m

Cadillac rullar ut långa versionen av Escalade
Är 5,76 meter lång!

Om du inte trodde att Cadillacs maffigaste modell Escalade kunde bli maffigare gick du bet. Nu presenterar man nämligen den långa versionen med tilläggsnamnet ESV och det här blir herren på täppan för den som vill ha en jätte-SUV. Vanliga Escalade som presenterades i början av februari mäter 5,38 meter på längden vilket knappast är något diskret mått. Men ESV är hela 5,76 meter lång! Hjulbasen har också ökat från 3,07 till 3,4 meter. Den nya längden ger 18,1 procent mer lastutrymme och man ska kunna få in upp till sjuka 3584 liter om man trixar bort sätena. ESV erbjuds med två stycken olika motoralternativ och dessa är en V8:a på 6,2 liter som ger 420 hästar och 620 newtonmeter eller en turbomatad Duramax-dieselsexa på 3,0 liter som bjuder på 280 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Oavsett val är det tiostegad automatlåda som gäller, och modellen erbjuds både med fyrhjulsdrift eller endast bakhjulsdrift. Prislappen börjar på strax över 80.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Triton Solars eldrivna SUV har 112 mils räckvidd
Siffror är kul

Triton Solar är ett företag från New Jersey som nu presenterar Model H - en helt eldriven SUV som tydligt inspirerats av den senaste versionen av Cadillac Escalade. Bilen har en elmotor vid varje hjul och tillsammans genererar dessa 1500 hästar. De fyra motorerna får sin kraft från ett batteripack på hela 200 kWh. 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder och på en laddning ska man kunna ta sig 112 mil. Vill man dra släp efter bilen är den godkänd för vikter upp till nästan sju ton. Det här låter ju som kanonsiffror! Men det är ju också väldigt enkelt att bara hitta på något som låter bra för att sälja in sin produkt. Triton Solar har ingen tidigare erfarenhet av att bygga bilar men den här ska man kunna förhandsbeställa om man är sugen och villig att släppa från sig 5000 dollar i deposition. De första 100 stycken exemplaren av en så kallad Founderx27s Edition ska redan vara förbokade, och priset på den är 140.000 dollar. Prestanda-versionen som bjuder på 1500 hästar ska kosta 180.000 dollar. Om Model H någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Honda och General Motors samarbetar kring två nya elbilar
Ska baseras på GM:s nya plattform

2024 ska Honda lansera två nya elbilar i USA och Kanada och båda två kommer att baseras på General Motors kommande plattform. Honda ska stå för design på ut- och insida medan GM sköter tekniken som finns under skalet, även när det kommer till batteri och motor. Man använder sig av företagets Ultium-batterier som kan bjuda på upp till 65 mils räckvidd. Tillverkningen kommer att ske i GM:s fabrik i Nordamerika. Honda håller också på att utveckla egna plattformar för elbilar men dessa kommer inte att vara färdiga förrän 2025. GM:s platta kommer även att användas av Chevrolet och Cadillac till deras kommande elbilar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

General Motors visar ny elbils-plattform
Många elbilar på gång

General Motors delar nu med sig av lite framtidsplaner och i dessa ingår att märkena Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC alla kommer få elbilar. Den helt eldrivna Hummern kommer att presenteras den 20 maj men dessförinnan dyker en annan ny elbil upp i april - en crossover från Cadillac som får namnet Lyriq. Förutom denna bil kommer General Motors även att presentera en ny version av modellen Chevrolet Bolt och lanseringen av den är förlagd till slutet av året. Troligtvis handlar det om en enklare facelift här. Ett år efter det kommer Bolt EUV att presenteras och det är en crossover. Den väntas bli omkring tio centimeter längre än vanliga Bolt och ha en 7,4 centimeter längre hjulbas. Vi får även se en teaservideo på General Motors nya elbils-plattform som kommer att ligga till grund för många kommande modeller. En kompakt crossover, en coupé och en uppföljare till Cadillac ELR väntas vara på gång. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Cadillacs eldrivna SUV avtäcks redan i april
Kanske på New York Auto Show

I början av december berättade Cadillac att de skulle presentera sin första elbil om ett år. Nu verkar gänget ha fått bra med eld i baken för nu avtäcks den nämligen redan i april. Det handlar om en crossover i mellanstorlek och den kommer att baseras på en helt ny modulär plattform som många elbilar från General Motors kommer att använda sig av. Plattformen kommer att erbjuda fram-, bak- eller fyrhjulsdrift och den kommande crossovern lär använda sig av det sistnämnda. New York Auto Show pågår mellan den 10 och 19 april och det kan vara där Cadillac kommer att visa upp sin nya bil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Här är nya Cadillac Escalade
Fläskig har blivit fläskigare

Cadillac är inte en bil som skäms för sig och nu har den blivit ännu fetare. Den femte generationen är här och är så klart fortfarande store, jättestor, men känns ändå rätt stilig på insidan. Bilen mäter 538 på längden och har vuxit smått galna 20 centimeter. Som ni ser på bilderna lär det inte vara något problem att få in sju personer, även om de alla är långa. Men så klart finns det en ännu värre version. ESV-versionen mäter 576 centimeter och den här är 7 centimeter längre än förra generationen. Bredden mäter in på 206 och höjden 195 centimeter. I bagaget går det in 722 liter i vanliga versionen och 1214 liter i den långa. Men fäller man de bakersta sätena får man in 1784 liter, i långa versionen 2308 liter. Fäller man även mellanraden får man in 3089 liter i den vanliga versionen och 3585 liter i den stora. Det räcker för att flytta med, typ. Självklart finns det en V8 att få (6,2 liter, 426 hästar och 623 i vrid) men det går faktiskt att få en diesel om man vill det, då är det en sexa på 281 hästar och med exakt samma vrid. På insidan är det som sagt ganska så propert och härligt. För föraren är det nytt och snyggt med en gigantisk välvd OLED-skärm Eller två egentligen eftersom de ligger i lager. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Nya Cadillac Escalade får kurvad OLED-skärm på 38 tum
Kombinerar instrument med infotainment

Förra veckan läckte lite bilder på nya Cadillac Escalade ut. Där såg vi bland annat att det blir mycket skärm på instrumentpanelen. Nu har Cadillac släppt följande teaserklipp som visar mer av detta, och det handlar om en kurvad OLED på hela 38 tum. Tydligen den första av detta slag att hitta in i en bil. Nya Escalade presenteras den 4 februari nästa år i Los Angeles. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nya Cadillac Escalade läcker
Läcker?

Cadillac har en femte generation av modellen Escalade på gång och nu har bilder från fabriksgolvet läckt ut som avslöjar hur den stora suven ser ut. Som väntat är det ingen diskret sak och bilen behåller sin maffiga grill men får mer slimmade strålkastare. Insidan är också helt ny och där har bland annat två stora skärmar tagit plats på instrumentpanelen. En annan sak man lägger märke till är att den enorma rattväxelspaken har försvunnit och ersatts med en konventionell sådan. Nya Escalade bygger på T1-plattformen som nya Tahoe och Suburban gör, även nästa generation GMC Yukon kommer att göra detta. Bilen väntas presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
19.7°
+
Bobby Green
0

Cadillacs första elbil presenteras om ett år
20 elbilar från General Motors år 2023

I början av året presenterade Cadillac en eldriven crossover. Den var dock bara ett koncept och ännu har vi inte sett någon produktionsversion av bilen. Men, om lite mer än ett år är det dags enligt Rick Spina som är vice president of electric and autonomous vehicle programs hos GM. Designen lär förändras från konceptet och det enda som är klart just nu är att bilen kommer att baseras på en helt ny plattform framtagen särskilt för eldrivna bilar. Med den kommer man att kunna erbjuda flera olika storlekar, klasser och fram-, bak- och fyrhjulsdrift. General Motors plan är att kunna erbjuda inte mindre än 20 stycken elbilar år 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Chevrolet Camaro och Colorado minst pålitliga i USA
Japaner i topp som vanligt

Consumer Reports har nu släppt sin årliga Annual Auto Reliability Survey vilket är en undersökning där man kollar upp hur pålitliga olika modeller från biltillverkarna är. Tidigare har man bland annat sågat Tesla men nu har både Model S och Model 3 belönats med "Recommend"-stämpel. Några som det inte gick lika bra för var Chevrolets modeller Camaro och Colorado som båda två anses vara de minst pålitliga i USA. De mest pålitliga tillverkarna kommer från Japan. Lexus ligger i topp tätt följda av både Mazda och Toyota. Bland topp tio hittar vi Genesis, Hyundai, Subaru, Kia, Mini, Dodge och Porsche. I botten hittar vi Cadillac, Acura och Alfa Romeo. Spana in listan och undersökningen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5
Ersätter CTS

Cadillacs ersättare till modellen CTS är nu presenterad. Den här kallar man för CT5 och precis som modellbeteckningen antyder är det här ett mindre syskon åt CT6. Med CT5 vill Cadillac utmana i klassen som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klass och Volvo S90 befinner sig i. Motormässigt finns det två val - en turbomatad fyra på 2,0 liter eller en V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. En automatlåda med tio stycken växlar är det som gäller och drivningen sker på bakhjulen - fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Tyvärr berättar Cadillac inte mer om nyheten för närvarande. Premiär blir det på bilmässan i New York som öppnar den 19 april. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Saknar vi bekväma, tråkiga bilar?
Det är skönt när de gungar

Satt och glodde på ett avsnitt av Hoovies Garage där Tyler visar upp sin feeeeeeta Cadillac och drar en liten rant om att de bekväma bilarna har försvunnit och det är motorjournalisternas fel. Allt började handla om att bilar ska fungera bra på bana, men ingen kör ju dem där. Amerikanska bilar blev hånade för sina dåliga vägegenskaper och var bara snabba rakt fram. Grejen är att i USA kör folk bara rakt fram, deras highways svänger ju typ aldrig, i alla fall inte mer än några grader. Och i en tid då våra bilar blir mer och mer självkörande kanske bekväm ska få ta och bli det viktigaste igen. Eller vad säger ni? Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cadillacs första elbil
Använder GMs nya elbilsplattform

Cadillac har visat upp bilder på en crossover som ska vara deras första elbil. Bilderna är rätt konceptuella så det här är troligen inte helt hur produktionsbilen kommer att se ut. Men bilen ska byggas och dessutom vara den första på GMs nya plattform för elbilar. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0
2018

GM gör stora nedskärningar
Fimpar sex stycken bilmodeller

Den amerikanska biltillverkaren GM meddelade igår att man kommer att göra förändringar i sin verksamhet. Dessa innebär bland annat att man kommer att sluta tillverka sex stycken bilmodeller, stänga ett antal fabriker och säga upp tusentals anställda. GM meddelar att man nu säger hejdå till de sex bilmodellerna Buick LaCrosse, Cadillac CT6 och XTS, Chevrolet Cruze samt laddhybriden Volt. Anledningen till att man nu fimpar dessa uppges bero på att marknaden i större utsträckning efterfrågar SUV:ar och elbilar nu för tiden. Sammanlagt planerar GM att stänga sju av sina fabriker. Utav dessa ligger fyra stycken i USA och en i Kanada. Sammanlagt räknar man med att säga upp runt 14.000 anställda. Samtidigt siktar GM på att anställda mer arbetskraft som tros komma att arbeta med elbilar och självkörande bilar. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo hamnar sist i ny amerikansk kundundersökning
Men säljer ändå kanonbra

Det går bra för Volvo i USA. I år har man lyckats kränga iväg hela 73.929 stycken bilar på den amerikanska marknaden. Det är en ökning med 29,8 procent jämfört med hur det såg ut förra året. Men trots det får bilarna dåligt betyg i stora undersökningar. I somras skrev vi om J.D. Powers kvalitetsundersökning och på deras lista låg Volvo nästan längst ned. Consumer Reports har nu släppt sin årliga rapport och den ser typ likadan ut. När det kommer till biltillverkares pålitlighet hamnar Volvo längst ner på listan på plats nummer 29. Där ligger de med 22 poäng av 100 och tio poäng från Cadillac och Tesla som delar plats. Om man bortser från Volvo är näst sämsta europeiska tillverkaren Mercedes som ligger på plats 17. I topp hittar vi Lexus och på andra plats syskonmärket Toyota. Över en halv miljon amerikanska bilägare har uttalat sig om sina bilar och det är detta undersökningen baseras på. De tycker att den minst pålitliga modellen Volvo har är S90, den mest pålitliga är XC60. Det man klagar på mest är infotainmentskärmen. Man säger att skärmen låser sig eller blir svart ofta. S90:s motorer ska knacka och gnissla medan det i XC60 ska vara problem med klimatanläggningen och interiördetaljer som skramlar. Läs mer om undersökningen på länkarna nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Eldriven Cadillac kommer 2021
Eller i alla fall senast 2022

Cadillac ELR var en hybridmodell som tillverkades mellan 2013 och 2016. Ingen succé direkt med under 3.000 stycken exemplar sålda. Ska man göra en någorlunda uppföljare nu för tiden bör den nog gå helt och hållet på el, och det har Cadillac planer på. 2021 eller senast 2022 är planen att deras första rena elbil ska presenteras men så mycket mer än så vet vi tyvärr inte för tillfället. Det vore ju trevligt om man gjorde verklighet av konceptbilen Escala som presenterades 2016 och som togs emot väldigt bra. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

En något förhöjd likbil med sex hjul
Något att åka med till den sista vilan

Jimmy Driver från Idaho ligger bakom den här skapelsen som han kallar för Mortis. Det är en Cadillac Superior från 1967 som han har monterat på ett förhöjt chassi och försett med sex stycken enorma hjul. Allt till bygget kommer från skrotdelar och det finns grejer här från både gamla skolbussar och traktorer. För framdriften finns en maskin från Detroit Diesel. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter flaggskeppet CT6
Först ut med nya V8:an

Våren 2015 fick vi se Cadillacs lyxiga tysk-utmanare CT6. Nu är det dags för modellen att få sig ett lyft och så här ser den ut. Förutom nytt utseende blir det den första modellen som får ta del av den nya dubbelturbomatade V8:an på 4,2 liter som ger 550 hästar och 850 newtonmeter. Motorn ska vara helt ny från grunden och sägs vara en perfekt balans mellan prestanda, effektivitet och ett kompakt format. Maskinen är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Väljer man toppversionen V-Sport får man stora Brembo-bromsar med fyrkolvsok, sportigare fjädring, styvare chassi och motorn som tidigare nämnts. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

En titt på Elon Musks tidigare arbeten
Multientreprenören har jobbat som spelutvecklare

Elon Musk har blivit världskänd efter att ha startat företag som Tesla, SolarCity, Neuralink, Boring Company och SpaceX. I det här klippet får vi reda på lite mer om vad Musk pysslade med innan han blev ett hushållsnamn. YouTubern Scott Manley har grävt upp lite gammalt material från när Musk arbetade som spelutvecklare på Rocket Science Games på 1990-talet och lite av vad han pysslade med där kan ni se i klippet ovan. På Rocket Science Games står Musks namn med på de båda spelen Loadstar: The Legend of Tully Bodine samt Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm. Han ska även ha varit inblandad i utvecklingen av företagets spel Rocket Jockey skriver Kotaku. I Elon Musks biografi Elon Musk: How the Billionaire CEO of SpaceX and Tesla is Shaping our Future säger Peter Barret, en av grundarna till Rocket Science Games: "We brought him in to write some very menial low-level code. He was completely unflappable. After a short while, I don’t think anyone was giving him any direction, and he ended up making what he wanted to make." Musks sejour på Rocket Science Games var dock inte hans första kontakt med spelutveckling. Redan som 12-åring skrev Musk spelet Blastar som publicerades i den sydafrikanska datortidningen PC and Office Technology. Det handlar om ett Space Invaders-liknande spel som Musk fick motsvarande 500 dollar för att uteckla. Ni hittar lite gameplay från Blastar här nedanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cadillacs VD dissar CarPlay
Inte kasta sten osv

CarPlay är absolut inte en färdig produkt, efter att det släpptes har det inte hänt supermycket och antalet appar som fungerar med lösningen är helt klart lätträknade. Mycket kan alltså göras, vilket Cadillacs VD Johan de Nysschen gärna pratar om - There are a lot of things about this product I like, and other things that drive me absolutely nuts, säger han til Yahoo Finance. It can bring a lot of functionality in the car, but I will also tell you it is extremely clunky. Framförallt gillar han inte Apple Maps, en produkt som nog alla i hela världen håller med om behöver mer kärlek. - Apple map data is still at the early stage. It was not originally conceived for a vehicle traveling at 75 miles per hour. Like when it says turn left here—at the off ramp you have passed. That kind of stuff will need further work. Han klagar också på att det är så krångligt att växla mellan funktioner som CarPlay erbjuder och som finns i bilens system, något han på sätt och vis har helt rätt i. Vissa tillverkare har löst detta lite bättre, som Volvo, medan andra system är oerhört trubbiga. Man märker på Johans ton, och andra som pratat om detta, att Apple och Google inte är helt lätta att arbeta med när det kommer till detta. Men samtidigt så hade varken CarPlay eller Android Auto behövts alls om tillverkarna gjort system som var helt ok. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a
Jag skulle kunna tänka mig den här

Ett par gånger i veckan dyker det upp bilar framför mig som genast hoppar in på vill ha-listan. Idag är en sådan dag för idag är första gången jag får nys om Range Rover Chieftain - en klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a under huven. En sån måste jag ju bara ha! Jensen International Automotive heter de som bygger bilen och de baserar den faktiskt på Land Rover Discovery 3, sen kommer karossen från första generationen av Range Rover. Under huven har de petat ner snurran från Cadillac CTS-V vilket innebär en V8:a på 6,2 liter med kompressor som pumpar ur sig 556 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och detta sker via en sexstegad automatlåda. Luftfjädring är standard och hela interiören har gjorts om för att bli lite trevligare. Prislappen börjar på 250.000 pund. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2017

Consumer Reports betygsätter Tesla Model 3
Utan att ens ha provkört den

Consumer Reports släppte i går sin årliga lista över vilka nya bilar som är de minst pålitliga och med på den fanns bland annat Volvo XC90 och Tesla Model X. Tesla är inte glada men det är inte för att Model X är med utan för att Consumer Reports i ett pressmeddelande har sagt att Model 3 har en genomsnittlig driftsäkerhet - fastän man inte ens har provkört bilen eller samlat in data från användare. Detta uttalande backar man upp med att den nya bilen delar mycket med Model S som har haft sina problem till och från. Senast man betygsatte Model S fick den betyget "above average" och baserat på detta ger Consumer Reports Model 3 betyget "average". Som sagt så är även nya Volvo XC90 med på listan och detta på grund av infotainmentsystemet Sensus och diverse olika elektronikproblem. Enligt Consumer Reports är XC90 den tredje minst pålitliga bilen innan Cadillac Escalade och Tesla Model X. Klipp om bilarna som klarade sig bäst i undersökningen hittar ni också här nedan. Tumnagel
14.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac uppdaterar XTS
Ny design och mer teknik

Cadillac har uppdaterat modellen XTS och så här ser den ut. Designen har ritats om en smula samtidigt som man packat bilen med mer teknik och förbättrat komforten. Förutom detta går det att få lite nya färgkombinationer på insidan och det har tillkommit två nya fälgalternativ. Framstolarna har fått en annan form på stoppningen, ramen som håller den och stolsvärmen för att göra dessa mer bekväma. Ingenjörerna ska även ha jobbat med att ljudisolera kupén ytterligare så att oväsen utifrån får svårare att leta sig in. I mittkonsolen sitter den senaste generationen av Cadillacs infotainmentsystem som består av en åtta tum stor pekskärm. För att göra turen ännu trevligare kan bilen utrustas med Magnetic Ride Control och Rear Air Leveling. Vill man ha lite mer kraft under huven väljer man det nya alternativet XTS Platinum V-Sport som bjuder på en dubbelturbomatad V6:a som ger 410 hästar. Den här versionen har även fyrhjulsdrift som standard. Annars är det en V6:a på 3,6 liter med 304 hästar kopplad till en sexstegad automatlåda som gäller. Förarassistanssystem som erbjuds är bland annat Low Speed Automatic Braking, Following Distance Indicators, Adaptive Cruise Control, Forward/Reverse Automatic Braking, Lane Change Alert och Side Blind Zone Alert. Vad uppdaterade XTS kommer att kosta, när den släpps och om den kommer att säljas i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac startar prenumerationstjänst
Byt bil 18 gånger om året

Det nya svarta i bilbranschen är att vi som är kunder inte ska behöva anstränga oss så mycket. Man verkar faktiskt försöka anpassa sig efter kundernas behov och de är inte längre en bil hela tiden. En del kanske behöver bilen någon gång i månaden och då behöver man en typ av tjänst. Andra behöver olika bilar vid olika tillfällen. Cadillac startar nu BOOK by Cadillac som är en prenumerationstjänst. Du betalar 1500 dollar i månaden och så får du välja vilken av Cadillacs modeller du vill. Och byta när du vill, upp till 18 gånger om året. Du väljer bara en ny bil i appen och så kommer de och byter den åt dig. Underhåll, service och allt sånt ingår så klart. 1500 dollar i månaden är inte skitpengar men det finns nog helt klart en marknad för detta. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0
2016

Cadillac ska börja köra prototypracing igen
Nästa säsong ställer man upp med DPi-V.R

Det var 14 år sedan Cadillac sist var med och tävlade med en racingprototyp i USA men snart är det dags igen. Bilen kallar man för DPi-V.R och den byggs enligt Daytona Prototype-standarden. Nästa år kommer den att vara med och tävla i prototypklassen i IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Bilen baseras på Dallara LMP2-chassiet och under skalet sitter det en V8:a på 6,2 liter utan överladdning. Vad den har för effekt är dock oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar börjar kommunicera med varandra
Kan varna för hala vägar och annat

Volvo har meddelat att en del av deras bilar snart kommer att kunna kommunicera med varandra via en molnlösning som är framtagen av Volvo tillsammans med Ericsson. Tanken är att en bil ska kunna varna bilister i andra bilar om om det till exempel är halt på ett vägparti som bilen färdas på. Detta känner bilen av genom bilens styrning, inbromsning och acceleration. Bilister ska även kunna få varningar om en bil längre fram på vägen har satt på sin varningsblinker. Volvo är inte helt ensamma om den här tekniken då både Mercedes och Toyota har liknande system. Mercedes system är, precis som Volvos, molnbaserat medan Toyotas system använder sig av direktkommunikation via radio mellan bilarna. Audi, Cadillac och Jaguar håller även de på att ta fram liknande system. Tyvärr verkar det inte som om något av biltillverkarnas system har möjlighet att kommunicera med varandra vilket givetvis hade varit det optimala. Tumnagel
72.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

GM köper Cruise Automation
Företag som är specialiserat på självkörande bilar

GM, biltillverkaren som bland annat har bilmärkena Chevrolet, Buick, Cadillac, och Opel i sitt stall, har köpt upp startupföretaget Cruise Automation. Cruise Automation drog igång sin verksamhet 2013 och är ett av de tiotal företag som har tillstånd att köra självkörande bilar i den amerikanska delstaten Kalifornien. Cruise Automations planer verkar inte ha varit att ta fram en egen självkörande bil utan de satsade på ett slags kit som man skulle kunna bygga in i andra bilar så att dessa skulle kunna framföras utan chaufför. Detta kit skulle ha kostat runt 10.000 dollar men sannolikt kommer nu GM att använda Cruise Automations teknik i sina egna framtida bilmodeller. Vad GM betalade för Cruise Automation finns det inga uppgifter om. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida