en dieselfyra på 194 hästar och en elmotor på 136. Den sammanlagda effekten anges till 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul. Förbrukningen anges till 0,7 till 1,1 l/100 km och 18 till 28 gram per kilometer i CO2-utsläpp. Förbrukningen vid ren eldrift ligger på 30,8 till 37,3 kWh/100 km. 0-100 går på 6,8 sekunder. Toppfarten på el är 160 km/h, annars gäller 210. Skatten kostar från 853 kronor per år och förmånsvärdet börjar på runt 4.339 kronor per månad netto. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes A-Klass som laddhybrid kostar från 399.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

För några veckor sedan skrev vi om att Mercedes A- och B-Klass skulle komma som laddhybrider. Nu drar försäljningen av A-Klass i detta utförande igång och priset för en sådan kommer att börja på 399.900 kronor. Bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus och på en laddning ska du komma 7-7,5 mil enligt NEDC. Batteripacket är på 15,6 kWh och som standard har den en Typ 2-kontakt och går att ladda med 3,7 kW. För 3450 kronor extra får man 7,4 kW i laddkapacitet och då kan man ladda från tio procent till fullt på en timme och 45 minuter. Ytterligare tillval är likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. Då tar det omkring 25 minuter att ladda från 10-80 procent. Under skalet sitter en rak fyra på 1,3 liter som ger 160 hästar. Den samsas med elmotorn som är på 102 hästar och tillsammans anges effekten till 218 hästar och 450 newtonmeter. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h. På dragkroken får man hänga max 1600 kilo. Bilen går att beställa nu och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2018

Den här laddstationen ska kunna tanka 10 mil på under 3 minuter
Första FastCharge-stationen invigd

FastCharge är namnet på ett forskningsprojekt som Allego GmbH, BMW Group, Phoenix Contact E-Mobility GmbH, Porsche och Siemens samarbetet på. Det handlar om att ta fram snabbladdningsteknik för framtiden och nu berättar man lite mer om det hela. I den tyska orten Jettingen-Scheppach har man precis haft premiär för en prototyp-laddstation där man ska kunna tanka med upp till 450 kW. Här kan alla med European standard Type 2 eller CCS-kontakt tanka el och det är helt gratis. En utvecklingsbil från Porsche med ett batteripack på 90 kWh lyckades tanka med över 400 kW på stationen vilket på under tre minuter gav tio mils räckvidd. Projektet sjösattes i juli 2016 och har från German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure fått en backning på 7,8 miljoner euro. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 får CCS-kontakt i Europa
Standarden för snabbladdning

Tesla bekräftar nu att alla Model 3 i Europa får en så kallad CCS-kontakt (Combined Charging System). Det innebär den europeiska standarden med ett Typ 2-uttag för växelströmsladdning, men nedanför detta sitter även ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Det innebär att man kan normalladda och snabbladda i samma uttag, och att bilen kommer gå att ladda på nästan alla snabbladdare i Europa - inte bara på Teslas egna Superchargers alltså. En adapter som gör detta möjligt även på Model S och Model X ska komma. Tesla säger även att sladdarna på Supercharger-stationerna i Europa kommer att utökas ut så att de vid sidan av den kontakten som finns nu även får CCS-kontakter. Tumnagel
59.7°
+
Bobby Green
0