m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac reggar namnen Symboliq, Optiq och Celestiq
Hamnar säkert på framtida elbilar

Lyriq är namnet på Cadillacs kommande elbil som ska visas upp som koncept den 6 augusti. Men fler är som väntat på gång, och de fortsätter på iq-temat. Nu har tillverkaren varumärkesskyddat namnen Symboliq, Optiq och Celestiq och dessa lär användas till framtida elbilsmodeller. Mellan 2021 och 2025 ska Cadillac lansera fem helt eldrivna modeller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar mer av kommande elbilen Lyriq
Snart premiär för konceptet

Den 6 augusti kommer Cadillac att dra täcket av den eldrivna suven Lyriq i konceptutförande. Inför detta får vi nu ytterligare några teasers och en av dessa är en bild på hur laddluckan vid framhjulet ser ut. Lyric ska dyka upp i produktionsutförande först 2022. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Cadillacs kommande elbil får 33 tum stor skärm
Kommer ta upp hela instrumentbrädan

Det är inte bara biltillverkaren Byton som satsar på ofantligt stora skärmar på instrumentpanelen, även Cadillac har hakat på detta. I nya Escalade har man sammanfogat två stycken skärmar som tillsammans bildar en 38 tum stor yta. I den kommande elbilen Lyriq kör man istället en enda kurvad skärm - och den kommer vara på 33 tum. Måtten är 83,8 centimeter på bredden och 12,7 på höjden. Skärmen kommer att vara uppdelad i tre stycken olika zoner. Längst till vänster kommer man att kunna styra och se interiörljuset och head-up-displayen. I mitten finns den vanliga hastighetsmätaren och till höger infotainment-systemet. De yttre zonerna kommer vara pek-vänliga medan man kommer kontrollera det i mitten med ett fysiskt hjul. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ford har tagit fram smittskyddsvägg till Transit och Tourneo
Bra för de som jobbar med transport av olika slag

Tvåmeters-regeln gäller överallt, men det blir lite svårt att tillämpa detta i en bil om man inte har en Hummer H1 eller en Cadillac Escalade och sitter i varsin ände. Ford presenterar nu en smittskyddsvägg som man enkelt kan smacka upp i modellerna Transit och Tourneo, så att fler människor kan vistas i bilen utan att riskera att sprida smitta. Perfekt för de som använder dessa bilar i sin taxiverksamhet, som transportfordon eller som skolskjuts. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac teasar eldrivna konceptet Lyriq
Visas upp den 6 augusti

Även Cadillacs framtid är elektrisk och den 6 augusti kommer vi att få en första försmak på en helt ny bil som man har döpt till Lyriq. Den kommer då att visas upp som ett koncept men den ska vara designad för att förhandvisa en kommande produktionsversion. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om General Motors stora fyrcylindriga motor
Största fyran du kan få idag

L3B är namnet på en fyrcylindrig motor som General Motors introducerade förra året. Du hittar den i Chevrolet Silverado och Cadillac CT4-V. Det som gör den intressant är att den med sina 2,7 liter i cylindervolym är den största fyran på marknaden idag. I Silverado ger motorn 310 hästar, i CT4-V 325. Motorn har även en ganska så speciell turbo som Jason pratar mer om i klippet här ovan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac rullar ut långa versionen av Escalade
Är 5,76 meter lång!

Om du inte trodde att Cadillacs maffigaste modell Escalade kunde bli maffigare gick du bet. Nu presenterar man nämligen den långa versionen med tilläggsnamnet ESV och det här blir herren på täppan för den som vill ha en jätte-SUV. Vanliga Escalade som presenterades i början av februari mäter 5,38 meter på längden vilket knappast är något diskret mått. Men ESV är hela 5,76 meter lång! Hjulbasen har också ökat från 3,07 till 3,4 meter. Den nya längden ger 18,1 procent mer lastutrymme och man ska kunna få in upp till sjuka 3584 liter om man trixar bort sätena. ESV erbjuds med två stycken olika motoralternativ och dessa är en V8:a på 6,2 liter som ger 420 hästar och 620 newtonmeter eller en turbomatad Duramax-dieselsexa på 3,0 liter som bjuder på 280 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Oavsett val är det tiostegad automatlåda som gäller, och modellen erbjuds både med fyrhjulsdrift eller endast bakhjulsdrift. Prislappen börjar på strax över 80.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Triton Solars eldrivna SUV har 112 mils räckvidd
Siffror är kul

Triton Solar är ett företag från New Jersey som nu presenterar Model H - en helt eldriven SUV som tydligt inspirerats av den senaste versionen av Cadillac Escalade. Bilen har en elmotor vid varje hjul och tillsammans genererar dessa 1500 hästar. De fyra motorerna får sin kraft från ett batteripack på hela 200 kWh. 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder och på en laddning ska man kunna ta sig 112 mil. Vill man dra släp efter bilen är den godkänd för vikter upp till nästan sju ton. Det här låter ju som kanonsiffror! Men det är ju också väldigt enkelt att bara hitta på något som låter bra för att sälja in sin produkt. Triton Solar har ingen tidigare erfarenhet av att bygga bilar men den här ska man kunna förhandsbeställa om man är sugen och villig att släppa från sig 5000 dollar i deposition. De första 100 stycken exemplaren av en så kallad Founderx27s Edition ska redan vara förbokade, och priset på den är 140.000 dollar. Prestanda-versionen som bjuder på 1500 hästar ska kosta 180.000 dollar. Om Model H någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Honda och General Motors samarbetar kring två nya elbilar
Ska baseras på GM:s nya plattform

2024 ska Honda lansera två nya elbilar i USA och Kanada och båda två kommer att baseras på General Motors kommande plattform. Honda ska stå för design på ut- och insida medan GM sköter tekniken som finns under skalet, även när det kommer till batteri och motor. Man använder sig av företagets Ultium-batterier som kan bjuda på upp till 65 mils räckvidd. Tillverkningen kommer att ske i GM:s fabrik i Nordamerika. Honda håller också på att utveckla egna plattformar för elbilar men dessa kommer inte att vara färdiga förrän 2025. GM:s platta kommer även att användas av Chevrolet och Cadillac till deras kommande elbilar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

General Motors visar ny elbils-plattform
Många elbilar på gång

General Motors delar nu med sig av lite framtidsplaner och i dessa ingår att märkena Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC alla kommer få elbilar. Den helt eldrivna Hummern kommer att presenteras den 20 maj men dessförinnan dyker en annan ny elbil upp i april - en crossover från Cadillac som får namnet Lyriq. Förutom denna bil kommer General Motors även att presentera en ny version av modellen Chevrolet Bolt och lanseringen av den är förlagd till slutet av året. Troligtvis handlar det om en enklare facelift här. Ett år efter det kommer Bolt EUV att presenteras och det är en crossover. Den väntas bli omkring tio centimeter längre än vanliga Bolt och ha en 7,4 centimeter längre hjulbas. Vi får även se en teaservideo på General Motors nya elbils-plattform som kommer att ligga till grund för många kommande modeller. En kompakt crossover, en coupé och en uppföljare till Cadillac ELR väntas vara på gång. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Cadillacs eldrivna SUV avtäcks redan i april
Kanske på New York Auto Show

I början av december berättade Cadillac att de skulle presentera sin första elbil om ett år. Nu verkar gänget ha fått bra med eld i baken för nu avtäcks den nämligen redan i april. Det handlar om en crossover i mellanstorlek och den kommer att baseras på en helt ny modulär plattform som många elbilar från General Motors kommer att använda sig av. Plattformen kommer att erbjuda fram-, bak- eller fyrhjulsdrift och den kommande crossovern lär använda sig av det sistnämnda. New York Auto Show pågår mellan den 10 och 19 april och det kan vara där Cadillac kommer att visa upp sin nya bil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Här är nya Cadillac Escalade
Fläskig har blivit fläskigare

Cadillac är inte en bil som skäms för sig och nu har den blivit ännu fetare. Den femte generationen är här och är så klart fortfarande store, jättestor, men känns ändå rätt stilig på insidan. Bilen mäter 538 på längden och har vuxit smått galna 20 centimeter. Som ni ser på bilderna lär det inte vara något problem att få in sju personer, även om de alla är långa. Men så klart finns det en ännu värre version. ESV-versionen mäter 576 centimeter och den här är 7 centimeter längre än förra generationen. Bredden mäter in på 206 och höjden 195 centimeter. I bagaget går det in 722 liter i vanliga versionen och 1214 liter i den långa. Men fäller man de bakersta sätena får man in 1784 liter, i långa versionen 2308 liter. Fäller man även mellanraden får man in 3089 liter i den vanliga versionen och 3585 liter i den stora. Det räcker för att flytta med, typ. Självklart finns det en V8 att få (6,2 liter, 426 hästar och 623 i vrid) men det går faktiskt att få en diesel om man vill det, då är det en sexa på 281 hästar och med exakt samma vrid. På insidan är det som sagt ganska så propert och härligt. För föraren är det nytt och snyggt med en gigantisk välvd OLED-skärm Eller två egentligen eftersom de ligger i lager. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Nya Cadillac Escalade får kurvad OLED-skärm på 38 tum
Kombinerar instrument med infotainment

Förra veckan läckte lite bilder på nya Cadillac Escalade ut. Där såg vi bland annat att det blir mycket skärm på instrumentpanelen. Nu har Cadillac släppt följande teaserklipp som visar mer av detta, och det handlar om en kurvad OLED på hela 38 tum. Tydligen den första av detta slag att hitta in i en bil. Nya Escalade presenteras den 4 februari nästa år i Los Angeles. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nya Cadillac Escalade läcker
Läcker?

Cadillac har en femte generation av modellen Escalade på gång och nu har bilder från fabriksgolvet läckt ut som avslöjar hur den stora suven ser ut. Som väntat är det ingen diskret sak och bilen behåller sin maffiga grill men får mer slimmade strålkastare. Insidan är också helt ny och där har bland annat två stora skärmar tagit plats på instrumentpanelen. En annan sak man lägger märke till är att den enorma rattväxelspaken har försvunnit och ersatts med en konventionell sådan. Nya Escalade bygger på T1-plattformen som nya Tahoe och Suburban gör, även nästa generation GMC Yukon kommer att göra detta. Bilen väntas presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
19.7°
+
Bobby Green
0

Cadillacs första elbil presenteras om ett år
20 elbilar från General Motors år 2023

I början av året presenterade Cadillac en eldriven crossover. Den var dock bara ett koncept och ännu har vi inte sett någon produktionsversion av bilen. Men, om lite mer än ett år är det dags enligt Rick Spina som är vice president of electric and autonomous vehicle programs hos GM. Designen lär förändras från konceptet och det enda som är klart just nu är att bilen kommer att baseras på en helt ny plattform framtagen särskilt för eldrivna bilar. Med den kommer man att kunna erbjuda flera olika storlekar, klasser och fram-, bak- och fyrhjulsdrift. General Motors plan är att kunna erbjuda inte mindre än 20 stycken elbilar år 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Chevrolet Camaro och Colorado minst pålitliga i USA
Japaner i topp som vanligt

Consumer Reports har nu släppt sin årliga Annual Auto Reliability Survey vilket är en undersökning där man kollar upp hur pålitliga olika modeller från biltillverkarna är. Tidigare har man bland annat sågat Tesla men nu har både Model S och Model 3 belönats med "Recommend"-stämpel. Några som det inte gick lika bra för var Chevrolets modeller Camaro och Colorado som båda två anses vara de minst pålitliga i USA. De mest pålitliga tillverkarna kommer från Japan. Lexus ligger i topp tätt följda av både Mazda och Toyota. Bland topp tio hittar vi Genesis, Hyundai, Subaru, Kia, Mini, Dodge och Porsche. I botten hittar vi Cadillac, Acura och Alfa Romeo. Spana in listan och undersökningen på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5
Ersätter CTS

Cadillacs ersättare till modellen CTS är nu presenterad. Den här kallar man för CT5 och precis som modellbeteckningen antyder är det här ett mindre syskon åt CT6. Med CT5 vill Cadillac utmana i klassen som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klass och Volvo S90 befinner sig i. Motormässigt finns det två val - en turbomatad fyra på 2,0 liter eller en V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. En automatlåda med tio stycken växlar är det som gäller och drivningen sker på bakhjulen - fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Tyvärr berättar Cadillac inte mer om nyheten för närvarande. Premiär blir det på bilmässan i New York som öppnar den 19 april. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Saknar vi bekväma, tråkiga bilar?
Det är skönt när de gungar

Satt och glodde på ett avsnitt av Hoovies Garage där Tyler visar upp sin feeeeeeta Cadillac och drar en liten rant om att de bekväma bilarna har försvunnit och det är motorjournalisternas fel. Allt började handla om att bilar ska fungera bra på bana, men ingen kör ju dem där. Amerikanska bilar blev hånade för sina dåliga vägegenskaper och var bara snabba rakt fram. Grejen är att i USA kör folk bara rakt fram, deras highways svänger ju typ aldrig, i alla fall inte mer än några grader. Och i en tid då våra bilar blir mer och mer självkörande kanske bekväm ska få ta och bli det viktigaste igen. Eller vad säger ni? Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Cadillacs första elbil
Använder GMs nya elbilsplattform

Cadillac har visat upp bilder på en crossover som ska vara deras första elbil. Bilderna är rätt konceptuella så det här är troligen inte helt hur produktionsbilen kommer att se ut. Men bilen ska byggas och dessutom vara den första på GMs nya plattform för elbilar. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0
2018

GM gör stora nedskärningar
Fimpar sex stycken bilmodeller

Den amerikanska biltillverkaren GM meddelade igår att man kommer att göra förändringar i sin verksamhet. Dessa innebär bland annat att man kommer att sluta tillverka sex stycken bilmodeller, stänga ett antal fabriker och säga upp tusentals anställda. GM meddelar att man nu säger hejdå till de sex bilmodellerna Buick LaCrosse, Cadillac CT6 och XTS, Chevrolet Cruze samt laddhybriden Volt. Anledningen till att man nu fimpar dessa uppges bero på att marknaden i större utsträckning efterfrågar SUV:ar och elbilar nu för tiden. Sammanlagt planerar GM att stänga sju av sina fabriker. Utav dessa ligger fyra stycken i USA och en i Kanada. Sammanlagt räknar man med att säga upp runt 14.000 anställda. Samtidigt siktar GM på att anställda mer arbetskraft som tros komma att arbeta med elbilar och självkörande bilar. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo hamnar sist i ny amerikansk kundundersökning
Men säljer ändå kanonbra

Det går bra för Volvo i USA. I år har man lyckats kränga iväg hela 73.929 stycken bilar på den amerikanska marknaden. Det är en ökning med 29,8 procent jämfört med hur det såg ut förra året. Men trots det får bilarna dåligt betyg i stora undersökningar. I somras skrev vi om J.D. Powers kvalitetsundersökning och på deras lista låg Volvo nästan längst ned. Consumer Reports har nu släppt sin årliga rapport och den ser typ likadan ut. När det kommer till biltillverkares pålitlighet hamnar Volvo längst ner på listan på plats nummer 29. Där ligger de med 22 poäng av 100 och tio poäng från Cadillac och Tesla som delar plats. Om man bortser från Volvo är näst sämsta europeiska tillverkaren Mercedes som ligger på plats 17. I topp hittar vi Lexus och på andra plats syskonmärket Toyota. Över en halv miljon amerikanska bilägare har uttalat sig om sina bilar och det är detta undersökningen baseras på. De tycker att den minst pålitliga modellen Volvo har är S90, den mest pålitliga är XC60. Det man klagar på mest är infotainmentskärmen. Man säger att skärmen låser sig eller blir svart ofta. S90:s motorer ska knacka och gnissla medan det i XC60 ska vara problem med klimatanläggningen och interiördetaljer som skramlar. Läs mer om undersökningen på länkarna nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Eldriven Cadillac kommer 2021
Eller i alla fall senast 2022

Cadillac ELR var en hybridmodell som tillverkades mellan 2013 och 2016. Ingen succé direkt med under 3.000 stycken exemplar sålda. Ska man göra en någorlunda uppföljare nu för tiden bör den nog gå helt och hållet på el, och det har Cadillac planer på. 2021 eller senast 2022 är planen att deras första rena elbil ska presenteras men så mycket mer än så vet vi tyvärr inte för tillfället. Det vore ju trevligt om man gjorde verklighet av konceptbilen Escala som presenterades 2016 och som togs emot väldigt bra. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

En något förhöjd likbil med sex hjul
Något att åka med till den sista vilan

Jimmy Driver från Idaho ligger bakom den här skapelsen som han kallar för Mortis. Det är en Cadillac Superior från 1967 som han har monterat på ett förhöjt chassi och försett med sex stycken enorma hjul. Allt till bygget kommer från skrotdelar och det finns grejer här från både gamla skolbussar och traktorer. För framdriften finns en maskin från Detroit Diesel. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac lyfter flaggskeppet CT6
Först ut med nya V8:an

Våren 2015 fick vi se Cadillacs lyxiga tysk-utmanare CT6. Nu är det dags för modellen att få sig ett lyft och så här ser den ut. Förutom nytt utseende blir det den första modellen som får ta del av den nya dubbelturbomatade V8:an på 4,2 liter som ger 550 hästar och 850 newtonmeter. Motorn ska vara helt ny från grunden och sägs vara en perfekt balans mellan prestanda, effektivitet och ett kompakt format. Maskinen är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Väljer man toppversionen V-Sport får man stora Brembo-bromsar med fyrkolvsok, sportigare fjädring, styvare chassi och motorn som tidigare nämnts. Vad bilen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

En titt på Elon Musks tidigare arbeten
Multientreprenören har jobbat som spelutvecklare

Elon Musk har blivit världskänd efter att ha startat företag som Tesla, SolarCity, Neuralink, Boring Company och SpaceX. I det här klippet får vi reda på lite mer om vad Musk pysslade med innan han blev ett hushållsnamn. YouTubern Scott Manley har grävt upp lite gammalt material från när Musk arbetade som spelutvecklare på Rocket Science Games på 1990-talet och lite av vad han pysslade med där kan ni se i klippet ovan. På Rocket Science Games står Musks namn med på de båda spelen Loadstar: The Legend of Tully Bodine samt Cadillacs and Dinosaurs: The Second Cataclysm. Han ska även ha varit inblandad i utvecklingen av företagets spel Rocket Jockey skriver Kotaku. I Elon Musks biografi Elon Musk: How the Billionaire CEO of SpaceX and Tesla is Shaping our Future säger Peter Barret, en av grundarna till Rocket Science Games: "We brought him in to write some very menial low-level code. He was completely unflappable. After a short while, I don’t think anyone was giving him any direction, and he ended up making what he wanted to make." Musks sejour på Rocket Science Games var dock inte hans första kontakt med spelutveckling. Redan som 12-åring skrev Musk spelet Blastar som publicerades i den sydafrikanska datortidningen PC and Office Technology. Det handlar om ett Space Invaders-liknande spel som Musk fick motsvarande 500 dollar för att uteckla. Ni hittar lite gameplay från Blastar här nedanför. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida