m

Blackstone köper IDG
Anrikt tidningsförlag blir nu återigen amerikanskt

TechCrunch rapporterar att det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone har köpt det anrika tidningsförlaget IDG. Säljaren är Oriental Rainbow, ett dotterföretag till det kinesiska riskkapitalbolaget China Oceanwide Holdings Group. IDG startade sin verksamhet 1964 och har genom åren gett ut en lång rad facktidningar riktade framför allt mot techindustrin. Här i Sverige drog företaget igång sin verksamhet 1985 och har här gett ut tidningar som till exempel Computer Sweden, M3, PC för alla, IT24 och Macworld. IDG äger även analys- och dataföretaget IDC som pysslar med analyser och rapporter för olika verksamheter. Blackstone kommer att betala 1,3 miljarder dollar, motsvarande cirka 10,85 miljarder svenska kronor, för IDG. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för S06 av Legends of Tomorrow
Sista säsongen med Dominic Purcell

Nästa vecka är DC-serien Legends of Tomorrow tillbaka med en sjätte säsong. Som man kan se i trailern ovan kommer även denna säsong bjuda på massvis med märkliga saker och absolut inte ta sig själv på allt för stort allvar. Tydligen kommer säsongen ha ett Clue – Mordet är fritt-liknande avsnitt, ett med ALF och ett avsnitt som i princip bara är med Constantine (Matt Ryan) i spanska inbördeskriget. Det har tidigare rapporterats att detta blir Dominic Purcell (Heat Wave) sista säsong i serien vilket ju är lite tråkigt. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

En teaser för S06 av Legends of Tomorrow
Wille jublar

Tro det eller ej så är det snart dags för den sjätte säsongen av Legends of Tomorrow att ha premiär och nyss fick vi en första teaser för denna säsong. Som bekant slutade förra säsongen på en saftig cliffhanger där Sara Lance kidnappades av tidsresande utomjordingar. Legenderna kommer också få en ny medlem denna säsong i form av Esperanza "Spooner" Cruz som spelas av Lisseth Chavez. Den sjätte säsongen av Legends of Tomorrow har premiär på den amerikanska tv-kanalen CW den 2 maj. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

20 år sedan Apple släppte Mac OS X
Tut i luren!

Igår var det 20 år sedan Apple släppte operativsystemet Mac OS X, det som vi idag kallar för macOS. Mac OS X var den tionde versionen av Apples operativsystem till Mac-datorer och fick därför prefixet "X". Det var ett prefix som fick hänga med ända till 2016. I samband med att Apple då släppte macOS 10.12 Sierra så döpte Apple om operativsystemet till "macOS" för att det bättre skulle följa namnkonventionerna på deras andra operativsystem. Här ovan kan ni kolla in när Steve Jobs presenterade Mac OS X på Macworld i januari 2000. Där sägs det att Mac OS X skulle börja levereras i januari 2001 men det dröjde till 24 mars 2001 innan Mac OS X till slut började rullas ut till Mac-datorer. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida