m

Klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a
Jag skulle kunna tänka mig den här

Ett par gånger i veckan dyker det upp bilar framför mig som genast hoppar in på vill ha-listan. Idag är en sådan dag för idag är första gången jag får nys om Range Rover Chieftain - en klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a under huven. En sån måste jag ju bara ha! Jensen International Automotive heter de som bygger bilen och de baserar den faktiskt på Land Rover Discovery 3, sen kommer karossen från första generationen av Range Rover. Under huven har de petat ner snurran från Cadillac CTS-V vilket innebär en V8:a på 6,2 liter med kompressor som pumpar ur sig 556 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och detta sker via en sexstegad automatlåda. Luftfjädring är standard och hela interiören har gjorts om för att bli lite trevligare. Prislappen börjar på 250.000 pund. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2015

Nytt dragrace anordnat av Motor Trend
Vilken ny sportbil är snabbast?

Motor Trend har varje år i fem års tid nu ställt ett gäng nya sportbilar mot varandra i ett dragrace och nu är det dags för årets race. Nio stycken bilar deltog och dessa var Bentley Continental GT3-R, Cadillac ATS-V, Cadillac CTS-V, Chevrolet Corvette Z06, Lexus RC F, Mazda MX-5, Mercedes-AMG C 63 S, Mercedes-AMG GT S, Porsche Cayman GT4 och Volkswagen Golf R. Ett längre klipp som visar vilken av alla dessa åk som är bäst att köra ser vi här nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Motor Authority kör nya Cadillac CTS-V
En Corvette Z06 med fyra dörrar?

Motor Authority har nu presenterat sitt test av helt nya Cadillac CTS-V som presenterades i slutet av förra året. Sedanen får samma motor som i Corvette Z06 men med något mindre effekt (10 futtiga hästar), dock skäms den knappast för sig. Den kompressormatade V8:an på 6.2 liter pumpar ur sig 640 hästar och har ett vrid på 854 Nm. Det räcker för en 0-100-tid på 3.8 sekunder och en toppfart på 320 km/h. Så hur är den då att köra? Kolla på videon så får du svaret. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Stenhårda brudar på dragstripen
Corvette Z06 vs Cadillac CTS-V

Klart att även tjejer kör muskelbilar och här får vi se två stycken gasglada rasta sina åk på en dragracing-bana. En Corvette Z06 i standardutförande mot en moddad Cadillac CTS-V. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2014
2013

Bilarna i Forza 5
Här finns mycket kul

Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2012

Hennessey utmanar Bugatti med sin Cadillac CTS-V
Hävdar att det här är världens starkaste fyrsitsiga bil

John Hennessey och hans gäng är kända för att kräma ordentligt med effekt ur amerikanska bilar, och bilar från andra länder också för den delen. Deras senaste bygge baseras på en Cadillac CTS-V Coupé som efter behandling lämnar galna 1 226 hästar. Enligt Hennessey världens starkaste bil med plats för fyra och något som de vill utmana Bugatti och deras monsterbil Veyron med. Motorn som i grunden är en V8:a på 7.0 liter istället för originalets 6.2 och har fått dubbla turbo-aggregat och som förare kan man välja mellan tre olika effektlägen, 800, 1 000 eller toppeffekten 1 226 hästar och ett vrid på 1 502 Nm. I det värsta läget gör bilen 0-100 km/h på 2.9 sekunder, kvartsmilen på 10.2 och ska ha en toppfart på 389 km/h. Hennessey kommer bara att bygga tolv stycken av detta monster men den som vill uppgradera till en "VR1200" som den kallas kan lämna in sin CTS-V och göra det i efterhand. I paketet ingår förutom motoruppgraderingen även en koppling som pallar med effekten, 20-tummare skodda med 275/30-däck fram, 345/30 bak, hårdare fjädring och ett kjolpaket i kolfiber. Vad kalaset går loss på är dock oklart. Allt som är gjort med bilen kan du läsa om här. Ett klipp på när bilen brummar lite kan du se under "Läs mer". Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Motor från Cadillac CTS-V i klassisk Camaro
Får man göra så?

Bob Hall har stoppat ned en motor från en havererad Cadillac i sin klassiska Camaro SS cab från 1968. Men det handlar inte om vilken motor som helst, utan en motor från värstingen CTS-V. Mike Musto från serien Drive tar ut bilen på en provtur. Som en påminnelse är motorn i fråga en kompressormatad V8:a på 6.2 liter som nu har skrämts upp till omkring 800 hästar på veven och runt 650 på bakhjulen. För att matcha effekten har självklart även chassiet, drivlinan och fjädringen uppdaterats. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar bygger XFR-S?
En supersedan precis som konkurrenterna har

Nya rykten säger att Jaguar ska plocka fram en supersedan som ska konkurrera med de tyska och amerikanska motståndarna. Bilen i fråga skulle då vara en XFR med ett S i namnet, alltså det värsta som jagga har att erbjuda. Under huven skulle troligtvis samma motor som sitter i XKR-S sitta. En kompressormatad V8:a på 5.0 liter, 550 hästar och 680 Nm. Den skulle nog räcka för att kunna skrämma bland annat nya BMW M5 och Cadillac CTS-V, bilar som båda har V8-motorer i 550-hästarsområdet. Förutom att stoppa ner en vassare motor än i XFR skulle bilen även få sig lite annat utseende, säkerligen en större vinge på bakluckan och argare front. Utöver det skulle givetvis upphängningen och fjädringen få sig en översyn. Om bilen byggs kommer troligtvis priset att börja på omkring 90 000 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2011

Hennessey trimmar upp Cadillac CTS-V Coupé till 1 000 hästar
Men bara tolv bilar byggs

Hennessey Performance ska bygga tolv stycken specialversioner av Cadillacs CTS-V Coupé. Bilarna kommer att få en rejäl motoruppgradering, och ska till slut ha en effekt på hela 1 000 hästar. Motorn är i grunden en LS-V8:a som masseras genom bland annat nya smidda kolvar, nytt vevhus, ny topp, uppgraderat bränslesprut, nya turbo-aggregat och dubbla wastegates (alla modifieringar finns att läsa på länken). Effekten landar på 1 000 hästar och 1 286 Nm. Med den här effekten tar bilen sig till 100 km/h på 3,5 sekunder och ska enligt Hennessey toppa hela 370 km/h. För att palla effekten har bilen utrustats med ett helt nytt fjädringssystem, fetare bromsar och ombyggd växellåda. Den får också ett komplett kjolpaket som matchar potentialen. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac CTS-V Coupé Black Diamond
Även Cadillac släpper modell svart som natten

Det svarta temat fortsätter. Cadillac vill inte vara sämre än sina tyska motståndare och syndar därför upp värstingen CTS-V i svart skrud. Grädden i den här kakan är den exklusiva lackeringen som bilen fått, där man för första gången använder JDSUx27s SpectraFlair pigment i färgen. Det här ska tydligen skapa regnbågsliknande prismor över hela bilen och ge en cool effekt. Bilen smyckas även med mörka 19-tumsfälgar med gula bromsok skymtandes innanför. Sportstolarna från Recaro har också fått gula inslag och mikrofibermocka, precis som dörrsidorna. Black Diamond-behandlingen går att få till alla CTS-V-karosser från och med mars och priserna med manuell låda börjar på 69 190 dollar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2010

Cadillac CTS-V Sport Wagon
Racer med mer lastutrymme

Snart visar Cadillac upp sin kombiversion av CTS-V. Modellen avtäcks på kommande New York Auto Show och börjar produceras i höst. Racerkombin får samma vilda spis som sitter i coupé -och sedanmodellen, vilket innebär en kompressormatad V8:a på 6,2 liter och 556 hästar och 747 Nm. Motorn paras antingen med en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat. Bilen är som tidigare V-modeller utrustad med Magnetic Ride Control, Brembo-bromsar och smidda aluminiumfälgar. Bilen vi ser på bilderna är en show car och speglar inte fullt ut hur produktionsmodellen kommer att bli gällande färgval och material. Lacken vi ser här heter i alla fall Midnight Silver och visades för första gången på konceptet Sixteen. Kjolpaketet som sitter på och den svarta övre -och undre grillen med kromkant kan vi dock nästan räkna med att det kommer att se likadant ut på produktionsbilen. Även de smala långtgående bakljusen och takvingen lär bli verklighet. På insidan blandas svart läder med Alcantaraklädsel genomgående, med inslag av träslaget Sapele. För ljudet står Bose med ett 5.1-system som är kopplat till en hårddisk på 40 GB där du kan lagra din musik. Produktionen av kombimodellen startar som sagt i slutet av 2010 och Nordamerika blir först ut med att få ta del av bilen, följt av Europa och mellanöstern. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Trimkit till CTS-V
V700 från Hennessey Performance ger dig 150 hästar till

Hennessey Performance presenterar ett nytt trimkit till Cadillac CTS-V. Kitet, som kallas för V700, ger dig över 700 hästar att leka med. Den kompressormatade V8:an på 6,2 liter får sig bland annat en omprogrammering av ECUn, tretums avgassystem med racekattar och fetare intercooler. Efter all bearbetning plockar man nu ut hela 707 hästar och 950 Nm, vilket resulterar i 3,3 sekunder till 100 km/h och en toppfart på 340 km/h. Till höger visas ett klipp när kärran kör 402 meter. Underbart ljud! Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

CTS-V Coupé är orsaken till naturkatastrofer
Eller vad vill inledningen i reklamfilmen säga?

Här bjuds vi på lite tjutande däck och däcksrök i sann actionfilms-anda. Det är den nya 556 hästar starka Cadillac CTS-V Coupé som visar upp musklerna och sin, i mina ögon, mycket fula bakdel. Kärran gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och kommer kanske sätta sina tyska konkurrenter i skräck, eller vad tror du? Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac CTS-V Coupé
Får samma motor som CTS-V Sedan

Nästa vecka har nya Cadillac CTS-V Coupé premiär på North American International Auto Show i Detroit. CTS-V Coupé får, inte så förvånande, samma motor som vanliga CTS-V. Under huven lurar alltså en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med 556 hästar och 747 Newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på bara 3,9 sekunder. Bilen är bakhjulsdriven och kraften skickas genom en sexväxlad manuell låda eller en automatisk sexväxlad låda med paddlar på ratten. Bilen får även "Cadillacx27s Magnetic Ride Control", med två lägen, Tour eller Sport. Magnetic Ride styvar upp fjädringen när man trampar på och mjukar upp åkturen när man kör lite lugnare. Bromsarna kommer från Brembo och har sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2009

Lexus GS kan få V10
Döps till GSF och får motor från LFA

Lexus GS (Grand Sedan) är en lite halvanonym kärra i Lexus modellutbud, stor och lyxig men knappast en bil gemene man vänder sig om efter. Vill man ha en Lexus med lite pulver under huven som sticker ut väljer man istället en ISF eller så har man tur och får tag i nya LFA. Nu ryktas det dock om att GS också kan få ett F i slutet av modellnamnet, och samma V10:a som LFA under huven. 4,8 liter och 560 hästar låter riktigt mumma och skulle göra att GSF blir en direkt motståndare till bilar som Cadillac CTS-V, BMW M5, Audi RS6 och Mercedes E63 AMG. Mercedes och BMW har ju annonserat att de minskar sina motorer och i framtida sportversioner endast ska använda sig av V8:or med turboladdning. Det vore kul om ryktena stämmer och spännande att se om Lexus i så fall behåller V10:an. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2008

Cadillac CTS-V prissatt
728 800 kr

Även om de amerikanska biltillverkarna lägger till ett rejält påslag när det är dags för Europa så måste jag säga att CTS-V känns prisvärd, om man nu söker sportbilsprestanda i en familjebil. För 728 800 kr får man en kompressormatad CTS som delar gener med Corvette ZR1. Motorn är nämligen hämtad från nämnda även om effektuttaget är sänkt till 564 hk. Vare sig man vill ha manuell eller automatlåda så är grundpriset detsamma vilket är billigt jämfört med konkurrenterna BMW M5 (876 000 kr) och Audi RS6 (1 054 000 kr). Sen är ju andrahandsvärdet en annan femma, men det är svårt att motivera någon av bilarna när man ser till den aspekten. vseries.eu Lite "Köp CTS-V framför M5"-snack av Jeremy Clarkson här. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Video: GM-chefen berättar lite om CTS-V
Ska ha fixat ringen på 7.59:32

John Heinricy, GM-chefen som nyligen körde en Cadillac CTS-V på under 8 minuter på Nürburgring, berättar lite om bilen och tekniken bakom. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Cadillac CTS-V under 8 min på ringen

Enligt GM har kommande CTS-V fixat Nürburgring under 8 minuter. Den exakta tiden sägs vara 7.59:32 och bilen var i standardskick (utöver bur). Isåfall är det en riktigt imponerande tid och också den snabbaste tiden någonsin för en serietillverkad fyrdörrars-sedan. Bilen som lanseras inom en snar framtid delar motor med Corvette ZR-1, men i ett nedtrimmat skick som utvecklar 550 hk och 745 Nm. Senare i veckan ska GM presentera videobevis från rekordvarvet. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Hela Forza-listan ute
Många vrålåk!

Nu har utvecklarna bakom Forza Motorsport 2 äntligen lyckats klämma ut hela listan med bilar som kommer att finnas med i spelet. Sammanlagt är det 310 olika - ni hittar samtliga under "Läs mer »". Tumnagel
37.2°
+
Lars Lindroth
0
Nästa sida