m

Aznom Palladium presenteras denna månad
Världens första "hyper-limousine"

I somras skrev vi om Aznom Palladium som är blandning mellan en sedan och en SUV. Bilen beskrivs som världens första "hyper-limousine" och det ska vara lyx i överflöd som gäller här. Bilen är utvecklad av Aznom Automotive och Camal Studio och på Milano Monza Open Air Motor Show som pågår mellan den 29 oktober och 2 november ska den visas upp för första gången. Palladium mäter sex meter på längden och nästan två meter på höjden. Under huven sitter en dubbelturbomatad motor med okänt antal cylindrar, effekten anges till 680 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Vad åbäket kommer att kosta och när tanken är att det ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Sex meter långt lyx-monster som klarar terräng
Det här är Aznom Palladium

De italienska företagen Aznom Automotive och Camal Studio har slagit sina påsar ihop och börjar nu teasa frukten av detta. Det vi ser här är Aznom Palladium - en superlyxig sex meter lång bil i förhöjt sedan-utförande som ska klara terräng. Drivningen sker på alla fyra hjulen men åbäket kan även köras med endast bakhjulsdrift. Kraften under skalet kommer från en dubbelturbomatad maskin av okänt slag som ger 680 hästar. Troligtvis är Palladium byggd på någon befintlig plattform men vilken får vi inte reda på för tillfället. Tydligen ska det här projektet ha pågått under två års tid och nu börjar man närma sig produktion. Debuten är planerad att äga rum i september. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0
2017

SerpaS - ny liten sportbil för bankörning
Kommer med eldrift 2020

SerpaS är en ny liten sportbil ämnad för bankörning. Den har en V8:a på 2,6 liter som ger 363 hästar vilket borde vara mer än lagom i bilen som sägs väga bara 900 kilo. 2020 ska modellen även erbjudas med en ren eldrivlina. På insidan hittar vi läder och kolfiber och föraren får endast en liten kupa att skydda sig bakom. Dörrar har man skippat helt och hållet för att hålla vikten nere. Karossen är i aluminium medan frontsplittern, diffusorn och motorluckan är i kolfiber. Vad bilen kommer att kosta är oklart men den som köper kommer även att få en guidad tur som visar hur tillverkningen går till och en körkurs på racerbanan Monza. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0
2015

Ramusa - världens första hypersuv
Nytt segment som behövs?

Camal Studio är en liten italiensk designfirma baserad i Turin som nu presenterar vad de tror världen vill ha - hypersuven Ramusa. Den ingår i ett helt nytt segment där man blandat lite av en suvs fördelar med en hyperbil. Något som kommer att bli populärt? Bilen har plats för två personer, är 4.3 meter lång, 2 meter bred och 1.3 meter hög. Markfrigången anges till 25 centimeter. Bakom de som åker i bilen sitter motorn som är en V12:a på 3.5 liter försedd med fyra turboaggregat, direkt hämtad från den klassiska superbilen Bugatti EB110 som man även lånar chassiet från. Till motorpaketet kopplas även en elmotor som driver framhjulen och den sammanlagda effekten ska vara 800 hästar. Förbränningsmotorn driver bakhjulen via en sexpetad växellåda. Vad tycker ni om konceptet och skisserna? Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0
2013

Camal Tributo Concept
Baserad på Maserati GranTurismo

Den italienska designstudion Camal visade nyligen upp Tributo Concept, en konceptbil baserad på Maserati GranTurismo. Men den som blir alldeles till sig och sugen får nog lägga band på sig själv, den ska nämligen endast byggas i ett enda exemplar. Designen sägs vara inspirerad av Maseratis nya bilar men även klassiker som Bora och Kashmin. Det finns även lite influenser från amerikanska muskelbilar från 60- och 70-talet. Under skalet ska GranTurismon vara intakt och alltså bjuda på samma säkerhet och allt annat som det innebär. Dock ska man kunna få den med lite olika effektnivåer, men vilka får vi inte reda på för tillfället. När bilen presenteras och vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0