m

Volkswagen visar skisser på ytterligare en crossover
Det här är Taigo

Ni trodde kanske att vi inte behövde fler crossovers? Men där trodde ni baskemej fel, för det är precis vad Volkswagen har på gång. Den här heter Taigo och det här är de första skisserna vi får se på den. Modellen beskrivs som en sportig CUV (Crossover Utility Vehicle) och den är i den mindre storleksklassen. Den baseras på modellen Nivus som säljs i Brasilien och tillverkningen kommer att ske i Pamplona, Spanien. Kommer till Sverige i början av nästa år och under huven sitter det då turboladdade bensinmotorer med olika effektval. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo har premiär den 4 mars
Kombin är snart här

Porsche är precis i sluttampen med testerna av Taycan Cross Turismo som är kombiversionen av den heta elbilen. Nu får vi reda på att den digitala avtäckningen kommer att ske den 4 mars klockan 16.00 här. Stefan Weckbach som är Vice President för Taycan-modellerna säger: "När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper. Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul." Lanseringen kommer att ske nu i sommar. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Imorgon presenteras Hyundai Ioniq 5
Följ eventet live här

Imorgon klockan 08.00 kommer Hyundai att dra igång en livesändning på länken nedan och avtäcka den nya elbilen Ioniq 5. Precis som vi har visat tidigare får bilen som beskrivs som en mellanklass-CUV en retroinspirerad design och kul lösningar som exempelvis ett 230-uttag som gör att du kan ladda prylar genom bilen - som typ elcykeln. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo är ute och rör på sig
Ska presenteras i vår

Stefan Weckbach som chefar över Porsches eldrivna modell Taycan har tagit sig en sväng med kombin Taycan Cross Turismo som kommer att presenteras senare i år. Det handlar än så länge om en kamouflerad prototyp men man behöver ändå inte vara hjärnkirurg för att förstå hur bilen kommer att se ut när den väl blir officiell. Porsche kallar bilen för en CUV (Crossover Utility Vehicle) och berättar att den kommer ha ett speciellt CUV-körläge som ska göra det ännu enklare att köra på underlag som inte består av asfalt. Något premiärdatum för Taycan Cross Turismo har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0
2020

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar nu Formentor i produktionsutförande
Kommer som laddhybrid

För ett år sedan presenterade Cupra sin första egna modell som ett koncept - Formentor. Nu är den här i produktionsutförande och inte så värst mycket har förändrats. Det här är en CUV (Crossover Utility Vehicle) som kommer att erbjudas med flera olika drivlinor - bland annat en laddhybrid. Namnet kommer från den vackraste och vildaste udden på Mallorca - Cap de Formentor. Bilen mäter 4,45 meter på längden och är 1,83 meter bred. Höjden anges till 1,51 och hjulbasen till 2,68. I bagagerummet ska man få in upp till 450 liter. Vid lanseringen erbjuds två stycken olika motoralternativ. Toppversionen är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en dubbelkopplingslåda. Sen har vi då laddhybriden som kombinerar en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor för en sammanlagd effekt på 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Leveranserna ska dra igång under årets sista kvartal men några prislistor har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2019

Kia presenterar XCeed
En ny crossover

Efter diverse skisser och teaserbilder är nu Kias nya modell XCeed officiellt presenterad. Det här är en ny crossover i "sportig" förpackning vilket nu för tiden innebär sluttande bakdel. Det här innebär också att Ceed numera finns i inte mindre än fyra stycken olika karossvarianter. XCeed är 4,39 meter lång, 1,82 på bredden, 1,49 på höjden och har ett axelavstånd på 2,65 meter. Markfrigången är 42 millimeter högre än hos vanliga Ceed och mäter numera 18,4 centimeter. I bagagen går det in 426 liter och det bakre ryggstödet går att fälla 40/20/40. Sverigepremiären är i oktober och då erbjuds bensinturbomotorn 1,4 T-GDi som har 140 hästar och 242 newtonmeter i vrid. Maskinen kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. I början av nästa år lanseras en laddhybrid-version. Priser får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

SF Motors heter nu Seres
Elbilen SF5 börjar säljas i Kina i höst

Det dräller verkligen av elbilar i Kina. Förra året skrev vi om den nya tillverkaren SF Motors som planerade att lansera en modell i år. Så kommer det också att bli, men man har bytt namn till Seres istället. Den första modellen kallas för SF5 och det är en eldriven CUV som kommer att börja säljas i hemlandet i höst. De här bilderna visar hur SF5 kommer att se ut i produktionsutförande. Den mäter 4,7 på längden, 1,93 på bredden och 1,62 på höjden. Hjulbasen anges till 2,87 meter. Bilen erbjuds faktiskt i två stycken versioner - dels som ren elbil och i en version med range extender. Den förstnämnda har hela 684 hästar och ett vrid på 1 040 newtonmeter vilket ska vara tillräckligt för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder. Batteripacket är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på 50 mil på en full laddning, dock enligt NEDC. Den andra versionen kallas för SF5 EVR och den har ett batteripack på 33 kWh och en räckvidd på bara el på 15 mil. Premiär blir på Auto Shanghai nästa vecka och i samma veva drar man igång med förhandsbeställningarna. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche visar ruggad version av Mission E
Ska gå i produktion nästa år

En konceptbil som vi faktiskt inte har fått några förhandstittar på är den som Porsche nu visar upp i Genève. Den heter Mission E Cross Turismo och är en så kallad CUV (Cross Utility Vehicle). Och E:et i namnet innebär att den är helt eldriven. Det hela ser ut som en något mer ruggad och förhöjd version av konceptbilen Mission E. Bilen mäter 4,95 meter på längden och under skalet finns elmotorer som tillsammans ger 600 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska kunna klaras av på under 3,5 sekunder. På under tolv sekunder ska man kunna nå 200 km/h. Det finns adaptiv luftfjädring med vilken man kan höja markfrigången med fem centimeter. Räckvidden anges till 40 mil och laddtiden till endast 15 minuter. Det ska gå att ladda både via induktion och en speciellt framtagen laddbox för hemmet. Konceptet ska bli verklighet nästa år tillsammans med vanliga Mission E. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2017
Nästa sida