Quantcast
m

Callisma och Bendt Bil börjar sälja Koenigsegg
Återförsäljare öppnar i Sverige

Koenigsegg ser nu till att bredda sitt återförsäljarnätverk i Nordamerika, Asien och Europa och två av dessa kommer faktiskt att finnas i Sverige - den ena är Callisma i Stockholm och den andra Bendt Bil i Halmstad. De kommer dock inte bara att sälja bilar i Sverige utan även till övriga Norden och Baltikum. Callisma är bland annat återförsäljare för Aston Martin och Rolls-Royce och Bendt Bil säljer bland annat BMW. I dagsläget finns omkring 30 stycken återförsäljare för Koenigsegg i världen. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Porsche öppnar nytt center i Danderyd
Så norra Stockholm slipper åka till södra

I avdelningen ilandsproblem kan vi klassificera det att Porscheägare norr om stan, ofta från Danderyd, Täby och Lidingö, har behövt åka hela vägen till Smista för att köpa och serva sin Porsche. Så kan man ju inte ha det, så nu har man öppnat en anläggning i Danderyd, vägg i vägg med Audi, Callisma, Jaguar och BMW. Den lite större anledningen än just lättjan är att Porsche växer så det knakar och har krävande kunder. Anläggningen i Smista har helt enkelt blivit för liten och man har inte riktigt kunnat leverera den service som man önskade. Vi drog till Rinkebyvägen för att kolla in det nya stället och framförallt för att kolla in bilarna som fanns både på in och utsidan. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Nu kommer Rolls-Royce till Sverige!
Och vi har provkört godbitarna som du kan köpa

Rolls-Royce ägs ju av BMW men agerar som ett eget märke och går inte att köpa om man släntrar in till en BMW-handlare. Om du har velat köpa en Rolls-Royce har du behövt kontakta en handlare i Europa men nu ska det bli ändring på det, för nu slår Rolls-Royce upp dörrarna i Sverige. Det gör man tillsammans med återförsäljaren Callisma och snart kommer det att finnas ett showroom nära Stureplan i Stockholm. Återförsäljaren har Norden och Baltikum som ansvarsområde, så alla bilar som säljs kommer inte att rulla på svenska gator. Så vad betyder det för oss vanliga dödliga? Förhoppningsvis att det kan börja rulla lite fler Rollsar på gatorna, för det vill man ju att det ska göra. Vi passade på och provkörde de tre modeller som kommer att säljas, märket har ju fyra men den fetaste Phantom har man slutat sälja. En ersättare kommer men inte än på ett tag. De tre modellerna som är aktuella är Ghost, Wraight och helt färska Dawn. Eftersom bilarna inte är så vanliga här börjar vi med att syna modellerna. Ghost är den "vanliga" Rollsen, om man nu kan säga så. Fyra dörrar, rejält med utrymme och en upplevelse som är len överallt, både vid ratten och i baksätet. Vill man går den att få i ett längre utförande och i en black edition. Pris från 2.895.000 kronor. Wraith är sportbilen i gänget. Snabbare, mer kraft och hårdare än Ghost. Två dörrar och med andra ord en bil som man kör själv, till skillnad mot Ghost som används av de som vill bli körda, inte köra. Pris från 3.295.000 kronor. Dawn är cabrioleten i gänget. Samma upplägg i övrigt som Wraith, det vill säga två dörrar och lite sportigare sättning, även om den inte är lika kraftfull som Wraith. Pris från 3.695.000 kronor. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Aston Martin inspirerad av den svenska skogen
Aston Martin Vantage S Swedish Forrest Edition

Alla vet vi väl vad färgen British Racing Green är men jag kan inte riktigt komma på vad en svensk version skulle vara. Faluröd med vita detaljer? Aston Martin i Stockholm tyckte inte riktigt att faluröd passade på en Aston Martin så man tog istället fram en specialversion av Vantage S tillsammans med Aston Martin Q department inspirerad av den svenska skogen. Namnet blir då så klart Swedish Forrest Edition. Men även om det är en hel del gröna detaljer så är det också andra färger som man har inspirerats av; svart, brunt och grått. Kolfibret på utsidan av bilen är mörkgrönt men basfärger är solid grå. På insidan hittar vi gröna sömmar och inlägg i mörkgrönt läder. Träpanelen som sitter i bilen är unik för modellen, likaså placketen i dörrtröskeln. Innertaket är i läder med ett printat skogsmotiv. Fyra bilar är tillverkade och det är bara de som kommer att tillverkas. Har du 1.695.000 kronor på fickan och är sugen är det alltså bara att slå till! Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Rolls-Royce öppnar showroom i Stockholm
Det första i Skandinavien

Rolls-Royce meddelar nu att de öppnar sitt allra första showroom i Skandinavien. I Stockholm slår man i augusti upp portarna i närheten av Stureplan. Stället kommer att skötas av Callisma Group och här kommer både säljare och servicepersonal att finnas. James Crichton som är Regional Director hos Rolls-Royce säger följande: "While this is our first dealership in Scandinavia, Rolls-Royce Motor Cars is of course already regarded as a pinnacle of luxury in the region. The new dealership is further proof of our continued growth with new cars for new customers in new markets. We see rising demand in Sweden and across the whole region for our cars, including the latest offerings of Dawn and Black Badge." Rolls-Royce har nu showrooms i cirka 50 stycken olika länder över hela världen. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2012

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2011

Callisma blir exklusiv återförsäljare av Fisker
Demobilar kommer i juni

Från och med maj är Callisma Sveriges enda exklusiva återförsäljare för det relativt nya men ändå uppmärksammade bilmärket Fisker. Ett återförsäljarkontrakt har skrivits med Nellemann Fair Drive A/S som är importör för Fisker Automotive i Skandinavien, Benelux och i Ukraina. Försäljningen av hybridsportbilen Karma kommer att ske från de befintliga lokalerna i Danderyd, norr om Stockholm. Callisma kommer även att erbjuda service för bilarna. I juni kommer de första demobilarna att anlända. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Snabbtitt Aston Martin Cygnet
En mycket dyr men välutrustad Toyota iQ

Man kan förstå varför Aston Martin gör så här. Det är enkelt, och det går snabbt. På med ny front med den klassiska Aston Martin-grillen, nya bakljus, ett set roligare fälgar och en påkostad inredning. Vrid sen upp priset ett par snäpp och du behåller värdigheten, även fast detta i grund och botten är en Toyota iQ. Efter att ha klämt och hoppat omkring inne i bilen en stund känns den ändå rätt ok. Min första tanke när denna presenterades var att det handlade om ett april-skämt. Skulle anrika brittiska Aston Martin gå ihop med Toyota? Det låter ju lite galet, och visst är det också det. Relativt små förändringar på utsidan gör den ändå snygg, men kanske inte värdig den handmålade loggan på den lilla huven? Annat är det på insidan dock, där sju stycken hudar har gått åt för att klä inredningen i härligt väldoftande läder. Taket är klätt i alcantara och framstolarna är sportigare än originalstolarna. Allt går givetvis att beställa efter hur man själv vill ha det, lite skinn här men inte där och så vidare. Aston Martin har förutom att utgå från den mest maxade iQ:n även hängt in en navigatorskärm från Garmin i bilen med lite grafik från den brittiska tillverkaren. Något ska man ju få för pengen man lägger, som heller inte är så liten. 360 000 kronor får man hosta upp med för den manuella versionen, lägg till 15 000 kronor och du får CVT-lådan vilket gör att du kan glida ännu mer flärdfullt fram. Men vem köper en sån här bil egentligen? Tydligen några. 20 stycken kommer till Sverige och åtta stycken är redan sålda, trots att ingen utav köparna sett bilen i verkligheten än. Frågan är bara vad de inbitna Aston Martin-ägarna tycker om den här. Kul grej eller hädelse för varumärket? Vad tror ni? Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2010

Provkörning Bentley Continental Supersports
Bisarr bil med lika bisarr effekt, och E85 i tanken

Ibland får man köra bilar som man inte riktigt begriper sig på. Bentley Continental Supersports är precis en bil av denna karaktär. Galet mycket effekt, inget baksäte, tung vikt och ett ljud som får nackhåren att ställa sig rakt upp. En bil som inte riktigt går att placera i något fack, utan som bara är sådär riktigt jäkla fläskig och överdriven. Såna bilar älskar jag, men frågan är hur många andra som gör det? För vem köper egentligen en sån här brutal bil och vart utnyttjar man den? Det kan nästan jämföras med att köpa ett flygplan men inte ha tillgång till någon flygplats att starta och landa på. Men ibland spelar det heller ingen roll, utan man bara njuter av stunden och suger åt sig av den sinnessjuka effekten som gång på gång ger ett leende bredare än en tv i 21:9-format. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Aston Martin Rapide
Mycket snyggare i verkligheten!

Idag var jag förbi Kungsträdgården i Stockholm en sväng för att spana in nya Aston Martin Rapide. Företaget Callisma är som jag skrev för ett tag sen numera generalagent för bland annat Aston Martin, och då passade jag givetvis på att kika in det nya vrålåket när det bjöds på pressvisning. Första intrycket när den vita duken åkte av var att den är stor, riktigt stor. Men även om den är bred, maffig och lång så känns den ändå sportig. Det kan till stor del bero på att jag vet vad som finns under huven, men ändå. Den svepande taklinjen gör ett bra jobb med att dölja att bilen har fyra dörrar och ger ett smäckert intryck. Bilen är elegant och diskret, men vet man vad det handlar om så förstår man att det finns resurser att hämta, nämligen samma 6-liters V12:a som sitter monterad i DB9 och DBS. I Rapiden ligger effekten på 470 hästar och vridet på 600 Newtonmeter. Motorn är kopplad till den helt nyutvecklade sexstegade Touchtronic2-lådan. Självklart sköter man växlingarna med paddlar bakom ratten, som i det här fallet är i det mumsiga materialet magnesium. Den 1950 kilo tunga besten gör 0-100 km/h på 5,3 sekunder och toppar 303 km/h. När man öppnar dörrarna går de snett uppåt, bara för att undvika att skadas mot trottoarkanter. Väl på plats i förarstolen sitter man otroligt bekvämt och det är först när man väl sneglar över axeln man märker att det faktiskt finns två sittplatser till där bakom, för Rapide känns mycket mindre och kompaktare på insidan. I baksätet sitter man också bra, efter lite tricksande med att få in benen. Skålade stolar överallt givetvis, Bang & Olufsen-stereo och en hel del annat lull-lull. Det är inte mycket man behöver bocka för i tillbehörs-listan, det mesta sitter monterat standard. I bilen som visades satt det dvd-skärmar i nackstöden bak och så hade stolarna ventilering, dessa två saker var dock tillval. Aston Martin Rapide kostar från 193 250 Euro och hamnar prismässigt i samma liga som Porsche Panamera Turbo, dess främsta konkurrent. Ett exemplar är redan beställt hit till Sverige och väntas landa någonstans omkring mars-april. Samtidigt öppnar generalagenten Callisma sina nya lokaler i Danderyd, perfekt tajming! Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2009

Aston Martin kommer hit
Ny generalagent och återförsäljare i Sverige

Äntligen! Äntligen kommer Aston Martin tillbaks till Sverige. 10 år sen var det senast det fanns en officiell importör av Aston Martin, men nu har alltså företaget Callisma fått det hedersfulla uppdraget att sälja den brittiska lyxbilen. Callisma säljer idag även Bentley och Koenigsegg. Pressmeddelandet berättar att Aston Martin kommer att husera i helt nyrenoverade lokaler med utställningshall och verkstad på 1 700 kvadratmeter. Lokalerna tillhörde tidigare Ford/Jaguar och ligger i Danderyd, perfekt lokaliserat då BMW och Mercedes bor grannar. Hela modellprogrammet kommer att tas in, det vill säga Vantage, DB9, DBS och nya Rapide. Fast vem behöver dessa bilar då Cygnet gör entré nästa år? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2007

Koenigsegg CCR till salu hos Callisma
Som även har en liten konfigurator

Koenigsegg-återförsäljaren Callisma har fått in ytterligare ett begagnat egg. Den här gången är det inte den olycksförföljda svarta som varit av vägen fler gånger än Koenigsegg producerat bilar. Om du tyckte att svart var lite för anonymt så har du nu chansen att slå till på en orangefärgad CCR som endast rullat 305 mil sedan 2004 (!). 806 hästar och 920 Nm ger riktigt trevliga prestanda. Eller vad sägs om 0-100 på 3,2 sekunder och, enligt Koeningsegg, en toppfart på 395 km/h. Pris: 5,35 miljoner kronor. Vill du istället köpa en ny så kan du nu leka runt i den enkla konfiguratorn. En fullsmetad CCXR landar på nästan 11 miljoner kronor... Bilen Konfiguratorn Tumnagel
37.3°
+
derf2580
0